Varför inget löp?
Min Quila som bor här fyller 11 månader imorgon, men har inte börjat löpa än.
Tycker att det känns lite sent. Vad kan detta bero på?
(osäker på vilken grupp jag ska lägga detta i)
Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?
De är olika sena. De flesta cornishar har börjat i den åldern, men inte alla. Kan hon ha smyglöpt? De första löpen är inte alltid så tydliga. Om du är orolig så tycker jag att du ska kontakta en veterinär för en utredning, men annars skulle jag ha is i magen. Det är skönt med honor som inte börjar för tidigt. Generelt löper honor första gången mellan 6-9 mån, men med en viss marginal åt båda hållen.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Min Tamsin hade sitt första löp när hon var 13 månader. Ligger i linjerna, så särdeles bekymrad var jag inte, mest förvånad. Skulle dock bli lite bekymrad av om någon veterinär gör en fertilitetsutredning på en katt som är yngre än året. Låt kissen vara ung, det kommer nog med tid av löp vad det lider. 

Tack för svaren!
Så hemskt orolig är jag nog inte, mer bara fundersam. Om det kunde bero på något speciellt eller så. Tyckte ju att det skulle kommit igång vid det här laget… men det gör ju inte ont att hon inte börjat heller.
Ett smyglöp känns det som att jag skulle märkt… inte sett minsta lilla tecken på löp alls. Men man ska ju aldrig säga aldrig heller. 
Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Mina första cornishar, två honor skaffade jag mig med 6 veckors mellanrum, de var 12 resp 13v då de kom till mig.
Den ena, Misa, började löpa då hon var 5 månader och den andra, Tindra, löpte första gången då hon var dryga 18 månder.
Misas löp var både täta och högljudda…. Tindras märktes knappt alls, det var tur att jag hade egen hane till henne vid hennes första kull för jag hade då inte märkt att hon börjat löpa

Jag har en vänninna (erfaren uppfödare), som skulle kunna svära att en av hennes honor inte hade löpt en enda gång, men någong gång måste hon ha gjort det - för hon fick sin första kull 4 år gammal. 
De hade försökt para henne några gånger förr, men det hade inte blivit till…

Min crx tjej löpte första gången när hon var 17 månader.
Inget konstigt alls. Jag föredrar lite sena linjer som tar tid på sig. Här har ingen hona löpt förrän de varit 13-14 månader.
Min ena crx började löpa vid 5 mån, och det märktes väl… började pissa inne under löpen, skrek och var allmänt jobbig… så hon är kastrerad nu.
Min andra crx är 10 mån snart och har inte visat några direkta tecken på löp… eventuellt är det nåt på g nu, för hon åmar sig mer och är lite mer pratig… men inget störande alls… och inget pink inne Än… håller tummarna att hon inte börjar med några såna dumheter heller, eftersom hon ska vara fertil… (är fodervärd) 
Så det verkar ju verkligen variera hur dessa små töser behagar löpa, mina är halv syrror och har varit så olika…