Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1485 ggr
stisses
2009-05-20 16:20
0

Ny här!

Jaha, så har jag gått med här, efter många år utan cornish! Det är mycket nya problem (?) som verkar ha poppat upp  sedan början av 90-talet när jag hade min Stisse.Flört

Vad är alla de här beteckningarna som anges att katterna är testade för, blodprov mm? Sjukdomar? Vad för slags sjukdomar? Är cornish inte längre en frisk ras??

Jag känner mig totalt ovetande. Nu är vi i alla fall i kattköpartankar igen… och då måste jag ju uppdatera mig lite…

MyTwiggs
2009-05-20 16:30
0

Hej och välkommen hit! Cornish rex är en frisk ras i ungefär samma utstreckning som de flesta raser är i allmänhet, dvs. normalt frisk med några undantag som vi numera jobbar aktivt för att ta ur avel Skrattande

FIV/FeLV är smittsamma sjukdomar och går på alla raser, HCM är en hjärtsjukdom som vi (många av oss) testar våra avelskatter för. HCM finns hos många raser och inom nästan alla däggdjursarter som har hjärtan som liknar våra. Om du bläddar lite i trådar och articklar här kan du nog hitta mer info om både HCM och andra sjukdomar.

Jag önskar dig som sagt välkommen hit och hoppas att du ska trivas här på forumet! Hoppas också att du hittar en ny drömcornish!

Mvh

Twiggie Dessjack

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Aje-T
2009-05-20 16:32
0

Välkommen tillbaka till cornishvärlden! Varifrån kom Stisse? Har du någon bild på honom?

stisses
2009-05-20 17:32
0

Å, härligt med så snabb respons och utförlig beskrivning av hälsostatusen. Cornisharna är alltså friska överlag?

Skönt att höra! Min Stisse är uppfödd av min kompis Tomas Halld´n under prefixet Apollobackens. Stisse är bror med den i aveln frekvent använda Hades. Stisse (Zeus, född 1992)själv var ingen stjärna enligt rasstandarden (förlåt Tomas!), men han hade suveränt temprament! Ska se om jag kan hitta någon gammal bild att skanna in… Nu minns jag inte vad färgen heter "på riktigt", men brunmaskad kanske, med intensivt blå ögon. Han var nog ganska stor om man jämför med dagens rexar, fast det är svårt att bedöma på bilder. Kraftigare helt klart i typen. En suverän katt som var som en hund! Otroligt cool.

Funderar på det där med temperamentet också. Det står i varenda omplaceringsannons att de kräver så mycket uppmärksamhet och att de pga tex barn måste flytta. Varför är det så? Är de väldigt krävande och högljudda så att det kräver heltidsuppmärksamhet? Stisse var alltid med, fast aldrig jobbig? Jag kanske missförstår texterna i annonserna, men det är så återkommande att jag undrar… På återhörande!

Clee
2009-05-20 17:44
0

#3 Att människor omplacerar pga barn är nog ofta för att det finns en fördom att katter och spädbarn inte går ihop; att katter rentav kan vara farliga för spädbarn. Det kan också vara för att barnet utvecklat allergi - något man som vuxen själv kan avgöra hur illa det är och om man kan behålla katten, men som är en eftergift man inte kan kräva av ett barn. I det fall du förmodligen tänker på gäller det just en exceptionellt aktiv och stimulansbehövande katt och jag tycker att det är bra att ägarna är tydliga med den saken - även om de kanske jämför med huskatter eller andra raser. Men visst är det så överlag att cornish rex är en efterhängsen och ibland notoriskt nyfiken kattras.

Jag personligen ogillar den ständiga jämförelsen att den och den rasen "är som en hund" eftersom de med all önskvärd tydlighet är extra mycket katt - och precis som en katt uppenbarligen kan vara, trots ens fördomar som nog bygger på skygga bondkatter. Hundar är hundar - trofasta, beroende av ledarskap, pålitliga. Cornish rex är förvisso trofasta, sällskapliga och beroende av stimulans men pålitliga - värre ögontjänare vet i alla fall inte jag. Flört Missförstå mig rätt - jag tycker mycket om hundar och skulle gärna ha en själv. Men katter i allmänhet och cornish rex i synnerhet kan få vara extra mycket katt i sin egen rätt tycker jag. Glad

Välkommen - och skulle gärna se bilder på din kisse!

stisses
2009-05-20 18:17
0

GladSå sant, jämförelsen att katten är som en hund haltar nog. Men det är mest ett gammalt uttryck som hänger med sedan gammalt för att uttrycka att katten är följsam… Det behöver inte vara mer än så.

Min Stisse fräste aldrig åt någon eller något. Jag hade samtidigt en bullterrrier och de var såta vänner och låg bredvid varandra och accepterade varandra fullt ut. Kul att så många är aktiva här på sidan. Ska försöka leta fram ett kort att skanna in…

Clee
2009-05-20 18:32
0

#5 Låter härligt med hund och katt ihop! Jag drömmer om en saluki och med deras jaktinstinkt blir det nog ett mindre sjå att hålla ordning hemma. Så det är en dröm än så länge.

Har du katt/cornish i dag?

MyTwiggs
2009-05-20 18:35
0

Jag ser också fram emot bilder på Stisse! Jag håller med Clee om att cornishen är en katt deluxe snarare än en hund i kattakläder, men jag förstår vad du menar.

Mina katter kräver mycket av mig. Jag lever ensam med mina katter och jag har alltid en katt på axeln eller i mitt knä när jag sitter vid datorn, och minst en på magen i soffan, men nog kan de aktivera varandra lika väl! Jag anser dock generellt att cornishar trivs bäst när de får ha sällskap av andra katter och allra hälst andra cornishar, det är vad jag kan säga om temperamentet på mina.

Vi har i övrigt en av varje när det gäller allmän mentalitet. En, Kisi, som klättrar och klänger på allt, en, Mojjan, som springer runt som hade hon eld i baken och så Ballan som är lugn som en filbunke, Lillballan som vill vara som storballan och Buttan som inte är nöjd förrän hon befunnit sig på varje kvadratcentimeter av ett nytt rum och tittat och kännt på allt nytt. Nappis tror att hon är en collie hos sin fodervärd, Dita har bosatt sig i en fåtölj och lämnar ogärna den och så är det lilla Anna som är en liten virvelvind. Ja.. Nu var jag väl övertydlig, men det jag vill säga är att det är svårt att generalisera rättvist. Jag har haft andra raser tidigare men jag tycker inte att någon ras skiljer sig så astronomiskt i både utseenden och personligheter som cornisharna. Skrattande Jag kan inte uttala mig om ifall de också skiljer sig över lag i temperamentet nu mot vad de gjorde förr.

www.mytwiggs.com

AlexH
2009-05-20 18:50
0

#6 jag har faraohundar och Cornish rex ihop och et funkar super bra! Katterna styr naturligtvis! Tungan ute

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

stisses
2009-05-20 19:02
0

Jag tror inte heller att hund/katt är något problem oavsett ras. Jag tvingade min mammas skotska terrierhanne att acceptera Stisse med hjälp av vattenspruta, envetenhet och mycket tydligt ledarskap. Sen gick det som smort! Hunden var mycket dominant och "jaktig" i övrigt, men inte hemma hos mig…

stisses
2009-05-20 19:05
0

… och nej, jag har inte haft katt sedan Stisse… Men vi har börjat tänka på att skaffa katt och då finns naturligtvis inget annat än Cornish! Helst en med blå ögon! En storväxt kastrat, gärna omplacering har vi tänkt oss.

miano
2009-05-20 21:03
0

Hej!

Och välkommen hit…

Hundar har ägare.Katter har betjänter...

Änglatassen's Cornish Rex

stisses
2009-05-21 00:35
0

Vad trevliga alla är! Jag hörde av min kollega och tillika uppfödare av Norsk Skogkatt att det är här det händer! Med kattfolket, alltså! Hoppas jag kan hitta några Stissebilder att skanna in…

MyTwiggs
2009-05-21 10:57
0

# 12 Jajjemen Skrattande Ifokus är grejen :P

www.mytwiggs.com

[Wiveka]
2009-05-21 11:16
0

Välkommen hit!!

AnneAlva
2009-05-21 11:31
0

Välkommen hit och vad roligt att du funderar på att skaffa cornish igen! Du har ju redan hittat MagicPaws tråd om fine Ravi med tanke på en hankastrat med blå ögon. Oavsett om det blir han eller någon annan önskar jag dig ett stort lycka till med att hitta rätt kisse!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

cherish
2009-05-21 12:42
0

Välkommen hit hälsar jag oxå!

Jag har ett uttryck som jag brukar använda: en hund är där du är, en katt är PÅ det du gör! Det tycker jag kännetecknar cornisharna framför allt, de är såna människoälskande katter och vill verkligen vara där du är, på det du gör och helst innanför din hud, näranära .. Jag älskar cornishar och skulle aldrig kunna vara utan en nu när jag lärt känna dem, för de helt fantastiska kärleksfulla varelser de är!!!

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

MyTwiggs
2009-05-21 13:17
0

# 16 Hahahahahaha! Det uttrycket var helt underbart klockrent! Jag har just städat och skurat fem rum och ett kök med två katter som klängde och hängde på moppar och dammsugare! Haha! De ockuperade min städning totalt som de alltid gör!

www.mytwiggs.com

TereseE
2009-05-21 13:36
0

Säger välkommen jag med!

Hoppas du hittar just katten för er, härligt att ni vill ta hand om en omplacering. Vi har dvärgpinscher och cornish rex (och frigående kanin) tillsammans och det funkar superbra, hunden tror han är en katt… Glad

AmazingNature
2009-05-21 14:29
0

Välkommen hit!

EvaG
2009-05-21 14:35
0

Välkommen hit!
Min Cornish och grannens hund tyckte alltid från första stund mycket om varandra. När det gäller jämförelse hund och katt har jag lite svårigheter. Däremot jämför jag gärna Cornishen med en apa. Tycker Cornishen är väldigt apelik när det gäller beteende med mera.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Aje-T
2009-05-21 15:07
0

Våra tre cornishar är helt olika i temperament, så jag håller med Twiggie helt. De är verkligen små personligheter. Visserligen är ju Idus bara en liten unge ännu, men vi ser redan hur han beter sig annorlunda jämfört med Karin och Mauritz när de var små.

Jag älskar verkligen den här rasen just för att de är så roliga och påhittiga och världens gosigaste. Det är nästan aldrig tråkigt att leva med dem, bara kloklippning inte var såååå illa omtyckt Skrattande

Leffe
2009-05-21 16:46
0

Måste också säga välkommen hit

MagicPaws
2009-05-21 21:54
0

#10 Har en relativt stor kastrat hane hemma som är maskad alltså med blå ögon, och de är gudomliga blå, men han är väldigt slank i kroppen och rödmaskad. Och han säker ett nytt hem.

Han kan ses på min hemsida under hanar: www.magicpaws.se

Annars har han just nu 6st maskade kattungar som är 2 veckor sen igår. Tungan ute

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

stisses
2009-05-22 01:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tackar så hjärtligt för alla trevliga välkomnanden!! Roliga kommentarer också! FlörtJa, #23, jag har varit inne och tittat på Ravi minst 20 gånger, länken är också sparad som favorit i min dator!!

Jag blev väldigt förtjust i hans uttryck och vackra blå ögon… Han verkar ju vara toppen i i temperamentet också… Det som hindrade mig var lite grann att vi nog tänkt oss bara en katt, och du önskade att han skulle komma till någon med flera katter. Sedan är det en bit hit, vi bor i Stockholmstrakten.

Fortsättning följer….

Känner ni förresten till någon av de gamla katterna jag skrev om tidigare, Apollobackens Hades eller kanske Tigerflinets Newton (pappa till Stisse)? Jag gillade Charoloais katter på den tiden, är de bekanta? I princip kan man väl säga att jag gillade alla som liknade Stisse!Cool Helt partiskt med andra ord!

Stisse är okänd, för han var nog mest vacker för mig… och var aldrig utställd.

stisses
2009-05-22 01:16
0

Här är lite bilder på Stisse (Apollobackens Zeus)

AnnaS
2009-05-22 01:18
0

#24 Hades har jag träffat, en supercharmig katt! Kyss Charolais känner jag till, men bara under tiden då stamnamnsinnehavare nummer två hade namnet. Han var väldigt flitig på utställningar och hade fina katter Glad

Leffe
2009-05-22 01:21
0

#24 Tigerflinets Newton var pappa till mina två första rexar Trickster's Leontyn och Trickster's Mirage en Mauve. Leontyn kan du läsa om här på sajten

Newton var en stor och ståtlig maskad hane. Jag tyckte han var ett riktigt charmtroll de gånger jag träffade honom hos ägaren

stisses
2009-05-22 01:22
0

Trevligt! Han som hade Charolais som jag känner till heter Magnus, tror jag… En bild till…

stisses
2009-05-22 01:34
0

Å, vad roligt med fläktar från förr! Stisses mamma var också en Trickster´s-katt, hette Kischa på vardagar, men egentligen Haloween Hecate. Leontyn hade verkligen speciella ögon!

Stisse var återlämnad till Tomas, uppfödaren, av de förra ägarna som hade blivit allergiska. Han sprang rakt emot mig och spann och tittade med sina blå ögon på mig. Dittills hade jag varit en "hundmänniska", sen var jag såld! Han hette då Sesso (från Zeus), men fick byta till Stisse (som även var namnet på en Lakelandterrier jag kände).

Bildkvalitén är inte som nu på mina inlagda bilder, men ni får hålla till godo ändå.

Aje-T
2009-05-23 14:11
0

Jättefin Stisse Kyss det är verkligen roligt att få se lite äldre rexar, tack!

Eine
2009-05-23 14:48
0

Hades och Newton känner jag väl till! Såg dem båda i verkligheten.Vackra katter båda tvåKyss.Newton fångade  omgående mitt habegär när Christina på Tricksters skickade en bild på honom! Uttrycket var suveränt och han fick bli pappa till två Djäknens ungar.Pei Pei var den jag behöll själv ur kullen.Och jag är så gammal att jag minns Sandra som var ursprungliga ägaren till Charolais.En mycket trevlig person(ja även hennes make,men jag minns inte hans namn,ledsen..)Hon födde upp några riktigt fina katter,bl a en snygging Champs Elysees som tyvärr plötsligt dog vid 4 års ålder av HCM. Glömmer nog aldrig när Magnus ringde mig efter obduktionen och berättade det sorgliga.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

stisses
2009-05-24 01:42
0

Vad roligt att höra att ni är rasen trogna och tack tack för kommentaren om Stisse, jag vet att han inte var den vackraste av cornishar, men han var finast för mig…Skrattande Någon som har en bild på Hades eller Newton månne?? Minns inte att eller om jag någonsin sett dem, mest hört talas om, tyvärr….

Har också glädjen att berätta att jag kontaktat en kattuppfödare för eventuellt kattköp. Håll tummarna för att allt går enligt min önskan! Annonsen är på den här sidan faktiskt.

Återkommer om detaljer senare om det går i lås…

AnnaS
2009-05-24 01:51
0

Det finns bild på Hades i stamtavledatabasen Pawpeds

Sök på Hades och tryck på [P] som dyker upp efter hans namn. Bilden är inte riktigt representativ Flört

Clee
2009-05-24 04:20
0

#32 Jag tycker att din grabb ser jättefin ut, med fina öppna och upprätta öron! Kyss

stisses
2009-05-24 12:17
0

#33: jag har varit inne på den sidan flera gånger, men visste inte att det fanns bilder! Tack för tipset & #32: komplimangen…

AnnaS
2009-05-24 12:21
0

#35 Om du trycker på "avancerad sökning" så kan du få fram alla katter med foto :-) Är väl ca 500 nu.

stisses
2009-05-24 12:26
0

Toppen!! Vad roligt!

Zsarorna
2009-05-24 16:11
0

Välkommen hit och vad fin han var din Stisse! Roligt med "gamla godingar" och så intressant att se hur rasen utvecklats!