P-piller och dräktighet
Jag får olika bud från olika veterinärer.
Vad säger ni? Finns det risker med att ge en dräktig hona p-piller? Vilka är de i sådana fall?
Efter hur många dagar/veckor verkar p-pillret så att man kan vara på den säkra sidan?
Kan en hona ta p-piller då hennes kattungar diar utan risk för kattungarnas hälsa eller honans hälsa?
Är något preventivmedel att föredra, det vill säga har ni erfarenhet av vilket preparat som har minst biverkningar?
P-piller till en dräktig hona? Varför? 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Det finns definitivt risker med att ge en dräktig hona p-piller, fostren kan få allvarliga skador eller dö. Att ge p-piller under digivningstiden tenderar kunna ge kattungarna lös mage. Detta gör risken för uttorkning stor, men de kan också bli lösa i magen av att honan löper, så det bästa är nog att ge piller om honan löper och lämnar sin ungar. Och så får man stödmata och ha stenkoll på dem såklart.
Jag har ingen preferens vad gällande p-piller till katt, de flesta är "lika illa" om man säger så. Måste man ge så måste man ge, men jag gör det inte i onödan. Hoppas du fick några av de svar du sökte!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Men jag är snyfiken på VARFÖR du skulle ge en dräktig hona p-piller? Hon kan inte bli mer dräktig än hon redan är, och det är inte en bra abortmetod om det är det du är ute efter. Jag kan inte heller föreställa mig att du fått olika bud från legitimerade veterinärer? Kan någon av dessa allvarligt rekommendera att ge en dräktig hona p-piller?
Mina kattunger blev inte lösa i magen när jag satte in piller på Kisi. Då var de 3 veckor.
www.mytwiggs.com
Har inte heller haft några problem med att ge piller till digivande (peppar peppar) och ger hellre piller då under en kort tid för att undvika löp, dock undviker jag piller så långt det bara går eftersom det är så stora risker med det.
Förstår heller inte varför man någonsin skulle ge p-piller till en dräktig hona… som bäddat för problem.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Handlar det om försök till abort? Är det inte i så fall bättre att kastrera henne och ta bort ungarna den vägen?Eller är det så att du inte observerat att honan är dräktig och givit henne piller varje vecka som vanligt?Risken för missbildning är större om honan får piller under dräktighet.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Vad säger ni? Finns det risker med att ge en dräktig hona p-piller? Vilka är de i sådana fall?
Jag förstår inte riktigt frågan. Är det så att honan har blivit tjuvparad och fått p-piller eller ska hon få p-piller när hon är dräktig?
Efter hur många dagar/veckor verkar p-pillret så att man kan vara på den säkra sidan?
Vi ger våra honor 1/2 piller onsdag och söndag för att hålla hormonnivån någolunda stabil. Jag gillar inte att boosta upp en stor dos som ska "fadea" ut. Det är individuellt och säsongsberoende på hur känsliga de är för piller. Moi börjar löpa bara några dagar efter att man slutar ge henne.
Kan en hona ta p-piller då hennes kattungar diar utan risk för kattungarnas hälsa eller honans hälsa?
Jag kommer alltid att sätta in piller vid 3-4 veckor. Efter att Moi började löpa när kattungarna var ca 4 veckor, vilket gav kraftig diareé hos ungarna och det slutade med att vi fick stödmata dem. Sen beror det på om man dessutom har en fertil hane som gå hemme, då skulle jag vara ännu mer noga med att ge honan piller för att inte det ska bli en tjuvparning.
Är något preventivmedel att föredra, det vill säga har ni erfarenhet av vilket preparat som har minst biverkningar?
Alla preparat har biverkningar. Menar du preventivmedel eller för att minska sexuell lust hos hona eller hane?
Till hona har vi endast erfaranhet av p-piller. Till hane har jag inte erfarenhet av något medel för att dämpa sexlust, jag vet att vissa ibland ger hanar 1/2 piller i veckan.
Tack för svar!
Nej, jag är inte ute efter abort. Jag har en fertil hane hemma och jag vill inte att honan ska bli dräktig igen efter det att hon fött. Med andra ord vill jag skydda honan från ytterligare en graviditet efter det att hon fått kommande kull.
Hur fort verkar p-piller? En veterinär sa idag att det tar ca en vecka. Men tyvärr har jag fått erfara att så inte är fallet.
Glömde säga att skador som kan bli är på könsorganen och allt vad där tillhör-
#7 När jag ger min hanne p-piller(han får 2-3 per vecka) tar det ett par dagar innan jag märker skillnad i intensitet hos honom vad gäller skrik och lockande.
#9 Eine, kan du berätta mer om hannar och p-piller. Jag har ingen erfarenhet av det. Vad är det för preparat han får?Hur reagerar din hane när du gör uppehåll med p-pillret? Humör, strilande m.m.?
Ett annat alternativ till p-piller är p-spruta. Då ges samma substans i injektionsform var 3:e till 4:e månad. Det är oftast inte så lämpligt till avelskatter, eftersom en del katter kan göra längre löpningsuppehåll efter en sådan spruta. I Sverige finns både Gestapuran(r) vet och Promon(r) vet i injektionsform. Dessutom finns ett licenspreparat, Covinan(r) vet, som innehåller en annan typ av konstgjort dräktighetshormon, proligeston, istället för MPA. (Bodil Ström Holst, veterinär).
Någon som provat ovanstående preparat?
Jag har en uppfödarvän utomlands som varmt rekommenderar Receptal i stället för p-piller. Receptal påtvingar ägglossning hos honan och kan t ex användas vid parning hos honor som inte blir dräktiga trots löp och parning men alltså även användas för att åstadkomma skendräktighet och c:a två månaders löpfrihet. Eftersom det inte tillför och mixtrar med hormoner som p-piller anses inte heller samma risker finnas.
Vi pratade om detta helt nyligen, så jag har själv inte tagit ställning till det. 

#7 P-piller verkar ganska snabbt.menar du att du ska ge pillret en vecka innan du misstänker att honan ska komma i löp?
Är honan som ska ha kull benägen att lätt komma i löp eller är hon en lite mer seg av sig? sen beror det lite på hur hanen är också? Är han en översexuell våldtäcksman eller en som ställer upp endast när honorna ber honom? Är han av den översexuella typen skulle jag nog separera dem för att förhindra tjuvparning.
#9 Jag har hört de som gett 1/2 piller. Finns det någon som har märkt något på kattungarna efter att man behandlat hanen med p-piller? Det lär ju påverka spermieproduktionen och kvallitén. Måste man hålla hanen "ren" från piller i några månader efter p-piller-användning?

#11 Det lät verkligen intressant! Blir honan alltid skendräktig? Vågar man lita på det om man som vi har en fertil kille gående hemma?
# 12 Ja, honan kommer i löp i stort sett omedelbart efter kullens nedkomst.Inget man märker (hon har inte de klassiska löpbeteendet) vilket innebär en oplanerad men välkommen kull. Nu vill jag undvika fler kattungar och låta mamman få hämta sig. Visst kan jag separera mina katter men jag är inte mycket för att ha katter instängda. Vi lever med våra katter och jag vill inte vara med om en katt som jamar så det skär i hjärtat för att han vill komma ut. Visst kan jag kastrera hanen men det är inte heller aktuellt just nu. Han är en underbar hane som inte strilar och han är absolut inte en testosteronstinn hanne utan väldigt gentlemannaaktig damer, if I may say so.
#11 Receptal, det låter intressant. Värt att kollas upp. KAn man ge det medan honan ammar?hur långt tid tar det innan det verkar m.m.?
# P-piller till hanen verkar vara ett bra alternativ också men skulle gärna vilja veta lite mer om dess biverkningar och risker.
#10 jag har använt Covinan på en hanne som strilade alldeles förfärligt.Jag läste i undersökningar att det fanns risker,som juvertillväxt och infertilitet ,tillfällig eller bestående.Jag tog risken och sprutan höll i sig i ca 5 månader.Under tiden parade han min hona som fick 5 fina ungar.
Genom åren har en del hannar fått p-piller(Promon eller Gestapuran) men jag har inte heller då sett ngt negativt.När jag gör uppehåll skriker han mer. denna kille strilar inte än men har heller inte parat.
#9 Ett halvt piller, det låter som att man kan strunta helt i det lilla.
#13 Nej, det kan inte användas som preventivmetod, bara i förebyggande syfte eftersom honan vanligtvis inte löper på två månader. Som sagt var kan det alltså även användas för att trigga ägglossning vid parning, vid fall där det är tveksamt om honan släpper något ägg och därmed inte blir dräktig. Så det beror på användandet hur det verkar, det kan alltså hjälpa en dräktighet. I ert fall, med närbesläktade katter fertila, är det nog tyvärr bara p-piller som gäller. 
Jag har använt p-piller,även p-spruta,Covinan till hanar.Tuvärr har jag inte fått någon efekt….(strilar) Har även gett dunder kur med p-piller(biverningar,jag vet) men tar chansen,vill kunna ha min hane i familjen,helst. Meb,tuvärr ingen efekt.Har även provat androkur(medel till sexual förbrytare) det används av flera uppfödare,och har en relativ bra efekt,har även provat det men inte med bra resultat.tuvärr….vet inte om våra Rexar är mer ´´fertila´´ än andra rakatter?Jag har verkligen provat ALLT,även ballanserat på överkant,men,men….
Vi kommer testa p-piller till våran stundom felkissande och idoga operasångare här hemma och hoppas på gott resultat.
# 17 Jag vet inte om rexar verkligen är med "fertila" än andra katter. Jag skulle nog vilja säga att det varierar mycket. Det finns gott om rexhonor som är som saharas öken
och hanar som fattar noll tills honorna hotar med kaveln 
www.mytwiggs.com

#11 Jag funderar på det där med skendräktighet. Jag har hört att honor som blir skendräktiga också har större risk att drabbas av livmoderinflammation. Jag känner till uppfödare som "topsar" sina honor som löper starkt och tätt för att få till en skendräktighet och därigenom en löpfri period. Av den anledningen skulle jag vilja vet mer innan jag tycker till i frågan. Är det någon som vet mer om det påståendet?
#20 det har jag inte hört,men ställer mig frågande till hur man kan topsa(om man nu menat vanliga bomullspinnar) när det behövs knottror eller piggar på den för att framkalla smärtan som behövs
.Bodil Ström Holst har/hade en glasstav med små piggar på .

#21 Det var vanliga bomullspinnar och det verkar som om det funkat. Jag själv är inte någon påhejare av idén men alla gör som de finner för gott.
"Om man vill att katten ska löpa mer sällan är ett alternativ till p-piller att man prövar att framkalla ägglossning (och därmed skendräktighet). Det görs vanligen genom att man för in en bomullstopz i vagina, något som ofta behöver upprepas upp emot 4 gånger med ca 20 minuters intervall. Det är viktigt att man är försiktig så att man inte skadar katten, samt att man först tvättar av katten lite försiktigt med sprit eller desinfektionslösning, så att hon inte får en infektion."(Boel Ström Holst, veterinär)
www.**katter**.nu/tips10.htm - 15k -
Bodil fick sin glasstav specialtillverkad har jag för mig.Så vad som återstår är ju bomullspinnar för oss.Men jag använder inte metoden alls.
Jag skulle aldrig använda den metoden. Av någon anledning känner jag BIG NO NO
www.mytwiggs.com
#25 Håller fullständigt med.
Det viktigaste när man "topsar" är att man kommer åt de receptorer som framkallar ägglossningen och det behövs ingen specialtillverkad glasstav för det, möjligen gör en sådan det lättare. Topsning används även vid fertilitetsundersökningar för att utröna om en hona får ägglossning eller inte så visst funkar det.
TS: Jag finner det märkligt att det finns någon veterinär som inte tror att p-piller kan skada fostren. P-pillren ger en ogästvänlig miljö i livmodern och det kan självklart påverka fostrens utveckling.

Hur fungerar medicin som triggar igång en ägglossning om ägglossningen normalt kommer igång av att vissa rceptorer stimuleras mekaniskt?
Det som händer när man stimulerar mekanoreceptorer är att det går upp signaler till hyppfysen som säger att det är dags att frisätta gonadotropinfrisättande hormon (GnRH), detta hormon stimulerar i sin tur insöndring av luteinbildande hormon (LH) som sätter igång ägglossningen så när man framkallar ägglossning kemiskt använder man antingen GnRH eller LH, eller ämnen som liknar dem och ger samma respons.

Tack! Mao ger man hormonpreparat. Skrevs ju ovan i tråden om en utländsk uppfödare som gav detta för att det inte mixtrade med hormonerna, vilket det alltså gör även om det inte är i samma omfattning och under lika utdragen tidsperiod som p-piller.
Jag har inte information nog för att säga att det ena är bättre/sämre än det andra men jag tycker inte att det låter riskfritt att framkalla skendräktighet heller. Men om det finns preparat med mindre biverkningar än p-piller så är det ju bra.
Det finns ingen riskfri metod när man påverkar en kropp med kemikalier.Jag är så mycket emot det, samtidigt som jag ibland måste utsätta mina katter för dem, för att kunna fortsätta avla.Fyyyy på mig känns det som..
Skendräktighet,hmm, och vad händer om en fertil hanne parar när honan fått detta medel?! Måste ju bli en massa oönskade kattungar,eller hur blir det då?
Receptal mixtrar med hormoner det också. Det innehåller buserelin som är en GnRH-analog. Det är möjligt att det är säkrare än att ge p-piller, men mixtrar med hormoner gör man, bara på ett annat sätt.
Nej, skendräktiga katter blir inte dräktiga. Att låta sterila (inte kastrerade) hanar para honor är en ganska vanlig p-metod utomlands.
Däremot medför ju varje parning en infektionsrisk så den är ju inte ultimat den metoden heller.
Ok tack.