Med sorg i hjärtat...
I måndags den 18 maj,var jag och Sture hos Anna Tidholm för HCM screening på Albano i Danderyd.
Tyvärr så hade Sture förtjockade hjärtväggar och hade mätning som la honom som Equivocal (snitttjockleken hamnade på 0,53cm och equivocal ligger mellan 0,50-0,55)
Då Sture även har förtjockade papilar muskler samt ett kraftigt blåsljud så kunde tyvärr inte Anna Tidholm sätta annat än:
MILD HCM på Sture.
Hon placerade honom is gruppen "statisk diagnos"(att resultatet troligtvis inte skulle förvärras, men man kan ju aldrig vara säker), som hon kallade den. Hon trodde inte att han skulle förvärras eftersom han låg på gränsen mellan equivocal och Mild HCM nu vid 5,5 år ålder, så jag kommer göra regelbundna kontroller på honom framöver och hon sa att hon trodde Sture skulle ha ett helt normalt liv och inget behov av medicinering.
Alla som har använt Sture i avel är underrättade och som tur är (om man kan se TUR med nått som har med HCM att göra) så har ingen av Stures avkommor gått vidare i avel, Alla kattungeköparna har underrättats och endast ett fåtal är idag okastrerade. Jag har även kontaktat dem som har fött upp Stures föräldrar och de kommer följa upp sina sidor.
Naturligtvis så är Sture bortagen från avel och kommer efter han tagit sina sista cert i höst för sitt Europa championat, kastreras. (jag har rådfrågat Anna tidholm och hon såg ingen anledning till att inte låta Sture vara med på nån utställning då och då eftersom han är så lugn och inte visar upp några stressbeteenden)
Sture låg helt lugnt på bordet och de fick vrida och vända på honom hur de ville när de kollade honom och han låg och njöt när jag killade honom på hakan under undersökningen (jag måste säga att en coolare kille har jag aldrig mött på!)
Nu är det nya tag som gäller och nya planer för framtiden, Sture har självklart sin plats som kung i vårt hem för resten av sitt liv. Jag får trösta mig med att få spendera mitt liv med honom istället för att få avkommor av honom.
Jag har gjort det jag kunnat och informerat alla inblandade så fort jag fick detta resultat. Nu ska jag ta mig en funderare på Kyras nya framtida partner och se vad jag kommer fram till där.
TACK alla ni underbara som jag känner och som stöttat mig helhjärtat i denna jobbiga situation. *Stor kram till er alla*

massor med kramar igen

Beklagar verkligen att Sture fick den diagnosen.
Stolt ägare till tre La permer

Det var tråkigt att höra. Jag önskar honom ett långt härligt liv trots allt och skickar er en stor varm kram. Du kan bara se framåt och göra det bästa av allt.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Tackar Monica och Wiveka *kram*
Monica hoppas jag får träffa dig i Drammen i höst, om det inte krockar med någon annan SVERAK utställning

Har inte bestämt hur det blir med Drammen.Det beror på när Cissi ska ha kattungar.
Stolt ägare till tre La permer
Beklagar, men Sture kommer att få ett härligt liv med dig i alla fall

Massor med kramar till dig Alex.Sture är en sådan oerhört go katt
Hundar har ägare.Katter har betjänter...
Änglatassen's Cornish Rex

Stackars
men läser ju att vet också säger att han kommer att få ett behagligt liv trots diagnosen och DET tycker jag är det viktiga, skönt att höra…men förstår din oro.
Jättetråkigt att höra. Hoppas och tror att Sture kommer att få ett långt och lyckligt liv.
Mina varmaste sympatier. Jag hoppas att det är som Anna Tidholm säger, att hans tillstånd inte kommer att förvärras.
Kära forumvän! Jag kan inte annat säga än att jag vill skicka alla mina varmaste styrkekramar och beklaga diagnosen. Jag är så oerhört ledsen för er skull, men glad för stures skull att han bor hos en person som älskar honom så! Jag hoppas att grabben får förbli pigg och glad livet ut som kastrat. Han kommer nog att bli den goaste av lekfarbröder när du får kattungar hemma i framtiden, även om inte bebisarna är hans.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Jag är verkligen så ledsen för din skull! Hoppas att han får ett långt och bra liv iaf.
Åh Alex.Nu har jag smält den nyheten sedan vi talades vid. jag är så ledsen för denna diagnos på din älskade Sture,men samtidigt tacksam för den ändå goda prognosen.Så fort allt vänder och planer går i stöpet.Stora varma kramar får du ha innestående hos mig tills vi ses.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Tack alla, jag blir så rörd i er värme och sympati som ni utstrålar för Stures olycka.
Tårarna rinner när jag läser det ni skriver, samtidigt som jag egentligen inte är ledsen , eller visst är jag ledsen för Stures skull, men endå så glad för det otroliga stöd jag får och den medkänsla ni alla visar.
Ja jag kommer få många lyckliga år med min älskade Sture och förhoppningsvis också förgylla mitt liv med framtida kullar som sture kan vara lekfarbror till.
Allra varmaste tack än en gång för att ni visar sådan värme det är otroligt uppskattat från mig och missarna
*KRAM*
Jag hoppas verkligen att prognosen blir fortsatt god och att Sture kommer leva opåverkad. Vi håller tummarna!

Beklagar verkligen diagnosen. Hoppas att sjukdomen inte förvärras. Tänkt på att de är bättre att veta och kunna sätta in medicin tidigt om han visar symtom än att man förlorar tid för att man inte vet vad man ska titta efter.

Åh, vad tråkigt! Men jag hoppas och tror att det är som Anna Tidholm säger att han troligen kommer att förbli opåverkad av sin diagnos. Stor kram till dig och din goa Sture!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Alex, jag lider med dig! Vilket tufft besked. Hoppas ändå att Sture själv aldrig kommer att märka av sin diagnos utan att han får fortsätta att njuta av livet hos dig och sina fyrbenta vänner. Angående utställning så har jag en klubbkompis med en MCO som har diagnosen equivocal, han diagnosticerades då han var runt året (född 2001) och har ställts ut med framgång i alla år utan problem.
Alex, så ledsen jag blir över att läsa om Sture …. Vilken oerhörd sorg att få ett sånt besked, jag kan inte ens föreställa mig det … Jag hoppas innerligt att Sture får ett långt och opåverkat liv tillsammans med dig och sina kompisar - er kärlek är det som har någon betydelse!!
Många varma kramar!
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Så tråkigt att höra om Sture, men hoppfullt att det inte verkar vara så farligt ändå. Han kommer säkert att leva ett långt och lyckligt liv hos dig.
Tack än en gång fär Er visade värme och tröst *kram*
Så himla tråkigt
. Hoppas att han ändå får ett långt och bra liv och att hans ungar inte blir drabbade!

Usch så tråkigt besked att få. Jag hoppas att Sture får ett långt liv trots sin diagnos!
Tror nog att Sture är lycklig ändå. Han kommer ju att må bra och vara med dej.

Så tråkigt Alex. Stor tröstkram från mig och jag hoppas och tror att Sture kommer få ett långt och lugnt liv. Han är så underbar och go.

….Puss "min" Sture
..du vet hur ledsen jag är för din skull Alex…Kram till dig..
Beklagar verkligen. Men hoppas som alla andra att han får ett långt och problemfritt liv med dig.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Håller tummarna för att det ska gå bra. Har en kusin vars katt dog i HCM, det var inte…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Vad är det jag läser…Vad tråkigt! Hoppas han ändå får ett långt liv utan att lida. Fina Sture….

Usch nej, sånt är så jobbigt. Jag beklargar verkligen men samtidigt vill jag tro att Sture skall få ett långt och underbart liv.

Usch så tråkigt. Och så har jag ju varit där själv, med en konstig lapp som säger konstiga saker… (fast din veterinär verkar ju till skillnad från min då i alla fall ha varit talför). Men din Sture är en och densamme oavsett - bara något man inte såg.
Och nog finns det hopp om många år, han har ju inte så många än. Vi har visserligen inte vad man kan kalla en statisk HCM men nog kan man ha tur. Tamlin fyller 10 år i år. Och dit har ni ju ett tag ;-)