Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 6388 ggr
Melle_bus
0

Allergi mot fisk/foderfråga!

Hej!

Nu ska vi utesluta om min ena katt är allergisk mot fisk, då han har utslag på öronen. Dessa kliar inte och han är inte påverkad på något annat sätt än dessa utslag på och i öronen.

Har ringt runt till olika zoo-butiker samt kollat hos min veterinär men ingen verkar ha något foder utan fisk/fiskolja.

Vet ni något foder som inte innehåller fiskolja?

[Silkwaves]
0

Det du ska/bör utesluta är fiskproteinet till att börja med . Det finns inte i fiskoljan. Då återstår en hel del fodersorter som tur är. Var jag du skulle jag börja med det. Lite tips är: James Well Beloved kalkon eller kyckling, Hills chicken adult. Advance adult innehåller finfördelat fiskprotein som ska funka även för fiskallergiska katter.

Om du inte vill ge BARF förstås Glad Då finns ju alla möjligheter att undvika fisk.

wasagathi
0

Tyvärr innehåller JW också fisk från fiskolja, även om dem skriver på posen att den inte gör.

Jag skrev direkte til JW i england och fick detta bekräftat.

Det enda torrfoder som jag känner till som är helt utan fisk är Almo Natura Holistic. Tyvärr säljs det endast i 400 g eller 2 kg posar och är ganska dyrt. (ungefär 182 kr för 4 kg)

kissan78
0

Hills d/d (veterinärfoder) är ett foder just för allergiska katter och det fodret funkar på fiskallergiska katter.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

wasagathi
0

#3 inte om dem inte tål fiskolja - Hills d/D innehåller fiskolja

Otroligt nog eftersom det är ett allergifoder

[Silkwaves]
0

Min veterinär har förklarat för mig att de allra flesta fiskallergiska katter är allergiska mot fiskproteinet och proteinet inte finns i fiskoljan.

Jag kan också vittna om en fiskallergisk katt som utan problem äter de torrfoder jag nämnde ovan och som ibland t.o.m. äter fiskolja som tillskott. Ges däremot foder med fisk blir det röda öron och kli i huden jättesnabbt (inom en dag).

Sen är det väl inte omöjligt att det finns katter som är allergiska mot fiskoljan med, men det verkar inte vara lika vanligt.

MyTwiggs
0

Är det vanligt på rexar med fiskallergi?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Silkwaves]
0

Tror inte att det är vanligare med fiskallergi hos rexar än någon anna ras. Fisk är helt enkelt inte naturlig föda för katter.

MyTwiggs
0

# 7 Sant! Jag ger aldrig mina fisk, men det är ju av den anledningen. Fisk lär vara högallergent även för människor och hundar. Obestämd

www.mytwiggs.com

SaraMaaria
0

En nära vän till mig är fisksllergiker och kan av den anledningen inte ge sina katter foder som innehåller fisk (hon blir då allergisk av sina katter). Foder som innehåller fiskolja går däremot bra eftersom fiskolja inte framkallar allergi, iaf inte hos människor. Precis som flera tidigare skrivit så är det allergena i proteinet och inte i ojlan. Så om det är fisksllergi som din rex har så borde han bli bättre även om fodret han får innehåller fiskolja.

Hoppas du hittar källan till varför han får utslag å att det blir bra snart!

Natali
0

Royal canins Exigent innehåller inte ens fiskolja. Sen är jag inte så förtjust i fodret som sig, men de katter jag har gett mår endå ok på det.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

wasagathi
0

Det sant att det finns katter med fisk allergi som utan problem tål fiskolja Men om man skall utesluta en allergi är det önskvärd att ge ett foder som inte innehåller fisk alls.

Sen finns det olika typer av foder med kyckling men utan fisk som fiskallergiker reagera på ändå. Detta för att kycklingarna som används i fodret, har fått foder som innehåller fiskprotein. Eller där bitarna är doppat i smaktillsättning som innehåller fisk.

Hills med kyckling är ett av dessa foder.

Jag har en fisk allergiker hemma, hennes allergi kom efter hon hade fått RC babykatt innan dess kunde hon äta alla typer av foder även med fiskprotein..

Hon tål fiskolja i en vis mängd men inte t.ex foder som olivers som innehåller stora mängder av fiskolja.

Jag har "forskat" en del i dem olika foder och innehål och haft dialoger med producenter av foder kring vad fodret faktisk innehåller och inte bara det dem skriver på deklarationen. Som sagt finns det inte många foder helt utan fisk eller fisk olja men dem finns.

I Danmark kan man köpa ett italiensk foder som heter Trainer www.novafoods.dk detta är också helt utan fisk protein och olja. Det inte lika dyrt som Almo Natura, men tyvärr finns det inte i Sverige än. Jag håller på att undersöka med den danska agent om vad det krävs för att få licens till att ta hem det.

Dock har det som dem flesta andra torrfoder kun kring 36% protein

[Silkwaves]
0

#11 Oliviers innehåller, eller innehöll i varje fall fiskolja och fiskprotein för cirka ett halvår sedan. FlörtJag kollade nämligen det för cirka ett halvår sedan när jag letade foder.  Oliviers har jag hört flera katter reagera emot.

Däremot, som sagt flera som klarar Hills Chicken…  För övrigt, rent näringsmässigt är jag ingen förespråkare för Hills eller RC eller något annat torrfodermärke överhuvudtaget…

MyTwiggs
0

Ni som har allergiska katter, har ni testat att helt övergå till Mjau burkmat? Inte lika krångligt som BARF och fullständigt komplett foder som passar alla katter. Mina katter äter ofta MJAU och de älskar den maten! Kött och Oxkött är favoriterna här hemma och det är alltid rent i skålarna.

www.mytwiggs.com

wasagathi
0

12# olivers nya "olivers signature" med lam och anka innehåller inte fisk protein men fiskolja i ganska stora mängder

wasagathi
0

13# och ju dem får massor med burkmat Skrattande

Felina porta m kyckling & aloe vera är ett stort hit men även mjau , sheba och Gourmet gold är favoriter här hemma.

Fast inte alla är lika duktiga på blöt mat så därför måste vi ha torrfoder som alternativ. just nu kör vi på en blanding av Trainer och James wellbeloved med lam & ris och båda är helt ok.

Trainer är i ganska stora bitar men dem tycker om det och dem äter mindre för det tar längre tid att tygga det.

feeorin
0

Om man har en allergisk katt så kanske inte burkmat som t ex Mjau Oxkött är det bästa valet. Man har ju ingen aning om vad de innehåller! Deklarationen säger t ex "kött och köttbiprodukter (varav oxkött minst 4 %), mineraler". Det innebär att vi inte vet varifrån köttbiprodukterna kommer som ju utgör 75% av det fasta innehållet. Det finns ingen garanti att det är nötkött.

I Mjau Kött vet vi annu mindre….den enda slutsats man kan dra av den innehållsförteckningen är att de 4% som deklareras INTE är oxkött.

Olika slags kött/köttbiprodukter har olika smältbarhet (molekylvikt)- ju lägre smältbarhet desto större risk att utveckla allergi vid upprepad/långvarig konsumtion. Biprodukter har lägre smältbarhet än rent muskelkött vilket ger ökad risk för att katten ska utveckla foderallergi om den dagligen och huvudsakligen utfodras med biprodukter.

Att många katter utvecklar fiskallergi beror nog inte så mycket på fisken som på det faktum att fisk är vanligt förekommande i kattmat och när dom utsatts för samma slags protein dagligen under längre tid så utvecklas allergin. Bland hundar är nog kyckling- och nötallergi de vanligaste eftersom nästan alla hundfoder innehåller kyckling alt nöt.

När en allergi har utvecklats är det särskilt viktigt att ha koll på vilka proteiner katten/hunden får - dels för att undvika de som man VET utlöser reaktioner….men också för att veta vilket protein som är "boven" om allergin utökas till att omfatta flera olika proteiner.

Ett sätt att minska risken för att allergi ska utvecklas är dels att systematiskt och tämligen ofta variera de foder man använder så att man inte ger samma slags protein hela tiden och dels att använda foder med hög andel muskelkött istället för biprodukter. Självklart kan man ge biprodukter ibland och till viss del - men jag skulle inte ta risken att dagligen utfodra med större delen biprodukter.

"Allergifoder" är foder som innehåller lite ovanligare protein…..eller helt enkelt protein som det allergiska djuret aldrig tidigare ätit. Dessutom innehåller som regel allergifodrena specificerat hydrolyserat protein - hydrolyseringen "slår sönder" proteinmolekylerna så att de blir mindre och får alltså lägre molekylvikt - de kan då passera utan att immunförsvaret identifierar dom som allergen. Att ett allergifoder innehåller fisk är alltså inte konstigt - just den varianten är avsedd för katt/hund som inte tidigare ätit fisk.

Eine
0

Ju mer jag läser ,desto bättre tycker jag det är med BARF!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

feeorin
0

PS

Om man vill ge blötmat av konservtyp så tycker jag Bozita i pappersförpackning är att föredra. Dom deklarerar varje enskild råvara och man slipper tillsatt konserveringsmedel.

[Silkwaves]
0

Du är så klok feeorin. Jag tror faktiskt helt och hållet på ditt resonemang. Det stödjer mig i min tro att variation är bra för små kattmagar tvärt emot vad många hävdar. Kanske ska testa Bozita i stället för Mjau Obestämd som mjukmatsvariation.

Att bajsmängden ökar radiakalt med Mjau är något som är helt uppenbart här hemma. det sker inte då jag BARFar (eller ger torrisar, eller som nu en mix) .

feeorin
0

Ju lägre smältbarhet desto mer "restprodukter"Cool

BARF för katter är jag inte insatt i (ännuFlört)- om det skiljer sig från hundar……..för hundar innebär det att kanske 60-70% av den totala fodergivan ska bestå av sk råa köttiga ben. I övrigt ger man rått kött och inälvor som ska varieras samt lite grönsaker. Hundar som utfodras strikt enligt BARF har ofta problem med hård mage pga av den stora mängden ben och då ger dom äpplecidervinäger för att motverka. Jag tror inte att det är "naturlig föda" med den mängden ben - däremot  är jag övertygad om att färsk mat (som varieras!) utan spannmål, där ben kan ingå till en del, är det bästa. Det finns ju färdiga "kattkorvar" att köpa från Jipotimas eller Enköpings BARF….men att enbart ge sådana blir ju också enformigt.

MyTwiggs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 20 Jag som tycker att Mjau är så bra… Mina katter får förvisso en varierad kost med mycket rent muskelkött också, så det kanske kompenserar. Jag ska testa Bozita också och se vad som händer. Innehåller den sorten några spannmålsprodukter?

Oavsett näring och effekt kan jag inte förneka att mina katter har en absolut favorit på middagsbordet och det är rått lammhjärta i algom tunna skivor så att de får släpa runt och rugga själva. Inget kan slå det! Skrattande

Har köpt från jipotimas också, och det är bra BARF, men det är billigare att ta hem hela delar och mala egen BARF eller skära i bitar.

www.mytwiggs.com

feeorin
0

Visst kan man ge Mjau ibland…..som komplement - men till allergiska katter tycker jag det är olämpligt just för att man inte riktigt vet vad det innehåller. Bozita är också svenskt och innehåller inte spannmål. Du kan kolla deras olika varianter på www.bozita.com

[Silkwaves]
0

#20 Jepp, det är precis min slutsats… Jipotimas har kattkorvar med tillsatt hjärta bl.a. Jag köper emellanåt kycklingkorven som är till för hund, men ger tillskott av hjärta, lite lever och diverse kött (nöt, lamm vad jag hittar) + torrisar just för att jag inte fixar att hålla 100 % koll på näringssammansättningen.