Ställa kattor med mamma-kläder?
Ja… Om detta tvistar de lärde verkar det som. Jag har ett dilemma! Kisi har inte den vackraste pälsen nu efter kullen och det är bara så. Många cornishmammor blir ju dassiga och tunna i pälsarna då de har kull, och det är ju inget märkligt med det. Även bonnisar fäller ju underull på ryggen när de har bebisar, men de har ju täckhåren kvar… Men Damn! Våra goa rexar blir inte alltid så snygga efter kull. Jag vill ställa Kisi och hon är anmäld till Linköping och NERK men jag hyser inget hopp om att hennes päls är i toppkondition till dess. Jag har aldrig ställt en katt tidigare som haft en bad hair day, så jag vet inte om det är meningslöst eller ej. Jag förväntar mig varken NOM eller BIS med en katt i mammakläder, men har ni ställt katter med mammapälsar? Någon som fått cert i mammaskrud eller är det hopplöst? Kisi är i alla fall i mycket fin form i övrigt. Varken för tjock eller smal efter kullen. Bara pälsen som jäklas.
Såhär vacker är Kisi i sina urtvättade hängselbyxor i alla fall. Bilden är tagen igår… Vad tror ni?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Jag har sett "hårlösare" cornishar som fått CERT!
Om det är i öppen klass kan du nog känna dig lugn. Sedan är det helt en egen bedömning ifall man vill ställa en katt som inte har den bästa av pälsar. Jag har själv gjort det, när Tamtam hade en tunn remsa på ryggen, och ungefär hälften av domarna har nämnt det men hon har ändå varit i selekterad NOM-strid så…
Edit: ska förtydliga att jag menar att Tamsin var fullpälsad förutom en tunnare men ändock pälsad remsa på ryggen. 
Jag tror nog med att du får cert i öppen klass. Kisi är ju så vacker för övrigt.
Jag avvaktar själv med att ställa min Bella tills hennes päls återhämtat sig. Gillar inte skrynkelnacke
… Vill att publiken och domarna ska få se fullt påklädda cornishar. Tänker lite på cornish ryktet när jag ställer ut och alla de gånger jag fått förklara för folk att cornish är en ras med päls och inte en nakenkatt.
# 3 Håller egentligen med dig… Men då tycker jag inte att Kisi ger intrycket av nakenkatt… Hon har ju päls. Skulle inte ställa en cornish som verkligen var naken.
www.mytwiggs.com
Det Finns något preparat som apoteket säljer som främjar hår tillväxt. Kommer inte ihåg vad det hette just nu men det är effektivt ,men dyrt.
(Visst kan du namnet Camilla??)
Man sätter en droppe i nacken på katten, och håller på så i ett par månader.
Tänker pröva detta med Iris, hon är inte fullt så snygg på ryggen som jag skulle vilja.
Mvh Kicki
Ps hon är fin trots hårförlusten, det kommer nog gå fint på utställningen Ds
#5 Ehm, nej det kan jag inte. 
# 5 Ett medel som främjar hårtillväxt? Hmmm… Det har jag aldrig hört talas om faktiskt. Det måste vara ett humanpreparat. Om du kommer på vad det heter så vill jag gärna veta, men det låter helt nytt för mig. Har ni testat det och fått ett gott resultat alltså?
www.mytwiggs.com
Dermoscent heter det medlet och det funkar bra, dock luktar det rätt starkt så man kanske bör undvika det om man är allergisk mot starka dofter. Finns på apoteket o även på granngården såg jag sist jag var där.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#3 Nej jag menade inte att Kisi är naken, bara att det är ett tråkigt rykte som våra rexar dras med och som jag inte vill underblåsa. Kisi är så fin så jag hade nog väntat tills hon hade kläder innan jag ställt henne, men det är jag det
Hon är värd att visa sig från sin bästa sida.Men pälsen kan komma tillbaka väldigt fort så hon kan nog vara betydligt mer i päls än nu.
Jag vet vilket preparat du menar men vad katten hette det nu igen? Epiderm eller något sådant. Problemet var väl att vissa katter fick allergiska reaktioner har jag hört, men inte själv upplevt. Om det funkar? Vet inte.
Hittade en länk där man kan läsa lite om medlet
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Och det är för djur? Annars skulle jag nog inte använda det på katter om det luktar starkt. Vad är det för substanser i som sägs befrämja hårväxt?
www.mytwiggs.com
#8 "Starka dofter" - luktar det parfym eller, eh, medicin? Kemiskt alltså?
Tack Camilla!!
Och förlåt clee, visste inte att du hette Camilla…Menade min Camilla alltså kattmilla!
Det finns till både hundar o katter och luktar starkt av örter, så det är som inte en obehaglig doft, tvärtom luktar det rätt gott men har som sagt en rätt stark doft och jag kände av den i andningen.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#13 Så lite så vännen :)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Hmmm…det där beror helt på vilken domare du får. Vet i alla fall en domare på Nerk som sannolikt inte skulle ge henne cert om hon ser ut som igår. men det är ändå ganska många veckor kvar och det krävs inte så mycket päls för att hon ska se mycket bättre pälsad ut. Tror inte dte kommer vara några problem.
Sen kan du testa Viacutan också, det funkar på mina kissar. Finns också på Apoteket.
#16 Josephine, du som ändå har erfarenhet från domarpositionen. Ibland får jag för mig att det är bättre bedömningsmässigt om en katt har jämnkort päls, även om den bara är lite luden, än ifall den har som Kisi ovan, lite mer rufsig päls med tunnare fläckar. Just för att det senare skapar intrycket av sämre kondition medan en heltunn päls ändå kan vara kattens optimala läge, på något vis. Vet inte om du förstår hur jag menar, men vad tror du om min teori? Inte för att någotdera är särskilt bra förstås men för att välja mellan två onda ting…

Här finns en tråd från SKS forum om Dermocent. Du får sålla mellan inläggen för det är en del tjafs men lite info om innehåll finns där.

Jag hade inte velat ställa en katt med dålig päls men hade kunnat tänka mig att anmäla om jag ex hade en Norge-resa inplanerad och var i desperat behov av cert. Kala fläckar bedöms ju vara ett allvarligt fel så det borde vara omöjligt att få cert, men man kan ju hoppas på det bästa.
Jag tycker att bedömningar ska baseras på vad domaren ser här och nu, inte vad som kanske finns om några månader. Få skulle få för sig att ställa en birma med kala fläckar men det verkar som att det är med accepterat med dålig päls på våra cornishar. Nu kan ju dålig päls vara ett kroniskt problem eller bara i samband med dräktighet osv men jag tycker som sagt att man bedömer här och nu och då ska det inte göras skillnad på vad som är kroniskt och vad som är tillfälligt.

Jag köpte dermoscent men efter att ha läst att flera katter reagerat negatit på det så vågade jag inte använda det. Bröt en ampull och det luktade mkt starkt, så starkt att bara det var skäl nog till att jag inte skulle vilja ha det på mina katter.
Ska dock tillägga att det verkar vara många som använt det med bra resultat. Säljaren berättade om sin tik som brukade fälla ur enormt mkt och nästan bli kal på sina ställen, hon hade hållit sig jättefin under senaste fällningen då hon fått Dermoscent.
Har 3 ampuller om nån vill ha….
Kan tillägga om Dermoscent att en halv ampull för katter räcker gott o väl som en dos, blir lite för mkt med en hel. Jag fick prova det via buzzador och använde det på 2 av mina katter, delade alltså en ampull på två katter och dem fick märkbart mkt finare päls men dem luktade ju rätt mkt örtagård ;) Mina fick inga negativa biverkningar alls.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Prövade detta innan det kom ut på marknaden.(läkemedelsprov) prövade på mina hundar,tyckte inte det funkade….
Men, det är säkert olika,väldigt stark lukt.
Viacutan funkar bra,och är även nyttigt!!!
Hmmm.. Ja, det låter ju lite diskutabelt… Jag skulle ju kunna testa det på Mojjan som inte ska ställas ut 
# 20 Jag tar gärna de ampuller du hade obrutna…
www.mytwiggs.com
Jag skulle inte ställa denna vackra katt när hon är i dålig pälskondition.Hon är värd bättre!
Ställer heller aldrig en katt utan lockar(eller om den har enbart sämskinnsliknande *päls*)
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Mitt dilemma är att jag inte kan vänta på hennes päls för länge eftersom jag planerar att ta täta kullar på henne. Jag vill inte ge piller för länge och hon löper mycket och ofta om hon inte har piller. Detta gör att jag kanske får vänta till hon är kastrerad innan hon verkligen får chansen att satsa helt och fullt på sin päls, och man vet aldrig, då kanske hon lägger på sig och blir lite förslappad… Who knows? Synd att inte ställa henne alls. Jag hade gärna sett att hon i alla fall får bli CH, och det kanske är värt en chansning… Jag vet inte… Bara för att jag ställer henne med lite taskig päls nu innebär ju inte det att hon inte kan komma igen med bättre päls på senare utställningar och ta revanch om hon inte kommer till sin rätt i sitt nuvanrande skick… Eller? Är hon dömd bara för att hon visat sig i mammakläder tidigare?
www.mytwiggs.com
#25 Jag vet inte,du får känna efter.
Men jag vet hur folk pratar,många ser gärna enbart negativa saker och kan därmed befästa ett dåligt rykte,sant eller osant. Men du behöver inte bry dig om elaka tungor,man kan låta sådant rinna av en och hamna i rännstenen där det hör hemma.Vet bara hur jag själv skulle göra.Hon är en väldigt fin katt när hon är i toppkondition.

Jag tycker inte att du ska behöva tveka på att ställa henne med tanke på att du i alla fall vill ge henne chansen till att bli champion. För det blir hon. Pälsen kommer att bli bättre så snart kattungarna flyttat ut, inte i toppkondition på en gång såklart, men ändå en betydlig förbättring. Och hon har redan looken. Sålänge hon inte har några kala fläckar skulle jag inte tveka en sekund om jag hade samma målsättning som du.
Och om folk pratar, låt dem! Du vet hur det ligger till, de du bryr dig om vet hur det ligger till, de andra ger jag ärligt talat inte ett vitten för. Låt dem hållas om det roar dem.
Så, jag tycker du ska ställa nu när det beger sig och ge henne chansen. Hon är ju långt ifrån naken och krullet kommer tillbaka, förhoppningsvis i tid för utställningen. Och om du känner att du absolut inte kan stå för henne när utställningen väl kommer, då drar du henne och låter henne stanna hemma. Så tycker jag.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Tack för alla kloka ord och blandade åsikter. Jag har bestämt mig, och ni som ska på Linköping och Nerk kommer nog att märka om hon är med eller ej 
www.mytwiggs.com

Visst, skicka ett PM med adress osv.

Då ska jag hålla utkik efter dig i Linköping och kika om du har henne med dig :)
/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus
# 29
I will. Tack!
# 30 Ja, gör så
Oavsett så har jag ju med mig Kisis dotter Anna
www.mytwiggs.com

#31 Åååå, hon är så fin din Anna, ser framemot att se henne på riktigt 
/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus
# 32 Tack! Hon är ett riktigt charmtroll! Anna sitter här och tackar för den komplimangen!
www.mytwiggs.com

#17 Min personliga preferens är en katt som har tät, kort och vågig päls utan några kala fläckar. Jag har full acceptans för "får", speciellt på kattungar. Men jag gillar inte då det är för mycket eller om det är kala fläckar eller det helt enkelt ger intryck av "dålig kondition". En katt med "ojämn" päls ger absolut intryck av att vara i dålig kondition. Men de flesta domare har sina egna preferenser, vissa släpper igenom "vad som helst" i pälsväg bara typen är tillräckligt god, andra köper "vad som helst" typmässigt bara pälsen är bra. Andra tycker att ju mer päls dessto bättre osv. Så min erfarenhet är egentligen att you never know…
Kan ju bjuda på en bild på vad jag kallar dålig pälskondition då min dräktiga hona hemma, sin vana trogen, tappar päls fläckvis över hela kroppen och ser ut som en riktig "luffare" plötsligt. Ser inte klokt ut. Taget med datorn för ett par dagar sen. Så som hon ser ut på det som syns av kroppen är representativt för hela henne just nu :) En sån här katt ska INTE ställas ut tycker jag! Just denna kisse är lite "tvärt om" dock, hon tappar päls vid löp och parning och under dräktigheten men började komma i kondition redan då hennes förra kull var 5-6 veckor för att vara i toppform då kattungarna flyttade (utom på magen).
Sen kan jag ju säga att jag tillsamman med en annan uppfödarkollega ställde våra dåligt pälsade honor för en 8-9 år sen och då gick inte alls tongångarna så här accepterat på forum och i rasringar. Då var det "skandal" att vi överhuvudtaget visade oss på utställning och jag har till och med upplevt entusiastiska applåder då jag fått draget cert :) Fast våra kissar vann iof på ren typ ibland och det skulle de faktiskt inte göra, det var nog det som gjorde folk förbannade. Många dragna cert blev det också… Men man lär så länge man lever, idag skulle jag ALDRIG ställa Tora i den kondition jag ställde henne då även om jag rent rasmässigt fortfarande är mycket stolt över henne.
#34 Mm, du har rätt i att det ger intryck av dålig kondition på ett annat sätt när katten är ojämnt pälsad.
Apropå ditt sista stycke: fy fan vad oförskämt! Å andra sidan är jag alls inte förvånad och jag tror att beror mycket på vem som äger katten hur tongångarna går också. En naken katt är ju alltid det och lämnar bara naket hos somliga medan det bara är en fråga om bättre/sämre kondition hos andra…
#34 Varför jag inte ställer katt i dålig pälskondition är just för att jag vet hur tongångarna gick förut.Ställde en hona just efter kull för att få AG bara,kanske för 8-10 år sedan. Hon var tunnpälsad precis över ryggraden,resten var vågigt och fint plus att hon hade riktigt bra typ. Jag fick inget cert i klass 9 och tyckte det var rätt faktiskt! Hon fick sitt AG utan problem och jag var nöjd.Det är så orättvist att ställa katt som ser "luffiga och lappade" ut.En vacker Cornish förtjänar så mycket bättre!
#36 AG efter kull säger du? Tar inte det lite grann bort poängen med AG? 
Utan att gå närmare in på det så jag visste att hon skulle få det.
Man kan ställa kastrat till och med för AG,visste du inte det?
#38 Nej, faktiskt inte. :) Just eftersom att det liksom verkar förta hela meningen med det. Som att be om lov i efterhand, ungefär. Nåväl, SVERAK är väl rätt ensamma om AG på sitt sätt men det låter ju lite som en papperstiger om det går att erhålla efter att man tagit en kull. Då antar jag att det är möjligt att registrera kattungar efter honor som är RX och ej avelsgodkända också?
#39 Nej det går nog dessvärre inte.AG måste man ha fått för att registrera avkomma efter RX.
Testade att ställa henne och det var verkligen ett gränsfall. Nu vet jag att jag inte ska göra om det… men sanningen är att hon behövde tre månader. Nu är hennes päls i topkondition!
(kanske måste bilderna öppnas för att pälsen ska synas ordentligt??)
www.mytwiggs.com
Fina små vågor… Hon har så otroligt vacker päls när den är som den ska… så mitt svar på frågan i mitt första inlägg är: Kattor som kan ha bra päls ska bara ställas när de är i kondition! 
www.mytwiggs.com
Och på de bilderna poserade hon inget vidare 
www.mytwiggs.com
# 44 Tjohoo! Det kan verkligen gå fort! Kisi gör come back så småning om 
www.mytwiggs.com
#41 Wow - nu blir jag glad. Visste väl att hon har fin päls egentligen och som jag skrev tidigare en vacker katt förtjänar att visas när hon visar sig från sin bästa sidadvs med päls :-) Jätteglad för din skull !!
Ska själv ställa en inte i perfekt kondition katt i helgen. Hennes päls är toppen, men resten av henne är tyvärr lite i "mamma-kondition" så det är inte alltid lätt att leva fullt ut som man lär.

Så fin hon är!!
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.