Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 728 ggr
Leffe
0

FIP

Har någon råkat ut för FIP i sitt katteri och kan tänka sig skriva en artikel på Cornish Rex iFokus om sina erfarenheter. Hör av dig

cornish
0

Usch…var lyckligt ovetande om denna sjukdom!!- läste nu om den på Agrias hemsida-bla.en bra artikel av Lotta Möller.(i länken nedan under rubriken "en katt med FIP blir aldrig frisk")
Det finns ju alltså vaccin men används inte fullt ut står det…undrade varför och kollade i fass.vet.-resultatet verkar inte vara helt utrett,ej färdigstuderat hur man skall vaccinera-hur ofta efter grundvacc.
Vaccinet heter Primucell FIP vet.Det sprutas ej in utan droppas i näsan på katterna..I min gamla fass.vet från- 01 kostade 10 doser 992:-
Om man bara vet att en sak hjälper och behövs är priset inget problem-men detta verkar väldigt luddigt..Det står att man ej vet effekten av upprepade vaccinationer i denna gamla fass-mycket kan ha hänt sedan dess..kanske går att slå på nätet förresten.

Mina katter är ju  vaccinerade med Nobivac Tricat vet.,det är ju mot kattpest och kattsnuva…

Jag vaccinerar katterna mycket pga jag har hund och kan få med smitta in med skorna/hunden enl. veterinären.Dom är ju annars skyddade från smitta-ställer ej ut.
Funderar nu på detta nu då vildkatter ju kan bära på FIP.
Blir lite rädd då jag har en kompis som övertagit en hittekatt-kan jag få med det hem till mina katter om hennes katt bär på det(utan att vara sjuk..)
??????????????????????????????????????????????????????????????

Bifogar länken till Agrias sida med FIP svar…

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/2264  

Någon som vet något mer här på sidan??
Har någon vaccinerat mot detta??

FundersamAnnikaFundersam

cornish
0

Såg att länken hamnade på Lotta Möllers artikel,den är ju bra-men ni kan sedan söka på FIP där så kommer massor av info upp..31 träffar..

Fattar ej hur det blev så där när jag länkade från "träffsidan"
Hmm datorer…eller är det JAG??Fundersam

Tejas
0

Hei!

Her er en link til Connie Garfalk sin side, der hun skriver om det å ha FIP og hennes erfaringer med det m.m. Artiklene er på både Norsk og engelsk, og etter min mening ganske så informative.

http://www.offbeat-cats.com/feature.html

mvh
Sølvi

Mymlan
0

Vaccinet är inte 100% säkert.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Eine
0

Visst kan vildkatter ha FIP, men de dör ju snart av det. Det som orsakar FIP är Coronavirus som förmodligen muterar. Nästa alla katter har Coronavirus, utan att bli sjuka av det, de kanske får lite lös mage bara.Sedan är det individuellt vems Coronavirus som muterar till FIP. Det är inte så väldigt vanligt men det förekommer.Det lär inte vara så väldigt smittsamt heller, enligt nyare rön. Men klart att man ska passa sig!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

cornish
0

Eine-låter tryggt att det inte är så smittsamt-man blir lätt hysterisk när man läser alla artiklar.

Just detta att man själv inte kan smitta sina katter om man träffat en katt som kanske bär på FIP utan att vara sjuk..(det är ju svårt att veta med andras katter) det lugnade Leffe mig med..
Har ju en kompis som köpte en hittekatt-och jag vill ju kunna fortsätta att smeka den när jag är där utan att vara rädd att föra någon smitta med mig hem!

(nu tror jag inte denna katt bär på FIP men rent hypotetiskt..)