Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettplanerade-kullar
Läst 1927 ggr
Mobackens
2009-06-02 16:54
0

Att omplacera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill egentligen bara höra hur ni andra funderar. Om ni köper en katt av en uppfödare sedan väljer att omplacera den. Tycker ni då att man BÖR kontakta uppfödaren för att informera, hör det till god ton att göra det eller finns det ingen anledning. Köpt är köpt och då är det ingen anledning att kontakta nån.

Hur funderar ni? Själv vill jag gärna veta när någon av mina uppfödda katter byter hem. Tyvärr har det inte varit så alla gånger utan jag har av en händelse helt nyligen sett det ske och då är denne "omplacerare" ändå uppfödare. Sen är jag inte dummare än så att jag förstår att åsikterna är olika av betydelsen att köpa/omplacera katter.

På bilden S*Mobackens Chloe Cupcake

tatu
2009-06-02 17:03
0

Hej på dig!

Jag är inte någon erfaren uppfödare som du vet men det är väldigt olika hur uppfödare gör med omplaceringar - det brukar oftast framgå om man läser om deras uppfödning.

Jag tycker att man som uppfödare kan lägga fram en önskan om att få veta om katten omplaceras men sen är alla människor väldigt olika, en del har regelbunden kontakt med uppfödaren, en del har ingen kontakt.

Jag tycker att du kan ringa eller maila den person som köpte katten och fråga var katten flyttat eftersom du gärna vill ha en viss koll på hur katten har det och var den befinner sig, den informationen är inte hemligstämplad eller ska inte vara det.

Lycka till!

Mobackens
2009-06-02 17:09
0

#1 För mig är gjort gjort. Katten är omplacerad 2 gånger utan min vetskap men jag vet hädanefter hur jag förhåller mig till sånt.

Var mest bara nyfiken på andras funderingar, för jag skriver i kontrakt och tar upp muntligen att jag vill veta om och när katten ska omplaceras.

Clee
2009-06-02 17:15
0

Uppfödare emellan gäller ju köplagen, vilket innebär att man kan avtala i princip vadsomhelst. Om jag kommer att sälja någon avelskatt kommer jag dels att begära "förköpsrätt" på katten samt att konsulteras innan fråga om omplacering uppstår. Jag ämnar inte sälja avelskatt - annat än möjligen på foder - till någon som rutinmässigt omplacerar f d avelskatter och det krävs särskilda omständigheter för att jag skulle överväga att sälja avelskatt till någon som behövt omplacera flera katter pga osämja. I det senare fallet är det viktigt att man faktiskt lyckats rå på en befintlig osämja, även om vadsomhelst kan ske i framtiden och när en ny katt introduceras. Jag vill helt enkelt inte sälja en katt att bli introducerad i en kaotisk eller orolig kattflock.

När det gäller sällskapskatter tänker jag också avtala in att underrättas vid omplacering, eftersom det inte är något som kan anses vara till nackdel för köparen. Som uppfödare har man ett livslångt ansvar för en katt, tycker jag, även om det inte innebär att man ska ha möjlighet att ta tillbaka en såld katt till sitt eget hem.

MonicaLagerquist
2009-06-02 17:52
0

Jag tycker att det hör till god ton att berätta för uppfödaren att man har eller ska omplacera katten.

Jag har själv fått lov att omplacera några av mina katter då det inte har fungerat i gruppen efter kastration.Jag kommer väl antagligen att få lov att göra det framöver också .Det är väldigt svårt att sia om framtiden men min erfarenhet säger att hon/hankatter som faller i rang kan må väldigt dåligt.Att då låta de flytta med en av sina kattungar eller säjla till någon annan ser jag som ett nödvändigt ont.Jag kommer framöver inte att låna ut hankatter till personer som anser att omplacering alltid är av ondo.

Stolt ägare till tre La permer

MyTwiggs
2009-06-02 17:54
0

Jag tänkte först besvara dethär inlägget, men sen läste jag inlägget som Clee skrev och insåg att det räcker med att skriva att jag håller med #3 Flört

Jag vill också tillägga att jag visserligen anser mig ha ett ansvar för mina uppfödda katter, men det största ansvaret för mig är att se till att katten får ett bra hem när jag säljer den. Jag är väldigt noggrann och säljer bara kattungar om det säger klick mellan katt, köpare och mig. Efter att katten övergått i nya familjens ägo är det naturligtvis de som har det stora ansvaret för sin katt. Jag har ingen förköpsrätt på kattungar om den säljs katrerad (ej till avel) och jag ser hälst att jag kontaktas direkt om det skulle hända något eller dyka upp något problem så att vi kan lösa det tillsammans. Jag ser inte hur det skulle kunna vara det bästa för någon part att kissen återkommer till mig eller till min ägo istället för att få flytta till ett annat bra hem som lever upp till mina krav. Jag har sålt ett fåtal kattungar nu och jag har god kontakt med i princip alla. Jag är inte orolig, men händer det något så vet jag att jag blir kontaktad av kattens nya familj. Jag myndigförklarar köparen som ganska snart känner sin katt bättre än vad jag gör. Jag litar på mina kattköpare och vet att de resonerar riktigt, däremot finns jag alltid tillhands för mina kattungeköpare om de skulle behöva hjälp med något.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Josephine
2009-06-02 18:00
0

Jag avtalar redan om detta enligt samma princip som #3 beskriver. Intentionen vid köpet måste vara att katten ska bo kvar i det hem den flyttar till och måste den omplaceras av hälsoskäl ska den i första hand gå tillbaka till mig. Annars så hjälps vi åt för att hitta bästa lösning. Den får inte flytta utan att jag underättas och inte heller till någon jag inte vill att den ska flytta till. Uppfödare som redan vid köpet vet att katten sannolikt inte kommer få stanna i det hem jag säljer den till avstår därför i regel att köpa katt från mig. Och jag avstår ifrån att sälja till dem.

Jag har också förköpsrätt på alla mina sällskapskatter. Oftast så har man ju samma mål redan från början, att katten ska ha det bra och bo kvar om det är möjligt, men det skadar inte att ha det på papper också.

TS - har du inte pratat med denna uppfödare?

Clee
2009-06-02 18:01
0

#4 Apropå din sista mening - menar du att du stött på människor som faktiskt tycker så? Förvånad

MonicaLagerquist
2009-06-02 18:06
0

Ja tyvärr.De människorna kan hålla sig med egna avelshanar och se hur bra det fungerar.

Stolt ägare till tre La permer

SaraMaaria
2009-06-02 18:27
0

Har en så länge enbart en katt som hoppas att jag aldrig ska behöva omplacera, men om omständigheterna skulle göra att detta blev nödvändigt för hans bästa så skulle jag definitivt ta kontakt med uppfödaren först. Jag vet att han var högt älskad redan som liten kattunge hos uppfödaren och om det vore jag som fött upp honom och lagt energi på att hitta ett bra hem för honom skulle jag vilja veta att han inte bara hamnar hos vem som helst efter det.

Mobackens
2009-06-02 19:08
0

Jag har inget emot omplacering om det är för kattens bästa osv. Jag garderar mig i kontrakt med förköpsrätt men man har ju inte möjlighet att kolla alla sina köpare. Särskilt när dom flyttar en bit ut i landet.

citrina
2009-06-02 19:16
0

#9 Tack SaraMaaria, jag visste väl att ni var helt rätt för lilleman!

Jag vill väldigt gärna bli meddelad om en katt behöver omplaceras och kommer att försöka hjälpa till så gott jag kan att hitta ett nytt hem. Däremot ser jag inget självändamål i att katten ska komma tillbaka till mig annat än om den far illa och det är den enda snabba lösningen. Risken för oro och smitta i den egna flocken är alldeles för stor.

Jag tycker inte att det behöver vara negativt om någon omplacerat tidigare avelskatter så till vida att man lagt sig vinn om att de verkligen får det bra, det kan visa på lika mkt omsorg om katterna, eller mer, som den person som till varje pris ska behålla alla hemma. Så långt det är möjligt ska katterna få bo kvar i det första hemmet men att tro att man är den enda frälsaren för de katter man fått förmånen att ta hand om är förmätet.

TS: Din fråga verkar gälla både sällskapsköpare och uppfödare. Jag tycker att det hör till god ton att underrätta säljaren om att man planerar eller redan har funnit ett nytt hem till en katt och också att man gärna lämnar adress till vederbörande så att man kan hålla kontakten med den nya ägaren. Det behöver inte vara någon tät kontakt men att vederbörande vet att man är intresserad av kattens väl och ve och att man också gärna vill få information om ev hälsoproblem och om katten avlider.

Personligen skulle jag absolut informera uppfödaren om en ev omplacering.

kissan78
2009-06-02 20:04
0

Jag skulle vilja veta om dem kattungar jag sålt behöver flytta, anledning spelar ingen roll o dem behöver inte flytta tillbaka till mig heller. Ur min första foderkull så var en tvungen att flytta o blev då kontaktad av både den gamla och den nya ägaren o har sporadisk kontakt ff med den nya ägaren, jättekul tycker jag!! Då var det inte ens "min" kull…

Har en katt som varit tvungen att flytta härifrån o hennes uppfödare blev kontaktad, kommer även att säga till mina nv katters uppfödare om någon kommer att behöva byta hem eller för den delen om dem somnar in el får någon allvarligare sjukdom.

Bara för att man berättar när något händer med katten så behöver man ju inte ha jättebra kontakt hela tiden, ett enkelt mail för att få reda på vad som händer räcker gott o väl för mig och gärna att den nya ägaren får ens kontaktuppgifter med.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Ylva-Li
2009-06-02 21:20
0

Jag är inte uppfödare, men det skulle aldrig falla mig in att INTE berätta för våra katters uppfödare om något skulle inträffa. Dels för att få hjälp och råd, men också för att det hör till god ton tycker jag. Det är ju trots allt katter som de fött upp och iaf mina två uppfödare är nyfikna på vad som händer med våra katter. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||