Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettutställningar
Läst 1986 ggr
LykkeLii
0

Hur tränar ni inför utställning?

Hur lär ni katten att vara tyst i buren och de andra sakerna som bör tränas på inför en utställning.

Har ni några extra tips och idéer hur jag ska träna pojken min? Hur har ni tränat era utställningskatter?

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Dolleminas
0

Tja hur man får en katt tyst de vet nog ingen, sen är vissa mer pratsam än andra…

Annars är det väl bara träna på att de ska kunna hanteras av både dig och andra… sen vet man inte fullt ut hur de reagerar på utställning förrän man kommer dit. Det finns dem som är som filbunkar hemma och väldigt oroliga på utställning (nya dofter, mycket folk osv…) sen finns det de som är allt annat än lugna knäkatter hemma och är helmysiga på utställningar…

citrina
0

Inte alls. Utställningarna är träningen och gärna att katterna får testa på medan de är små. Men mkt hantering generellt och gärna att besökare lyfter upp katten och tittar på den från olika vinklar.

MyTwiggs
0

Mina är tämligen otränade! (men sköter sig bra) Skrattande

… Däremot är det bra om du tränar din katt på själva hanteringen. Bär och håll i honom mycket och lär honom att det är jäääättekul att bli upplyft och buren (om han inte redan tycker det… Det gör mina)

Lycka till!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

LykkeLii
0

Kollar även domarna i munnen? Elmer är lite bångstyrig när man ska öppna munnen, jag vet inte om det är för att han är öm i munnen då mjölktänderna håller på att tappas.

Eine
0

En del gör det,ganska bra tycker jag.Då upptäcks både överbett och underbett t ex.Många äldre erfarna domare kollar alltid i munnen på de katter som står på deras bord.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Pemicos
0

Ursäkta men att kolla i munnen är … tycker jag. varit med ett tag och förr var det ganska vanligt men… erfarenhete och kunskapen att se saker utan att kolla i munnen har utvecklats - Min uppfattning.

Det är KATTER vi har att göra med.De skall utsättas för så mild stress som möjligt så att de har möjlighet att visa upp sig på ett sätt som gör att de blir en VINNARE - om man nu väljer att ställa ut sina katter - för att vinna.

Vi tränar inte utan som andra - bär, håller, låter andra bära och hålla - tvingar ingen.

Eine
0

#6 nu förstår jag ingenting av det du skriver,du får gärna skriva lite mer i klartext så att jag inte missförstår det hela.För inte menar du väl att katter inte ska kollas när det gäller bettet för att de då blir stressade?Det går ju på 5 sekunder-

cherish
0

Vi tränar inte specifikt vi heller men våra hanteras ofta av oss och besökare och vi försöker lära katterna att det inte är farligt att hållas en bit från kroppen. En del katter vill gärna vara nära kroppen och gillar inte att "vara i luften" .. :D

På utställningar försöker vi vara med dem så mycket som möjligt från början och blir de oroliga i buren får man försöka avleda på olika sätt. Första gången kan vara skrämmande men jag upplever det som att det oftast är andra dagen som går bäst, då har de varit där en dag och lyssnat/luktat in sig.

Vi tvingar ingen. Visar de att de inte gillar utställningar slipper de åka iväg, därför stannar vår europé hemma där hon trivs bäst. :D

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

MyTwiggs
0

# 6 Håller med dig till 100%

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Silkwaves]
0

Har aldrig varit med om att katterna kollats i munnen av domarna. Vid veterinärincheckningen, ja - man aldrig vid bedömningen.

Jag är tacksam för att det momentet inte används så ofta och hoppas och tror att de flesta domare bara använder det i speciella fall när de ser något som tyder på bettfel. En så fin och mjuk domarhantering som möjligt är det jag tycker om - för alla katter inte bara mina egna.

Nej jag tränar inget speciellt här hemma. Det blir utställningarna i sig som är träningen. "Learning by doing" typ…

AlexH
0

Jag har bara sett dem kolla munnen på Perser och Britter som har det som vanligt med felbett.. kaninte minnas om de har kolat på mina cornishar…Obestämd, men kanske de ser lättare på en Cornish profil om det är över eller underbett, än på en perser eller Britt..

Ingen träning hemma, bara kel och Gos och så får det bli som det blir! Jag har haft tur och mina katter är coola påutställning, 8Sture var dock hemsk som ung fräste åt alla andra fertila hanar!Skrattande) men nu bryr han sig inte ett dugg! Samma Med Kyra, hur cool som helst!! Skulle de via missnöje så kommer de slippa utställning, även om jag tycker det är superkul, så är det aldrig tvång för katterna ..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

kissan78
0

Elmer har ju varit på en utställning redan och var hur cool som helst där. Däremot när han åkte bur alldeles själv till veterinären för besiktningen så tyckte han inte det var särskilt skoj så jag antar att det är det du kanske undrar hur man ska träna för att vänja han vid buråkande?? Jag har några katter som inte alls gillar att åka i transportbur men när dem får åka i stora hundburen i bilen så är det bara hur trevligt som helst! ;) Vet att en del brukar lägga filt el nåt över så inte katten ska kunna se ut men jag tycker nästan det hjälper mer om dem faktiskt får se vad som händer.

I övrigt så den enda träningen mina får inför utställningar är att jag lyfter bär och grejar mycket med katterna, varenda dag. När det kommer folk så uppmuntrar jag dem att göra det samma. Brukar även passa på att visa upp katterna så ofta det går. Som tex när det är hembygdsfest här så har jag haft med några av katterna för att visa upp. Det har varit "gissa vikten på nakenkatten" och självklart har han fått haft med sig sällskap. ;)

Nu gillar mina katter att visa upp sig för det mesta och så länge dem vill så får dem göra det!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

LykkeLii
0

#12 Det stämmer, jag är mest orolig över bursituationen. För han skriker lite men talar om att han inte vill bli instängd. Så jag är lite rädd att han ska skrika i utställningsburen också, när han är själv.

kissan78
0

#13 Tror det går bra i en utställningsbur, mina gaphalsar i transportburar bryr sig inte alls om att sitta i en utställningsbur. Den är större och dem har en hel del och kika på. Blir spännande och se hur han kommer att vara. :)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Eine
0

Det är ingen som tittar snett om en katt står och jamar i en bur! Och inte på utställning.Det är vanligt att vissa låter en del.

[Silkwaves]
0

Nej precis som Eine säger är det ingen big deal om katten jamar lite i utställningsburen. Det jag lärt mig med åren är att jamandet minskar/upphör om jag håller mig ur synhåll för katten i början på dagen. Betyder inte att katten inte är undre uppsikt, men jag brukar vara en bit ifrån med uppsikt över buren. Att besvara kattens jamanden brukar ha motsatt effekt. Då uppmuntrar man istället beteendet. Efter en förvånandsvärt kort stund brukar de allra flesta katter komma till ro i buren. Om inte besökare eller hjälpsamma burgrannar går fram och pratar och leker med den lille *"stackars" jamkatten då… för då funkar det ju inte. Tyst

Josephine
0

En katt ska självfallet klara att både veterinär och domare tittar dem i munnen men en veterinär har faktiskt inte möjlighet att slå ner på bettet, det är inte därför de tittar. Precis som katten ska klara att man känner efter brock, svansknick och sterumkrok. Rätt hanterat går det på en millisekund. Tycker det är en märklig inställning att tycka det är dåligt att känna igenom katten så den inte har några direkt fel. Och jag tycker att det är märkligt att så få utställare säger sig ha upplevt det. Jag ser det ofta.

För att en katt ska få draget cert för bettfel krävs dessutom ett ganska kraftigt bettfel, över- eller underbett på minst 2 mm eller snea käkar/tänder (FIFe). Men i en utslagssituation mellan två näst intill likvärdiga katter är det självfallet relevant för en domare att känna till båda katternas styrkor - och svagheter. Och hamnar man i den situationen så kan minsta bettfel vara avgörande, precis som minsta konditionsnedslag eller humörsvängning. Ingen domare kan se vad en katt har för bett utan att lyfta på läpparna, det har inget med "skicklighet" att göra. Om en domare inte gör det är det sannolikt för att de inte upplever att det finns ett behov snarare än att de "vet" att katten har korrekt bett.

Jag försöker träna mina katter hemma men det blir aldrig samma sak som att faktiskt ställa ut katten och träna på det sättet. Det är en mycket unik miljö. De mest "showiga" katterna är ju ofta de som är vana vid utställning. Men ren hantering och att visa upp sig på ett bord tränar jag hemma.

Eine
0

#17 Tack Josephine! Du skriver så bra,själv ger jag upp när jag får köra huvudet i väggen och möts av en del oförstående inlägg.Bettfel är  som du skriver och som jag menade,i en del fall diskvalificerande så jag uppskattar verkligen när domare kikar i munnen på kissarna.

[Silkwaves]
0

#17Självklart vet jag att veterinären inte gör en bedöming av katten när den tittar i munnen. Syftet med veterinärkontrollen är ett helt annat.

Det jag skrev var att jag inte upplevt att domarna vanligtvis tittar katterna i munnen. Det är min upplevelse. Andra har kanske andra erfarenheter. Att en domare, precis som uppfödare och andra intresserade vanligen lätt kan se när ett bett riskerar att vara diskvalificerande tror jag med och att domaren i sådan fall tittar i munnen är jättebra. I andra fall, när bettet inte är utslagsgivande tycker jag inte det behövs.

Med risk för att vara mjäkig står jag för att jag anser att en bra domare är en domare som hanterar katterna fint och lugnt och inte i onödan jonglerar med katterna. Det innebär inte att domaren inte ska ta i katten snarare tvärt om.

Jag vet inte varför en del verkar tycka att de är bättre domare för att de slänger omkring katterna som de är disktrasor.

Josephine
0

#19 En katt ska inte "jongleras" med. Men jag förstår inte riktigt vad det har att göra med att kontrollera bettet om jag ska vara helt ärlig. Vilka domare tycker att det är bättre att de "slänger omkring med katterna som disktrasor" än hanterar dem varsamt? Låter riktigt obehagligt. Om du läste in det i mitt inlägg så är det inte alls vad jag menade i allafall. Däremot tycker jag inte att det finns en motsättning mellan att kontrollera bettet och ha en varsam hantering.

Ofta ser du bettet utan problem bara genom att smeka katten under halsen så underläppen åker ner, då du tittar på skallen uppifrån, alternativt smeker dem över morrhårskuddarna så överläppen lyfts då du kikar på huvudet. Det är det jag ser att många domare gör, kanske man inte tänker på att de ser bettet då.

Sen är vi väll generellt ganska förskonade från dåliga bett på vår ras men självfallet ska vi vara uppmärksamma.

[Silkwaves]
0

Det jag försökte säga var att jag tycker att de flesta domare hanterar katterna bra, utan att sticka in fingrarna i munnen och rutinmässigt öppna gapet. Det är det jag motsätter mig inte att varsamt  kontrollerar bettet genom att smeka kattens huvud. Det görs alltid hoppas jag.

Det jag uppfattade diskuterades var just att resolut och rutinmässigt sticka fingrarna i munnen och öppna kattens mun,något som jag tycker är onödigt att göra på rutin.

Det är mycket få domare jag råkat utför som har behandlat katterna illa i mina ögon och inga av dessa har varit svenska. Jag har dragit mina katter från bedömning pga jonglerande domare. Dvs domare som vände katter upp och ned , drog ut dem och hanterade dem som en trasdockor i mina icke domarögon. Jag tänker inte namnge domaren, men min kissar har aldrig visats och kommer aldrig att visas för den här domaren. Tyst Alltid onödigt att namnge enskilda personer och det kankse var en engångsföreteelse vad vet jag. Tyst

Kul med forum - det finns verkligen 1000 sätt att missförstå varandra på. Trevlig sommar på er alla - nu går jag ut i solen utan att jonglera utan snarare leka med mina missar Glad

Josephine
0

#21 Ah, men då förstår jag. Om en domare känner att den måste "bryta sig in" i munnen på en katt för att kontrollera bettet så är det nog bra om den helt enkelt låter bli, det tycker jag också. Man ska inte behöva brottas med katten för en så enkel koll, DET ser också jag mycket sällan :)

citrina
1

Om man öppnar munnen på katten så ser man ju inte bettet….

Pemicos
0

mmm… detta är verkligen kul… just det som vi Cornish folk gillar. Vem vet bra eller vem vet bättre, vem är ute eller vem är inne, vem har svaren som är sanna eller snurrar till det - kul är det i alla fall.

Mona22
0

hemma tränar vi lite med att hålla fast katten och vända och vrida på den.

jag tycker det är okej om dommaren vänder och vrider på katten så länge de inte slänger runt den utan tar det försiktigt bara.