Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 1532 ggr
AnnaS
0

Pawpeds HCM-uppdatering

Nu har jag uppdaterat med nya scanningsresultat. Det var som vanligt, något enstaka negativt resultat vilket min Juppi stod för den här gången Rynkar på näsan

Fortfarande är andelen drabbade ca 6%, vilket är glädjande att den inte ökar utan snarare minskar!

MyTwiggs
0

#0 Du menar positivt? Gråter I så fall får jag beklaga! Det är verkligen inte roligt! Rynkar på näsan

Skönt att andelen drabbade inte stiger i alla fall!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

AnnaS
0

Japp, hon har HCM, visserligen är diagnosen ifrågasatt av en annan kardiolog. Men oavsett har hon ett hjärta som inte är normalt…

MyTwiggs
0

Gud så tråkigt! Jag är så ledsen för din skull!!!! Gråter HCM rör till det för oss!

www.mytwiggs.com

Rexjen
0

#0 Vad tråkigt att höra!Gråter

AnnaS
0

Sånt som händer alla uppfödare någon gång, jag har haft vansinnig tur hittills, så jag ska inte klaga. Juppi har än så länge inga flödesstörningar eller blåsljud. Hon mår toppen! Men jag kommer att scanna igen för att få en "second opinion".

Däremot så kommer min uppfödning att baseras på fyra kastrater i fortsättningen Gråter Sissi kommer att kastreras också eftersom hon har extra trådar i hjärtat. Hon har normalt hjärta och skulle kunna användas i avel men med tanke på Juppis hjärta så låter jag bli.

AnneAlva
0

Nej vad tråkigt. Rynkar på näsan

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

[Silkwaves]
0

Kram Anna! Så ledsen för din skull, men precis som du skriver kan vem som helst  drabbas och HCM dyker upp i de linjer vi minst anar också. Jag har ju haft min beskärda del av eländet också och visst känns det tufft.

Jag lyckades ju med det fantastiska att para en hona som visade sig var eqovocal med en hane som utvecklade HCM. Prata om oflyt. Deras dotter var tänkt att ingå i mitt avelsprogram. Det blev tre glada kastrater Gråter trots att dottern är scannad OK. Det som är positivt är att alla mår utmärkt, behöver ingen medicinering och har inga som helst symptom. Avelsförsäkringen täcker ingenting alls pga att det inte finns ett tillräckligt tydligt hälsoprogram för att bekämpa HCM. Nåja pengar är inte allt här i världen och golf är också en dyr hobby… Viktigast är att katterna har det bra.

AnnaS
0

#7 Det är just det jag funderar på, om de "bara" har förtjockade hjärtväggar, inga symptom, inga blåsljud, inga flödesstörningar och blir inte sämre - är det verkligen HCM då?

Jaja, Juppi har HCM-stämpel nu oavsett vad nästa veterinär säger. Tråkigt är det, men huvudsaken är ju att hon mår bra Glad

AlexH
0

Kram Anna, detta är inget kul alls! jag har ju min "nalle" hemma som blir kastrat i höst efter han avslutat sin utställningskarriär.. Eftersom han är i så bra kondition och Anna tidholm inte kunde se varför han inte skulle ställas ut, så har jag bestämt mig för att försöka ta de sista certen för Europa championatet (IDP) sen får han bli en glad kastrat han med.

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

AnnaS
0

Nu menar jag inte i inlägg #8 att förringa diagnosen alls! Har katten fått diagnosen HCM så ser ju veterinären något som inte är normalt, oavsett om en annan veterinär inte håller med. Jag ska testa Juppi en gång till för en "second opinion", mest för att få ett annat perspektiv på det kanske. Kastrat kommer hon att bli oavsett.

Det är kanske något för våra forskare att ta reda på, kan det finnas tjocka väggar som inte är HCM? Men det finns ju annat som är prioriterat mer Flört 

Faktiskt så tycker jag inte att det finns något att bekämpa när det gäller HCM, vi har ju inte större frekvens än någon annan ras och vi tar bort katter i avel efter hand de dyker upp. Men det är surt att man inte får ut något på avelsförsäkringen eftersom det så fint står i deras regler att de vill uppmuntra till att använda friska avelsdjur. Jag hade ingen livförsäkring på Juppi, annars hade jag fått ersättning.

Aje-T
0

Nej så tråkigt Anna…..

Clee
0

Stora kramar till dig Anna och all heder till dig för att du tar ditt ansvar för linjerna. Hoppas att dina andra planer kommer att ge dig linjer att gå vidare på!

MonicaLagerquist
0

Beklagar Anna.

Stolt ägare till tre La permer

[Silkwaves]
0

#10 Nej jag tolkar det du skrev  inte som att du förringar diagnosen alls. Jag tänker som du, tror jag, helt och hållet. Tror att det egentligen behövs mer forskning om hur ett "normalt" hjärta ser ut och vad som är en sjuklig förändring och vad som inte är det.

Bekämpa" låter ju tufft, som att rasen har problem, vilket den ju inte har jämfört med normkatten.

Denna kommentar har tagits bort.
wasagathi
0

Åh vad tråkigt Anna, dina 2 fina tjejer. Hoppas en andra skanning av Juppi ger bättre svar, för det låter lite konstigt?

Hur som hälst så hoppas jag båda katterna kommer må bra i forstsättningen

rexmamma
0

Så himla tråkigt, och speciellt som det var dom fertila honor du hade. Rynkar på näsan Finingar dessutom som säkert hade berikat cornishvärlden med sina avkommor. Rätt beslut att ta naturligtvis, men det gör det inte roligare.

AnnaS
0

Även om det är supertrist att jag kan inte använda mina pälsklingar i avel så har jag ju några backuplösningar - som tur är! Men just nu kommer det att dröja jättelänge innan det blir kattungar här hemma hos mig, vilket gör mig jättekluven Tyst Bra fodervärdar växer inte på trä'n och oftast finns de alldeles för långt bort.

Vi får se vad som händer Tungan ute

MyTwiggs
0

Jag tror att det bästa man kan göra är att ta de djur ur avel som är sjuka och att åtminstone vänta länge och väl om man verkligen känner att man måste avnända deras avkommor i avel. Jag kommer att kastrera mina kissebarn efter Nisse, eftersom Nisse har HCM. Jag ser ingen anledning till att sitta och vänta i 3 år och sedan scanna och använda dem i avel. Det känns inte värt det. Jag får förstås inte ut något på försäkringen heller eftersom ingen av mina katter är sjuka.

www.mytwiggs.com

wasagathi
0

Vad har nisse HCM? - när har han blivit skannat?

Strawberrygirl
0

#0 Jättetråkigt att du fått dessa resultat och får ta dina honor ur avel. = (

Jag resonerar inte heller som så att vi behöver "bekämpa" HCM, däremot så är det ju inte fel att vara lite förutseende och försöka göra så mycket man kan för att förhindra så det inte blir en vidare spridning och att vi i framtiden behöver bekämpa det.

Vad gäller försäkring och ersättning: Det är EN av orsakerna till att jag känner mig besviken på rexringens kompromisslösning. Hade man gått ut med ett hälsoprogram istället för rekommendationer så hade vi fått ut ersättning för de katter vi får ta ur avel på grund av att de fått en diagnos eller för att nära släktingar fått diagnos. Vi är ju flera som har råkat ut för detta och möjligen kommer vi och andra att råka ut för det i framtiden också. En av orsakerna som fördes fram vad gäller upplägget var ju att det var så kostsamt att testa, ja så är det ju naturligtvis… men personligen tar jag hellre de kostnaderna och vet att jag inte chansar utan att jag har undersökt min katt enligt de medel som finns, det är inte roligt att behöva berätta för kattungeköpare att deras katt kanske i framtiden får HCM och att dessutom veta att man inte gjort vad man kan för att förhindra det.

AnnaS
0

Men hälsoprogram har man för att bekämpa en sjukdom, då har man ett problem inom rasen och det har vi inte på CRX. Testrekommendationer har Nordiska Rexringen för att vi inte ska behöva ett hälsoprogram. 

HCM får man ersättning för, som t ex hos Agria, om man har avelsförsäkring OCH livförsäkring enligt den personen jag pratade med. Jag vet också andra som har fått ersättning från andra bolag när de har drabbast av HCM.

MyTwiggs
0

# 22 Men bara då den försäkrade katten får en diagnos, inte för att en förälder har diagnosen… Eller ens båda…

www.mytwiggs.com

AnnaS
0

#23 Nej, det är ju självklart. Så länge katten inte har en diagnos så är den ju frisk och ska inte få ersättning. Att man själv väljer att ta en katt ur avel för säkerhets skull ska inte försäkringsbolagen betala för.

[Silkwaves]
0

#24 Nej det är inte självklart om det är en sjukdom som är ärftlig och som det finns ett häsloprogram för . Det är bla det man har avelsförsäkring för inte bara för att kejsarsnitt och andra förlossningskomplikationer, men då talar jag om livförsäkringen och inte sjukförsäkringen. Har man inte det förstnämnda ska man givetvis inte ha något från livförsäkringen. När min hona var infertil , inte sjuk, bara infertil, fick jag hel ersättning av försäkringsbolaget trots att vi aldrig hittade orsaken, dvs sjukdomen…

Strawberrygirl
0

#22 Om man tittar på pawpeds på vilka rasringar som anslutit sig till hälsoprogrammet så tror jag inte att de har några direkta problem heller men de har ändå tyckt att det varit viktigt att jobba med det. Är inte säker på att det är ett särskilt stort problem inom Maine Coon heller. Så ja.. även om det inte är ett stort problem inom vår ras tycker jag ändå att det är synd att rexringen inte ville köra på den linjen.

Jag kan inte uttala mig helt tvärsäkert vad gäller försäkringar men när jag frågade min försäkringsrepresentant (Agria) så fick jag till svar att det inte gäller ens om katten man tar ur avel har HCM även fast jag har både liv och veterinärvård på mina så det är nog lite olika vem man pratar med.

[Silkwaves]
0

#26 Håller med till 100 %

MyTwiggs
0

Håller också med # 26

www.mytwiggs.com

Strawberrygirl
0

Läste mitt inlägg #26 nu och upptäckte att jag uttryckte mig lite slarvigt om försäkringar. Naturligtvis har jag ju även avel på mina kissar, inte bara veterinärvård och liv. = )

AnnaS
0

Ja, jösses, hur kom detta att handla om Nordiska Rexringen? Den kritiken får ni gärna ta på föreningsforumet. Vi har försökt göra enligt önskemål, vi har pratat med experter och styrelsen har godkänt dessa rekommendationer.

Nordiska Rexringen har aldrig någonsin tummat på allvaret när det gäller hälsa bara för att vi valt en annan väg när det gäller testning. Om man testar enligt rekommendationerna så är man ganska garderad. Men det är helt och hållet fritt fram att testa enligt Pawpeds hälsoprogram om man tycker det är bättre och om man vill ha ersättning. Nordiska Rexringen har rekommendationer och de är helt och hållet frivilliga.

Jag är ju ganska tveksam till att man kan få ersättning för en katt som är avkomma till en katt med HCM eftersom den enligt Pawpeds är helt okej att använda i avel om den är fri vid 3 års ålder.

Ja, jag vet vad avelsförsäkring är till för och jag trodde i min enfald att man skulle få ersättning när man är tvungen att ta katten ur avel pga HCM, men eftersom jag inte hade någon livförsäkring så gällde inte den klausulen i avelsförsäkringen. Även om det står så vackert på Agrias hemsida att de vill uppmuntra till att man använder friska djur och att avelsförsäkringen därför ersätter när katter är tvungna att tas ur avel.

Strawberrygirl
0

#30 Jag har valt min väg att gå.. att jag tog upp rexringens rekommendationer kom sig av att det var diskussioner om försäkringar och just Agria har åtminstone tidigare gått ut på sin hemsida med att de endast ersätter HCM-fall om det finns hälsoprogram inom den aktuella rasen, har din ras inget hälsoprogram så får du ingen ersättning för att du tar katten ur avel. Då ska man som du säger dessutom ha både avel- och livförsäkring. Jag fick uppfattningen att de fortfarande har samma ståndpunkt när jag hade en diskussion med min försäkringsrepresentant i maj i år.

AnnaS
0

#31 Jag fick en annan åsikt när jag pratade med Agria direkt i maj, det var att jag inte fick någon ersättning just pga att jag inte hade livförsäkring i kombination med avelsförsäkring. Men jag bryr mig inte om ersättning, det skulle ha varit en bonus.

[Silkwaves]
0

#32 Jag hade (och har) livförsäkring och avelsförsäkring och veterinärvård och Agria ersätter ej trots parning av HcM och equivocal trots att de var helt överens med mig om att det är helt olämpligt att avla på en sån katt. Inte ens om jag parat två med HCM hade jag fått ut något innan kissen själv fått HCM. Dessutom måste katten vara okastrerade fram till diagnosen ställts annars är det ju ingen avelskatt så jag förstår principen, men det betyder i praktiken att ersättning inte utbetalas alls.  

Suck  förlåt det var inte meningen att kapa tråden… Avel i kombination med liv skulle enligt Agria när jag tecknade försäkringen var ett skydd för mig om jag behövde ta mina djur ur avel i förtid pga sjukdom eller eller för att de pga att de bär på något sjukdomsanlag måste tas ur avel. Under förutsättning att jag följt de hälsoprogram som finns för rasen…

Jag tycker inte det är "fult" att bry sig om ersättningspengar från försäkringsbolag. Vi betalar rejäla premier för försäkringar varje år och de få gånger vi behöver ersättning ska vi inte behöva skämmas.

AnnaS
0

#33 I mitt inlägg så pratar jag om en katt som har HCM, det skulle Agria ersätta om man har avel och liv. Det skrev den personen jag hade kontakt med. Men jag förstår absolut att de inte kan ersätta en katt som inte har några symptom på sjukdom och när hälsoprogram säger att den är OK att använda i avel när den är fritestad vid 3 års ålder. Innocent until proven guilty, typ… Att man tar en katt ur avel för säkerhets skull väljer man ju själv men om katten får en diagnos och inte kan användas i avel pga detta är inte det egna valet.

Nej, jag tycker inte heller det är fel med ersättning men testrekommendationer är ju främst till för att undvika problem i en ras och inte för att man ska få pengar.

Strawberrygirl
0

#34 Det är ju ingen som säger att vi vill ha ett hälsoprogram för att få pengar. I mitt inlägg #21 skriver jag att det är EN av orsakerna som gör att jag känner mig lite besviken. Det finns andra aspekter som gör att jag inte är nöjd med utfallet.

Dock.. så känner jag att det känns lite konstigt att när det diskuterades innan det var klart fördes det fram att det var så dyrt att testa och att det skulle vara en av orsakerna till att man valde en "mildare" väg. Som jag sagt tidigare, personligen tar jag hellre den kostnaden. Hade man då fått tillbaka lite av det man lagt på tester från försäkringsbolaget om en katt visar sig ha HCM och behöver tas ur avel så hade det varit en bonus och kanske hade det uppmuntrat fler till att testa också.

AnnaS
0

#35 om det är något du är missnöjd med så får du gärna ta upp det på Rexringens föreningsforum.

Förhoppningsvis så är det ju få som har HCM och då är det många som inte får någon bonus, om försäkringsersättningen ska vara "lön för mödan". Vi vill uppmuntra folk att testa sina katter genom att ha rekommendationer som är lite mildare och att det i sig är en ersättning/bonus. DET är moroten för att få fler att testa.

Strawberrygirl
0

#36 Hade rexringen varit intresserad av att höra medlemmarnas åsikter om rekommendationerna så antar jag att man hade gått ut med förslaget och begärt in kommentarer innan styrelsen tog sitt beslut. Nu ställdes vi inför faktum. Det känns inte som att det finns så mycket chans att påverka att det ska ändras så här i efterhand.

Att jag överhuvudtaget tog upp det här i tråden var på grund av att det diskuterades varför man inte fick ersättning när man fått ta en katt ur avel på grund av HCM. De informationer jag fått när jag flertalet gånger varit i kontakt med Agria har varit att finns det inget hälsoprogram inom rasen får man ingen ersättning. Jag ville föra fram just det. Är det så att andra har fått andra uppgifter så hoppas jag att dessa stämmer och att jag har fått felaktiga uppgifter.

AnnaS
0

Det är därför föreningsforumet finns, det är bara att skriva vad man tycker där och det är där man kan påverka. De rekommendationer som finns nu är för att också få så många som möjligt att testa och för att få ett bra statistiskt underlag. Om det visar att HCM finns i lägre/högre grad än vad som förutspåtts så ändrar vi så klart rekommendationerna.

Jag fortsätter diskussionen angående rekommendationerna på Nordiska Rexringens föreningsforum.

Clee
0

Jag skrev några synpunkter på testrekommendationerna på föreningsforumet och jag kan ju bara säga att de inte mottogs med särskilt mycket förståelse, snarare "hur kan du vara så dum att du misstolkar en sådan sak?" - om något som var så vagt skrivet att jag totalt missuppfattat betydelsen. Det verkade inte vara någon vilja att förtydliga ens på en rent språklig nivå och att då gå in och göra om innehållet kändes väldigt avlägset. Dessutom var det inte särskilt många utom jag som skrev om det där, så det kändes som att jag var rätt ensam om att försöka göra något åt det. Har lagt det bakom mig nu.

AnnaS
0

#39 Jag läste där igår igen och jag tolkade inte alls de svaren du fick som du gör. Matilda skrev att hon inte hade fattat att det kunde tolkas så. Jag har själv inte förstått än och jag klurar på det fortfarande, men förr eller senare så kanske poletten trillar ner hos mig också.

Vi kommer säkerligen att ta upp det som diskuterades på ett styrelsemöte, men vi har faktiskt bara haft ett sedan årsmötet och det var för att den nya styrelsen skulle mötas. Vi har inte hunnit och nu har vi semester! Vi försöker ta saker efter hand så fort vi hinner med, men vi har också andra uppgifter att ta hand om. Vi är ju en ideell förening.

Varför är det inte fler som har skrivit på föreningsforumet och vill ha en förändring om ni inte är nöjda med avelsrådens och styrelsens arbete?  

Det har absolut inte med någon ovilja att göra alls! Vi jobbar så fort vi kan! Men om vi inte heller får in några åsikter, idéer eller kritik så vet vi ju inte heller vad vi ska arbeta med.

Nu tar jag helg och tänker inte sticka in näsan här alls faktiskt Skrattande Efter helgen läser jag gärna på föreningsforumet om era åsikter om testrekommendationerna.

Strawberrygirl
0

#40 Åtminstone jag fick inte särskilt mycket information medans arbetet pågick, inte heller kände jag att det var någon som var direkt intresserad av min åsikt. Ang. varför jag inte i efterhand har diskuterat det på föreningsforumet hänvisar jag till mitt svar i #37. Då var det redan klubbat hos styrelsen utan att man låtit medlemmarna se förslaget och hämtat in deras åsikter. Jag ställde några frågor på årsmötet men kände inte att jag fick något direkt gensvar då heller.

[Tiddlywinks]
0

För att gå ännu mer ot så är ju styrelsen framvald för att ha mandat att ta fram dylika saker. En styrelse är ju en förenings förtroendevalda ;) och det finns alltid dom som är missnöjda eller inte håller med. Det går inte att göra alla nöjda.

Det blir ju orimligt om varenda persons specifika åsikt och ställningstagande ska räknas in i en förenings rekommendation, när det är frågan om en förening med 400+ medlemmar.

Clee
0

#42 Det håller jag med om till fullo. Så där kan man ju bara beklaga att det uppenbarligen inte fanns tillräcklig förankring i styrelsen för en mer offensiv linje mot t ex HCM, trots att jag vet att mina åsikter representerades av åtminstone en medlem där, åsikter som verkade ha fått stå åt sidan för att i min mening skapa helt tandlösa rekommendationer. Påpekandet om att avelshanelistan hade flera hanar med HCM-diagnosticerade föräldrar eller kullsyskon, tvärtemot rekommendationerna, avfärdades också. Folk måste tydligen få ha friheten att utnyttja föreningens hemsida för att annonsera sina högriskhanar till allmän avel…

[Tiddlywinks]
0

# 43 men det står ju var och en fritt att faktiskt testa enligt vilka rekommendationer man vill, eller att inte testa ;) Det är ju ett val som är helt upp till var och en.

En rekommendation är en rekommendation och inte ett tvång.

[Silkwaves]
0

#42 Nej jag tycker inte att det hade varit orimligt alls att gå ut med ett allmänt önskemål om synpunkter. Garanterat hade inte 400 medlemmar lämnat synpunkter men de som haft synpunkter hade haft möjlighet att säga sitt. Jag satt i styrelsen (nåja bara suppleant men i alla fall) och hade all möjlighet att framföra det och gjorde det inte så jag är "medskyldig".  I efterhand önskar jag att det gjorts, inte bara för att jag inte alls fick igenom mina synpunkter utan för att alla (nåja så många som möjligt) skulle vara med på tåget. Det görs ofta numera i demokratiska processer och resultatet brukar vara bättre och mer förankrade beslut.

Läste just i "Våra katter" att Cornish och Devon har den näst högsta frekvensen av HCM av de raser som jämfördes, men trots det behöver vi tydligen inte ett hälsoprogram? Eller några förtydliganden?

Sorry - jag börjar bli van att vara "obekväm" Flört

[Tiddlywinks]
0

Det är fritt fram att vara obekväm, men då finns det ju bättre kanaler att vara det på än på cornishrex.ifokus ;)

[Silkwaves]
0

I en tråd som handlar om HCM-resultat tycker jag att det är helt OK att diskutera både avsaknad av hälsoprogram samt  avelsrekommendationer och HCM-frekvens. Tycker inte alls att det är OT faktiskt. Så jag vet inte varför detta är en "sämre" kanal? Det ena utesluter ju inte det andra? Obestämd

[Tiddlywinks]
0

#47 eftersom det är kritik mot en specifik rasrings rekommendationer så blir det faktiskt lite fel. Nu har jag inte fått Våra Katter ännu så vet inte vad dom skriver där heller.

Strawberrygirl
0

Jag tycker inte heller att det är konstigt att man lämnar ut något på remiss för att ta in allmänna synpunkter. Självklart kan man inte ta hänsyn till allas åsikter men kanske framkommer något nytt eller kanske kan man se en trend genom de åsikter man får in som visar på vad medlemmarna faktiskt vill.

#42 Jag läste också den artikeln i Våra katter och jag tycker det verkar rätt så konstigt att man anser att vi inte behöver ett hälsoprogram med det resultatet i åtanke. Visserligen gjordes sammanställningen i augusti 2008 och det finns en hel del mer katter testade nu än då men med tanke på att det tydligen fortfarande är 6% av de testade katterna som har HCM så är det ju jämförelsevis en hög nivå. Equivocala låg i den undersökningen på 6.9% och vad gäller annan diagnos så hade rexarna även där den näst högsta nivån (skillnaden på annan diagnos var att birma hade den högsta nivån istället för sphynx på de andra). Det hade varit intressant att se hur nivån låg efter något år på de raser som har använt sig av hälsoprogrammet under en tid för att se hur mycket nytta det har gjort.

AnnaS
0

#42 Tandlösa rekommendationer? Varför? Vi har diskuterat det i avelsrådet, och även med veterinärer och genetiker. Vi har också läst massor med forskningsrapporter. De är inte helt tagna ur luften!

Att använda avkommor/syskon till katter med HCM i avel är inte emot några rekommendationer, varken Nordiska Rexringens eller Pawpeds.

#45 & 49, resultaten är sammanslagna, det är både DRX och CRX så det går inte riktigt att jämföra. Jag förstår inte varför de ska slå ihop raserna eftersom de är olika. DRX har mycket färre testade katter och vad jag kom ihåg, många fler equivocala katter. CRX ligger på ca 6% och det anser inte jag är alarmerande alls, det kommer säkerligen att variera mellan 3-7% beroende på vilka och hur många katter som testas. Dessutom så kommer det att sjunka ju mer vi testar och upptäcker var HCM finns.

Fortfarande så ser jag ingen diskussion på föreningsforumet på Nordiska Rexringens sida. Här når inte diskussionen styrelsen och då kan det inte bli någon ändring.

Elica
0

# 52: *viskar* där finns tryckfel: det var i #43 - inte i #42 de tandlösa kom fram. #42 rekommenderare att man tar saken fram med styrelsen. Flört

AnnaS
0

#51 Tack! Självklart är det så Skäms

Clee
0

#50 - Med "tandlöst" menar jag att jag inte tror att rekommendationerna kommer att påverka någonting. Jag testar mer än vad rekommendationerna säger (t ex en hona innan parning) och känner mig således inte i behov av dem. Dessutom fortsätter föreningen annonsera ut hanar som faller under högriskdefinitionen, som ej ska få mer än en kull, enligt rekommendationerna. Det är hyckleri - och synnerligen tandlöst - enligt mig. Jag tycker att det är lättare att ursäkta sin slapphet med tester genom rekommendationerna än att stolt hänvisa till dem som del i ens avels hälsoprogram.

AnnaS
0

#53 Angående avelshanesidan så har du fått bra svar på föreningsforumet. Vi kan inte hålla reda på vilket katter som är testade, vilka som har nära släktskap med HCM-katt och hur många kullar de har fått. Det är upp till var och en av honkattsägarna att fråga efter och då får vi se till att upplysa om testrekommendationerna som vi har gjort i Rexpressen. De kommer säkerligen ut på hemsidan också.

Dessutom så är det rekommendationer och inget tvång, vilket Pawpeds också är. Därför kan vi inte heller tvinga hankattsägarna som annonserar att testa sina katter eller följa rekommendationerna.

Clee
0

#54 Det är ju ingen främmande tanke att hanar måste följa rekommendationerna för att få annonseras publikt. Det tillämpas inom flera rasringar inom hund och katt. Visst kan inte föreningeaktiva förväntas hålla koll på detta, det är därför jag hade förväntat mig tacksamhet snarare än bortförklaringar när man faktiskt påtalar att högriskkatter annonseras ut till folk som förmodligen vet ännu mindre än hemsidans ansvariga. I stället får man svaret att de hör hemma där lika mycket som alla andra hanar. Visst har jag fått svar, betyder inte att jag gillar det.

Eine
0

AnnaS.Efter några dagar utan bredband kan jag äntligen skriva i tråden.Först och främst är jag ledsen för det som drabbat dig!

Och sedan håller jag med dig vad det gäller våra(NRrs)rekommendationer, och att diskussionen bör föras på NRrs forum.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnnaS
0

#55 Vi ska göra en översyn över avelshanesidan, inte för att plocka bort de katter som inte är lämpliga utan för att få bort hanar som inte är fertila längre. Då kanske de "högriskhanar" du känner till försvinner?

Och ja, jag tycker att avelshanar som har HCM nära i släkten platsar på avelshanesidan som vilken annan hane som helst så länge den själv inte har någon diagnos. Det enda vi kan göra är att informera om testrekommendationerna och det har vi gjort och mer kommer det att bli. Vi kan inte tvinga någon att följa rekommendationerna och vi kan inte heller utesluta hanar från sidan eftersom vi behöver alla hanar som finns.

VARFÖR är den här diskussionen fortfarande här? Den hör inte hemma här alls, den ska vara på Nordiska Rexringens forum. Jag tänker inte skriva något mer här i den här tråden nu. Jag kan inte förstå att man skriver här där nästan ingen av Nordiska Rexringens styrelsemedlemmar finns om man nu vill få till en förändring.

Dolleminas
0

Jag har läst och följt tråden, dock med blandade känslor…

Hur som helst AnnaS så tycker jag att du gör ett toppenjobb!!! För hur det än är så hade det inte funnits nåt som Pawpeds så hade vi "vanliga" inget direkt att gå efter vid avelsplanering, och då pratar jag inte bara om hälsodeklarationen…

Strawberrygirl
0

Jag hade bestämt mig för att inte diskutera det här mer överhuvudtaget men nu kom det upp något som gjorde mig lite nyfiken. Två gånger har jag förklarat varför jag inte startar upp någon diskussion om det på rexringens forum så det tänker jag inte göra igen.

#50 Jag såg och det gjorde säkert också flera med mig att det var sammanslagna resultat i artikeln. När jag var hos Torkel i våras pratade han om rexar och sphynxar tillsammans och menade att deras hjärtan ser väldigt lika ut och att de ofta har samma typ av problem. I artikeln pratar de ju också om olika typer av katt-grupper. Bara en spekulation att det kan vara det i kombination med så få testade vid sammanställningstillfället som gjorde att de slog ihop raserna.

En tanke dök dock upp när du säger att du inte förstår att de slår samman raserna för de är olika. Hur kommer det sig då om man använder samma resonemang att man har gått ut med samma rekommendationer till de båda raserna? Det gäller väl iofs på alla raser som ingår i rexringen också, inte bara cornish och devon.

Vad gäller 6 % cornishar så är det ändå fortfarande den näst högsta siffran av de raser vars resultat har publicerats på pawpeds enligt den sammanställningen. Med tanke på det tycker jag att det fortfarande är lite märkligt att rexringen valt att gå ut med rekommendationer istället för att följa de raser som har färre andel drabbade. Det skulle vara jätteintressant att se statistik på de andra raserna hur den procentuella andelen har sjunkit/höjts under de år de har testats och vilket resultat programmet verkligen haft. Vet du, eller någon, om det har förts någon sådan statistik?

AnnaS
0

Jag hänvisar till vad jag skrev sist i #57, för min del är det helt slutdiskuterat angående Nordiska Rexringens testrekommendationer.

Inlägget är låst för nya kommentarer