Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 740 ggr
tatu
2009-05-27 21:54
0

Torrfoder...

Jag ger mina CRX katter Royal Canin torrfoder och blötmat. Vad ger ni dem? När kattungarna var små fick de hemsk diaree kan det ha berott på maten? JAg tänkte att andra märken kanske är ännu bättre än RC.

Tacksam för råd!

Leffe
2009-05-27 22:10
0

Mina katter får James Wellbeloved och håller på att testa Hills. De flesta av de mina spyr efter Royalmåltid

tatu
2009-05-27 22:24
0

Jag undrar egentligen vad det beror på att de spyr alltså. RC ska väl vara ett utprövat foder?

tatu
2009-05-27 22:25
0

Hur går d med testningen av Hills då?

MyTwiggs
2009-05-27 22:50
0

Mina katter äter BARF och Mjau samt ibland lite torrfoder (när jag är borta en längre stund).

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Leffe
2009-05-27 23:44
0

#3 De äter det med förtjustning och sedan får de ett par bitar Hills Oral care som godis en gång per dag och njuter för fullt. Det ska vara bra mot tandsten

Pemicos
2009-05-27 23:49
0

Vi har lämnat RC - finns mycket att säga om det fodret och inte minst marknadsföringen - de är ofta sponsorer på utställningar - bra men men det finns en del att fundera över. Det slår mig när jag går in i en djuraffär och ser hyllorna med RC - både hund och katt snacka om utbud - nya foder riktade till en viss ras.

Våra första CRC - 30 årsedan - snacka om utbud av foder?? Minns kanappt vad vi gav men bra mådde dessa katter.

Våra spydde osv när de fick RC.

Har ingen möjlighet att ge BRAF tyvärr - tror att detta är bra - funderar dock på var och hur man köper köttet - hörde någon som köpte på en icke här nämnd livmedelskedja - men jag skulle själv inte köpa kött och äta från dessa butiker då produkterna kommer från länder med ringa koll på djurhållning eller antibiotika osv.

I dag ger vi Oliver´s - funkar bra och jag får det hela levererat vi dörren- firman finns här i Malmö och jag känner förtoende för deras produktionskedja - har haft en hel del samtal.

kattungarna får köttfärs (krav från trakten) och blött och torrt foder. 

Katterna mår bra.

tatu
2009-05-28 00:40
0

Tack för alla bra tips. Jag tror att BARF är mkt bra men jag känner att jag behöver tid att läsa på ordentligt om detta.

Jag trodde att Royal canin skulle vara bra mat för katten så jag blir rätt besviken när jag upptäcker att det inte är det. Föregående talare har rätt när hon poängterar hur stor plats RC tar. Jag måste fundera och läsa på de olika märkerna för att komma underfund med vad som är bäst för våra katter just nu.

Jag har en fråga till Leif om varför han väljer att övergå från James Wellbeloved till Hills?

Ska även läsa på om Oliver´s

Leffe
2009-05-28 00:45
0

#7 Lättare att få tag på och 15 kg säckar. JW finns inte överallt

feeorin
2009-05-28 01:46
0

www.foderbilen.se  har det mesta och kör hem det till dörren för 19kr om man handlar för minst 400 kr

JW finns i 10kilossäckar och dom har också det relativt nya fodret Acana som inte innehåller spannmål.

citrina
2009-05-28 04:20
0

Mina får BARF, mjau samt orijen eller acana, kommer dock att gå över till att nästan uteslutande BARF.

Vad gäller RC så har jag fler" horn i sidan" till den. Dels gillar jag inte stora multinationella företag till att börja med, sen tycker jag att deras sätt att försöka lura på konsumenten foder utifrån vilken ras katten är är rent löjlig, inte heller tror jag att katter över huvudtaget är gjorda för att äta spannmål eller andra stärkelse/kolhydratrika råvaror, och till råga på allt sponsrar/köper de sin plats i rampljuset både i djuraffärer och på SVERAK-evenemang.

citrina
2009-05-28 04:41
0

Ang Olivers foder så tror jag att de kanske försöker och vill väl men deras näringsfilosofi stämmer inte med min. Jag har mailat dem ang deras innehållsförteckningar där de väljer att dels låta bli att redovisa kolhydrater och stärkelse samt blandar info hej vilt om proteinkällor och hur stor andel färskt kött som ingår i samma kolumn som ska redogöra fördelniningen av näringsämnen uppdelat på Protin, fett, fibrer osv. Och i samma kolumn utelämnar de info om iallafall 25-30 % av innehållet (om man förutsätter att det är ca 10 % vatten i fodret, annars är siffran 35-40%). Att välja att utelämna det som passar företaget är inte seriös i mina ögon. Var på ett infomöte med en representant från Olivers och det verkade som att killen visserligen var engagerad och gillade sina katter, men näringslära var allafall inte hans starka sida. Generellt undrar jag hur man kan berätta för folk att katter är minsann köttätare samtidigt som man säljer en produkt innehållande en stor del annat( vilket är fallet med alla torrfoderproducenter vågar jag nog säga), var på vägen glömde man bort ordet köttätare? När det blev svårt att få fodret att hålla ihop eller när det blev dyrt att använda animaliska råvaror av hög kvlite?

Personligen förstår jag inte hur man kan välja att utforma YTTERRLIGARE ett icke evolutionärt anpassat foder när marknaden redan svämmar över av sådana. Varför vill man inte ta utvecklingen FRAMÅT? Nä som vanligt är det plånboken och inte visionerna/kunskapen som styr skulle jag tro.

Leffe
2009-05-28 05:02
0

När RC kom med rasfoder så tog jag kontakt med deras näringsexpert.

Jag ställde frågan vad mina Cornishar skulle äta och fick svaret Siamesfodret. Sedan ställde jag frågan vad mina skogisar skulle äta och fick svaret Maine Coonfodret.

Ställde då frågan vem som skulle lära katterna att läsa så de tog sitt resp foder, men har ännu inte fått något svar

MyTwiggs
2009-05-28 10:12
0

# 11 Jag håller med. Visserligen tycker jag att det viktigaste är att titta på sina katter. Vi får inte glömma bort det. Man känner själv om katterna mår bra av ett foder. Vissa människor till exempel, mår kanonbra och håller sig i perfekt kondition trots att de äter lite godis vid sidan av sin hälsomässigt riktiga kost, och så kan det väl vara med katter också. Att läsa på en förpackning hur bra katterna mår då de äter ett foder som till exempel Oliver´s är TEORI. Att titta på hur katterna verkligen mår i praktiken av fodret är i mitt tycke viktigare.

Jag har testat många olika foder till mina katter. Ett foder blir de tjocka av, ett andra tappar de pälsen av och det tredje foder äter de inte om de så ska svälta sig till döds på kuppen. Foder som innehåller ris och majs uppfattar jag som något bättre än de som innehåller havre och vete, men det är nog väldigt finkänsligt.

Om du ger din katt ett helt ok torrfoder och kompletterar med så mycket Mjau och rått kött du kan så kommer du att ha en tämligen låg procent kolhydrater i kattens kost. Har du en känslig katt som verkligen tappar konditionen av den lilla procenten så får du ju hålla dig till kolhydratfria foder, svårare än så är det ine. Vad jag vill säga är att det förvisso är trist att fodren innehåller den del kolhydrater de gör, men att det inte BEHÖVER vara någon katastrof. Om katten tappar konditionen, spyr eller hetsäter, byt foder, men om katten mår bra, FINE! Skrattande Billigare foder som håller ihop… Eller?

Jag ger stor andel BARF till mina katter, resten Mjau och lite torrfoder ibland, som sagt.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
2009-05-28 11:04
0

Alla foderleverantörer utan undantag vill tjäna pengar på oss uppfödare och kattägare.Man får alltså använda sitt eget sunda förnuft  som vanligtGlad

Katter är  Köttätare.Småbyten har även en del frön och gräs etc i magsäcken och allt slinker ner i en katt. Så mycket kött/småben/lite kolhydrater bör vara en bra sammansättning.Nu jagar inte mina katter ute så jag fösöker sätta ihop mat som passar dem. De får delvis BARF, och har alltid ett torrfoder och vatten framme,fri tillgång. Orijen,Hill`s och James Wellbeloved är det som främst serveras som torrfoder.Katterna har bra magar, är inte feta eller underviktiga så jag förutsätter att de mår bra.

.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

citrina
2009-05-28 12:06
0

Visst ska man titta på katten, men det är svårt att se hur blodkärlen ser ut innuti eller hur njurarna påverkas, cellnybildning  osv, osv. Många sjukdomar utvecklas under åratal innan de visar sig. Precis som det är med människor, och människor kan ändå kommunisera med varandra och uttrycka hur man känner sig på en diet eller en annan. Så jag skulle aldrig kunna tänka mig att ge katten ett foder jag inte tror på i teorin för att katten till synes ser välmående ut och det är blilligt för plånboken.

Sen måste jag ju tillägga att nåt konstigt är det med MJAU om man jämför med att ge BARF för jädrar så illa skiten luktar + att korvarna blir lösare. Väntar på leverans av benmjöl så nu har katterna nästan enbart fått MJAU under några dagar och jag håller på att storkna så fort nån av dem varit i lådan.

feeorin
2009-05-28 14:08
0

I Hills och RC kommer stor del av proteinet från vegetabiliska källor som majsglutenmjöl eller "konstgjorda" proteiner som "hydrolyserat animaliskt protein". I synnerhet RC använder många odefinierade råvaror. JW har en större del kött/fisk som proteinkälla medan Orijen och Acana endast använder kött/fisk som proteinkälla. Det här ser jag som stora och viktiga skillnader mellan olika foder.

Utifrån vetskapen om att katten (och hunden) är köttätare så är jag övertygad om att dom i längden mår bättre av foder som innehåller protein från kött snarare än majsgluten och/eller annat som knappast är naturlig föda.

Min erfarenhet av katter är begränsad då jag än så länge Flört bara äger en halv CRX som dessutom bor hos min dotter - men jag har ägnat många år åt foderfrågor vad gäller hundar och jag kan inte tänka mig att katter i högre utsträckning än hundar mår bra av  "artificiell mat" Ingen av alla de hundratals hundar jag hjälpt med kostrådgivning pga av magkatarrer, kräkningar, hudproblem, allergier, matvägran osv har stått på en foderstat med torrfoder gjort på kött/fisk alternativt någon form av färskmatsutfodring - ALLA har ätit RC, Hills el liknande, dvs foder med låg andel protein från kött/fisk.

Ytterligare en faktor som jag erfarenhetsmässigt kommit att se upp med så är det fiberhalten - hundar som har problem med lös mage eller rena diarrér förefaller oftare än andra att äta foder med hög andel fibrer. Många gånger har ju dessa problemhundar också ätit samma foder en längre tid för att "plötsligt" reagera på det - men de blir alla hjälpta av att ändra till ett naturligare foder även om det fortfarande är ett torrfoder……ibland med stöd av vissa tillskott och/eller en period med enbart färsk mat innan man börjar från början med tillvänjning av ett nytt torrfoder.

Jag brukar också rekommendera inslag av färsk mat i foderstaten och då menar jag INTE burkmat eftersom den är lika steril som torrfodret. Sedan SLU kom ut med ett par forskningsrapporter som visar att valpar efter tikar som till viss del fått färsk mat blir friskare än valpar efter tikar som enbart ätit torrfoder så har jag lagt större vikt vid  att det ska vara åtminstone en del färsk mat. Förklaringen är att torrfoder och burkmat är sterilt och de som endast äter sådan mat får ett sämre immunförsvar vilket också "lämnas över" till valparna. Uppföljningsrapporter har utlovats. Mina valpköpare rekommenderas numera att ALLTID kombinera torrfodret med något färskt - i stort sett vad som helst som kommer från djurriket men inte burkmat eller annan konserverad mat - endast färskt, djupfryst eller vacuumförpackat duger.  Mina egna uppfödda valpar får inte smaka torrfoder förrän någon vecka innan leverens. 

Till er som har vita katter så kan jag nämna att jag träffat på ett par vita pudlar där det verkar vara så att foder med majsgluten påverkar pälsfärgen så att det vita får en gulaktig nyans……och det kanske är möjligt. Majsgluten i hönsfoder gör gulan gulare - ……och ägg med gulare gula påstås vara det vi konsumenter vill ha.