Vår nykomling - färghjälp
Idag har vi fått hem vår fina lilla Cornish Klara. 12 veckor gammal och helt bedårande!
Klara extraknäcker som modell och matte får visa ;)
Titta och njut!
(Är hon svartsköldpadda?)

Sista för den här gången. Min stiliga flicka! :)
Ser ut som en svartsköldpaddspotted tjej!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Okey! Jag misstänkte att det kunde vara nånting med spotted också, men är man kass på färger så är man! Tack för hjälpen :)
#10 det står i hennes stamtavla om du tittar i den.

En sån söt liten tilltös.Som Eine skriver så står hennes färg i stamtavlan.Vad heter hon på söndagarna?(dvs vad heter hon i stamtavlan)
Stolt ägare till tre La permer

#11-12 Hon är tyvärr stamtavlelös..
Vad säger du? Varför då om jag får ställa en sådan fråga?Du kommer inte ens att kunna ställa ut henne..

Jag vet. Jag vill inte ställa ut henne heller. Är inte intresserad av utställningar.
Säljaren val.
Du har köpt en huskatt,jag hoppas för din skull att du inte batalat massor för henne när hon inte ens fått en stamtavla.Är uppfödaren med i Sverak hoppas jag att du anmäler henne för oreggad kattunge..Jag tycker det är så fel gjort mot dig som köpare!

Så sorgsen jag blir.Varför har din uppfödare inte reggat hene?
Stolt ägare till tre La permer

Hon är jättesöt, din Klara, och hon verkar som Eine säger vara svartsköldpaddsspotted. Jag håller också med om att det är fel mot dig som köpare att inte sälja katten med stamtavla eftersom det enligt SVERAKs regler inte är tillåtet att göra det.
Hur det än är så är din lilla katt väldigt, väldigt söt! 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Hon kommer från en privatperson som fått ungar mellan sina två Cornishar. Dom har alltså inte en uppfödning eller så. Sen har pappan ingen stamtavla. Visserligen kan man väl ändå registrera och skriva ut stam på ungarna men som sagt, säljaren valde att inte göra det och eftersom jag enbart ska använda henne som sällskapskatt tycker jag inte att det gör särskilt mycket.
Däremot skulle jag aldrig betalat "fullpris" för henne!

#19 Utan stamtavla på pappakatt så skulle hon inte kunnat registrera ungarna. Klokt att inte betala ett "fullpris" för en katt utan stamtavla. Och i ditt fall, när du vill ha henne som sällskapskatt och det inte går att få ut stamtavla så tycker jag det är bättre att hon hamnar som älskad sällskapskatt hos dig än hos någon annan person som kanske inte värdesätter henne lika mycket. Lycka till med söta lilla Klara!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Tack! I våra ögon är hon precis lika fin som en katt med stamtavla.
Nu ligger hon och sussar i klösträder. Tuff liten dam, hon har minsann tagit klösträdet i besittning och våra två devontjejen ligger och surar i soffan i stället *fniss*
#19 Jag är verkligen ledsen för din skull.Har pappan inte heller stamtavla så är det i mina öron fara för så kallad busk-avel som ingen seriös person ska befatta sig med.Det går alltså inte att registrera kullen…Du är då ärlig ,och det tackar vi för!Men uppfödaren(för det är en uppfödare om man tar kull)borde ha mer , ja betydligt mer vett än att göra så här .Då vill man bara ha pengar!Har du fått henne vaccinerad och besiktad ia alla fall?
Lycka till med din söta katt och kastrera henne omgående ,det är mitt tips.

Varför har de inte stamtavor på sina katter om de är renrasiga? Enda orsaken jag kan klura på är att katten (pappan) av någon anledning har avelsförbud. Det finns ingen som helst vettig anledning att välja bort att registrera renrasiga katter. Det kostar 200 kr men höjer värdet på katten med flera tusen så nått lurt är det. Dessutom så får man som köpare mycket mer om man köper registrerat då stamen är kartlagd och katterna är vaccinerade och har veterinärintyg om t ex normal testikelstatus och navelöbrocksfrihetsintyg. Är föräldrakatterna testade och friska, vet du det?
Vill inte skrämma dig men blir som många andra här hemskt deppig av att läsa sånt här… Att man hellre betalar lite mindre för en katt kan kosta en mycket mer i slutänden.

Pappan kom från ett djurskyddshem och de fick inte med någon stamtavla. Det är förklaringen jag har fått och i mina öron är det inget konstigt med det. Men visst, nog är det ju helt klart bättre om katten hade haft stamtavla och allt men vi känner oss glada över henne i alla fall och det känns som att det ändå var seriösa människor.
Oerhört sorgligt, med avel på stamtavlelösa katter. Förstår inte att katthem säljer okastrerade katter vidare stamtavlelösa katter vidare. Oseriöst av katthemmet tycker jag.
Jag hoppas din katt får leva ett bra liv hos dig och att det inte finns hälsomässiga skäl bakom varför stamtavlor fattas.
Din katt är säkert en underbar katt, men att köpa katt av en uppfödare av stamtavlelösa rexar är något i varje fall jag starkt avråder till. Varje köp gynnar deras verksamhet, som inte har något med seriöst avelsarbete att göra. Jättetråkigt.

#24 Håller med övriga här ovan. Vill bara avsluta med att du trots allt har en riktigt fin liten tös som jag förstår att du är stolt över och jag hoppas ni får det bra tillsammans. Att hon inte är registrerad och inte heller går att registrera är ju tyvärr ett tråkigt faktum. Lycka till med din kisse trots allt och fortsätt gärna läsa och skriva om CRX här.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Hej Demnja och välkommen hit!
Håller med ovanstående angående brist på stamtavla, men hoppas allt kommer gå jättebra och att ni trivs med varandra.
Funkar hon bra med resten av familjen, devon och kaniner?
#24 Om pappakatt hade stamtavla från början så borde det gå att spåra upp via chipp eller id-märkning i örat.

#28 det kan ju faktiskt vara möjligt! Fast jag känner inte att jag kan göra så mycket, det är ju i så fall om dom skulle vara intresserade av det.
Klara mår i alla fall prima och är hur fin och mysig som helst. Och busig så klart ;)