OT: Dobermann behöver akut nytt hem!
I söndags ringde en man till mig och berättade att de varit ägare till Calista's Jiminy Cricket "Rocky" i ett par dagar och allt varit frid och fröjd. Men igår hade han lyft på benet inne och en sån hund ville de då inte ha så nu åker han fortast möjligt!
Jag tappade bort denna hund då han såldes utan min vetskap vid ca 7 månaders ålder. De första ägarna går inte att nå och enligt uppgift har den här killen fått flytta runt en hel del sista tiden, förra hemmet gav upp efter någon vecka då heltidsarbete och Dobermann inte fungerade… Nu har jag äntligen hittat honom och då under dessa tragiska omständigheter…
Han är tydligen snäll och go och en lugn kille, ingen sk problemhund, men kommer väl antagligen kräva aktivering och motion som alla brukshundar för att komma till sin rätt! Tyvärr ser han för jävlig ut just nu pga att han inte fått mat, han väger endast 33 kilo och är över 70cm hög, hans helbror väger nästan 47 kilo och är inte tjock. Minst 13 kilo ska han upp innan han ser normal ut igen! Blir så jävla förbannad på folk som inte tar hand om sina djur! Han äter dock med god aptit och 2 kilo färskfoder om dagen, samt torrfoder.
Mitt hjärta blöder och hade jag haft möjlighet hade jag åkt och hämtat hem honom. Men jag har en 4 månaders bebis som inte vill åka med den resan tor, en dräktig katt och en tik som snart går in i löp, så nu sitter jag här, desperat! Har hittat ett tillfälligt jourhem där han finns just nu och han kommer överens med deras 2 dobermanntikar och deras dobermannhane.
Jag vänder mig till er läsare på forumet. Finns det någon vettig själ här som vill bli permanent ägare till en go hane på 17 månader, men en vettig stamtavla och kullsyskon som är HD röntgade med A/A och gjort lysande ifrån sig på MH banor och utställningar. Tävlingsintresse saknar betydelse då jag bara vill att han ska få ett bra hem. Han är inte HD röntgad eller MH testad, men han har ställts ut i valpklasser med BIS-placeringar.
Detta är den största anledningen till varför jag har beslutat att lägga Dobermannaveln på hyllan. Jag älskar rasen för mycket för att välja att avla fram fler kompetenta omplaceringsfall. Hunden finns i Säffle! Kan även vara intresserad av ett nytt jourhem!
Det brinner i knutarna!!!!
Priset är oväsentligt! Men jag kommer att kräva garantier på att det är ett bra hem då det är det enda som är av betydelse!
Vill du veta mer, tveka inte att kontakta mig! Jag är "Rockys" uppfödare!
Läs mer om "Julkullen" på hemsidan.
Är han kastrerad?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Nej!
åhh vad jag önskar att jag hade kunnat ta mig an honom, men vet inte riktigt ifall det skulle funka nu
Du får gärna höra av dig och berätta hur det går
Jag är barnsligt förtjust i dobberman, men tyvär är vårat hem fullt redan. Vi har dock en "minivariant" av doberman -dvärgpinscher.
Hoppas verkligen han hittar ett livslångt hem där han får det bra!

Oj, 17 månader och redan i omplaceringssvängen… Jag ska ställa frågan till släkten i Åmål, vet att de har en del kompetent hundfolk runt sig (fast de flesta hundarna "jobbar" med jakt) om det är någon som faktiskt söker dobermann just nu. För även om hjärtat säger att man vill ta in är det ju bättre att ta in för att man faktiskt söker… Jag sätter inga stora förhoppningar till att det faktiskt är någon som vill/kan/behöver men iom att det är så nära så skadar det ju inte att fråga. Handen på hjärtat - vilka olater verkar han ha utvecklat som man bör veta om? Människor kan ju tänkas ara beredda att jobba med det, men blir så chockade över saker de inte vet om…
Min kära syster satte sig just nu i bilen för att hämta hem honom, han kommer alltså att finnas i Strängnäs i minst 2 veckor from nu.
Det enda han har lite problem med är att vara ensam hemma, (Ylar) annars ska det vara en helt fantastisk hund på alla plan. Supercool och umgås fint med andra hundar. Ingen problemhund. Men dock en Dobermann = krävande brukshund!

"synd" att han inte kommer att vara kvar i Säffle, jag har kontakter i Brukshundsklubben där. Visserligen vet jag inte hur mycket de kan göra så det är kanske lika bra att han finns i Strängnäs 
Ja, men hör gärna med dem ändå. Det är ju inte så jättelångt mellan Strängnäs och Säffle och vill man ha en riktigt bra hund som förtjänar ett gott hem så hoppas jag att inte avståndet får styra. Tack för ditt engagemang!
Lille vovven,det är inte lätt att vara ett djur.Fast det finns förstås de som drabbas än värre.Men ändå,det hjälper inte denne gubben.Jag älskar hundar och skulle vilja ta hand om en..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
jag har faktiskt en vän här i göteborg som kanske skulle passa… Dom fick ta bort sin hane 14 1/2 år gammal för ett år sedan och vill ha en omplaceringshund. Tonårsbarn har dom och bor på en gård (utan djur) men har häst på annat ställe. Hunden får alltid följa med då hon har möjlighet att ha med den på jobbet. MEN då kommer han kastreras för en fertil hane vill dom inte ha igen. VAR exakt finns han nu och är det du Martina dom isf ska kontakta?? Jo och så har dom ett gäng katter förståss, det måste funka med dom.
Låter bra att ni har lite tips. All kontakt kommer gå genom mig så det är bara att hänvisa de som har intresse att kontakta mig!
jag håller tummarna att ahn hittar ett fint och ett hem som är vilig att jobba med han som han kräver =)

Blir både ledsen och upprörd när jag hör om människor som vanvårdar sina djur. Jag har ingen förståelse för de som tar ett djur som de sen inte älskar och sköter ordentligt, finns inga ursäkter! Får glädjas åt att han nu får det mycket bättre å jag hoppas att ni hittar ett bra hem som aktiverar och älskar honom så som han förtjänar. Lycka till i sökandet!

Hoppas att du hittar ett bra hem till honom…
jag ska prata med en vän till mig som både har haft dobermann och rotis

Jag kan lägga en lysare på ett annat hundforum. Finns det aktuella bilder?
hur går det?
Jo tack, det går bra. Han bor hos min syrra i avvaktan på om han ska få stanna permanent eller ej. Han sköter sig utmärkt och har nyss varit och badat tillsammans med två andra hanar, det gick jättebra! Har ett par nyare bilder på mobieln men det är ingenting att se eftersom han ser ut som ett fall för Animal rescue. Han är skitsmal men har redan lagt på sig 3 kilo sedan i måndags, så det tar sig!