Myggbett?
Som ni nog förstått redan så har mina kattor nu en kattgård som de har tillgång till alla dagar, dygnet runt. De går ut genom en kattlucka i fönstret ut i kattgården.
De älskar att vara utomhus och de är ute mycket, men nu har vi fått ett litet problem. Kisi har tyvärr inte så mycket päls som jag hade önskat, och nu blir hon ganska illa knott- och myggbiten när hon är ute. Hon brukar komma in full med röda bett som kliar.
Finns det något man kan göra?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Tänk om du på något sätt kunde få upp i rastgården utan att katterna kommer åt det sådant där som finns till uterum och som skrämmer bort myggen
Sambon, som blir illa åtgången av myggor (jag får inga bett så jag märker dem inte så mycket) köpte en konstig apparat. Den ser ut som en gryta och utstrålar något som vi människor utstrålar och som myggorna tycker om. Den verkar på lång tid, det innebär att om vi ska sitta ute på lördag, låter vi apparaten stå ute under veckan. På något sätt drar den då till sig myggorna inom området och mha en fläkt dras de in i en påse (döda) den påsen ska tömmas. När lördagen kommer är det myggfritt. Jag vet inte om det funkar men som det beskrivs så är det giftfritt och borde kunna fungera för katterna.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Ett förslag, köp billig skir-gardin, typ genomskinlig spets, på t.ex Ikea och sätt upp (med nitapparat) utanför burgallret det håller nog några år, och ger inte så mycket mindre utsikt/insyn än bara nätet.
Jag köpte en sådan gardin för några år sedan då kostade den ca 5 kr/m på 1.40 bredd. Jag har den tillsammans med gallernätet på mina katt/myggdörrar.
# 3 Jag skulle behöva MASSOR! Jag vet inte om det skulle funka, sen har jag ju tuugången också som är som ett nätrör.. hmmm… Kanske finns något giftfritt man kan ha på själva katterna?
www.mytwiggs.com

Det finns myggolja för djur som skall vara ofarlig. Jag använder lite aloevera heat blandat med vatten på mig, barnen och i nacken upp på huvudet på katterna om det är mycket mygg i uterummet. Oftast klarar mina resten rätt bra då de har rätt mycket päls, men runt öronen och i öronen brukar de kunna bli bitna och där smörjer jag lite av min blandning då det är som värst om det behövs. Om de blivit bitna smörjer jag med aloe vera gel för att lindra.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
# 5 Aloe vera är faktist något jag aldrig testat någonsin till vare sig mig eller katterna. Kanske dags att ge det en chans 
www.mytwiggs.com
Kom på att jag läste för något år sedan en kvinna som kokade vatten med lavendel och lite vitlök i - detta silade hon och innan hon gick på tur med sin hund (detta gällde hundar) så tog hon lite och torkade hunden och sig själv med - inga myggbett eller fästingar (tror det främst gällde fästingar)
luktar nog lite gott men om katterna gillar det hela vet jag inte.
Hmmm Lavendel och vitlök.. Ja.. det låter som en riktig häxbrybd 
www.mytwiggs.com