Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 3023 ggr
citrina
0

Spökmönster på maskade bebisar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar om det är standard m spökmönster på kroppen på maskade kattungar m rött. Jag trodde inte att de hade detta eftersom de maskar ut på de kallaste ställena först och efterhand till viss del ev mörknar även på kroppen.

Har två töser nu som trol båda är röda/creme. Den ena har tydliga spökspottar över ryggen. Syns för tillfället tydligast när man fotograferar med blixt.

Bilden här är en vecka gammal nu, ska ta nya bilder imorgon och se om kameran ser ngt mina ögon inte gör.

MyTwiggs
0

Ja, är föräldrarna solida så är det ju spökmarkeringar. Man kan gissa sig till att de har ganska lite vitt i alla fall, men nog måste de vara vitfläck med de föräldrarna i alla fall. Visst är pappan röd van? Oavsett så är de söta och såvida inte pappa katt faktiskt är mönstrad så är det ju spökisar.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

AnneAlva
0

Jag undrar också över detta. Blev så häpen när jag såg lilla spökspotten i citrinas andra tråd. Personligen har jag aldrig sett en maskad med spökmarkeringar, röd eller ej. Är det någon annan som har bilder på det eller bara vet mer? *nyfiken*

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Zootz
0

Min S*Zoot'z Destiny hade jättemycket spökteckning när hon var liten, hon är brunmaskad med vitt. Ska se om jag hittar några bilder på fenomenet…

Är det inte så att smoke kan ge dessa spökmarkeringar?

citrina
0

Verkar alltså som att det kan finnas spökmönster oavsett färgnyans.

Här kommer en bild från idag. Fler nytagna kort finns i mitt galleri .

Eine
0

Det finns massor med prickar och streck som spökar.Min teori är att det är ett synnerligen naturligt mönster som finns i naturen sedan tidernas begynnelse.På ungar med vitfläck ser jag ofta spökisar ,även på maskat.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

citrina
0

Okej så vifläckigheten förstärker spökmönstret alltså?

Eine
0

Vitfläck förstärker mycket,det är min erfarenhet.

citrina
0

Ja jag tänkte nästan att det var så. Flickornas pappa har ju tydliga röda/creme fält på kroppen och han är vitfläck. Tjejen med spökmönster ser också ut att bli vitfläck, har som det verkar vita fält i ansiktet och ev också bakom öronen tyckr jag det ser ut som.

malinohugo
0

Nu är det kanske önsketänkande då lila maskat o vitt - gärna även med silver är en favoritfärg… - men är det inte så att spöktjejjen kan vara lila el lilapadda??? Dom ser inte alls ut att ha samma nyans den andra ungen ser väldigt varm ut i färgen. Å är det så MÅSTE hon få bli göteborgare… =).

MyTwiggs
0

# 9 Nja… Det tycker inte jag att det ser ut som…. Obestämd

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
0

Nej,de ser väldigt rödmaskade/alt en crememaskad utObestämd

Josephine
0

Jag personligen har inte haft spökmarkeringar på så unga djur som på första bilden, inte ens på mina brunmaskade. Kan det vara så att hon är tonk eller burmamaskad kanske?

Kikade lite på min sista kull där jag hade en rödmaskad och en bruntonk (tror jag, DNA test på g). De är två veckor på bilden (och de var lite feta, jag vet… Skäms). Den röda har knappt färgat ut än medan tonkisen redan visar sin vitfläck och har några spökränder längst ryggraden. Ringar på svansen har dock mina creme- och rödmaskade visat men inte innan maskningen färgat ut.

O andra sidan är det ju polygent så det kan ju vara olika från linje till linje. Är någon av föräldrarna maskade, har du i så fall sett några bebisbilder på dem?

Eine
0

OT #12 Underbar familjebild,vem är den snygga mamman?De får gärna vara feta när de är småSkrattande

malinohugo
0

jag har helt nybörjare på detta med färger o kan inte heller könsfärgfördelningen, innebär detta att dessa tjejjer inte kan vara paddor??

Min devon är crememaskad, i hans kull var dom två gossar o en tjej. Tjejjen var ju tvungen att vara padda men såg bara blåtabbymaskad ut. Pojkarna blev en creme o en röd. Mamma katt var creme(mönstrad) o pappablå - bägge maskade.

Zootz
0

Här kommer ett par bilder på S*Zoot'z Destiny 7 veckor, man ser spökisarna på låret.

Zootz
0

Här kommer ett till! På en maskade katt med vitfläck blir de färgade delarna mer koncentrerade och mörka än på en maskad utan vitfläck. Men Destiny är inte DNA testad så hon kan vara tonk också, men hennes föräldrar är reggade som 33:or så i så fall innebär det att någon av dem är felreggad…

AnnaS
0

Jo, smoke kan ge spökmönster men det är främst på svart. De andra smokefärgerna blir inte så spökmönstrade av någon anledning.

Jag har sett det där på maskat tidigare, men jag kan inte säga när eller var det var. Men jag har sett det i alla fall.

Josephine
0

Men är det någon som haft spökmarkeringar på så små kattungar? Spökmarkeringar i siam-maskningen har jag självfallet sett men på kroppen på en kattunge som är runt veckan? Då ska de ju inte ens vara utfärgade. Det var det jag blev förvånad av att se, inte att en det förekomemr spökmarkering i maskning då de färgar ut.

Citrina: vilken maskning tror du de har?

#13 Mamma är Fort Knox Bridget Jones, numer kastrat :)

Josephine
0

#14 MYCKET förenklat så kan man säga så här: Katters färger styrs av deras könskromosomer och precis som människor har honorna två X-kromosomer och hanarna en X och en Y. Katters färg sitter på deras X-kromosom(er) och kan vara "orange" (röd) eller non-orange (svart). Sen tillkommer massa andra gener som förändrar dessa två grundfärger så att svart kan bli blått t ex och rött kan bli creme osv. Just den gen som gör svart till blått och rött till creme heter dilution, den "späder ut" färgen.

Eftersom honor har två X-kromosomer så kan de ha två grundfärger, både rött och svart, och därmed bli paddor (vitt är ingen egen färg). Hanarna har bara en och kan därför bara ha en grundfärg, rött eller svart.

En hane (din katts pappa) ger hälften av sina avkommor en X eller en Y kromosom. De som får X-kromosomen blir honor och de som får y-kromosomen blir hanar. Eftersom hanarna (din katt tex) får Y-kromosomen från pappa, annars vore de inte hanar, så får de ingen färg från honom, den sitter ju på X-kromosomen. Däremot så ger pappa-katt alla sina döttrar sin färg på den ena av deras X-kromosomer eftersom de är de enda som får en X-kromosom från pappan. Sen har alla avkommor en X-kromosom kvar och den får de av sin mamma som ger alla sina avkommor var sin X-kromosom. Hanar får alltså sin färg endast från sin mamma.

Eftersom din katts mamma var creme (cremes grundfärg är röd) så har hon det på båda sina x-kromosomer och ger det till alla sina avkommor. Hade hon varit padda hade hon gett hälften av sin aavkommor svart färg och hälften röd. Killarna i kullen får hålla till godo med den färg de får från mamma eftersom pappa "bara" ger en färglös Y-kromosom. Tjejen i kullen däremot får ju creme från mamma, precis som sina bröder, men får också sin pappas X-kromosom och den bär på blått (blåtts grundfärg är svart). Alltså måste tjejen få creme från mamma och blått från pappa och blir därmed padda. Sen kan creme lätt försvinna i tabbymönster, speciellt på en maskad katt. Men genetiskt finns den där.

Sen är det inte möjligt att en av killarna i kullen är röd då den gen som "späder ut" rött och svart till just creme och blått är recesiv. Det innebär att den behövs i dubbel upplaga för att katten ska visa färgen. Och iom att båda föräldrarna är "utspädda" (diluterade) så har båda denna gen i dubbel upplaga och ger därför alla sina avkommor genen i dubbel upplaga. Så din katts bror måste vara creme han också :)

Jösses…det blev kanske inte så "enkelt" som jag tänkt…hoppas det klarnade lite i alla fall… Obestämd

citrina
0

Hej alla :-)

Mamma är lilasköldpadstonkanes (om man nu bortser från att tonkanes inte bör finnas…) och pappa är rödmaskskad med vitt.

Har ingen bryggbild på mamman från när on var liten, kanske Zoot´z har ngt i gömmorna… ;-) 

Jag tror att den ena är rödmaskad eller möjligtvis creme, men det kan vara vitfläck som inte syns än för hon är så ljus. Båda ser lite "ap-lika" ut i ansiktet, vita ovan nos och under ögon, men det gjorde tex alla i min förra kull och det var bara en som verkligen var vitfläck av dem.

Den andra tjejen, med spottarna, har hela tiden varit aningen mörkare, hon började också bekänna färg på öronen tidigare än sin syster. Hon ser ut att vara vit bakom öronen och har också den ap-teckningen i ansiktet. Rödmaskad med vitt, ev tonk är min gissning.

Eine
0

#18 Oo,är det hon.KyssHar sett hennes bild på din hemsida men aldrig i just denna posen.

citrina
0

Kolla noga på den här bilden, båda är faktiskt spökmönstrade!

bebisarna

AnnaS
0

#18 Jo, jag har sett det på kroppen på maskade kattungar, men jag kommer inte ihåg var eller när. Jag tänkte inte alls på det måste jag erkänna men jag lade märke till det.

#20 Vadå inte bör finnas? Tonkanes är en färg som finns, alla Cornish Rexar har burma i sin stamtavla så burmaanlaget finns där. Men däremot så måste man nästan DNA-testa för att få det bekräftat.

citrina
0

Vissa menar ju att eftersom det inte finns några burmamaskade-cornishar som det verkar så måste det finns det alldeles för många reggade tonkar.

Spotless
0

Så pass tidigt som på dina ungar, citrina, så tidigt har jag aldrig sett spökmarkeringar på mina ungar, däremot har jag sett det på mina blåmaskade då de varit runt 3-4 veckor.

Josephine
0

Fast nu är det andra gången på kort tid som jag hört påståendet att "vissa" säger att det inte finns burmagener i CRX. Vilka ÄR dessa människor?

Det är bara gå in på Pawpeds på i stort sett vilken CRX som helst och klicka på foundation så får man upp massa olika raser där. BUR, SIA, BRI, ORI, RUS, AMS (American Shorthair), ABY osv.

Eine
0

OT? Det finns massor av raser inblandade i CRX ,och som inte bara givit maskat i alla olika modeller i kommande generationer,utan också olika pälskvalitet på våra rexar.Britterna bl a har förmodligen givit vidare de tjocka plyshiga pälsarna,medan t ex Burma och Siames har givit tunnpälsade katter då de inte har underullen.Inte undra på att vi har en stor bredd på allt när det gäller vår ras.

citrina
0

# 26. Jag påstod inte att vissa menar att det inte finns burmagener utan att det är högst osannolikt att så många tonkar är just tonkar. Och argumentet är då att varför föds/reggas det inga burmamaskade om det nu finns så många tonkar.

Jag ska antagligen DNA-testa Ika i framtiden men tills det testet sagt ngt annat så är hon för mig en tonk eftersom hon har kroppsfärg, ögonfärg och stamtavla som tyder på det. Sen kan det finnas felreggade katter bakom henne men det är en annan sak.

AnnaS
0

#26 Ja, jag vet, det finns personer som menar att det bara finns siam-maskade CRX med dålig ögonfärg. Jag dementerar detta kraftigt och jag anser att man inte kan sin ras historia om man envisas med att säga att det inte finns burma i CRX. ALLA CRX har Fernreig Sultana, som är en burma, i sin stamtavla.

Visserligen kan det bara ha stått korthår som "ras" på de katter som parades in i början av rasen. Men burma finns det tveklöst!

Eine
0

#28 även jag har undrat om det är möjligt med så relativt många tonkar…Säkert många som reggats fel åt alla håll.Man har valt det som verkar troligast,

malinohugo
0

Tack för den utförliga förklaringen. Då var d bara nyansskillnader i cremefärgen på bröderna då… Men denna padda vilka färger KAN hon då lämna på sina flickor?? Kan dom inte bli paddor dom oxå??

Jag vågar inte ringa o fråga för då tingar jag säkert en på studs… Men såsmåningom blr det en rex till…

citrina
0

Jo de hade kunnat bli paddor, fast nu verkar det ju inte som att nån av dem är det ;-)

De hade kunnat bli svart, blå, lila eller chokladpaddor.

Josephine
0

#28 Du skev att "tonkineser inte bör finnas", det var dte jag reagerade på. Och det innebär ju i så fall att burmagenen inte är närvarande alls. Sen är det annolikt fler än våra tonkar som är felreggade ja, det påvisar ju DNA-testen som kommer mer och mer. Titta t ex på denna SPH, den är DNA-testad burmamaskad, så felreggningarna går nog åt båda håll. (Bilden lånad från kattforum.se, tror det är Natali här som har katten, hoppas det är ok). I samma tråd visades denna DRX-kull upp, det är inte två lila och 3 blå utan 5 blå katter men två är burmor. (Besitos DRX). Vi kan alltså lika gärna ha felreggade solida katter som egentligen är maskade.

Undrar fortfarande vilka dessa "vissa" är…men men.

#31 Det beror helt på vad hanen hon paras med har för färg men en padda kan ALLTID ge paddor i sina kullar.

citrina
0

Helan och halvan, nej fölåt; Kathleen till vä och Lily till höger.

Morgoninvägning idag, dag 20, Helan 390g, halvan, 320.

AnneAlva
0

#34 Haha, de ser verkligen ut som helan och halvan, vilken klockren bild! Skrattande

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex