Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 627 ggr
trixi3851
2009-08-06 17:37
0

Klös-tips!

Nu har Kayo lugnat ner sej med att stå och vråla vid dörren. Jag brydde mej helt enkelt inte om honom. Inte fyade eller nåt och nu är det mycket lugnare!

Då kollar vi om några har ett bra tips mot detta klösande på möbler!

De har ett stort fint klätterträd som de nyttjar, men inget är som mattes säng och nya soffan….det är ju mindre roligt när man får täcka hela soffan med plädar för att den ska hålla…Ida har oxå fått iden att riva precis på kanten vid golvlisten, ni vet där tapeten ofta ligger ngn cm ut. Vadan dessa fåter! Kan man spraya med nåt? Ida springer bort när man tjoar men Kayo håller på tills man är precis framme och ska mota honom. Han passar ofta på när jag har lagt mej att riva på kanten på sängen innan han sin vana trogen kryper ner under täcket hos matte! Man vill ju inte ha ett hem i aluminium även om det säkert skulle vara väldigt futuristiskt och lättstädat!

Eine
2009-08-06 17:57
0

Vet ej vilken typ av säng du har? Jag har en Dux resårbotten som de älskar att kloa på om de fårObestämdmen jag trär först en frottétopp över bottnen,sedan lägger jag på en sängkappa i kraftigt lakanstyg,däröver bäddmadrass och vanligt underlakan på den.Ingen tycker att det är kul att kloa där nu.Soffor kan man klä över med ett för katter tråkigt tyg(stumt poplin och liknande)För det är antingen eller som gäller.Antingen klär man över/gömmer attraktiva klösställen  ,eller så får man tjata till dödagar..Jag har valt det förra.  Mina skinnmöbler som jag däremot valde att inte klä över är snart ett minne blott.Mina katter vet inte att skinnmöbler klöser inte katter påFörvånad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

emiya
2009-08-06 19:51
0

#0 Det är nog att göra som Eine skriver här ovan - gömma eller klä över. Jag har en tapetklösare här som kan demolera ett helt rum om hon får!Skrattande

#1 Tänk, det vet inte mina heller så de har nu helt fått ta över vår gamla skinnsoffa att ha som "klösbräda"! D v s vi gav upp!Glad

AnneAlva
2009-08-10 16:26
0

När det gäller möbler så vet jag vänner som provat med dubbelhäftande tejt med gott resultat. Det är väl inget skoj att fastna med tassingarna i tejpen kan jag tro… Tejpen har man på ett tag och tar sedan bort när katterna slutat försöka klösa.

Tapeterna har jag dock ingen bra lösning på, går ju gärna inte att tejpa på tapeterna, då orsakar man ju större skada själv… Men det ska ju finnas någon form av fy-spray men jag vet dock inte om den fläckar.

Lycka till!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

SaraMaaria
2009-08-10 23:30
0

Jag har en underbar 50-tals fåtölj som är riktigt mysig att klösa på Skrikandes. Det som fungerat bra hittills är att hålla alla klor kortklippta för att minimera skadan och sen hänger vi överkastet över den på natten då vi inte har möjlighet till att vakta. Ska nog prova tipset med den dubbelhäftande tejpen Glad

Vad gäller fy-spray så kan jag säga att den inte fläckar i alla fall på tyg. Men den luktar inte bara illa för djur, den STINKER så starkt att det inte går att vistas i rummet på flera timmar efter den används. Fy-sprayen verkar också endast tills den avdunstat och måste alltså sprayas på 1-2 ggr per dygn under den tiden då katten ska lära sig att inte klösa där. Vi har inte klarat av att fullfölja det…