Mjölkproblem?
Som de flesta vet har jag haft problem med att få mina små att gå upp i vikt som de ska. Och tyvärr är det ingen ljusning än, jag har stödmatat vissa 1-2 gånger per dag men det har inte hjälpt så mycket.
De ligger fortfarand alla under 100g förutom en, jag tycker dessutom att Pearl inte har så mycket mjölk som jag tycker hon borde ha med så många ungar.
Kan nån hjälpa mig att råda vad jag ska göra?
Finns det något sätt att öka mjölkproduktionen på kattan eller öka näringsvärdet? Försöker få i henne burkmat med mjölkersättning men hon är svårmutad tyvärr.
Försöker ha is i magen men det är inte lätt, borde jag stödmata någon av de större helt? eller i alla fall mer för att ge de mindre en chans till att få mer di?
Tycker ungarna är lite mer pipiga än vanligt och det gör Pearl en anning orolig, kanske har hon inte nog med di till alla de små så att de är hungriga ofta?
Alla råd är till hjälp… jag ha svårt att sova när de inte går upp i vikt.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Mata alla flera ggr /dygn,ge dem när de är hungriga.Mamman brukar bli lugnare när ungarna är det. Byt underlag och bolåda om det krävs för att mamman ska komma till ro.Ge henne all älsklingsmat,om det så är färsk hummer!Sitt med henne och ungarna när hon ligger hos dem,smek och beröm, och framför allt sitt kvar.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Nu är ju jag ingen erfaren uppfödare men iaf fick jag hjälpa dem på traven de första dygnen. Kanske hade dem klarat det ändå men min bedömning efter ett halvt dygns is i magen var att jag behövde göra något. Jag stödmatade en av ungarna några gånger första dygnen sen kom den igång att börja äta ordentligt själv. Jag tyckte att de ökade för lite i vikt men min Zezza var väldigt tunn och hade inga reserver efter dräktigheten. Så med det passandet med stödmatning av bara en försökte jag istället få i Zezza mer vatten och mat så att hon fick i sig tillräckligt, framförallt med vätska. Hon lämnade knappt bolådan de första dygnen så jag gav helt enkelt henne mat och vatten där så hon kunde dia samtidigt. Eftersom hon var så tunn gick jag även över till RC baby cat- foder, innehåller 25 % fett. Mjölken kom iaf igång rejält och nu ökar dem som dunderklumpar
.
Visst en del katter kanske blir stressade av att man stör för mk och då kan ju mjölken sina, de behöver ju även ha lugn och ro men Zezza verkade gilla att jag satt där och pysslade om henne=) Ja, så här gjorde en oerfaren första kullsuppfödare… Lycka till med allt förstår din oro.

Mina honor får majsvälling (Nestle, mina vägrar äta Semper av någon anledning, den smakar inte lika mycket) som extra tillskott och det ger jag även kattungarna sen när de skall börja lära sig lapa och äta själva. Det fungerar hos oss och jag har än så länge aldrig haft problem med ungar som gått upp för lite i vikt (peppar, peppar men jag har ju aldrig haft megastora kullar heller utan mellan 3-6 ungar……..).
Det finns nog många olika sätt, men det gäller att hitta det som passar dig och din hona bäst. Tror dock på att försöka få i honan lite extra och fortsätta stödmata ungarna när de blir för pipiga och man märker att maten börjat ta slut tills hon förhoppningsvis får lite mer.
Ditt förslag att stödmata någon av de större mer kan ju också vara ett sätt en stund för att se om det fungerar bättre.
I övrigt håller jag ju med Eine fullt ut. Hoppas du får en vändning på detta snart.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Ja jag skäms lite men jag har varit så fokuserad på ungarna att jag inte alls tänkte på Pearl som jag borde, när jag kelade med henne idag/natt så upptäckte jag att hon var helt hård om tarmarna när de var vid "ytan" så började jag tänka efter och jag är nästan säker på att hon inte varit på lådan sen hon födde så det kan vara förstoppning som oxå påverkar henne och mjölken så nu har jag gett henne parafin olja efter inrådan av veterinär.
Har även börjat vätska upp henne då det påverkar både mjölken och förstoppningen, har även börjat stödmata ungarna mer men stora tjejen (2:an) som nu kallas Ebony vägrar helt att ta låtsas mjölk när hon alltid får tillräcklig av den riktiga eftersom hon är störst och tar för sig mest.
Nu ska jag och köpa mer kattungetorrfoder då det just tagit slut, köpa specialblötmat från veterinären och lite sånt, under tiden ska en kompis vara här och stryka kattmamman så hon inte flyttar dem medans vi är borta.

Lycka till! Håller tummarna att magen kommer igång snart och att ungarna växer på sig.
#4 Jag är inget proffs på kattungar, men när jag ammade min dotter fick jag rådet att dricka mycket och amma så mycket som möjligt eftersom det ökar produktionen. Detsamma med att äta bra och rätt som ammande mamma.
När det gäller människor så finns det ett hormon som ökar mjölkproduktionen om man ammar nattetid, kan det finnas något liknande bland katter?
Så om hon får i sig mer vätska och bra foder och fortsätter dia sina små så får vi hoppas att det går bättre så småningom!
Ju mer ungarna tuttar desto mer stimuleras mjölkproduktionen så stödmata inte för mycket. Det är en balansgång som inte är så lätt men om kattungarna blir för mätta och belåtna på tillägget så tuttar de mindre på mamma och den onda cirkeln fortsätter. Hoppas det löser sig.
Jo jag vet ju det att det måste bli en balansgång men just nu är hon så stressad att hon knappt släpper mjölken och när ungarna då piper blir hon bara mer stressad.
Hur mycket bör man ge per gång i stöd för att det ska bli lagomt? Står att de ska ha 25ml mjölk/100g unge och dag. Hur ofta och hur mycket vågar jag ge?
Har gett mellan 2-4ml beroende på ungens storlek och hunger. Är det lagomt eller för mycket?
Ge bara så mycket att de fortvarade är lite hungriga.Ca 2-3 ml/gång räcker gott.När ungarna är nöjdare brukar mamman kunna koppla av med dem och amma dem.Sköter hon toa på ungarna?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#9 Jo oftast med Idril gör oxå det när hon får chansen 
Efter en hel dags matande med parafin och vatten så fiser Pearl utan dess like men ingen bajs… så hon verkar inte förstoppad trotts allt…
Jag blir inte klok på något. Försöker muta henne men hon är svår, små stödmatar ungarna och försöker hålla henne lugn så mycket jag bara kan. Suck inte lätt alltid, även om jag redan visste det före men ändå.
Hu…jag vet hur frustrerande det är men försök så lugnt du kan ge både mamma och ungar det stöd som behövs så löser det sig nog. Tänk om du bodde närmare så skulle jag komma och lösa av dig så att du fick sova lite i lugn och ro…

Hon kan nog vara förstoppad även om hon bara fiser ännu! Tänker på hur det är för människor som är förstoppade… Jag hade nog bevakat så magen kommer igång.
lycka till, man kan även värma en varm handduk och lägga på magen och massera.
du kan även pröva ge ägg, allt som stimulerar mjölken, äter hon inte mjölkersättning ? annars kan man även ge det
#12 Nu har magen kommit igång, imorse bajsade hon så det sprutade, 3 gånger på en timme, först var det hårdare sen nästan bara vätska så det var nog förstoppning ändå, bara att det tog lång tid.
Inatt har jag då inte sovit mycket, igår och dagen före typ har hon hållt på att bära iväg dem, men efter att jag flyttade dem till stora lådan i en rundbädd som hon älskar så har hon (peppar peppar) inte flyttat dem mer.
Dock bajsade hon på kanten på den lilla lådan jag hade så hälften rann utanför så jag fick torka och skura inatt, sen fick jag byta låta med den som pojkarna har pch den är STOR med höga kanter så hon kan krafsa hur mycket hon vill, sen spydde hon lite en gång under sägen, fick bajs på ena tassen så jag var tvungen att tvätta den… så inatt har varit en tung natt.

Det låter ändå som att det håller på att vända litegrann. Nu när magen kommit igång kan ju resten börja på att lösa sig också. Det är jobbigt att inte få sova, om jag var i dina kläder skulle jag leja "vakt" och få vila ut lite, du behöver vara pigg för att ta hand om Pearl och barnen. Lycka till med allt!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
#17 Jo men problemet är ju att jag har dem i sovrummet brevid sängen så jag kommer som inte ifrån dem. Dock ska jag ta en vila under dagen för att återhämta mig lite.
Pearl verkar då mycket lugnare nu och så är det skönt att hon inte bär på dom (peppar peppar ta i trä, tur att jag har träskrivbord). Hon kan nu även sova/vila med dem vilket hon hade svårt för tidigare.
Äntligen har alla ungarna gått upp i vikt… alla har inte gått upp så mycket men det är det bästa ändå hittills!! *jippi*

#19 Så skönt att höra, jag gläds med dig. Hoppas denna vändning håller i sig nu. fortsätt sköta om er nu (både två och fyrbenta).
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
#20 Tackar :)