Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 2335 ggr
LykkeLii
0

Pälsen, när är den "färdigväxt"?

Min undran är om ni vet när vågorna på pälsen är färdiga? Kan man se redan som kattunge hur dens lockar/vågar kommer se ut i framtiden eller ändras det under kattungens första år?

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Leffe
0

Vad jag sett genom åren så är det många gånger så att en del kattungar föds med en härlig vågig päls och en del har inte det. Sedan tappar de sin päls mer eller mindre, menoftast så får de som föddes med pälsen en bra vågig päls sedan medan de som inte hade det från födseln kan få mycket tunnare. Sedan så brukar det ta ett par år innan man kan säga att pälsen är färdig

Bulle
0

Om båda föräldrarna har rejält med päls men ungen tunn, kan man vänta sig då att ungens päls växer till sig som de vuxnas?

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

Zootz
0

Finns en annan tråd här som tar upp ungefär samma fråga. Jag tycker att det perfekta kattungepälsen är som en persikas mellan 4-12 veckor ungefär. Svaret på Bulles fråga är generellt JA, med undantag naturligtvis.

Josephine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min erfarenhet är att det beror helt på linjerna. Om man haft flera kullar efter ett föräldradjur, även om det varit i olika kombinationer, kan man se "mönster" i pälsutvecklingen och även känna igen dessa i senare generationer. Men jag skulle aldrig säga att det finns några "generella regler" som gäller alla CRX-linjer. Det enda jag har sett på mina är att kattungar som är väldigt välpälsade från start i regel aldrig blir dåligt pälsade. Men just i mina linjer har dessa faktiskt av någon ironisk orsak varit katter med sämre typ…en sån där som man undrar om ens hona varit ute och kattnappat någon huskattunge ;-) Riktigt irri… Har ett bra exempel i min Batmankull  från -04 tex. Finn ett "fel" :-D

Eine
0

Hos mig är den kattunge som föds med riktigt hårda små vågor,de som aldrig blir pälslösa.Inte ens som 7-8-9-10 veckors ungar,utan de har lockigt /vågigt hela tiden.Sedan finns även de som är tunnpälsade och släta från början till slut.  En katt utvecklas under 2-3 år i snitt,så då om inte annat ska det finnas päls om det kommer någon alls.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

aggeelin
0

Jag har en "säl" Charlie, som varit nästan helt slät. Nu är han lite luddig, som en persika ungefär, och har fåttl vågor på framben och i nacken. Han är snart två år, så det verkar kunna variera mycket…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Leffe
0

Jag tror inte att man bara kan gå efter hur föräldrtadjuren ser ut. Jag tror man även kan behöva vad som finns bakom dem. Jag kan tala om att jag fick en pojke som vid vuxen ålder hade bra vågad päls, men inte på ryggen, den var så gott som kal, men på undersida och benen

[Silkwaves]
0

#4 Mammakatt ville väl ha något lurvigt och mjukt att gosa med Flört

Nej skämt å sido kan jag inte mycket mer än hålla med om vad som skrivits. Pälsutvecklingen varierar rätt mycket, men i "mina" linjer (har bara haft sju kullar, men alla med min Tittioo i stamtavlan) tycker jag mig känna igen utvecklingen rätt bra. De missar som verkar få bäst päls är de som föds välpälsade med små fasta silkeslena lockar och som sedan går igenom en alldeles silkeslen persikofas i mellan 4-5 veckor till cirka 12-15 veckor. De som är vågiga och rejält pälsade hela tiden tenderar att få aningen får lång päls i mitt tycke och jag har bara fått en kattunge som fått riktigt usel päls i mitt tycke (dvs nästan naken) som vuxen och hon var också locklös som nyfödd. Nåja hon är en fullständigt underbar kisse i alla fall och hennes matte är väldigt glad i henne och uppskattar att hon fäller så sparsamt (läs inte alls…)

Men visst kommer jag att stöta på undantaget som bekräftar regeln - så är det alltid… och jag hoppas jag just snubblat över henne här hemma Oskyldig Lilla Lua har varit täckt av små fina vågor sen födseln och fyller 12 veckor på onsdag. Kyss

Bulle
0

#4 ja där var det skillnad i krullet, men dock söta allihop.

hmm svårt, man får gå på lite magkänsla.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

aggeelin
0

Trevlig med katt som inte fäller, säger jag som även har en Maxen pälshög (skogkatt med myyycket päls)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Zootz
0

Visst, magkänslan spelar roll. Men kanske framför allt att hitta en uppfödare som känner sina linjer väl och kan försöka hjälpa till att leta efter rätt kattunge i kullen om pälsen är en av de viktigaste exteriöra bitarna förståss.

Avots
0

I min förra kull så hade fyra av fem ungar tät vågig päls då de föddes den femte hade mycket kort päls (nästan ingen) och helt locklös. I dag drygt ett år senare har alla 5 tät lockig päls även den lilla som var tunnhårig som nyfödd..

Jag hade som flera skriver hört att om de inte har fina lockar då de föds så blir pälsen inte bra, men i mitt fall så stämmer inte det     vilket  väl bara  bevisar att  det inte finns några regler utan undantagObestämd

På min hemsida finns en massa bilder på ungarna under hela deras kattungetid där kan man se hur pälsarna utvecklades om man vill. Det är c-kullen jag pratar om nu och den lilla "naknefisen" heter Cembolina.

Så här såg hennes päls ut då hon var 10 månader.

MyTwiggs
0

Jag har också haft en blandad kompott. En av mina kattungar föddas med lite luddig päls men har idag väldigt klent med päls. Han är född i början på februari. Sen har jag haft några med korta persikofjun vid 12 veckor som fått bra pälsar, och några som har haft för mycket päls som små men fina pälsar idag…

här är en av mina kattungar.. Den här pälsutvecklingen gillar jag!

Pytteliten och liiite päls… inte naken, men inte lurvig

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MyTwiggs
0

Kyss8 veckor och heltäckande persikopäls

www.mytwiggs.com

MyTwiggs
0

12 veckor och pälsen börjar bli lockig Skrattande

www.mytwiggs.com

MyTwiggs
0

Nu har hon fina lockar…

… men i den kullen var det förvånansvärt två bra pälsar och två med för lite päls. Ingen naken, utan två som fortfarande inte har några locket. För kort päls. Obestämd

www.mytwiggs.com