Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettutställningar
Läst 1100 ggr
AmazingNature
2009-06-07 15:36
0

Trimma Cornish Rex

Lite nyfiken på hur många här inne trimmar sina CRX inför utställnningar (öron/kinder/svans); och vad ni använder i så fall (trimkam, trimkniv, annat?)

[Wiveka]
2009-06-07 16:22
0

Nej, ingen trimning.
Bara borstning med gummiborsten med piggar varje dag veckan före,  och ca en gång per vecka däremellan.

AnnaS
2009-06-07 16:53
0

Jag brukar använda trimkniv på kinderna så de inte ser ut som Kalle Anka Skrattande Annars bara vanlig rengörning och eventuellt sämskskinn på pälsen.

[Silkwaves]
2009-06-07 17:50
0

Japp - säger som Anna undviker Kalle Anka look genom lite trimning av polisongerna. Borstning, sämskskinn använder jag förstås, fast det ser jag kanske inte som trimning utan bara vanlig omvårdnad.

Rexjen
2009-06-07 21:28
0

Japp. Jag vill helst undvika farbror Joakim looken.Tungan ute Trimmar med trimkniv på kinderna och i öronen.

MyTwiggs
2009-06-07 22:28
0

Hahaha! Kalle anka!

Jag trimmar kinder om det behövs, men skulle inte trimma ner en hel päls. det känns inte som något man ska behöva göra på katter som har utställningskvalité. Igår visade Jenny mig en perfekt jättebra trimkniv som hon demonstrerade på Gråis, och idag hittade jag en sådan likadan på utställningen. Jag hittade den dock lite sent, då vi redan befann oss med halvfult trimmade kinder på utställning. Jag kan tyvärr inte säga mycket om vad den heter eller vart den finns att köpa, men den är kanonbra! Inga etiketter på den…

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Clee
2009-06-07 23:34
0

Trimmar också kinder som andra här, dvs tunnar mest ut. Använder ett skärblad på ett skaft som används för ögonbryn, köpt på Make Up Store. Ser ut ungefär så här.

I övrigt har jag köpt en vante på utställning med sämskskinn på ena sidan och grov manchester på andra. Manchestersidan gör underverk för glans tillsammans med några ynka droppar Pet Silk. Ger bra stuns också.

RacerDonnans
2009-06-07 23:45
0

Har aldrig trimmat. Gör nästan inget inför utställning förutom sprayar med aloevera dagligen ett par veckor före så pälsen blir lockig, tät, blank, antistatisk och finare än annars. Sämskskinn är också bra, använder det ibland på själva utställningen.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Josephine
2009-06-08 11:51
0

Trimmar? Kalle Anka look?

Har helt missat, jag trimmar inte. Man lär sig något nytt varje dag! Glad

Gummiskrapa kan jag använda ibland dock.

Eine
2009-06-08 12:38
0

Trimmar aldrig(känns som ngt fuskig marknadsföringObestämd)

Badar,använder handske med noppor och kanske lite antistat.Inget annat.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
2009-06-08 12:39
0

#8 Hihi, beror nog helt på katt om behovet finns. Det varierar från katt till katt. Min älskade Pip hade en underbar päls, men också ganska frodiga polisonger som definitivt mådde bra av en försiktig ansning. Bella har trots sin fina päls inget behov av polisongtrimmning. Tror inte hennes dotter heller kommer att ha det.

LinusCRX
2009-06-08 14:50
0

Här trimmas det polisonger på den välklädde killen. Annars skulle man lätt kunna tro att han hade hamsterkinder….

Kalle Anka look! Den var bra! Skrattande

Josephine
2009-06-08 16:09
0

#10 Ah, då fattar jag! Pollisarna. Om de finns brukar jag bara köra gummiskrapa istället. Har nämligen sett en hane som någon klippt som såg för****lig ut rent ut sagt. Han hade två stora ljusare fläckar i det blå på kinderna Skrattande

Jag vågar inte riktigt sätta kniven i pälsen om jag skulle misslyckas. Man ska nog ha "rätta knycken" då.

AnneAlva
2009-06-08 16:39
0

Trimmar inte. Dels för att behovet inte infunnit sig, men också för att jag tycker att mina katter ska visas upp som de är. Sedan får andra gör som de vill, jag dömer ingen. Glad

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

MyTwiggs
2009-06-08 17:30
0

# 10 Trimma kanske är fel ord. Jag håller med om att då man bara tunnar ut lite på kinderna och så kanske det passar bättre att kalla det "försiktig ansning".

Oavsett vad man använder för redskap, trimkniv eller gummiskrapa, så är det i mitt tycke inget fusk. Varför skulle det vara det? Det är nog ovanligt inom många raser att man INTE ansar bort lite. Att snygga till katten inför utställning kan ju innebära så väl bad och prepparering som lätt ansning.

# 13 Mina katter visas också upp precis som de är, dock efter bad, prepparering och försiktig ansning FlörtSkrattande, och även om inte JAG dömer andras katter så dömer domarna mina Flört. Att däremot lägga till saker som inte är sanningsenliga är en annan sak. Exempelvis är det fusk att färga katterna.

www.mytwiggs.com

AmazingNature
2009-06-08 18:24
0

Tack alla för era svar. Jag kom på att ställa frågan här inne efter att ha hört detta med att "trimma" av en domare på utställningen i Linköping.

#14 Sorry, trimma var det bästa ord, eller rättare sagt det enda jag kunde Tungan uteFlört

Rexjen
2009-06-08 18:29
0

#14 Jag kunde inte sagt det bättre själv.Glad

#15 Jag tycker trimma är ett bra ord. Glad

MyTwiggs
2009-06-08 19:15
0

Trimma är ett bra ord, men det finns flera funktionella synonymer Skrattande

www.mytwiggs.com

Josephine
2009-06-08 22:12
0

Fusk är det absolut inte, utställning är till mångt och mycket en skönhetstävling. Men visst är det en chansning, om man klipper fel och det syns är det ju lixom motsatt effekt och sannolikt ganska kört.

Personligen kallar jag allt preparering :-)

[Silkwaves]
2009-06-08 22:36
0

#18 Jo absolut - det är en skönhetstävling och det är klart att det är ok att bada, borsta och trimma…

Hur mycket? Beror på kattens pälskvalitet och utställarens ambitioner tror jag.

Elica
2009-06-09 17:24
0

Domarna tycks också ha sina idéer om saken. Jag själv tycker att katten borde duga så som den är.

Höjjdare var det när en bekantas mycket snygg devonhona inte fick cert i öppen klass - för den borde ha varit bätre trimmad! Domaren sade rakt ut, att katten var värd en cert, men att ägaren borde ha trimamt pälsen bättre.Förvånad

Clee
2009-06-09 18:11
0

#21 Det är klurigt det där. På sphynx t ex lär det ju vara ärftligt hur mycket pälsolja som alstras. Det är med andra ord avelsrelaterat. Betyder det att katten ska visas upp naturell, med brun pälsolja och allt? Nu hårdrar jag förstås men det är ju två ytterligheter vi pratar om, där den ena är helt naturell - obadad, ej rengjorda öron, gul mage i stället för vit (vilket jag faktiskt sett på en katt som blev NOM) - och det andra är väl som perserkatter eller birma är, toppfixade så att de framställs som så rastypiska som möjligt oavsett de förutsättningar naturen gett dem. Öron som trimmas runda osv.

Jag har varit väldigt ambivalent på den punkten men som med avel i övrigt tycker jag att så länge katten inte far illa av prepareringen (jag tror t ex det är smärtsamt att noppa bort päls) är det väl ok, och ofta tycker jag att rexar kan uppvisas i betydligt bättre skick än ägarna gör. Flottiga katter med delad päls är ju inte så goda representanter för rasen och som sagts är det ju en skönhetstävling, även om den har som bakomliggande syfte att utvärdera avel.

MyTwiggs
2009-06-09 18:20
0

# 21 Håller med dig… Jag har också sett vita crx på utställning med gula svansar. Visst är det svårt att få svansarna kritvita på fertila katter, men att göra sitt bästa för att snygga till katten innan utställning är väl definitivt helt i sin ordning!

www.mytwiggs.com

Josephine
2009-06-09 18:28
0

#20 Fast är man av den uppfattningen ska man nog inte ställa i FIFe i alla fall. För det står i general standrads att alla katter ska presenteras rena, fräscha och välprepparerade samt i god kondition på utställning. Och en skitig katt faller ju knappast inom den ramen. Så en domare som bortser från det dömer faktiskt mot stadgarna. Sen vet jag inte om jag tycker det finns grund för att dra ett cert endast baserat på otrimmade öron på en DRX, låter jättemärkligt. Det var inte så att katten var i allmänt dålig pälskondition/dåligt preppad? för i så fall finns det absolut underlag för att hålla inne certifikat.

Elica
2009-06-09 18:58
0

Auts. Inte menade jag att jag inte skall försöka ha en ren katt. Den vita tvättar jag nog före utställningen (oftast) - och med den mörka sköldpadda ser till att den inte är smutsig.

Fast det tycks också vara lite skilnad på hårkvalite hos viata katter med. Somliga har mera "självputsande" håralg än andra.

Det ironiska med min kompis katt var, att hon faktiskt hade både tvättat katten och också försökt trimam den så gott som hon kunde. Pälsen stod efter behandlingen rakt upp - och hon hade försökt få lockarna tillbaka med silkesdroppar - kan hända att hon rätt så oerfaren i sammanhangen) hade haft lite för mycket - vet inte. Men samma domare gnällde också på en anna katt, att svansen borde vara bättre trimad - när den var nästan kal på översidan (fertil hanne).

Det som båda devonmäniskor gnällde på var att domaren borde också ha sagt vad kan man då göra. Flört Jag tror att den domaren uppföder långhåriga - och där tycks trimning och fixandet höra till mycket mera än hos rexar.

Det är sannt vad här har sagts tidigare: flotiga skall katterna inte vara. Och domare har lite olika opinioner de med.Glad

AnnaS
2009-06-09 20:16
0

#21 Det där med flottig katt är skitsvårt! Jag har haft en katt vi absolut inte kunde få "flottfri". Hon blev badad dagen innan utställning och hon var lika flottig utställningsdagen som om hon inte varit badad. Jag pratade med en domare som föder upp tabby-katter och han sa bara "it's the tabby".

EN gång fick vi henne fin i pälsen och den var tätliggande men då hade hon inte en enda våg kvar. Så hur ska man göra? Tvätta henne så pälsen är kvar vågig och eventuellt rejält skivig eller fin i pälsen utan en enda våg?

Lite OT nu kanske Skrattande Men även om det inte ser ut som om katten är preparerad enligt konstens alla regler så innebär det inte alltid att den inte är ren! Min fodervärd hade perser också så hon visste hur hon skulle göra när hon badade katt.