Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1461 ggr
malinohugo
0

Hur välja maskad kattunge med vitt???

Jag har ju bestämt mig för att så småningom köpa en rex till och vill då allra helst ha en maskad katt med vitt, o jag är flitig besökare på alla uppfödares hemsidor…

Men man ser ju inte förrän kattungen är 7-8 veckor hur färgfördelningen med det vita blir. Jag är inte utställningsintresserad men vill att det skall klicka med kattens utseende ändå - jag skall tycka om dess utseende. Detta känns lite lite grand som ett problem för mig, man kan ju inte tinga en två-tre veckor gammal kattunge o sedan avboka den för att den inte fick det utseende/färgteckning man "önskar". Hur gör man??? Hoppas att jag blir förstådd i detta… det är alltid svårt att skriva hur man menar utan att bli missförstådd.

TereseE
0

Som jag förstått så jag tror jag att de flesta kanske kommer och tittar tidigare, men bestämmer först när man verkligen vet vilken färg kattungen har.

citrina
0

Man kan visst ha önskemål om färger och är man ute tidigt så kan man ställa sig i kö på en viss färg. Det är bara de allra ljusaste maskfärgerna som det tar flera veckor innan man ser om och hur de är vitfläck. Dessutom är det många som väljer att inte tinga bort ungar förrän de är lite äldre, dels för att de själva kanske vill spara nån och vill välja i lugn och ro och även för att ungarna ska få visa sin personlighet så de hamnar i rätt hem. Jag har tex en av ungarna i nuvarande kullen som trol har hittat ett hem men vilken av dem kommer inte bestämmas än på ett bra tag, av ovanstående skäl.

Rexjen
0

Du kan ju alltid höra av dig till en uppfödare som väntar maskat med vitt och berätta om dina önskemål. Sen är det ju så med vitfläck att ingen är den andra lik, vilket jag tycker gör det hela mycket charmigt.

Sen så får man sällan tinga kattungar så supertidigt att man inte ens vet vilken färg de har/kommer att få, för det är precis som Citrina skriver att man vill se vilken personlighet de får så de hamnar i rätt hem. Sen kan man aldrig riktigt veta hur slutresulatatet blir på en maskad katt hellerGlad

MyTwiggs
0

Jag tingar inte bort någon kattunge alls vid 3 veckors åldet. Jag kan låta folk stå på kö, men ingen kö för en särskilld färg. Det skulle inte funka. Jag tycker dessutom att det viktigaste för en sällskapsköpare borde vara kattens temperament. Att avboka en kattunge för att vitfläcksfördelningen inte är vad man önskar när man tingar katten om man ska katten som sällskapskatt skulle jag nästan känna som fel inställning. Jag säljer bara katter till personer som vid tingning är övertygade om att katten är deras bebis oavsett färg och form, såvida den inte ska användas i avel/utställning och måste fälja standard och smak till punkt och pricka…

Jag kanske missuppfattade dig?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

TereseE
0

#4 Jag tänker att hon nog tar det som en självklarhet att katten ska vara mysig och passa hennes familj, men att russinet i kakan ska vara ett utséende som tilltalar henne… Glad

Men det kan hion säkert svara mycket bättre för själv.

Josephine
0

Fast tinga kattungar vid 3 veckors ålder tror jag inte är så vanligt, då har ingen ens fått komma o titta hemma hos mig. Och ingen som jag inte träffat med katterna får tinga så.

Är det inte crememaskat du är ute efter så är ju vitfläcksfördelningen ganska klar, eller man kan få klart för sig hur den sannolikt landar, runt 5-6 veckors ålder. I alla fall om det är en van, harlekin eller bicolour och hur färgfördelning på huvud ligger.

Sen har jag iof större förståelse för sällskapsköpare som vill ha en speciell färg än avelsintresserade. Jag ser inga problem med färgönskemål hos sällskapsköpare. Däremot verkar det konstigt at man är beredd att avboka en katt man mött och blivit förälskad i bara för att färgfördelningen inte landade exakt där man ville…

Eine
0

Det vita syns rätt fort om man är van,inte behöver man vänta i 7 veckor heller!.Så just det vita ska väl inte vara omöjligt att bilda sig en uppfattning om.Obestämd

Om någon av mina nya presumtiva kattköpare vill ha en viss färg så brukar jag fråga varför just det är så viktigt,och även fråga vad de ska ha katten till.Glad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Wiveka]
0

Jag tar inte emot besökare innan kattungarna är 6-7 veckor. Men som #4 sa. Ställa sig i kö för ett besök går alltid!

Eine
0

Jag väntar gärna till ungarna har fått styrfart,öppnat ögonen och börjat terrorisera omgivningen i viss utsträckning.Så 4-5 veckor kanske,kan vara lämpligt för besök.

Mina allra närmaste vänner får däremot gärna vara med på förlossningen om kattan tycker om dem och känner dem väl.Men det är en annan femma.Glad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
0

Jag kan visst förstå att det finns önskemål om en viss färg, men skulle nog bli förvånad ( hittar inte riktigt rätt ord…ledsen,besviken…hmm..) om någon som bokat en kattunge till sällskap avbokar pga av aenbart pga att färgen blev fel, att teckningen inte utvecklades som man hoppats.

Även en  vitfläck, eller en solid kan ju ändra utseende rätt rejält när de växer och inte bara från 3 veckor till vuxen utan också från 12 veckor till vuxen. Jag hoppas ju att de som köper katt av mig fortsätter att gilla den även om mönster eller fläckfördelning eller färgnyans inte blev riktigt det som det verkade när den tingades.

Om färgen och mönster/fläckfördelningen är väldigt viktig kanske ett köp av en vuxen omplaceringsrex kan vara ett alternativ. Då vet man vad man får utseendemässisgt.

malinohugo
0

jag får ge ett exempel… jag älskar på alla vitfläcks katter när det vita är lite oregelbundet, ngn charmig fläck i det vita kanske, så som det ju ofta är. Temperamentet är naturligtvis viktigt men jag vill bli "kär" i kattens utseende oxå - vilket kanske inte alls är vad standarden säger - men JAG vill tycka att katten är finast i världe#10 jag förstår hur du menar men det skall ju klicka ordentligt mellan mig o katten, utseendet har en del i detta eller hur. Enda problemet när det är en maskad katt är att det syns senare hur vitfläcken fördelar sig. Jag tycker inte att jag är en sämre kattägare för det. #4 förstår precis hur jag menar. Om jag däremot hade velat ha BÅDE en perfekt tecknad katt och en utställningsstjärna hade ju kraven varit lite orealistiska kanske.

Tids nog så hittar jag katten jag blir "kär" i. Först har jag ett sorgearbete att gå igenom efter min gamla katt o jag vill skynda långsamt just för att det skall bli helt rätt.

[Silkwaves]
0

#11 Jo jag förstår var du menar och det jag menar är att jag inte vill att någon tingar en katt som det inte "klickat" ordentligt med. Känns det inte helt rätt är det inte rätt och då ska man heller inte tinga Glad

Helt plötsligt känns det Heelt rätt och då kankse inte ens katten har det kön man tänkt sig från början…

Har upplevt  fler än en som kommit för att titta på en viss katt de sett på bild, men sen förälskart sig handlöst i en helt annan kisse.

Lycka till i ditt kattletande!

Zootz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det vita syns som sagt mycket tidigare än vid 7 veckors ålder, iaf om de inte är creme. Min hona Destiny såg ut som bilden visar vid 7 veckor och då hade jag sett hur teckningen skulle bli långt tidigare. Destiny har ungar nu som snart är 3 veckor och de blir som sin mor i färgen ; )

citrina
0

#13 Och var är bilderna på de små om jag får fråga?!

AlexH
0

#14 Skrattande håller med, dags för en bildtråd för de små Zootz!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

[Silkwaves]
0

#13 Nja… på min rödmaskade med vitt hane som nu är 13 veckor kan jag inte säga att jag vet hur teckningen kommer att se ut. Han färgar ut lite mer från dag till dag. Han är kanske/möjligen/troligen höggradigt vitfläck under det röda eller???? Vi får se….

Som tur är vet jag att hans nya ägare kommer att älska honom även om han blir i princip helröd Glad

På de brunmaskad syntes teckningen rätt tydligt redan vid 2-3 veckor, men helhetsintrycket ändra ordentligt när katterna växer tycker jag då. En liten fläck blir stor, en stor blir liten, fläckar "växer ihop" o.s.v.

Aje-T
0

#16 nähhä, då sätter jag ut honom i skogen Skrattande

[Silkwaves]
0

#17… Hrmmmm akta dig du  - han har ju inte flyttat än…TystTungan uteSkrattande