Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1003 ggr
Melle_bus
0

Hon driver oss till vansinne =(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle behöva lite goda råd när det gäller min lilla crx tjej för hon driver mig verkligen till vansinne just nu.

Hon härjar på nätterna så man kan tro att man har en elefant i lägenheten. Sån har hon alltid varit sedan vi fick hem henne som bebis. Trodde dock att det var mycket för att jag jobbade hela dagarna. Nu är jag föräldraledig och varit hemma i ett par månader och hon har inte ändrat sig alls utan sover hela dagarna och är uppe sent på kvällen och nätterna.

Sen bebisen kom har våra katter inte fått vara i sovrummet för det går inte då vår crx härjar runt och springer över våra huvuden och klättar på oss så man kan bli galen, sover ju dåligt som gör ändå med en bebis och är rädd att hon ska skada honom under sin fram fart.

Våran bengal hane han är vaken på dagarna och sover på nätterna så han har inte påverkats av crx:en och han har man aldrig märkt av på nätterna då även han sov i våran säng.

Han lärde sig snabbt att han inte fick gå in i sovrummet men det har inte våran crx gjort hon smiter in titt som tätt trots att hon vet att hon inte får att vi jagar ut henne oftast med vattenspruta eller med rösten…….våran bebis är snart två månader och det börjar bli tjatigt att hon inte lär sig någon gång, bengalen har ju gjort det utan problem.

Känns jobbigt att hela tiden bli störd av henne, trodde det skulle bli bättre när jag gick hemma. Trött på att behöva säga till henne hela tiden och trött på att hon bara är "jobbig". Önskat att hon vore som våran bengal då hade allt varit frid och fröjd.

Finns det några god råd för det känns som situationen är ohållbar för både oss och katten, hon kan ju inte trivas med att bli tillsagd hela tiden och vi är trötta på att känna att hon bara går oss på nerverna.

Tacksam för alla goda råd.

AlexH
0

Det låter jobbit.. Cornish rexen är ju en "jobbig" ras i det sätt att den hela tiden skall vara med , mitt id det du gör. när du ska sova vill de kliva över och under och runt dig, när man sitter vid datorn sitter de gärna PÅ tangentbordet ..

Mina racar på natten också.. och jag har helt enkelt accepterat CRXens beteende.. att de är vilda , livliga , överallt och precis där man inte vill ha dem..

Du har ju sängt sovrummet för dem, så då kanske det tar ett tag innan hon accepterar det, eftersom CRX är så sociala så vil hon naturligtvis vara där ni är..

Om du börjar leka och busa mycket med henne dagtid så kanske hon börjar vända på dygnet?

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

citrina
0

Mina är rätt lugna tycker jag. De tar sina race men på nätterna sover de nästan alltid.

Aktivera henne på dagarna och stäng in katterna i ett annat rum på nätterna hade jag gjort. Kanske behöver hon en likasinnad kompis för att få stimulans.

MyTwiggs
0

Hon behöver nog en lika lekfull katt att leka av sig med. Mina två sover på nätterna och är vakna på dagarna. Visst far de runt och är lite lagom påfrestande ibland, men de är aldrig jobbiga på det viset. Jag tror att din katt behöver mer stimmulans, antingen av er eller av en annan katt.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

PetrasLova
0

Kanske är hon sotis nu när bäbisen har anlänt och hon själv har fått restriktioner…inga bra råd att ge tyvärr hoppas att det löser sig för er alla!

Elica
0

Hej, mina rexar får sina racer utbrått också just vid midnatten. Och så gjorde också en unge som kom härifrån. Hans nya ägare sade, att de har hittat en lösning: De ger katten en rejäl portion kött just före de lägger sig. - Och pojken sover mycket lugnare.

En anan grej är det där med att ni måste säga till henne. Kom ihåg att hon behöver minst lika mycket kel och skryt som det kommer "negativt uppmärksamhet" - fast det ahr kommit en ny baby till huset. Jag har märkt just med mina cornishar, att de mycket snabbt börjar göra dumheter för att få uppmärksamhet. När ni skäller på henne vet hon i varje fall att ni märker henne.  (Det finns finare ord, rakt översatt vore det kanske negativt förstärkning?) Och ni måste hitta ett sätt att få saken vänd så att ni kan förstärka det postiva beteendet.

Hopaps att någon förstår vad jag menar… ;-)

AmazingNature
0

Först vill jag säga att kombination Cornish och Bengal är absolut den bästa Flört

Och jag ser att du har en Snöbengal dessutom Kyss, för det är väl Seal Lynxpoint din kille är?

Men aktiverar de inte varandra?

Kanske skulle det vara bra att få låta henne umgås mycket mer med bebisen?

Josephine
0

Men när sover hon då? Sover hon hela dagarna? Då är det inte konstigt om hon är vaken hela nätterna. Ni måste se till att hon "ändrar tillbaka" dygnsrytmen. Då får hålla henne uppe på dagen nån dag eller två, leka och kela med henne mycket. Ungefär 8 h per dygn är en katt vaken så försök ha henne vaken så pass dagtid så borde hon "vända" snart. Hur mycket "positiv" uppmärksamhet får hon från er?

Sen låter det inte bra att ni måste "jaga" henne. Kan ni inte bara gå fram till henne och lyfta ut henne? Eller srpinge hon undan då? Har hon alltid gjort det för det låter konstigt. CRX brukar gilla att mann tar i dom. CRX är också en EXTREMT envis ras, det som andra katter kanske fattar på 10 ggr kan krävas 100 ggr på en rex. Men ge inte upp, tillslut trillar det ner.

Och brukmat det sista de får på kvällen är jättebra. Det brukar jag köra när jag har gangster-kattungar. Då knoppar de in bra.

MyTwiggs
0

Håller också med om att ordentligt med mat precis på kvällen gör dem tröttare på natten. Jag ser till att mina katter inte ligger och slöar för mycket på dagarna och de får alltid vara med mig när jag gör saker. Jag schasar aldrig bort mina katter när de vill vara med, på det sättet känner de sig delaktiga och jag behöver inte aktivt "roa" dem med saker. Om jag exempelvis byter lakan i en säng, torkar golven, lagar mat eller grejar med något annat, ja då är de med mig. Sittande på en axel eller jagandes efter golvmoppen. Det blir som en liten lek för oss, och det är så roligt att byta lakan med katter som hjälper till! Låt kissen vara med er när ni är hemma. Jag brukar prata anklagande till dem "åååhhh Kisi! Ditt lilla monster! Måste du alltid vara i vägen". Jag låssas att jag är irriterad på henne, och hon hör på mig att det är en del av leken, så hon blir triggad och full i bus. I bästa fall är båda kattorna med. Ibland är de de som jagar igång mig med något bus genom att snudda vid det förbjudna på ett eller annat sätt. Kanske lägga en tass på köksbordet (som för övrigt är min enda egna yta i hela huset) eller något i den stilen. Haha! Utsäkta mitt långdragna svar, men de är så ljuvliga med sin list! Som jag brukar säga, You can´t live with them, You can´t live without them!

Jag tycker också att det låter konstigt att ni behöver jaga henne, men jag tror att jag kan tänka mig att hon springer undan mest för att jäklas. Det är inte för att hon är elak eller j*vlig, utan bara för att hon vill ha uppmärksamhet. Det är nog där skon klämmer.

Jag anammar också föregående föreslagna tips om utfodringsrutiner. Ge inte upp. Hon behöver din förståelse.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

SaraMaaria
0

Har haft likanande problem med vår crx sent in på nätterna. Han började klättra, gräva och bita i blommorna, särskilt om husse av någon anledning inte var hemma när jag gick och la mig.

Eftersom han vet att han inte får göra detta sprang han undan när jag gick upp ur sängen, så blev det nästan så att jag jagade honom för att få honom att sluta. Det blev en lek för honom. Han har även gjort detta på dagen när jag suttit vid datorn och arbetat eller tittat på tv.

Eftersom det inte fungerat att jaga honom eller tjata så har vi börjat distrahera honom med en leksak när han visat intresse för blommorna. Det kan räcka med att jag rör handen över soffan för att han ska glömma sitt bus å leka med mig istället.

Du kanske kan testa att göra något intressant utanför sovrummet istället för att jaga henne där inne…

Det är i alla fall i min kisses fall uppmärksamhet som han är ute efter när han gör nåt dumt. Om han får tillräckligt med bus innan vi går och lägger oss så går det bra.

Är inte så erfaren kattägare men det har fungerat bra för oss. Nu för tiden så går det alltid bra att sova utan bus hos oss.

Lycka till!

citrina
0

#9 Tyckte väl att jag kände igen bilden ;-) Kul att du hittat hit!

AnneAlva
0

Du har redan fått många bra svar, utfordring sent på kvällen, mer uppmärksamhet, osv. Men jag vill ändå säga att katten från början är nattlevande djur och om du vill bryta det mönstret måste du aktivera henne mycket under dagarna istället. Det låter som om hon är understimulerad, hon har tråkigt och tycker inte att hon får tillräckligt mycket uppmärksamhet från er och då gör hon dumheter för att få så sätt få uppmärksamhet. Även om hon blir skälld på så är det uppmärksamheten som räknas för henne. Försök att aktivera henne mer, lek med laserpekare, aktiveringsvideo och bus. Förstärk när hon gör något bra, uppmärksamma henne inte bara när hon gör dumma saker. Hoppas ni kommer tillrätta med ert problem.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

aggeelin
0

Har läst hela tråden och tänker på Charlie som igår t ex var jätteaktiv under dagen, var med oss, tittade på oss och andra genom fönstret, var med ute osv - han har sovit som klubbad i soffan i vardagsrummet… (brukar alltid komma in till mig på natten) han somnade där igår när vi såg på tv sent. Iofs så är han sällan sprallig mitt i natten men jag kan se en skillnad när han har varit mycket aktiv på dagen, då blir det lång sammanhängande sömn på natten.

Förstår att det måste vara jobbigt med ständigt kattrace…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

RacerDonnans
0

Eftersom det hänt en del hos er med ny baby samtidigt som ni stängt dörren till sovrummet så behöver hon extra mycket uppmärksamhet och kel som visar att ni tycker precis lika mycket om henne nu även om ni har en baby som tar mycket tid och att ni behöver stänga sovrumsdörren. Hon kan ta den stängda dörren som ett tecken att nu är det babyn som gäller 100% för oss.

Mina katter sover i eget rum eftersom jag är allergisk och inte kan ha dem i sovrummet. Det fungerar jättebra och nu när det är dags att sova fyller jag bara matskålen så kommer de rusande och säger godnatt. Ibland ligger de redan eftersom de vet ungefär vilken tid som gäller. Jag kan numera ha dörren öppen till vårt sovrum om jag är där. Då kommer katterna till tröskeln och pratar. Om jag tittar bort försöker de smyga in (förståeligt) men då jag ser dem och säger nej, backar de tillbaka. Allt tar dock lite tid. Vad gör hon då hon smiter in? Det går inte att låta henne vara där då ni är där så hon får vara delaktig? Har svårt att tro att hon busar runt för fullt då utan att det är vid andra tillfällen då hon är ensam i rummet. rätta mig om jag har fel.

Som de tips ni fått ovan så föreslår jag att ni ger henne extra positiv tid ett par dagar och försöker vända på dygnet åt henne. Hon behöver också positiv uppmärksamhet då hon gör "rätt".
Lycka till!!

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Melle_bus
0

Tack för alla kloka råd =)

#6 Han är seal mink spotted och Fayans bästa kompis när det passar henne……….ni vet hur tjejer är det ska alltid vara på deras vilkor ;-)

Måste bara säga att vi jagar henne inte, jag menade mer liksom "jagar" ut henne med hjälp av vattensprutan, dålig på att förklara. Vi har ett jättelitet sovrum så har vi gått in så får vi backa ut så det går inte att jaga någon. Sen måste vi har öppen dörr för annars blir det för varmt att sova.

Men jag ska prova att ge mat sent och sen tänka på aktivering och uppmärksamhet för det har verkligen blivit dåligt med allt nu den sista tiden.

Innan gjorde det inte så mycket att hon härjade för man fick ju sova ut ordentligt ibland då och då men nu har man ju en liten som håller en vaken och man är kroniskt trött så då är man mer känslig och lätt irriterad.

Tur att hon har sin husse för han står för bus och kel nu när matte inte orkar men det ska bli ändring på det också. Sen har de som tur är lillhusse han står för mycket bus vilket båda katterna gillar men jag vet ju att Fayan helst vill vara med mig så jag får försöka ta mig i kragen och ge henne mer tid, får passa på när lilleman sover och storebror är på dagis =)

Tack igen för alla god råd.

Trevlig helg

MonicaLagerquist
0

Sätt upp en nätdörr till sovrummet så att hon inte kan komma in där.

Stolt ägare till tre La permer

[Johanna84]
0

Jag har också en crx som gillar att vara aktiv på nätterna… det är då hon passar på att göra de saker som hon inte får göra… som att klösa på soffan tex… Skrikandes Jag har två crx och det är min äldsta konstigt nog som håller på så här… lite lagomt irriterande, när man som jag bor i en etta… och inte Kan stänga in mig… Glad

Jag försöker leka med henne på dagarna så hon får rusa av sig, och då blir det bättre… men ibland har hon sina jobbiga busnätter, och då är det bara att plugga in örpropparna… det funkar för mig.. då får hon busa på och jag kan ändå sova ostört…

Så öronproppar är ju ett tips.. Glad