Rasråd i SVERAK
Tänkte kolla lite här om det är några uppfödare som är intresserade av detta. Jag har anmält mig som intresserad för detta och tycker att det vore bra om vi kunde få igång ett rasråd för cornish.
Här finns mer information om detta: Rasråd SVERAK
Klart som korvspad!Jag är absolut intresserad.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#1 Låter toppen Eine! Då skriver jag upp dig på listan…
Rasråd är det något annat än uppfödarråd?
För jag är inte behörig för att vara med i ett uppfödarråd ännu även om jag jobbar på det. (Ingen av mina uppfödingar har ännu inte blivit GIC/GIP)

#3 SVERAKs rasråd är en annan sak. Där får alla som har ett intresse av rasen vara med, man kan vara uppfödare likväl som sällskapsköpare. Råden fungerar som ett bollplank för bl.a. SVERAKs hälsokommité.
#0 Jag är intresserad och kommer nog att gå med om det finns i sinom tid, men just precis jättenu så är det lite mycket annat jag måste tänka på, men jag återkommer!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
#3 Ooops tror andemeningen kom fram men det står fel… och går inte att redigera tyvärr: ska stå
(Ingen av mina uppfödingar har ännu blivit GIC/GIP) förstås och inget annat - Sorry…
S

#5 Små misstag sker så lätt, jag läste det som det skulle stå. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Tack Anne,
Då är jag gärna med 
#3 ….vi jobbar på det Anki
… bara fyra eller sex kvar…

Det låter ju jätteintressant! Jag vill vara med om jag får…

Hej,
Jag är gärna med också, har redan meddelat rasrådet detta. Jag är också den enda svenska medlemmen som är kvar i CRX BC (alltså FIFes Breed Council) tror jag. Så det kan ju kanske vara bra med lite input dit i viktiga frågor?
Mvh
Josephine
#10 Funkar CRX BC fortfarande? Dvs är det någon aktivitet där? Har hört något om att det i princip dog när det kördes över på något GA för några år sedan men det har förstås hänt saker sedan dess.

#12 Det lades på is då ja, tillsammans med flera BC som inte riktigt förstod vad de skulle göra om de ändå inte blev tillfrågade i viktiga frågor gällande deras ras. FIFe har dock nu skickat ut förfrågningar till alla BC om de vill bli aktiva igen och vi är relativt många i CRX BC i allafall, som är beredda att börja jobba igen. Förhoppning är ju så klart att BC ska fungera som det var tänkt och inte som ett tandlöst organ där man var tvungen att vinna DRs gunst för att över huvudtaget få upp sina frågor på bordet. Vi håller tummarna.
Jag skulle också vilja vara med som ägare till sälskapscornish.
#12 Absolut, låter jättebra att det är på g igen!
#10 Jag gick ur BC, tyckte det var mycket plask i vattnet och lite svårt att komma överens.Och som sagt, lite eller inget att säga till om.Hoppas det ändrar sig gentemot DR…
Jag är gärna med! 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Vad roligt att så många vill vara med! Kan ni inte maila mig på crxkatter@hotmail.com så skickar jag in en lista till SVERAK om det…

Hej,
CRX har redan en samordnare på sitt rasråd och det är Frida Marklund. Så man betalar in avgiften till Sverak på 50 kr, meddelar sen Frida om detta och sen meddelar hon Sverak kontinuerligt om medlemsförteckningen.
Mvh
Josephine
Ok då är rådet redan pg - Jättebra
Kul att se vad som händer.
Bra att den här tråden startade så det blev lite fart på det hela.
Jag betalar in på stört!
Bra att det kommer igång - ser också fram emot vad som händer - även jag betalar nu.

#18 Jag har fått mail av Elisabeth Raab Alvarsson om att det inte finns någon annan…

Huh!? Låter jättekonstigt. När fick du det mailet? Jag hade kontakt med henne senast igår då din tråd fick mig att tänka på att jag inte fått svar. Fick då besked att Frida är samordnare och har också fått detta bekräftat från Frida.
Jättebra ju, då slipper du administrationen men kan ändå vara med :)
Sverak uppdaterade den sidan igår och där stod det inte med att det fanns någon samordnare för cornish rex… Så det verkar ju ändå inte vara riktigt klart ändå.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Vi i rådet borde få välja samordnare.Jag vill gärna ha dig Josephine.

#22 Det mailet fick jag i förrgår…
#24 Det stämmer, Eine! Håller med dig…
Jättebra att rasrådet är igång och jag är själv så glad att slippa vara samordnare. Antar att SVERAK har rutiner för hur tillsättningen går till och finns det flera kanditater så kan väl samordnar rollen rotera mellan hugade intressenter. Tycker vi ska främja samarbete och inte spela ut personer mot varandra. Kul om många vill vara delaktiga i arbetet för "vår" ras.
Det finns inget officiellt än och det tycker jag är bra.Ett rasråd har rätt att utse samordnare,det är väl rätt självklart.Att det blir små motsättningar i personval är ofrånkomligt.Den lämpligaste personen borde vara samordnare ,vi kan ju ha olika synpunkter på vem som är lämplig och flera kandidater kan finnas.

Oj oj, det här var inte meningen med mitt inlägg. :S
Kan ingen annan kontakta Elisabeth igen och kolla vad som hänt? Jag har bara gett vidare den info jag fått och iom att Frida svarade på mitt mail så antog jag att det var korrekt info. Elisabeth har alvarson-raab@telia.com
Personligen har jag inga problem med vem som helst som sköter administrationen bara det inte slarvas. Jag kan tänka mig att vara språkrör men det finns säkert många som skulle klara det med bravur. Det viktiga är ju att man i den rollen inte blandar ihop personliga åsikter och det som rådet faktiskt enats kring. För mig är det bara viktigt att inte vara utanför.
Varför är det bra att det inte finns rutiner för hur man tillsätter samordnare? Det förstår jag inte
Hade väl varit jättebra om det funnits sådana nu så hade vi sluppit denna förvirring.
Nåja Lycka till alla hugade samordnare! Jag går och pussar på kattungarna i stället 
#28 Ingen fara,vi har olika preferenser allihop kanske..
Jag tänker personligen på det intryck man får av olika personer.Vissa är mer diplomatiska än andra,vissa har bättre rykte än andra,några är kunnigare än andra.Jag har inga problem med samarbete ,men ser gärna rätt personer på rätt plats.Sverakuppfödare följer i min lilla tankevärld Fifestandard etc.Nå det är inte alls säkert att jag ens kommer med i rådet,så varför argumentera redan nu.Jag är obetydlig i sammanhanget.
#30 Varför är du "obetydlig i sammanhanget"? Du brukar förminska din egen betydelse i samband med att du yppar din åsikt, det är ett onödigt sätt tycker jag eftersom du ändå väljer att uttala din ståndpunkt. 
Jag iakttar detta med intresse, det kan mycket väl komma att avgöra min förbundstillhörighet. Men för att vara rättvis är även Josephine är medlem i den svenska CFA-klubben, så det kanske utesluter en aktiv roll för henne i rasrådet också? Det kan dock vara så att Josephine liksom jag ser den fördel med CFA:s standard, att den åtminstone är utförlig, men det låter jag henne svara för. Hursomhaver är ju både FIFe och CFA med i WCC, så om SVERAK anser att ett dubbelt medlemskap är ok borde vi andra det också tycker jag. Sedan kan man ju vara medlem i SVERAK för att verka för att standarderna närmar sig varandra; det är ju svårt att påverka om man inte är medlem!

Jag är stödmedlem.
Vet inte om det gör skillnad men vill påtala att jag inte har bytt huvudförbund och har inga planer på att göra det. Jag är medlem i Sverak-ansluten klubb, registrerar mina kattungar i Sverak och följer deras standard tillika FIFes, både i avel och då jag dömer (anser i alla fall jag). Bara så det inte blir några missförstånd.
Mitt stamnamn är dock CFA registrerat också.
#32 Ok - inga anklagelser från min sida hursomhelst, jag tycker gott och väl att man kan tillhöra båda förbunden, vilket jag nog också tänker att göra, även om det kanske blir FD och inte SVERAK. 

Jag är också intresserad
Jag har förstått att det inte har gått ut mer information från trådstartaren om vad som händer på den här fronten så jag tänkte lyfta frågan lite.
Sloveniens nationella FIFe-medlem har kommit med ett förslag till GA, som är i Malmö 25-30 maj, att 5 poäng ska omfördelas i CRX-standarden så att de bedömer färg och teckning.
Eftersom SVERAKs rasråd för cornish rex har möjlighet att påverka i frågan, genom att meddela delegaterna sin ståndpunkt, är det viktigt för dem som bryr sig om en ev standardändring att betala in till SVERAKs giro och bli medlemmar i rasrådet och förmedla sin syn i frågan. Hur detta praktiskt går till kan man läsa om man går till länken i ursprungsinlägget.
Ett provisoriskt forum har upprättats för detta ändamål i synnerhet. Adressen är http://forum.sammanhang.net - lägg gärna detta i era bokmärken och registrera er så snart ni betalat in, så kommer ni att godkännas som forummedlemmar så snart det syns i SVERAKs register att ni betalat.
Man behöver inte vara medlem i rasråd för att få framföra sin åsikt.Jag har redan kontakt med en av delegaterna till GF.Och hela motionsluntan kan man läsa via en tråd på bl a NRrs forum-det är mycket att läsa!!
Nej inte behöver man vara med i ett rasråd, men varför inte försöka samarbete i denna form? När den nu finns? Att använda alla möjliga och omöjliga kanaler för att framföra sina åsikter är helt OK självklart, men samarbete med andra i organiserad form kan väl aldrig skada? Rasråden är ju vad vi gör dem till. Tycker jag då.
#36 Rasrådet är tänkt att fungera som en rådgivande instans i ärenden som dessa och ska också ha möjlighet att inlämna motioner direkt till SVERAKs årsmöte, något som är jämställt med klubbars och inte individers inflytande. Gissningsvis har ett budskap från ett rasråd som kommit överens i frågan med majoritetsbeslut större genomslagskraft (tyvärr?) än en person.
I #1 var det ju klart som korvspad att du (och andra) var intresserade, så jag undrar vad som förändrats sedan dess. NRr har ju inte något formellt inflytande i det här sammanhanget.
Jag har talat med flera uppfödare samt delegater.Det är positivt att enskilda uppfödare ger sin syn på saken.
Om ett rasråd består av låt oss säga 10 personer (eller annat x-xxx antal) så ger det inte alla aspekter som man kan få från enskilda.Inget hindrar att man arbetar på olika vis.
Det mest effektiva torde ju vara att använda sig av båda kanaler - t ex om ens egen åsikt inte är den som officiellt blir representerad av rasrådet.
Jag antar att jag har svårt att förstå hur man kan gå ifrån självklart positiv till rasråd för att sedan oförklarligt anse att det räcker att säga sin mening som individuell uppfödare. Nåväl, rasrådet kommer att förmedla sin samlade ståndpunkt, man kan antingen vara delaktig i den eller inte.
#40 Inte svårt alls att förstå.Rasråd i sig är en bra idé.Jag tänker inte här lägga mina mest privata synpunkter,det blir bara rent allmänt så här på ett forum.
Nej, jag antar att det varit mer attraktivt om alla tyckt lika - men då är ju frågan vad man skulle ha ett råd till.