Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 2800 ggr
Eine
0

Hur ofta byter ni sand?

Jag byter minst 1 gång per vecka och rengör ordentligt med skurning och ytdesinfection,medan andra väntar mycket längre mellan bytena.Ni som inte byter så ofta,har ni någon gång funderat på det coronavirus som ligger kvar i sandresterna?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MonicaLagerquist
0

Jag skurar lådorna när de blivit bajsiga.Har så mycket sand i dem att kisset aldrig når botten.Jag räknar kallt med att mina katter bär coronaviruset och det ororar mig inte faktiskt.När jag skurar lådorna så häller jag den gamla sanden i en annan låda och fyller på den nyskurade med ny sand.

Stolt ägare till tre La permer

AlexH
0

Jag har också väldigt mycket sand i mina lådor - minst 10 cm. jag har två stycken lådor av största storlek till två katter, (båda rymmer 10 kg sand var) Jag rensar sanden morgon och kväll och "silar den med jämna mellanrum så att alla småflis silas bort. jag skurar ur lådorna 1 gång per månad eller oftare om , precis som monica säger det har kommit bajs på plasten. väldigt sällan som kisset kommer ned till botten när jag har så tjockt med sand. Corona kan man nog inte undvika - tyvärr..  Jag fyller på med mer sand när jag rensar. Är det för mycket "småflis i sanden så den är omöjlig att sila då kastar jag allt och häller på nytt. Jag har hittils aldrig haft problem med diareer eller liknande. Dock har jag bara två katter som har varsin stor hörnlåda var så  trycket på toalådorna är ju inte så högt.. Kanske det blir annorlunda om man har många katter (alltså fler än jag).

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
0

Nej jag är inte rädd för coronavirus i sig,det har ju *alla*.Men när corona finns kvar och katter som är känsliga (kattungar t ex)kan mutera viruset..Och så finns nog en massa annat också kvar.Är inte smittnojig,men visst kan man råka ut för saker när man inte byter så ofta,det är bara min känsla.Och jag kan ju känna felObestämdFortsätter nog att byta ofta jag.Flört

citrina
0

Har pellets/PeeWee och fyller oftast bara på med nytt när det börjar bli lite kvar i lådan. Skurar när lådan är synligt smutsig, har plastpåse i den under så spånet lyfts bara ur och så i med ny påse.

MyTwiggs
0

Oj… Vi använer bara Pee-wee här hemma. Pee-wee-lådorna skuras ordentligt med vatten och diskmedel en gång i veckan och lådorna städas flera gånger om dagen. Tömer och sköljer ur bottenlådorna varje dag. Jag tycker att Pee-wee är väldigt fräscht jämfört med dammig sand som fastnar i pälsarna och sprider sig i luften.

Ang. virus så kan man väl vara mer eller mindre noggrann och mer eller mindre renlig med kattutrustningen. Det bästa man kan göra för att värja sig är ju att hålla rent och fräscht.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
0

#4-5 jag börjar luta starkt åt Pee-wee,ska fundera vidare.

TereseE
0

Vi kör med kristaller nu, men ska också börja med Pee-wee. Diskar ur och häller bort allt varannan vecka. Inget bajs i botten då det plockas bort flera gånger per dag, så fort vi ser något brunt i lådan.

Avots
0

Jag har provat en massa olika sorter och har nu sedan mer än ett år uteslutande kört everclean och då känns det inte ofräscht alls. Nu byter jag allt coh skurar ur lådan ca varannan månad inte för att det verkar smutsigt men mer för att verkligen vara säker på att allt är rent.

Då jag körde med t.ex pussi compact så bytte jag allt och skurade lådan kanske varannan vecka. Jag har också kört med dubbla lådor och pellets både trä och papper men tyvärr tål jag inte doften av blött papper eller fuktigt trä. Då jag hade pellets så bytte jag alla pellets minst 1 ggr/v och skurade ur underdelen betydligt oftare.

Jag har gjort ett halvdant försök med  kristaller men då gillade inte katterna det (eller så var det jagObestämd)

Minicole
0

Vi använder också pellets. Har inte köpt pee-wee låda ännu men det står på listan. Vi byter pellets och skrubbar ur lådan 1 gång i veckan. Känns fräshare för oss plus att katterna inte vill stå med kissigt sågspån upp till knäna, ganska förståeligt Tungan ute Rensar gör vi så fort det behövs.

Vi hade också sand förut men det blev så sandigt i lägenheten och svårare att städa tyckte vi… Jag=latmask…

PetrasLova
0

Här har vi PeeWee låda samt en "vanlig låda" med papperspellets i båda, PeeWee:n tömmer jag ur underdelen varje dag och rengör med grönsåpa, bajs plockas så fort jag ser att det har hamnat där. Den "vanliga" lådan plockas bajs som i PeeWee sen tömmer jag ur helt varannan dag och rengör, också den med grönsåpa.

Papperpellets doftar ju dessvärre mer än spån så därför rengör jag den " vanliga" lådan varannan dag - det är så mkt billigare än sand så då kostar jag på mig att slänga oftare för att jag vill att det skall vara fräscht. Jag hade träpellets förut i bara Peewee lådan men Lova protestbajsade då utanför lådan så då böt jag pellets sort samt gav henne den "vanliga" toaletten tbx. Nu går hon på båda men den får vara kvar iaf eftersom vi blev 3 kattmedlemmar i den här familjen =)  

Jag hade everclean innan och visst den sanden är toppen vad gäller doften och katterna älskar att krafsa omkring i den men min Wiggo kom alltsom oftast farandes likt en chokladboll full av pärlsocker om tassarna då han typ rör sig mellan diskhon *läs väntar in att det skall komma matrester farandes* och toaletten, däremellan kör han ett och annat intensivpass a la´friskis & svettis i hela lgh inkl min säng och den förb****e sanden är överallt Skrikandes

citrina
0

Jag är subernöjd med Pee-Wee-lådan, framförallt den med hög kant. Köpte den låga varianten till förra kullen men det var ju slöseri, kude lika gärna lagt pellets i en vanlig låda i början för det tog inte många dar innan de kravlade sig över kanten på den stora.

Bajset känner man ju på lukten när det hamnat i lådan…, har hunbajspåsar bredvid och plockar ur det med en gång när jag sniffat mig till det ;-). Kisset/spånet rör man ju bara runt med spaden eller skakar lådan så är det fräscht igen. Och det är bra mkt enklare att sopa upp 5-10 pellets än allt rus som verkar ta sig ur lådan oavsett om man ställer öppningen 10 cm från väggen eller ej.

MyTwiggs
0

Idag fick jag Land (för er som inte vet är det en trevlig lantistidning Flört) och detta nummer var det faktiskt en liten artickel om Pee-weens uppfinnare Skrattande

Tips att läsa för er som har tidningen Land

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
0

Får kika på deras hemsida

[Silkwaves]
0

Som spånallergiker kan jag rapportera att jag stod i tre dagar med PeeWeen sedan åkte den ut. Jag hade bara en katt på den tiden så för mig är det sand som gäller.

Jag byter sand när det behövs, dvs det beror på hur många katter jag har och hur förorenad lådan blir.

När jag hade 13 katter inklusive kattungarna (allt time high) bytte jag sand och descinficerade lådorna cirka var 4:e dag… i alla fem lådorna. Idag har jag bara 8 katter och jag delbyter sand en gång i veckan samtidigt som jag skurar och descinficerar. Byter alltså inte all sand varje gång om den ser fräsch ut. Däremot är jag supernoga med att ta bort även små avföringsrester med spaden. Rensa lådorna som jag gör två gånger om dagen är ett riktigt pillerjobb.

Att katterna bär på cornonavirus det är jag nog rätt övertygad om att de gör. Det gör i princip alla katter i varje fall de som är ute lite i svängen (utställningar, parningar o.s.v.) Att hålla smittotrycket på en så låg nivå att katterna klarar av att hantera det är ett evighetsjobb där städning är A och O.

Jag gillade kristaller jättemycket, men det blir för dyrt när man har många katter tycker jag. Tyvärr.

Clee
0

Jag har tidigare använt PeeWee och har provat de flesta sorters strö utom ickeklumpande sand. PeeWee älskade jag medan katterna avskydde det och kissade på golvliggande textilier i stället. Har gått tillbaka till klumpande sand och där försvinner ju lite grann poängen om man slänger allt någon gång i veckan. Har liksom Monica tjockt lager, minst 10 cm, ofta 15 cm. Så, allt byts ut omsider eftersom jag fyller på alltmedan jag tömmer. Angående coronavirus, toalådor och sand kan jag hänvisa till den här studien.

Bulle
0

Fantastiskt vad det gått framåt med kattlådor så som PeeWee.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com