Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: avel-genetik-och-uppfödning
Läst 537 ggr
Natali
0

Har din katt HCM. Hjälp mej

Som ni alla kanske vet vid detta laget har jag nu här hemma en kull med en pappa som har hcm.

Jag har länge tänkt att göra en ordetlig artikel och undersökning just kring hcm. Nu har jag ett stort personligt intresse att genomföra detta.

Så därför efterlyser jag information från alla er som har katt med hcm, (eller nära släkt med hcm som scannats fri eller andra upplysningar).

Om ni kan maila mej på natta@fylgias.com ANONYMITET GARANTERAS! Märk mailet med hcm frågeställningar.

De frågeställningar jag skulle vilja föra lite statestik över är:

• Om din katt har hcm, hur scannades den?  

• Vad är katten för ras och vad har den för ålder nu?

• Vid vilken ålder kom första hcm diagnosen?

• Medicineras katten, och med vad?

• Vilka omkostnader har ni haft pga hcm diagnosen?

• Har någon av kattens föräldrar eller far/mor föräldrar hcm dignos.

• Finns det HCM längre bakåt i stamtavlan?

• Om katten har avkommor, hur har ni gjort med dessa?

• Har katten friska avkommor, syskon?

• Hur upplever ni detta som kattägare?

• Om katten har dött i hcm, vid vilken ålder?

• Obducerades katten, och till vilken kostnad?

• Vad fick katten för diagnos av dödsfallet, relaterad till hcm eller något annat?

• Fick ni ut något på ev, försäkring vid konstaterad hcm?

• Täckte försäkringen undersökningar?

• Betalade försäkringen något av obduktionen?

• Skulle ni kunna tänka er att lämna dna prov på hcm sjuk katt? Skulle ni då kunna betala själva blodprovstagningen?

• Skulle ni kunna tänka er göra detta om ni inte betalade blodprovstagningen?

Maila gärna svar på dessa frågeställningar till mej. Jag kommer INTE att disskutera era svar med någon annan, och ALLA kommer att vara anonyma! Jag lovar dyrt och heligt att INTE föra eran information vidare. Det skulle dock vara bra om någon skulle vilja ställa upp med en intrevju och kunna ge ett "verkligt" exepel på katt och ägare och egna funderingar kring kattens hcm sjukdom.

Det finns medel att söka kring kostnader för hcm forskning, och om jag kan söka detta och samla in dna prov på hcm sjuka katter, och på så sätt skynda på processen med forskningen så ska jag försöka genomföra detta. Svara gärna om ni skulle vilja ställa upp på detta.

Mvh Natali Lund

Jag kan ev återkomma med flera frågeställningar.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Eine
0

Just nu har jag inget att bidraga med,men jag ska ha dig i åtanke om ngt HCMfall dyker upp.Mina egna gamla katter finns inte mer och den jag säkert visste hade det (en foderkatt)dog när hon var 5 tror jag.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Zsarorna
0

Vilka bra frågor! Det vore ju kanon om det fanns en artikel som svarar på dessa frågor. Finns det någon som har lite erfarenhet? Väldigt intressant!