Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 1556 ggr
citrina
0

OT skulle passa grannens kanin - nu död!

Jag skulle passa grannarnas kanin några dagar nu och idag när jag kom dit låg den död i buren, den levde senast igår kväll.

Den bor på en skuggig plats i en utebur på ben. Ingen direkt värme senaste dagarna så den kan inte ha fått värmeslag. De köpte den för drygt en månad sedan tror jag, alltså kan det inte vara åldersrelaterat. Vad kan ha hänt? Den fick sin vanliga mat + några maskrosblad och lite gräs igår och var hur pigg som helst. När jag kom ikväll var den fortfarande lite varm om magen men likstel

Känner mig såklart illa till mods över detta, stackars lilla flickan (6 år) kommer att bli helt förtvivlad.

Vad ska jag göra - får ju prata med mamman så snart jag får tag i henne. Har lagt kaninen i kylen sålänge. Ska jag köpa en ny kanin så hon har nåt nytt som behöver omsorg att fokusera på?

Usch och fy!

[Silkwaves]
0

Nej men fy - vilken mardröm för en kaninvakt. Stackars dig. Ingen aning om vad som kan ha hänt. Kan den ha blivit skrämd? Nej jag har egentligen ingen aning.

Jag tror inte att det är en så bra idé att köpa en ny kanin till tjejen just nu… Tror det är bättre att hon får samla sig. Har hört om hamstervakter som ersatt en hamster med en annan i liknande situation och barnen märkte inget alls. Tror att kaniner är lite mer individuella och svårare att se skilnad på. ( I varje fall var mina kaniner det … och jag hade många som barn… största kullen var på 17 stycken!!)

Elica
0

Usch så hemskt!. Men inte har det varit ditt fel - för inte hade du väl vovat vara där hela tiden?

Vet ingenting om kaniner, men har hört att de an dö av att bli försckräckta. Kanske har någon hund/katt/vilddjur försökt att ta den? Du såg inga bett (orm eller geting)?

Får du kontakt med grannarna per telefon? Det skulle vara klokast att fråga hur de tänker - före du börjar skaffa en kanin till.

Känner med dig.

emiya
0

Så tråkigt! Detta hände mig för många, många år sen. På den tiden fanns inga mobiltelefoner eller mail, utan det var bara att vänta till de kom hem och tala om vad som hänt. Minns att barnen blev jätteledsna och sura på mig, medan föräldrarna tackochlov tog det med mera fattning och lovade barnen en ny.

Kontakta familjen om det går och berätta nu, det är mitt råd också!

citrina
0

Den ser helt intakt ut och var aninen ljummen men ganska stel nu vid 18-tiden så det är ju några timmar sen den dog. Grinden var stängd och inget verkar vara rört. Den bara låg mitt i buren. Hade ätit upp det mesta av maten den fick av mig igår kväll så det är ju också ett tecken på att det skett på dan.

Har försökt ringa men inget svar (de är på Legoland….) så jag har messsat mamman. Vet ju inte när de kommer hem heller, skulle vara borta 2-3 dagar så de kan komma när som helst eller imorgon bitti.

Nej det går nog inte att hitta en likadan kanin, tänkte mer att det kunde vara bra med ett levande djur som behöver skötas om så det tar fokus från den döda kaninen lite. Men det är säkert bättre att hon får välja ut en ny kanin själv.

LinusCRX
0

Usch vad tråkigt för dig!

Min systerdotters kanin dog pga att den blev skrämd av en räv. Kan det ha varit det? Det är inte helt otroligt om det är en kanin som lever i en utebur…tyvärr…

Skulle inte skaffa en ny kanin utan att prata med ägarna först.

Hoppas det löser sig…

citrina
0

Vi bor i villaområde (radhuslänga) och det är högt staket runt trädgården. Inga rävar antagligen men det kan ju ha varit nån katt kanske. Den kan inte ha varit mer än max 4-5 månader gammal, de köpte den för nån månad sen….

citrina
0

Nu är dom hemma - mamman hann som sut var precis läsa mitt sms så hon kunde prata med dottern innan hon hittade buren tom.

Dom förstår såklart men tjejen är ju jätteledsen. Det var den onsdagkvällen…

MonicaLagerquist
0

Kaniner är lite "klena" djur och kan lätt bli skrämda till döds.Det bästa är ju att ringa familjen och berätta vad som hänt och höra om de vill att du begraver kaninen nu eller om de vill göra det när de kommer hem.

Stolt ägare till tre La permer

Jissa
0

Stackars dig, det måste ha varit fruktansvärt att hitta kaninen död! Jag förstår att du känner dig ledsen för familjens skull, men du har bara varit kaninvakt och kaninen hade säkerligen dött även om familjen varit hemma. Oturligt nog hände det när de var bortresta…

MyTwiggs
0

Stackare! Vad jobbigt!

Här har vi också hittat kaniner döda… Bland annat vår älskade Candy. Vi insåg sent omsider att vi har mink. Minken biter inte alltid ihjäl och äter - de kan skrämma ihjäl kaniner. kaniner har känsliga hjärtan och kan dö av skräck. Kanske att rovdjur vågar sig nära när ingen är hemma i huset.

Mycket sorgligt!

Köp inte en ny kanin - det kan bli fel. Jag hade blivit rasande för det när jag var liten… Kanske att du kan fixa ett fint kors att sätta på graven…?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Zootz
0

Vet du om den var van vid gräs? Det är många gånger en dödsfälla för kaninen. Är de inte vana vid gräs så ska man inte ge mer än max ett par maskrosblad första dagarna, annars får det "trumsjuka", magen får så mycket gasbildning så den "exploderar" inifrån. Var magen uppspänd? Andra vanliga dödsfällor vad gäller mat är råa potatisskal. Kaniner är jättekänsliga i magen.

Hoppas det löser sig till det bästa!

virre1
0

Hopas det löser sig.

Eine
0

kaniner dör lätt.jag var vakt åt kaninmamma och kull någon vecka en sommar och fick höra att jag inte skulle bli upprörd om det låg ngn död där när jag kom.Det dog 2 st den veckanObestämd

kan bero på foder också.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

citrina
0

#11 De har en kompostgallerbur till kaninen på gräset så jag förutsätter att den är van att äta gräs. Den fick bara några små maskrosblad och en repa gräs. Den kändes inte speciellt uppblåst.

Fick sms från mamman igår att dottern hälsade att jag inte skulle vara ledsen och att hon var glad att jag lagt den i kylen och att de imorgon när de begravt kaninen skulle köpa en ny som skulle heta Hoppsan-svampbob…. (den första hette Hoppsan). Så det verkar vara ganska ok ändå.

MyTwiggs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 14 Oj! Ja, barn är olika! Jag hade grävt ett stort hål i marken och hoppat ner och bett någon gräva igen ;) Jag var sååååå känslig med mina djur nrä jag var liten. De fick inte dö! En gång höll vi liv i en sjuk hamster i flera månader för att jag vägrade att låta den dö. Barn är olika som sagt! Tur att denna lilla flicka hade så lätt att komma över hoppsan! Vi hade massor av kaniner och ibland dog de utan förvarning.

www.mytwiggs.com

citrina
0

Vilken söt bild!

Ja ledsen är hon nog men det är skönt att hon verkar ha tagit det så pass bra och gulligt av henne att tänka på mig mitt i alltihopa… :-)

Hoppas på bättre tur den här gången.

MyTwiggs
0

# 16 Tack! Det är jag till höger med min första kaninis… Och Myra till vänster :)

Självklart blir man berörd när det händer sånt! Så tråkigt för er!

www.mytwiggs.com