Fet?
Hej! : )
Har nu varit glad matte till en Cornish i 3 månader. Han är 3 år, kastrerad och aningen rund… Dom förra ägarna har låtit honom äta fritt. Jag har försökt hålla en lite striktare diet men han tycker inte att det är roligt… han får specialkost(dietfoder) och äter ca 65g/dag. Han väger ca 5.2 kg och veterinären som vi besökte häromdagen undrade om det var en blandras… (vi har stamtavla) hon tycker att han bör gå ner ett kg!
Sen har han ju sin charmiga ; ) hängbuk som många kastrerade katter… och en ganska rund (fin) mage. I övrigt smidig men utan att vara rexsmal!
Hur mycket äter era katter och vad väger dom? Tror ni det är skadligt för hans hälsa att väga så mycket!
Mvh
Maria

Blötmat, tex mjau ger mer mättnadskänsla än torrfoder eftersom det innehåller mer vatten och därför fyller bättre. Många katter håller vikten bättre med blötmat än med torrfoder. Dessutom slipper man oroa sig för att katten inte får i sig tillräckligt med vatten.

En till nattarbetare gissar jag ; )!
Det kanske vore en idé, nu är han ju van vid den torra maten och älskar den, han äter överhuvudtaget inget annat, har sett honom kasta sig över en räka en gång men han spottade ut den när han märkte att den fastnade i tänderna…
Varför har jag fått för mig att torrfoder skulle vara bättre för katter (läs raskatter för inte är det nån som ger sin bondkatt royal canin..)?

För att Royal canin tex lobbar hårt för att du ska köpa deras produkter.
Finns inte ett behov kan man skapa det…

Jag har två kastrerade hankatter den ena väger 3.5 kilo och den andra 4,4 kilo och båda är lsagom ev lite för tjocka för sin storlek.Mina katter får bara blötmat/BARF för då kan de äta sig mätta och glada.Att vara tjock är varken roligt eller nyttigt så försök att se till att din katt tappar mer i vikt.Sen får man inte glömma att se till att katten rör på sig mycket.Promenader i koppel och laserpekare inne.Eller lek med vippa är poppis här hemma.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har en kasrerad hona på 2,7 kg och en fertil p 2,5. De får mjau och BARF i portioner några gånger om dagen. Ingenblir felt så länge de inte får för mycket mat förstås. De får några matskedar mat varje gång jag matar och tyvärr har jag inte strikta rutiner för mängd och tid, men det vetkarde inte bry sig om. När jag åker bort ställer jag fram Hills torrfoder och inte royal canin, som mina katter tappar pälsen av 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Mina svärföräldrar har nyligen skaffat en omplaceringscornish (kastrerad hane) som är i samma ålder som din. Han är också överviktig och de har försökt bjuda honom på Mjau blötmat men det vägrar han äta.
Nu har han ändå börjat gå ner i vikt och verkar trivas. Vi gissar att han inte trivdes så bra i sitt tidigare hem och stressade i sig maten. (Hans ägare tog in omplaceringshundar och han var mer eller mindre på helspänn så fort det kommit in en ny hund).
I början slängde han i sig det som serverades även hos mina svärföräldrar, men nu verkar han bara äta när han är hungrig och kan lämna mat i skålen. De leker med honom och han har ett stort hus att motionera sig i, det verkar fungera även utan specialdiet.

Tack för hjälpen, va gulligt av er!
Ska nog pröva med lite blötmat och se om han gillar det!
#4 Ska nog försöka få ner honom till i alla fall 4.5 kg då och promenader har vi börjat med : )!