Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 2949 ggr
[Johanna84]
0

Hur får stopp på möbelklösning??

Jag har nyligen fått hem en ny soffa… Och katterna har klöst lite på den Skrikandes Inte mycket men det vore ju bra om man kunde få dem att förstå att soffan inte är en tillåten klösmöbel…

Dom har ett klösträd som jag brukar spraya med kattmynta lite då och då, och då blir den väldigt kul att klösa på… en liten stund. Jag har kattmynta på spray, finns det något bättre alternativ?

Hur har ni gjort för att få missen att inte klösa på möbler, väggar, mattor… ja, sånt som man inte vill att dem klöser på??

Vore så tacksam för nåt tips! Glad

Johanna

AlexH
0

kattungar har jag gått fram och lyft till klätterträdet när de har försökt sig på mina möbler :) jag har även en vatten sprayflaska till hands, som det är nu behöver jag bara visa den för Sture och han slutar, han kan jag också säga till.. 9 av 10 gånger går han till klösträdet.. Kyran är inte rädd för vatten flaskan och är lite mer "döv" på fyandet… men hon har faktiskt börjat klösa mer på trädet, kanske hontar efter Sture?

Jag har köpt torkad mynta och gnidigt in i klösträdet, det blir lite smuligt men det går ju att damsuga upp. har fått för mig att torkad kattmynta ger mer dofter än sprayen..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Rexjen
0

Undra om man kan testa med felliwayspray.

Det är ju syntetiska ansiktsferomoner som avsöndras till exempel när katten stryker sig mot ett föremål för att markera sitt revir.

Så här står det på apoktektes sida:

"När feromonerna finns i kattens närmiljö avläser den omgivningen som trygg och trivsam. Att sprida syntetiska feromoner i omgivningen, kan därför vara en hjälp i situationer när man vill att katten ska känna sig trygg, till exempel vid bilresor. Det kan även vara en hjälp när katten urinmarkerar inomhus, eftersom katter ofta inte urinerar på ställen som redan är markerade med ansiktsferomoner."

Det jag tänkte var att kloa är också ett sätt att markera rivir, eftersom katter har doftkörtlar mellan trampdynorna. Vet inte om det funkar, men det var en idé.

Eine
0

Du får täcka over din soffa med ej klösvänligt tyg.Annars går de säkert på den ändå.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Johanna84]
0

#2 Ja, det kanske är värt att testas… :) Ska även testa någon annan form av kattmynta… och kanske byta plats på klöspelaren, ställa den vid ett fönster, det kanske gör det mer intressant Glad

Det är inget jätte problem, jag tror iaf Enya (som är mest för att klösa) har fattat att jag inte uppskattar det…

Känns ju väldigt trist om man skulle bli tvungen att täcka över en ny snygg soffa för att inte katterna kan lära sig att det inte är ok, tycker jag… Jag älskar mina katter såklart… men jag gillar min heminredning också… Tungan ute

TereseE
1

Vi har *peppar peppar* aldrig haft problem med kattklös på fel ställe under alla år vi levt med innekatter. Kanske den nya soffan är extra intressant just för att den är ny?

Tror annars du fått bra tips redan, med att preparera klösträdet och flytta katten om den klöser på fel ställe.

Kanske du kan skaffa fler klösmöbler också?

[Johanna84]
0

#5 nä, jag har inte heller haft några större problem med det jag heller… eller inte på just möbler iaf, mattor och dörrmattor har varit det som lockat till klös, förutom klösmöbeln då… Jo, det kan ju absolut vara att det är ny och extra spännande…

Har tänkt skaffa ett större klösträd, ett som går från golv till tak, det kanske är mer spännande, dom gillar ju att vara på höga platser så… det kan ju bli ett nytt favvo tillhåll… Men jag har inte hittat något som både är snyggt och till ett överkomligt pris…

Så, tips på bra klösträd (golv till tak) mottages tacksamt… Glad

TereseE
0

#6 Såg att någon hade köpt en jättestor klösbräda/skiva som man fäster på väggen, kanske det kunde vara något? Eller flytta runt lite på det du redan har så det blir mer spännande…

MyTwiggs
0

Spraya soffan med piss-off

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Johanna84]
0

#8 Det har jag tänkt på…. men är lite orolig att de kanske miss färgar? Har någon testat??

MyTwiggs
0

#9 Nja, det är ju ingen färg på det. Jag tror att det bara är doktämnen. Jag har en sort som luktar lite eucalyptus, och den är bara som en parfym. Jag har knappt haft någon användning för den eftersom mina katter inte klöser eller kissar fel än så länge. Det kan vara bra att ha om det skulle hända i framtiden. Jag gick in i en djuraffär och tänkte "det här ska jag testa" och sen kom jag hem… "Vad ska jag med den här till?" SkrattandeFlört

www.mytwiggs.com

[Johanna84]
0

#10 hehe… ja, de Kan ju komma till användning någon gång kanske… Tungan ute

Jag ska kolla upp sån där spray… vore ju kanon om det går att använda på möblerna… och mina stackars mattor Flört

aggeelin
0

Hur reagerar katten på NEJ och en arg blick? Kanske inte… ? Här är det så att Charlie genast förstår och ser lite skamsen ut medan Maxen ser oförstående på mig, vad menar hon - det här som var så roligt…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Johanna84]
0

#12 Ett nej är effektivt… då slutar hon direkt… men man vet ju inte vad dom hittar på när jag inte är hemma… Obestämd Så om det nu funkar med någon spray som håller dem borta så vore ju de kanon…

Men efter att ha läst lite om piss off så verkar den ju vara en fläck och luktborttagnings spray, som funkar bra på kattkiss… såå de kanske inte funkar så bra för att få dem att sluta klösa…

citrina
0

Hade nog täckt över armstöden tex och kanske sprayat på fy-spray (om du får tag på ngt, tydligen får de inte säljas i sverige längre) men man kan ju beställa från andra länder.

MyTwiggs
0

# 13 Jodå. Jag tror att det ska fungera så också. På min flaska står det att den kan användas för att få katter att sluta klösa på möbler. Det ska funka. Eftersom den är ämnad att användas på möbler har jag dessutom svårt att tänka mig att den lämnar fläckar.

www.mytwiggs.com

Eine
0

Har använt en del medel,men det har aldrig fungerat.ObestämdDet är NEJ och övertäckning som fungerar i längden.Och förstås en stängd dörr in till rummet med den känsliga möbeln när man inte är hemma och kan rytaObestämdGlad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora