Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 910 ggr
sarwen
0

hur viktigt är det att testa HCM

Jag är ny och inte så himla påläst vad gäller rexar (har hållit på med skogisar) och HCM är nytt för mig.

Vad gäller, testas alla katter? Om man vet att en förälder är positiv, medför det avlsstopp på ungarna eller att man måste testa dem innan man tar en kull?

Synpunkter?

Eine
0

Vi gör vad vi kan.Inte ens screening är säkert,men det bästa vi har(som många skrivit tidigare) Alla testas inte,det är upp till uppfödaren att göra.Om en katt har HCM är det stopp för avel,iaf i min värld.Om en förälder har HCM bör ungarna testas innan de ev tas till en kull,men man ska noga överväga riskerna tycker jag.Bäst är att undvika att avkommorna används alls..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

sarwen
0

Ja, för vad jag förstår så görs inte något gentest utan bara om katten i fråga har HCM själv?

Jag såg tråden ovanför, men finns det något formellt HCM-register där man kan söka på linjer eller så?

Hur vanligt är det förresten, jag gissar att det är ovanligt, men att det pratas mycket om det och därför låter allvarligare än det är?

AnnaS
0

Här finns de flesta scannade katter

För att komma dit gick jag till Pawpeds Cornish Rex databas

Väljer avancerad sökning uppe i menyn och under "hälsoinformation" väljer du "ja".

Det är inte mer HCM på CRX än på någon annan ras, vilket är skönt Skrattande

Clee
0

#3 Dvs mer än på kat IV och abessinier/somali.

Den där siffran på ~6% förresten, gäller den katter som har HCM eller katter även katter som är equivocal/other diagnosis?

AnnaS
0

Ja, klumpigt formulerat av mig kanske, men andelen drabbade katter, oavsett ras, är ca 5% och självklart innebär det att vissa raser har mindre än 5% drabbade då (eller beror det på att de är mindre scannade?). Men CRX har hållt sig runt genomsnittet stadigt nu ett bra tag, alltså både varit över och under, vilket är glädjande tycker jag.

Siffran ~6% är bara med katter med diagnosen HCM eftersom det är det som främst eftersöks.

Eine
0

#2 Om det nu kan sägas gå mode i tester och sjukdomar så är hjärtsjukdomar på katt ganska aktuellt .Det är en relativt nyupptäckt åkomma på katt så det är klart att det pratas mycket om det nu.Gentest kan vi inte göra på CRX ännu.Vi har bara screening och obduktion att använda  som metoder för att upptäcka fel.Det är ovanligt på katt,enligt de resultat vi har för tillfället.

AnnaS
0

#6 HCM är ingen ny sjukdom, den har alltid funnits. Däremot så är det nytt att scanna för det då vi inte haft så bra metoder för att diagnosticera sjukdomen. Det är först på senare år som ultraljudsapparaterna har blivit tillräckligt avancerade så man kan mäta väggarna i hjärtat.

Eine
0

#7 Jag förmodar att den funnits så länge liv har funnits.Jag skrev relativt nyupptäckt,vilket  inte är samma sak som att den aldrig funnits på katt.Att mätmetoder utvecklas gör ju att det går mode i att testa,det är bara att inse fakta.När ngt fungerar skapligt vill man använda det.Före screening var det  chansning,okunskap och accepterande av att katter oförklarligt dog plötsligt.

AnnaS
0

#8 "Relativt nyupptäckt" innebär, för mig, att man upptäckte en helt ny sjukdom för ca 10 år sedan. Diagnosen har alltid funnits och katter fick den förr också, de som obducerades eller misstanken fanns om de dog plötsligt. Jag tror inte heller katter "dog som flugor" förr bara för att vi inte hade en tillförlitlig testmetod. Men att veta så mycket som möjligt om sina avelskatter och om statusen i rasen är jätteviktig, så att testa för den sakens skull är viktigt! Jag är inte orolig för HCM-statusen som är just nu inom rasen och jag var inte orolig förr heller. Jag är superglad för alla resultat som kommer till Pawpeds, för för varje månad så vet vi mer om statusen.

Jag vill bara förtydliga eftersom det kanske finns fler än mig som tolkar "relativt nyupptäckt" på samma vis som mig.

Eine
0

#9 Allt beror på vilka referenser man har,och det gäller förstås fler än bara du och jag. 10 år är inte lång tid för mig men är det kanske för dig.Men å andra sidan jag släpper frågan i denna tråden.Det är inte viktigt för mig att att få sista ordet eller att alltför grundligt analysera alla svaren här.Vad som är viktigt har redan framkommit till TS.

AnnaS
0

#10 Det är ju det jag menar, relativt nyupptäckt är för mig ca 10 år eftersom det är ganska nyligen. Så nej, 10 år är inte länge i det stora hela. Det var det jag ville förtydliga eftersom HCM alltid har funnits, inte bara de senaste 10 åren. Vilket man kan tolka det som om man skriver att HCM är en relativt nyupptäckt sjukdom.

TamlinsMatte
0

Om det är viktigt att scanna eller ej beror förstås på vad du ska ha katten till. Att scanna en sällskapskisse är ju inte fullt nödvändigt. Jag kommer göra det, men det beror på att jag blivit lite nojjig av att äga en katt med HCM. För mig personligen är sjukdomen alltså ganska vanlig, eftersom en av tre (dvs mitt urval av kissar) har det. Annars skulle jag råda dig att testa om det finns anledning att misstänka att den kunde få det (min Tamlins avkommor höll sist jag kollade i med strax under de förväntade 50% sjuka men jag tror faktiskt procentandelen minskat). Men när det verkligen gäller, kan jag nog anse att HCM är den sjukdom vi haft minst problem av. Tamlin är ju en till synes frisk katt medan kamraten Wille som är njursjuk har större problem med själva sjukdomen. Tamlin fyller dessutom 10 är om en månad så han har visat sig rätt hållbar ändå.

När det gäller avel ger avelsprogrammet råd, och det är ok att inte scanna och istället prioritera annat. Jag avlar inte och har därför inte satt mig in i frågorna om det, jag som sällskapsköpare kommer dock att köpa nästa katt från någon som har scannat - men så har jag ju också min privata hang-up i frågan som påverkar mitt val.

Gentester kan ff inte göras på CR och är väl inte tillförlitligt när det gäller birma heller har jag för mig? Man har hittat en gen där som gör katten utsatt vill jag minnas, men HCM tror man väl uppstår av en variation av gener? Man har inte heller kunnat utreda det på människa så vitt jag vet? Jag tror att det forskas även på CR, och Tamlin har lämnat blod i det syftet.

AnnaS
0

#12 Det är på ragdoll som gentest finns och Nilsfors vill att drabbade CRX med HCM ska göra det gentestet och även testet som finns för MCO för att se om det är samma defekt på CRX. Men det är ju kanske bara enstaka CRX som har samma gen och resten CRX'arna med HCM har en helt okänd gen. Men det är en intressant tanke och jag kommer att skicka in en tops med Juppis DNA för att kolla Glad

Eine
0

Undrar om Nilsfors betalar kostnaden för testerna när det är hans forskning?ObestämdNågon som vet? Eller är det vi kattägare som ska sponsra?

Clee
0

#14 Det är väl i vårt intresse, som uppfödare, det ligger att sådan här forskning framskrider? Jag har flera forskarvänner och om det är något de ofta har brist på är det anslag till sina projekt. Jag tror inte att RAG och MCO varit så långt framskridna i sin diagnosticering av HCM om inte uppfödare och kattägare bidragit med material, just för att få igen det i slutänden via just forskningen.

Eine
0

#15 Jag kan bidraga med prover om jag får en HCMkatt,men jag har inte lust att betala för ngt som  bara är i forskarstadiet.Ska man forska får man ansöka om pengar till projektet.Något annat har jag aldrig hört talas om.Obestämd

Leffe
0

Jag tror att man ansöker om anslag till olika projekt

Eine
0

#17 jo visst,det är precis så.GladJag är för all typ av forskning som kan vara till hjälp,men jag har banne mig inga pengar att ge.

TamlinsMatte
0

Jag betalade inte testerna för Tamlins blod och har heller inte fått ta del av resultatet (till Jens på Ultuna). Däremot betalade jag själv för själva tappningen som inte gjordes på Ultuna (hade varit gratis där men att resa från göteborg till uppsala är overkill..) och material och så.