Hur har era honor ändrats efter kastrering?
Är lite nyfiken bara… 
Min Enya kastrerades i november (hon kissade fel under löpen, och det gick ju inte för sig
)
Efter kastreringen har hon inte kissat utanför lådan, men jag tyckte att hon fortsatte med löpbeteende ett bra tag efteråt, och var fortfarande lika osocial och aldrig kelig, så fort någon klappat på henne så smet hon iväg, fort som attan… gillade verkligen inte att bli klappad och kliad….
Nu när det har gått flera månader har hon blivit mycket mjukare och gosigare, nu ligger hon i mitt knä och spinner och verkar mysa av att bli kliad och klappad… och det är ju underbart..
Nackdelen är att hon lagt på sig en hel del, och fått en redig hängbuk..
Men nu är de bantning på G och ny fodersort.
Hur har era honor blivit efter kastreringen?
/Johanna
Mojjan är min älskade kastrat. Hon jojjobantar på eget bevåg men har alltid varit lika underbart kelig, social, trygg och rumsren. Hon har inte förändrats alls.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Jag märkte ingen skillnad alls på mina bengalhonor. Extremt gosiga och livliga som fertila och fortsatt så som kastrat. Men jag slapp skrikandet/sjungandet (och jag kan lova er att en bengalröst är inte att leka med
) och kissandet lite överallt.
När det gäller Cornish hona får jag återkomma för Zoé är bara kastrerad sedan två veckor tillbaka så det är lite tidigt men jag hoppas verkligen på att hon skall vara precis som innan kastreringen, det vill säga galen, livlig, påhittig, gosig och mysig och allt detta i en och samma stund förstås 
Mycket intressant frågeställning, kommer titta tillbaka hit!
Min Enya har nog varit ovanligt osocial…
Men, nu är hon kelig, så kastreringen har nog varit bara posetiv för henne.
Min andra hona (foder) är super kelig istället, hon är 9mån nu och har inte märkt av något löp än så länge (och jag håller tummar och tår att hon inte kissar fel…)
Ni som har hankatter som kastrerats kan ju även skriva om ni har lust, kan tänka mig att det finns många hanar som ändrats rejält efter kastrering också. Jag minns hur det var att ha fertil hane…
och hur underbart tyst och lugnt det blev hemma efter kastreringen.
Kom att tänka på en till sak också, om man har en hane som har använts i avel tex och varit fertil ett längre tag, behåller en sån hane något av sitt beteende som fertil?
Lite tokigt att jämföra hästar med katter, men vet att hingstar som kastreras senare i livet ofta behåller en del av hingst beteendet.
Jag har en fertil hane som nu är 5,5 år gammal, han är otroligt kelen och social, skall sitta på en och vara med hela tiden. så om det är så att en kastraktion gör honom keligare, ja då kommer han bli "outhärdlig"
för keligare kille har jag inte mött. eftersom jag inte har några dåliga sidor av Stures fertilitet.. (som strilning,markering eller skrikandes) så kan jag inte svara på om sådant sitter i..
Min hona som nu är 7,5 månader är kelig - när hon vill, hon är social och mysig men inte alls som Sture.. Hon har det sociala crx beteendet men inte i samma utsträckning som Sture
#4 Jag vill också jättegärna höra från er som har hankastrater, eftersom vi har en fertil hane.