Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 1368 ggr
Lullan1
0

Snart dags att julpynta?!?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör ni i jultider med gran, pynt, ljus osv?

Förra julen var ju vår första jul med katt och granen överlevde julafton, men vi fick ta ner det som var kvar av den på juldagsmorgonen!

I år vet jag inte riktigt, sonen kommer bli grymt besviken om det inte blir nån gran, men å andra sidan känns det osäkert för katterna! Tänk om de trasslar in sig och ramlar i golv med gran och allt?!Skrattande

För att inte tala om adventsljusstaken med mossa och svampar! Fick ganska snabbt inhandla en ny adventsljusstake i porslin med små tomtar på istället! Mossan låg söndertuggad och utspridd över precis hela lägenheten efter Doris omilda behandling. Lovar att hon hade haft jättekul!

Någon som har nåt bra tips på julpynt som inte är allt för lockande för 2 st små busiga katter?

AgnetaK
0

Jag vet att en del fäster julgranen i taket eller väggen. Glitter ska man väl undvika, och förstås sånt som kan krossas.

Själv har jag inte ens provat ha gran inomhus sedan jag skaffade katt. I stället har jag utegran utanför vardagsrumsfönstret som jag pyntar med några få saker. Nu har jag ju inga barn, men jag är jättenöjd med det, inga barr inne och mindre trångt och en sak mindre att vattna (om man har gran från skogen förstås). Glad

I adventsljusstaken har jag kottar eller stenar. Jag har också en ljusstake för fyra värmeljus och en annan ljusstake som inte behöver pyntas och så alternerar jag mellan dessa, med en katt som fyller 1 år i december så gissar jag att det inte blir kottarnas tur i år. Flört

Men många kör nog som vanligt mer eller mindre. Oj vad kul det ska bli med jul, känner jag nu!

Lullan1
0

Jag tror precis som du säger att vi kommer att ställa granen ute på balkongen, där behöver de små älsklingarna inte vara och sonen får sin pyntade julgran (som tomten lägger paket under). Förhoppningsvis blir alla nöjda och glada med det!

Jag har oxå börjat fundera och längta efter julen, börjat se mig om efter alternativa julklappar, för att inte tala om suget efter julgröt, jansons frestelse och sill… *mums*…

MonicaLagerquist
0

Jag har alltid haft gran trots katterna.Har till och med haft en kull kattungar över en jul och mina kattungar bor ju i vardagsrummet.Men både katter och gran överlevde julen.I år komer kattungarna att flytta andra advent så gran hinner dom inte se.Sen har vi en väldigt kort jul i vårt hem.Jag har en son som fyller år den 18/12 så efter det julpyntar vi.Sen har jag en som fyller år den 15/1 då är all jul bortplockad.Jag vill att dom ska känna att det inte bara smälter ihop.

Stolt ägare till tre La permer

Eine
0

Plastgran, med plastkulor i glada färger och halmpynt.Elektriska ljus brukar jag klara i ett par tre år, sedan blir det nyköp.Om granen välter så reser jag upp den igen. Man slipper vatten på golvet med plastgran!! Levande ljus i form av värmeljus och under min övervakning. Annars elekriska adventstakar och julstjärna. Det blir ändå Jul hur vi än gör……

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lullan1
0

Eine: Kan inte låta bli att småle en smula när jag läser ditt inlägg!

Du verkar kunna den här branchen! Glad

Leffe
0

Enda julpynt jag har inför julen är två stjärnor med lampor i som hänger i två fönster

Aje-T
0

Vi har riktig gran med en massa julpynt och elektriskt ljus. Inga glaskulor i nedre delen och granen fastknuten i ett räcke för säkerhets skull. Första julen var vi rädda att Karin skulle göra sig illa på något pynt och vakade som hökar, men hon tyckte bara det var fånigt, förutom granen som hon älskar att ligga på lur under tillsammans med halmbocken. Hon blev jättearg när den skulle kastas ut, det var ju hennes träd!!

Lullan1
0

Pratade idag med en arbetskamrat om ämnet julgran och katter. Hon har alltid en ordentligt pyntad (äkta) gran. Hennes katt hade en gång, när den var kattunge, hoppat upp iden och fått gran och allt över sig! Men sen dess har misse inte funderat på att klättra i granen igen! Cool Det var kanske en puttig och skrämmande upplevelse?

thira
0

Skulle aldrig kunna vara utan riktig gran, men pyntet anpassar vi till katterna och så förankrar vi granen i väggen, så den inte kan välta…

En av de stora fördelarna med en Rexkatt tycker iaf jag är att de är så smidiga och lätta att de nästan aldrig förstör eller har ner grejer. Däremot brukar Tjorven "låna" lite grejer här och där och gömma under någon soffa för att ha att leka med. Hon biter heller aldrig i sladdar, det uppfostrade vi henne som liten med genom att ha vattensprayflaskan i beredskap….

Eine
0

Lullan, jag är bara LUTTRAD…..Glömmer aldrig när Pei Pei, min hona som är snart 14 år, bajade julglitter i dagarna 3..Då hade jag hjälpsamma kattungar som klättrade på grenarna och drog ner allt på golvet så de andra kunde förse sig..det är gulligt med katter!

Thira, du är bortskämd med försynta katter. Var  glad så länge de är försiktiga och inte har ner saker. Många av mina petar ner saker med vilja, för att se hur de faller ner..

cherish
0

Vi har sedan ett antal år tillbaka "fuskgran" för att den riktiga alltid tog kål på mina blommor SAMT att katterna rev ner barren från dem .. gör lite ont med barr under bara fötter ….

Alla katter har älskat granen OCH pyntet men ingen var lika galen i granen som vår europé Gwen! :) Första gången vi satte upp fuskgranen och vände ryggen till var hon uppe i den, den välte o vi reste den (vi hann alltså inte sätta på andra halvan, toppen) och hon var direkt uppe i den och välte den igen. Vi la i stenar i granfoten och då stod den pall. :) Sen fick vi för säkerhets skull förankra den i gardinstång och vägg för det gick inte hindra henne från att klättra upp i den och lägga sig på grenarna ….

Husisarna har för vana att gå och plocka pynt från granen och dra iväg över golv o gömma. ;) Den ena klättrar upp o hämtar o den andra tar emot och drar iväg dem .. vi har tjuvkikat så vi vet att de samarbetar! Partners in crime!!! ;) Phoebe får uppleva granen första gången i år och det blir klart spännande, hon har nyligen slutat riva ner krukor i fönstren så tack o lov att alla flugor har gått i ide nu …..

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Eine
0

Visst är de smarta och kloka, våra små vänner?Oskyldig

thira
0

#10 Jag vet inte…men jag har alltid tyckt att det går mycket bra att uppfostra katter precis som hundar, det gäller bara att vara konsekvent från början och envis….Vissa saker accepterar jag bara inte att katterna gör och det har aldrig varit något problem att lära dom det - obs! jag använder inga "hårda" metoder, så ingen tror det….

cornish
0

Skrattande verkligen roliga inlägg här…Jag har inte läst här tidigare-tyckte julsnack var tidigt i oktober!

Men…thira- vad jag skrattade det du skrev om "smidig rexar som inte har ner saker"…Känner mer igen mig i Eines beskrivningar "ler"- du beskrev det så slående!Just detta att "putta för att se hur det faller"…Dom är så nyfikna!!
MEN jag förstår också att det kan vara en uppfostringsfråga..även om mina rexar är otroligt egensinniga och envisa..
Jag har dock inte haft tillräckligt med tålamod för att få min gamla Danne att inte putta ner saker…
Ändå är jag hundmänniska från början-el. kanske just därför-såg ej katt som fostringsobjekt på samma sätt som hundarna..
Kan dock skylla på att jag inte hade honom från unge-utan övertog honom 2 år gammal.Ouppfostrad-men den snällaste gosigaste som fanns-han hade bara inte lärt sig att vistas i vanliga rum med massor av roliga saker i,hade bott i särskilda kattrum(stor uppfödning)men fått mycket kärlek.

Ska ta detta under en annan tråd kom jag på..katternas ohyfs..detta var ju JULEN,om julpynt!-är expert på att komma från ämnet(och skriva för långt..)
Jag är för tillfället singel och då tänker jag inte pynta alls…Åker till julen hos familjen istället..
Julgransgrejorna har tyvärr ändå legat i låda i flera år pga både min exman och min senaste särbo inte ville ha gran..orkade inte driva igenom det ensam-inget kul.
MEN jag vet nog hur-tokigt-det skulle bli…Katterna skulle självklart tro det var något matte tagit hem åt dom-typ som kattgräset..Ett eget klätterträd!!!Skrattande

Det blir bara ljusslinga runt balkongen,adventstjärnor och ljusstakar och något på dörren-inget som katterna når alltå..(nja nån av katterna fick en ide´ om att tugga på en adventsljusstaks-lampa en gång..men ångrade sig-ingen skön känsla tydligen,så de funkar bra)
Kanske nåt annat som jag gillar dras fram - men det blir bara tåliga saker.Kanske stora (billiga..)halmgrisarna jag har..o liten fuskgran(liten fusk är ok..skulle aldrig komma på tanken med en stor fuskgran!!Men förstår andra som har det..om man tex är allergisk,särskilt om man har barn.Jag vill dock bara ha äkta vara om det ska vara gran..det ska LUKTA gran..tycker jag.)

Fina gamla glasgrejor står bakom vitrindörrar om de tas fram..

Ska lägga julbilder under den tråden sen också..

Åhh…nu blev det så där långt - igen!!Oskyldig
Har jag väl börjat så…

Eine
0

Hmm, ni skriver så fint om granar och grandoft. Jag älskar också det, men vill inte att en gran ska dö bara för att jag ska ha en inne i några veckor.Jag tröstar mig med att katterna aldrig får kåda i pälsen när jag har plastgran…

jonnyroland
0

tänk vad roligt katten har haft och  om det var jag skulle jag skratta och ordna det ingen  vi måste ju veta att det är katter och dom är sån natur att klättra och klösa…. så klandra inte katten utan njut av att ni bjudit på något skojigt****

in med granen igen och se ..du behöver ju inte ha glaskulor*

mvh maud

Natali
0

När vi flyttade hit ner till Jämtland hade vi två huskattskullar. Det året har vi riktig gran! Det året skruvade vi en stor krok och färst granen. (nu var det mest för att granen var lite sned, och vi hade en tvåbenting som nyss börjat gå…men också för att katterna var i den). I fjol hade jag tio cornish rex kattungar, som var i "kuta runt o upptäcka" stadiet, precis efter jul, så när vi började hitta små ulltottar bland julgranskulorna, ungefär som piff och puff på julafton, så åkte granen upp på vinden. Vi har skaffat plast gran, och mer och mer plast kulor.

I år hoppas jag att granen får vara hufsat i fred. Men levande ljus har vi bara när vi är i rummet, inte så mycket för rexarnas skull, utan för våran huskatt, han har typ 30 cm lång päls på svansen, som han viftar flitigt med. (han har flera cm under tassarna också….).

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

cornish
0

"Hmm, ni skriver så fint om granar och grandoft. Jag älskar också det, men vill inte att en gran ska dö bara för att jag ska ha en inne i några veckor.Jag tröstar mig med att katterna aldrig får kåda i pälsen när jag har plastgran…"

Det ligger mycket i det du skriver Eine…Men jag behöver inte tänka på det för egen del i år, eftersom det inte blir någon gran…
Men har hört argumentet om julgranars vara el. ej av min svåger tidigare-min syrra och han bor på landet och har får,skog bla. Han var emot detta med julgranar förut-vet ej hur han står idag.Dom tar dock in egen gran varje jul..Han brukar ju ta där det behöver gallras då..Granar växer ju inte så fort har jag för mig..

Trist här i Sthlm att se alla högar med granar som inte blivit sålda..och alla som slängs ut redan efter ett par dagar-helt fina!?!?Men de används väl till någon nytta hoppas jag..när de samlas in.

Iofs är väl plastgranarna å sin sida inget miljövänligt alternativ hellerFundersam…Dom borde komma på nåt annat material..Kanske bäst helt utan alltså-men det är ju lite tråkigt!!

En liten miljödebatt mitt i julpyntsdiskussionen!!Skrattande

Faxlin
0

"Hmm, ni skriver så fint om granar och grandoft. Jag älskar också det, men vill inte att en gran ska dö bara för att jag ska ha en inne i några veckor.Jag tröstar mig med att katterna aldrig får kåda i pälsen när jag har plastgran…"

Här hemma kör vi med riktig gran med riktig grandoft. Plastkulor och sådant som är katt och iller vänligt. Och det får vara ända upp i toppen då de kan vara påhittiga de små liven.
Har även säkrat med nät så att inte djuren kommer åt vattnet som är i granfoten då det är giftigt och de kan dö av det. Granen är förankad i väggen och taket, och stenar vid granfoten.
När julen är slut plockas allt pynt bort och granen körs upp till hästhagen. Där blir hästarna sååå glada över att få tugga i sig denna gran att det i slutändan inte finns något kvar nästan. Så här återvinns allt i alla fall ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

cornish
0

Hi,hi visste inte att hästar åt GRAN!!!Aldrig hört..Skrattande
Har ändå ridit lite förut och syrran är hästmänniska..med hästar på gården.

Undrar över detta med vattnet???-nu ska jag inte ha gran I ÅR men…mina katter vill dricka vatten överallt på annorlunda ställen-typ vattenkannan(vilket de ej får då jag ibland har näring där i)

Vad menar du med giftigt vatten-vad är det som är giftigt i det?? -gäller det katterna också att dom kan DÖÖ??Låter hemskt, och det är ju många som har gran med vatten,så det borde ju alla veta då.
Eller är det illrarna som är känsligare??
Bra att veta så vill jättegärna ha svar, med förklaring!

Måste vara en häftig gran hemma hos er-med illrar och katter busandes i den-en levande gran helt enkelt!
Och som sedan tas om hand av hästarna-alla får sin julgran!

Kul historia Förvånad

Annika

Faxlin
0

Det finnas naturigt terpentin i levande granar och det kommer ut i vattnet. Även mindre hunar kan dö av att dricka detta vatten. Och även katter. Det är alltså väldigt viktigt att man sätter skydd över vattnet även som kattägare. Jag har tagit finmaskigt nät som jag sätter runt granen och ner över foten, inte så snyggt, men effektivt.

Även många av våra julblommor är giftiga för katter (och illrar).
Sedan tycker jag du ska hälsa syrran att hon lastar in sin gran till hästarna så får hon se.
Mina kan få några grenar nu då de verkat i skogen vid stallet också, bara som lite extra sysselsättning.
De ska dock inte äta för mycket, då blir de lösa i magen ;-)

Audiatur et altera pars

cornish
0

Hej igen!

JÄTTEBRA att du skriver detta här…tror att det iallafall är NÅGON mer än jag som inte visste att granvattnet är giftigt!?!?
Mina katter är som sagt rabiata att dricka överallt på "ovanliga" ställen…Därav har jag flera olika typer av skålar/automater åt dom på andra ställen än vid maten(där dom ju inte gillar att dricka-vanligt har jag hört) i badrummet.
Buffy dricker också helst från handfatskranen i toaletten.Gott med fräscht vatten också..

Julblommor känner jag dock till..julstjärna är väl giftig..Amaryllis-vet jag inte.. Men mina katter har inte rört dom så det funkar..
Önskar man kunde ha fullt av doftande hyacinter…men dom tål jag tyvärr inte-vet ej om de är giftiga…Men undrar om dom gillar dom pga lukten…

Och ska säga detta till syrran om gran!! -  men antagligen vet hon det(som vanligt..storasyster vet bäst..), gammal djurskötare och hästmänniska som hon är..antagligen bara jag som är okunnigFlört!!

Tack igen-fortsätt gärna besöka oss här och skriv!!

Faxlin
0

#22: Tackar för att du vill ha in mig här igen. ;-)
Känns lite avigt att skriva här då jag inte har samma ras av katt som er. Men jag har tjuvläst hela tiden sedan ni startade ;-)

Audiatur et altera pars

Leffe
0

ÅsaF, jag går i från ämnet på den här tråden "Snart dags att julpynta" och säger att du är så hjärtligt välkommen att vara med på vår sajt även om du inte har Cornish. Huvudsaken är att man älskar djur, eller hur..
Så tillbaka till tråden "Snart dags att julpynta" igen. Vare sig man har Cornish eller ej så är det nog snart dags att julpynta för de flesta. Jag tillhör dem som inte brukar julpynta

Faxlin
0

Ohh, jag bara älskar att julpynta. Hatar att plocka bort julen dock. Men tänk att plocka fram alla tomtar och broderade juldukar och tavlor. Jag blir helt lyrisk. Min gubbe säger att jag är helt julfrålst och det måste vara en sjukdom, lite manisk så där. Kan nog stämma, jag älskar julen och julpynt.

Audiatur et altera pars

Denna kommentar har tagits bort.
Rana-E
0

jag brukar ge gran eller tall grenar att gnaga på till mina kaniner har läst på många ställen att det är nyttigt. en ska vara skärskild bra att ge då den har en viss antiseptikt verkan. men detta (att äta barr) kanske inte är bra för katter då?  fast jag tror inte att det äår många som äter barr men finns ju katter som äter lite knasiga saker. men om nu vattnet är farligt är väl själva barrren kanske rentav giftiga för katter?

cornish
0

Jag tror inte barr är giftigt..tror terpentinet är i själva stammen och löses ut i vattnet.Men detta är bara vad jag tror!!Vet inte!!däremot kanske köpta granar är besprutade med något-vet inte??

Men Åsa som visste detta med vattnet kanske kan svara på detta!

Ha det bra!

Faxlin
0

Det är ingen fara om de gnager på barren. De kan bli lite laxerande om de äter för mycket dock. Det gäller kaniner med. Så som med allt annat godis så gäller det att inte ge för stora mängder.
Terpentinet kommer ur stammen och blandas med vattnet. Därav blir hundar/katter /illrar sjuka av detta. Ja okej inte alla. Men många blir och det finns de som dött. Därav anledningen att det känns dumt att chansa.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Gittan
0

Håller på. Snart är det bara granen kvar

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld