Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 5784 ggr
cornish
0

Vilka kattraser gillar du utöver Cornish??

Tänkte det kunde vara kul med en liten undersökning bland medlemmarna;
Om du bortser från Cornish Rex, vilka fler kattraser är dina favoriter, du kanske har flera raser??

Det blir kul att se om vi har samma smak i övrigt eller ej!

Själv är jag ju allergiker-men bortser från detta nu och skriver bara utifrån vad jag skulle vilja ha om jag ej hade Cornish bara.

Favorit är Ocicat..var inne på att köpa det då jag läst om att dom är hundlika och sociala, trevliga katter samt att dom är så vackra med sina prickar!!
Annars älskar jag Oriental!! gillar även Abbessinier!

(Sedan gillar jag hederliga bondkatter också-finns ju helt underbara hittekatter tex!!)

Får se om det blir många raser eller nästan samma!

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar de flesta kattraser. Men ärligt talat är det mer bepälsade saker som jag fastnar för. Säkert därför nästan alla mina varit långhårsblandningar.
Det ultimata var blandningen Perser/Birma. Inte den korta nosen men med perser pälsen ;-)
Helt underbar stall katt har hon blivit. Fast okej, inte den bästa musjägaren längre kanske. ;-)

Men vanliga hederliga bondkatter slår mitt hjärta extra för också.
Här är ett foto på min blandras katt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Rexarna
0

Hej

Är väldigt svag för maskade katter, oavsett vilken ras det än må vara. Skulle jag välja så blir nog nästa icke-rex en colorpoint exotic. Gärna chokladmaskad.

Tyvärr har man ju blivit bekväm av sig. Med rexar så behövs ju inte badet eller kammen. Har haft både exotic o perser tidigare.

solskensbarn
0

En abessinier skulle jag vilja uppleva någon gång :)

ChatNu
0

Hej!

Jag är ytterst svag för mina sphynxer, sen gillar jag Oriental & SiameserGlad
//Maria

AnneAlva
0

Jag älskar Ocicat för deras teckning, de ser ut som små djungeldjur. :) Annars har jag fastnat mest för Ragdoll. Helt underbara! (fast en aning för pälsiga… ;)

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

cornish
0

Kul att se,och kul att fler har samma-(och en till Ocicat-diggare..) får se om några fler raser dyker upp..Flört

Vilken söt nos Åsa!Som en gräddbakelse;o)…
Och häftiga Sphynxer,ChatNu!!Dom påminner verkligen om kala Cornishar..undrar hur dom känns att klappa?Varma?Jag har aldrig sett en i verkligheten.

kissan78
0

Gillar högbenta slanka kissar så cornish är ju den ras som står närmast hjärtat, har längtat efter en i ca 15 år innan jag fick äran att bli ägd av min första cornish!!

Shynx är en helt otrolig ras oxå o självklart 'vanliga' huskatter (fast dem kan jag tyvärr ej ha längre pga allergi).

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Aje-T
0

Jag är helt såld på crx men en oriental eller siames skulle jag hemskt gärna vilja ha!

Anna77
0

Jag älskar ju crx men även min lilla oriental de är en mysig och rolig ras, är även nyfiken på sphynxer! Vanliga huskatter är coola och alla är så olika! ser många härliga katter på katthemmet där jag jobbar ibland. (bilden är på min oriental)

Rana-E
0

innan jag äns visste  namnet på rasen cornish rex  så var jag och är fortfarande  väldigt kär i semilånghåriga  katter . mina absoluta favoriter är turkisk van och angora dem är så vackra.  långhåriga katter brukar ju vara ganska lungna men just  van o angora är väldigt nyfikna och aktiva men kanske inte lika aktiva som crx;ar

andra favoriter är  Bengal ,Abessinier; ocicat ,javanes,Burma.

jag tycker bäst om aktiva och sociala,kontakt sökande katter inte såna som helst vill sitta lite i avstånd betrakta lite avskild vad familjen har för sig.  siameser är oxå fina men dem verkar för krävande för mig.

jag satt alltså och drömmde efter någon av ovanstånde raserna,jag visste att jag inte skulle kunna skaffa en på grund av morsans hår fobiFlört  men så fick jag syn på en crx i en bok som beskrev den som aktiv nyfiken, social,och intilligent  och det näst viktigaste att dem inte fäller utan luddar lite då och då  egenskaper som passar mig perfekt men om  jag ska vara ärlig så tyckte jag att dem såg liiite konstiga ut ,lite ailien aktiga  men efter att ha vart i några uppfödares sidor så tycker jag att dem är jätte snygga och coola på sitt sätt. pappa vill oxå väldigt gärna skaffa en katt men han är ännu lite skeptiskt mot crx;ar "dem har ju så stora öron" tycker hanRäcka ut tungan  fast mamma är ganska positiv mot tanken,så det blir till att släpa dem till en uppfödare på våren, för vem kan väl
motstå en krullig cornish unge?Skrattande

Rexann
0

Ärligt talat så skulle jag inte vilja ha någon annan kattras!! Då fick det hellre vara!!! Skulle jag måsta välja så skulle det i så fall bli en Devon rex!

Leffe
0
Lullan1
0

#11 Håller helt med dig! Då får det bli en Devon i så fall!

EvaG
0

Skogisar

Medarbetare på Vilda västern iFokus

cornish
0

#10- Rana-jag tycker du absolut inte ska sörja att du inte fick köpa annan katt än Cornish Rex!!!!Även om du gillar semilånghår…Cornishar har mjukt, mysigt krull-och gillar ofta att bli borstade för att det är så skönt och gosigt-mina älskar det iaf..Tänkte om du gillade pälsvård ;o) !

Jag är helt såld på denna ras-en gång Cornish..alltid Cornish!!

Men visst kan det vara kul att titta på andra katter i böcker och träffa andra raser och så..Många katter är fina!
Jag tycker dock att det är underbart att slippa katthår(-även om jag ej varit allergisk)
Sedan är det ju inte detta med frånvaron av katthår som gör Cornishen till den roliga katt den är - det är ju deras trevliga,roliga,nyfikna och sociala sätt.
Så du har mycket att se fram emot när du väljer Cornish!!
Helt rätt val!

(Bengal är ju vackra..men jag känner en Bengal-den är inte alls social utan mer som en ur-katt,vill inte bli klappad…Men,visst det är väl olika,även där, men har hört att dom inte är så sociala..Cornish är en riktig gos-katt!)

Och du-försök att få iväg din pappa och titta på Cornishar…Ring och fråga en uppfödare om ni får komma.Om  han får en gosig Cornish i famnen kommer han smälta direkt…och när han känner den sammetslena pälsen..Det är ju bla öronen som  är så vackra på Cornishen tycker jag…men han kanske måste se en i verkligheten!

Det finns även olika Cornish-utseenden har du kanske sätt??-en del är mer extrema, men ni kan ju välja en som ser mer "vanlig" ut…Tex min Buffy är ju inte så rastypisk-även om han är renrasig.(men nu är han överviktig vilket spär på att han ser lite bondkattsaktig ut-ska försöka banta ner honom..)
Det är ju kul om hela familjen gillar rasen.

Eine
0

German Rex(bild)! Och oriental och siames.En Turkisk vit Angora kanske jag skaffar mig någon gång när jag känner för att sköta päls

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rana-E
0

cornish   ja det är som du säger jag är Absolut glad över att jag överhuvud taget fick reda på rasen crx existensGlad  man blir ju lycklig bara av att läsa andras innlägg om hur dem är och vilka bus dem hittar på

jag är säker på att pappa kommer bli förstjust när han träffar en live. pälsvård gillar jag har haft till för 2 dagar sen en långhårig kanin (dvärgvädur fuch,s) och hennes päls höll jag på med varje dag borstade med karda klippde tovor osv    men,crx kan man ju oxå pyssla med (gummi nopp ska vara bra har jag hört)

angående extrema crx;ar jag har sett den amerikanska varianten och dem är bara såå extrema typ nästan ingen buk helt indragen ju! och ryggen är bara en enda uppskjuten båge! nää den europeiska utseendet passar mig bättreGlad

Rana-E
0

Kom på ett ras till som jag tycker om Russien Blue! dem är ju så vackra med blå päls och gröna ögon helt underbaraGlad

Faxlin
0

Ja men vanliga husisar är inte så tokiga de heller ;-)
Här har vi ett kort på min Mys som sitter på favorit sovplatsen.

Audiatur et altera pars

Rana-E
0

ja husisar det är en annan sakFlört dem är så spännande, alla har sin egna speciella färg/teckning o personlighet att skaffa en husis är som att öppna ett paket, man vet aldrig vad som finns innut i man får upptäcka det själv

Åsa vad fina husisar du har Glad

Faxlin
0

Tackar. ;-)

Audiatur et altera pars

Daniella
0

Norsk Skogkatt

cornish
0

Åsa- super söta tigrar du har!!En brun och en grå…så fina!

Faxlin
0

#23: Tackar. De är mina småttingar. De blir 6 månader nu på nyårsafton ;-)

Audiatur et altera pars

ChatNu
0

Cornish Jo , sphynxer är häftiga & dom känns väldigt varma.
Vissa har hud som persika & vissa är sticky bald..då fastnar nästan handen när man klappar.Glad

Sammantaget är det en väldigt varm katt (trots normaltemperatur) & mjuka i skinnet för det mesta.
Jag gillar, stora öron på katter 6 det är väl därför jag föll för CRX.vackert ansikte & stora öron..och inte att förglömma..
en vacker kropp & underbar krullig pälsGlad

//Maria

Gittan
0

Balines och Somali

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

jonnyroland
0

helt klart orientaler

solskensbarn
0

Rana-E Jag kan lova dig att det inte är några problem att frälsa pappor med cornish rexar. Min pappa ville inte ens att jag skulle skaffa katt, fastän jag inte bor hemma!!!!! Men när jag kom hem med Sesam och Sesam upptäckte pappas skäggstubb, då var det kört. Sesam åmade och kråmade sig hur mycket som helst, strök med tassarna över ansiktet och gnuggade sin kind mot pappas kind, slickade honom i örat, han mumsade på mustaschen och visste verkligen hur man skulle få pappa att smälta. Å inte bara ett kort tag, han höll säkert på tio minuter med att spinna och gosa hos pappa. Kan man göra annat än att älska dem då?

Rana-E
0

åå va sötGlad kan se det hela framför mig. ja katter vet precis hur dem ska charma oss människor, särskild dem som är lite skeptiska.

har du nån bild på sesam blev nyfiken juFlört

stumpen30
0

Ja förutom 2 Cornish så finns även 1 Orientaltjej i familjen..men en riktigt fint mörkt maskad Siames är ju otroligt vacker. Så jag får väl säga att Cornish,Oriental o Siames är väl favvosarna.

solskensbarn
0

Rana-E, det finns några bilder i mitt info, i fotoalbumet :)

Rana-E
0

ok ska genast kikaFlört