nytt lagförslag om herrelösa katter!
Precis nu kom en artikel på expressen.se om förlsag att göra om djurskyddslagen så det skall gå att skjuta alla herrelösa katter!
Vore det inte lite smartare av regeringen (Jordbruksministern) att börja arbeta för att ta bort moms för veterinärvård och statliga subventioner istället så folk går och kastrerar/steriliserar sina huskatter som de låter springa ute? då skulle det inte vara lika många katter i omlopp..

Fast jag måste säga att jag inte riktigt hänger med på skillnaden mellan detta och dagens lagstiftning. Vad är det som är nytt?
Detta finns redan reglerat i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
Övergivna eller förvildade katter
21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.
nu säger ju aldrif kvällstidningarna speciellt mycket i sina artiklar.. men jag om jag förstått rätt, är att de vill göra lagen mer förenklad för jakträtthavaren att kunna skjuta av. Risken är ju då större att fler katter som har ägare kommer hamna i riskzonen.. men det är min tolkning
Man får se till att hålla sina kära kattkompisar inne eller i rastgård. Chipp räcker ju inte här eftersom det inte syns när jägaren tar fram bössan och siktar… Inte många katter som både chippas och tatueras i örat, vissa hittekatter, men inte många raskatter vad jag vet.
Kan vara ett superbt sätt att hålla sina katter inne och kastrerade!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora