Snart hårlös.....
Tapini tappar päls på huvud och runt öronen!
Hjälp! Vad kan det vara?? Ser inga utslag annat än att hon är lite torr i huden.
Hormoner?hon har löpt en gång för ca 3 veckor sedan.
Oj! Hur ser det ut?
Kan du ta kort?
Jag vet att demodex kan ge kala fläckar kring huvud, öron och nacke. Kanske en idé att göra skrap-prov?
*håller tummarna för att det inte är något allvarligt*
Det kan kanske vara hormoner…
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Vissa honor tappar ju pälsen när de löper av hormonerna… kliar hon sig? demodex brukar väl orsaka rejäl klåda också? eller tänker jag på fel?
Huden har nu blivit en perfekt Sphynx-hud. Len som en persika. Inte röd eller irriterad utan lite "torr" och flagig som sag.
Hon kliar sig framförallt på nätterna.
Jag kan vakna av hon krafsar
hm kanske bätre att låta veterinären kolla henne
*kram*
kan vara nåt som jag läst om på en finsk sida.Något som kryper(?) och drabbar just huvud/hals,syns förmodligen med förstoring.Går att medicinera bort. sedan kan det ju vara andra orsaker så klart! Jag skulle i vilket fall kolla med vet.Lycka till.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Har ingen aning! Hoppas att det inte är något farligt!!!
#5 vad du beskriver låter just som demodex gatoi faktiskt.
det är ju nästan så man hoppas på att det är det, för då kan det botas. allergi eller överkänslighet som atopi är ju värre.
Wiveka - testa Djurakuten som är duktiga på hudproblem. Ett tips bara.
#8 tänkte nog det. Jag har varit där förut med de andra
Tack Anki!
Idag har vi varit på Djurakuten och träffat en veterinär.
De tog hudskrap och topsade öronen. Varken det ena eller det andra gav något resultat!
Hon har fått en schampo som är klådstillande och troligtvis är det hormonellt håravfall. Vi får vänta och se. Det som känns lite underligt är att pälsen blir ljusare och faller sedan…
De hade aldrig träffat på en katt med demodex…
# 10 Har läst någon stans att det krävs en speciell kontrastvätska för att se demodex, och att inte alla veterinärer kan göra ett sådant test, mend et kanske bara var mumbo jumbo…
Dessutom borde kanske Djurakuten i så fall vara up to date, men det förvånar mig att de aldrig sett demodex gato???
Hoppas att det blir ordning på vackra tjejjen!
www.mytwiggs.com

#10 Djurakuten i Stockholm? I så fall så har de absolut diagnostiserat demodex gatoi, de var till o med först i Sverige med det. Vilken veterinär träffade du? Det finns ingen dermatolog i hela Europa till med hävdar vissa av hennes kollegor, som är så duktig som Kerstin Bergvall på Djurakuten. Och hon kan diagnostisera Demeodex gatoi på 20 sekunder… Ring dem igen i morgon, säg att du vet att de haft demodex vid flera tillfällen (jag var först och efter det har jag pratat med uppfödare som fått det efter mig för att lugna dem och berätta lite om hur man behandlar o så) och säg att du vill få träffa en kompetent veterinär. Jag VET att de har diagnostiserat det vid flera tillfällen.
Dock kan jag inte påstå att det låter som hon fått demodexgatoi om jag jämnför med de symptom jag fick på mina katter. Den enda som visade några symptom visade bara små "skrubbsår" lite här o var och kliade sig litegrann. Den katt som tog med det såg bara allmänt dåligt pälsad ut men hade inga sår eller stora ytor som var pälslösa. Sen har jag sett bidler på andra drabbade katter från Finland där katten hade kliat upp stora sår. Men som sagt, ingen fällning på stora områden. Dock ska jag inte svära på att det inte kan ge olika symptom på olika katter. Demodex är starkt kopplat till immunförsvar så det beror helt på det hur de drabbas. Min visada inga symptom för än efter en kastrering, alltså då hennes immunförsvar gck ner en aning.
#11 Du har rätt, vet man inte hur man letar efter Demodex hittar man det inte. men Djurakuten KAN det här. Vad irriterad jag blir, skulle be att få komma tillbaka och inte skulle jag betala igen heller.
Jag har skrivit en ganska lång harang ang då jag fick in Demodex gatoi på Kattforum men det ligger nere och jag orkar inte skriva om. Kan klistar in det här när forumet är uppe igen :)
# 12 Tack! Jag hade nästan för mig att jag hört just detta, och just att Djurakutens Kerstin Bervall har nämnts i fråga om Demodex Gato.
TS: Kontakta dem igen!
www.mytwiggs.com
Jag har fått tid den 3 juni hos Susanne Åhman som är deras andra hudexpert.
Det som jag var mest undrade över var om hon smittar då vi har två utställningar inplanerade, men det var ingen fara sade veterinären Åsa Lundberg.

#14 Susanne Åhman är också dermatolog och hör till deras fasta veterinärer. Kerstin Bergvall är konsult. Om du kan skulle jag se om det går att få tid till Kertsin istället iof.
Hur som - ÄR det demodex å smittar det ja. Och iom att denna veterinär påstog att de inte ens haft några demodexkatter där så är väll hennes ord sisådär. Men o andra sidan tro jag inte att det är Demodex på det du beskriver. Vad har din katt för stamtavla? För jag vet några linjer som får "nakna nackar". Däremot brukar det inte klia…
Tid till Kerstin fanns inte förrän tidigast efter midsommar

Vet inte om det är aktuellt längre men här är mitt inlägg från kattforum.se Kansk einte bidrar med något nytt men men..
"Demodex gatoi diagnostiserades i Finland första gången 2001 på en Perser. Det är första gången en katt med Demodex gatoi diagnostiserades i Norden. Demodex gatoi trivs bäst i varma klimat, de är relativt vanligt i södra delen av USA.
I Sverige har vad jag vet 4-5 uppfödare hittills diagnostiserats på olika raser. De har fått det genom importer. Behandlingen är jobbig men hanterbar. Testen är enormt mycket enklare och många finska uppfödare har dessa tester som standardtester för parning. Speciellt då katter med bra immunförsvar kan vara symptomfria bärare ganska länge.
För en dermatolog som vet vad de letar efter är de inte svåra att hitta i ett vanligt skraptest. Dock måste en speciell kontrastvätska i användas och vet man inte detta så missas den lätt.
Främst på Demodex i Sverige är dermatolog Kerstin Bergvall på Djurakuten i Stockholm, om man är osäker på att ens veterinär har rätt kompetens kan man alltid rekommendera att de kontaktar Kerstin. Anledningen till att hon är så pass duktig på detta är att hon arbetat i USA under flera år då var tredje katt som kommer in med hudproblem diagnostiseras med Demodex.
Ni kan säkert lura ut varför jag har koll på detta, innehar tyvärr det något otrevliga "rekordet" av att vara först med att få en katt diagnostiserad med Demodex Gatoi i Sverige. Som tur var på en katt som var i hemkarantän så ingen annan drabbades. Nu för tiden testar jag alla katter som kan ha utsats för smittan innan parning eller köp…lite lättare så. Vet dock inte om jag tycker alla svenska uppfödare bör ta detta som standard-test och inte jobbar med djur utanför landets gränser. Inte än i alla fall, men absolut om man har hudproblem som man inte får bukt med. Tyvärr kan det finnas ett stort mörkertal av katter med "foderallegi" eller andra problem som aldrig får någon vettig förklaring, som kan vara Demodex…
Man får gärna kontakta mig om man har frågor. Det är inte roligt att få in men det kunde varit värre. Minns att jag tänkte "tack gode någon att det inte var ringorm, nått virus eller foderallergi…"
Tack Josephine #18
Du såg kanske Tapini i lördags?? Annars gjorde flera andra uppfödare det och de är i det närmaste säkra på att det är hormonella orsaker och kanske även säsongen

Nej, det missade jag nog- är lite förvirrad när jag är på utställning.. :/
Men som sagt, det lät inte på din beskrivning som det var Demodex. :)