Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettfärger-och-färggenetik
Läst 1105 ggr
Ozons
0

Hur nedärvs "paddor"?

En fråga om färggenetik:

Kan en mammahona som inte är padda få en unge som är padda? Pappahanen är solid medan farmor till kattungen är padda. Kan det nedärvas från pappans sida?

kissan78
0

Paddfärg är inte en ärftlig "gen" utan har att göra med vilken färg på föräldrarna det är. Som tex min senaste kull, pappa cremevit och mamma svartvit, fick två svartpaddor med vitt och en chokladpadda. Det blir ju olika padd-färger beroende på vilken färg mamma och pappa katt har och vad dem bär på.  En av föräldrarna måste vara röd el creme (är mamman padda så har hon ju rött el creme) för att det ska bli paddor och den andra inte. Enkelt förklarat, hoppas jag ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Eine
0

Det är mixen mamma -pappa som avgör.GladEn svart hona-röd hane får bara paddflickor.En paddhona-vilken hane som helst får bl a paddhonor .Det är inget som nedärvs

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

kissan78
0

Tänk så mycket enklare du förklarade det Eine! ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Eine
0

#3 Gör jag?Glad Råkade dessutom skriva samtidigt som duGlad

Ozons
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frågan har uppstått då Sverak skrev detta till mig:

när jag skulle färgändra mamman insåg jag att domarna/någon klantat till det. Mamman kan inte vara blåpadda (eller padda över huvud taget…) Hennes far är blå och mor svart = kan bara bli ”svartgensungar”.

Således – vilken färg är hon?

Jag vet att jag frågat er tidigare ang. min hona som jag trodde var padda. Ni kom fram till att det berodde på rufism.

Sedan har två domare bett mig omregga henne för färgändring då de ansåg att hon är padda. Mycket mysko det hela. Pappa Loke är ju vit så då måste väl mamma ha rött eller creme. HAr jag förstått det hela rätt?

Bild på mamma Livia och på hennes lilla unge.

Ozons
0

Livia

Clee
0

Nej, vit är inte en färg i sig, det är en "kappa" över kattens egentliga färg. Således kan pappa vara röd under, vilket gör att han i kombination med en svartpigmenterad hona lämnar paddor. Din hona är brunmönstrad av något slag, går inte att se hur på bilden.

Eine
0

Mamman måste inte ha rött om pappan har det. Se efter vilken färg hans mamma är! Är hon padda eller röd eller creme?

Ozons
0

#7 + # 8

Farmor har MYCKET rött i sig!

Tack för svar! Förstår inte att Sverak inte kunde lägga ihop den ekvationen.Skrattande Dock är det ju bra att man får lära sig något.

Så troligtvis är Livia blå/vit  i alla fall och i kombination med Lokes mamma har hon lyckats få en lilasköldpadda.

Bild på farmor

Eine
0

#9 Mängden rött på farmor spelar ingen roll,bara att det är..Då bär med största sannolikhet killen på rött under det vita.Dvs : Det gör han.Då kan du ju enklare räkna ut inför kommande parningar vad han kan ge i färgutfall.

zezza
0

Gossen här på 16 dagar blir nog farmor upp i dagen med det vita fast röd istället för padda!!  Glad 

Tjejen blir nog som far Loke? Syns iaf inga tendenser till någon annan färg än vitt ännu.

Eine
0

Små pussgurkor som upptäckt stora världen!

zezza
0

Såå härliga, nyfikna men vimmelkantiga, vill utforska men kroppen lyder inte riktigt!   Skrattande

Rexjen
0

Enligt stamtavlan på Ozons Loke för det är väl han som är pappan kan han vara någon form av svart eller röd under det vita då hans mamma är padda. Är mamman till kattungen någon form av svart måste han vara röd under det vita.

MagicPaws
0

Padda är ju kort sagt en röd och en svart gen på samma katt… alltså har den fått rött av en förälder och svart från den andra, således måste föräldrarna ha detta, under helvit kan ju gömma sig vilket som.

Vilka färger är kullsyskonen?

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Clee
0

Börjar kanske gå lite rundgång i den här tråden nu? Obestämd Tror att mysteriet för TS är löst. Flört