Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 1009 ggr
Hanna-H
0

Kattungar och försäkringar

Uppfödare, hur har ni era kattungar försäkrade när dom fortfarande bor hos er?

Även en större olycka händer ju så lätt, som vi själva nu fått uppleva med Tiger. Vill gärna ta del av andras erfarenheter och tankar!

Josephine
0

Mina är försäkrade via mamma katts avelsföräkring upp till 15 veckors ålder. Sen får de egen försäkring.

Avots
0

Jag har avelsförsäkring i IF på mina honkatter där ingår försäkring på kattungarna från det att de är 35 dagar till 120 dagar gamla så länge jag äger dem. Man måste dock anmäla kattungarna på deras 35:e dag, annars gäller inte försäkringen.

Det är både en olycks och en livförsäkring. Tack och lov har jag ännu ej behövt använda den

Hanna-H
0

Vi har ju avelsförsäkring på Tigers mamma MEN agria ersätter max 6000 kr i veterinärvård på kattungarna. Om jag förstod If:s vilkor rätt ersätter de bara 3000 kr.

Tigers vård har tills idag kostat nära 30 000 kr, utan mediciner. Och han kommer behöva återbesök, rehabilitering och ev. ytterligare en operation.

Avots
0

Jag har inte ens kollat hur mycket de ersätter!!! Det borde jag nog göra, före nästa eventuellakull!. Det är ju otroligt stora summor det rör sig om då det händer en olycka!

Avelsförsäkringen verkar ju enbart täcka någon form av eventuellt "förlorat" försäljningspris, vad tänker de att man skall göra med en sjuk kattunge?

rexmamma
0

Vi tar separata försäkringar på kattungarna från det att dom fyller sex veckor (Agria), både veterinärvård och livförsäkring. Det kan verka dyrt, men det är ändå bara 8-9 veckor som man som uppfödare står för kostnaden, sen flyttar kattungen till sina nya ägare som kan välja att överta försäkringen.

Hittills har vi inte behövt utnyttja kattungeförsäkringarna, men det känns tryggt att veta att det inte blir en penningfråga om något händer.

Usch Hanna, vilken jobbig situation för er!

[Wiveka]
0

Jag har avelsförsäkring i IF, men ska genast kolla upp efter er tråkiga händelse, HannaH

Hanna-H
0

#5 Det är trist att Tiger skulle bli skadad och att det skulle kosta massa pengar - dessutom blev det ju komplikationer och en extra operation - men det viktigaste är ändå att han blir frisk. Det var en liten kalldusch i början, men när vi accepterat att det skulle bli en stor kostnad så var det bara att blicka framåt. Så ja e int bitter Flört. Avlivning är inget alltenativ för mig, även fast veterinärerna haft det som ett tyst allternativ.

Jag har tänkt göra som dig i framtiden, teckna separat försäkring på varje kattunge vid 6 veckors ålder, ev. även bjussa på första årets kattungeförsäkring till köparna.

Jag har även insett att det tak vi haft på veterinärvård - 25 000 kr per katt och år - är alldeles för lite! Trodde för övrigt att det fortfarande var 30 000 eller 60 000 som gällde på Agria, men det är tydligen ändrat till 25 000 resp 50 000.

Egentligen tycker jag inte något av försäkringsbolagen har särskilt bra allternativ till försäkringar på kattungar för oss uppfödare. Det som ingår i avelsförsäkringen är nästan löjligt. Jag försökte även läsa mig till hur deras "dolda fel"-försäkring fungerar, och där verkar det bara som att man ersätts med kattens försäljningspris - oavsett kostnad på veterinärvård. Så där kan man alltså blir skyldig köparna stora summor, om katten visar sig ha ett dolt fel som måste åtgärdas.

Svelands allternativ med vilande försäkring på kattungar låter rätt bra, men jag har aldrig hört hur den funkat i praktiken. 

Tycker ju att Agria borde ha någrot bra allternativ för oss uppfödare, för om vi säljer en försäkrad katt är ju chansen stor att de nya ägarna fortsätter ha försäkringen där.

citrina
0

Jag är gärna med och skriver på om det är fler som känner för att klaga på Agrias villkor i Avelsförsäkringen. Om man inte säger ngt så blir det ju ingen ändring. Jag betalar gärna för en bra produkt men en produkt som på ytan verkar bra men när man särskådar vad som egentligen ingår så är det mest skit i syfte att invagga uppfödare i falsk trygghet.

kissan78
0

#7 Agria har ju nåt sorts extra för hunduppfödare där dem för 100 poäng för varje valp som försäkras i Agria, har mailat o frågat om dem inte tänkt på oss kattuppfödare och svarat var att det finns i tankarna men inget som kommer komma än. Skrev till dem att det vore ju trevligt om vi som tecknar försäkring på våra kattungar och skriver över den på kommande ägare borde kunna få premieras också…

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Strawberrygirl
0

Jag har också Agria och individförsäkrar kattungarna när de är 6 veckor. Det var jag glad för när min ena kattunge råkade ut för en olyckshändelse vid 10 veckors ålder. Nu blev det inte så kostsamt som för er Tiger men det blir ändå kännbart när de behöver extra vård. Tidigare hade jag Sveland och hade då deras vilande försäkring för kattungarna, dock så har de ju dyrare rörlig självrisk än agria har (25% då, är osäker på vad det är nu) och det gör en hel del om det blir dyrare vård.

AnneAlva
0

Jag har som #5 och #10 Agria och separata försäkringar på kattungarna från fem (det är den informationen jag fått, har ni annorlunda??) veckors ålder. Då har de ju en egen försäkringspremie att "röra sig med" så att säga. Har tidigare haft Sveland och deras vilande försäkring är fram tills det att det händer något och då får man betala full premie, men jag vet inte hur det funkar om det blir framtida men, då borde ju det inte räknas med i den "riktiga" försäkringen sen? Eller tänker jag galet?

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

MonicaLagerquist
0

Jag kommer från och med denna kull att indivdförsäkra mina kattungar från sex veckors ålder.Jag har via den hårda vägen lärt mig detta.Det kostade ca 23 tusen i lärpengar.

Stolt ägare till tre La permer

Hanna-H
0

#12 Både du och jag fick oss visst en dyr utbildning Flört

Rexjen
0

#13 Tyvärr så brukar erfaranheter ofta vara dyrköpta, tack för att ni delar med er av erfaranheter och tänk.Kyss Vi har verkligen fått oss en tankeställare och kommer from nästa kull att individförsäkra vid sex veckor.

Strawberrygirl
0

En sak som är bra att ha i åtanke dock. När man individförsäkrar kattungarna vid så tidig ålder så är det 21 dagars karens. Men hellre känner jag att jag har det extra skyddet från 9 veckor än inte alls.

citrina
0

15 #

Men karensen gäller väl inte skador orsakade av yttre våld? Det gör den iallafall inte när man försäkrar en vuxen katt. Pratade dessutom m Agria ang förra kullen och ev karens när kattungeköparna tecknade försäkring (endast försäkrade via mammans försäkring hos mig) och då skulle det inte vara nån karens alls.

Strawberrygirl
0

Nej det borde vara som vanligt vad gäller olyckor men vad gäller sjukdom är det ju karens. När min nyinköpta kattunge gick bort vid 14 veckors ålder hade jag sveland. Det var ingen diskussion om karens eftersom jag då hade veterinärintyg. Men jag noterade det speciellt när jag läste försäkringsvillkoren hos Agria i samband med den här kullen. Kanske lite olika mellan de olika försäkringsbolagen hur de gör.

MonicaLagerquist
0

Jag har just pratat med IF och dom har ingen karens om man individförsäkrar kattungarna vid sex veckors ålder.Sen kan nya ägaren till katten välja att behålla IF försäkringen som jag valt eller göra om den efter sina behov eller byta bolag utan karens.

boris1
0

AGRIA har ingen karens på kattungar yngre än 15 veckor.Dock endast dom som är reg el under reg!!!!

AnnaS
0

#19 Vilket jag tycker är lite dumt, man kanske inte kan registrera i rätt färg förrän en maskad kattunge har maskat ut tillräckligt vid kanske 10 veckors ålder.

Råkade ut för detta, en blå kattunge blev sjuk och jag hade inte registrerat kattungen eftersom jag inte visste vilket mönster hans systrar hade än. Nu blev det inte så blodigt ändå, men…

Spotless
0

Men man kan alltid skicka in pappren till stambokföringen med notering om att det ännu är för tidigt att avgöra färg och/eller mönster. På så sätt är kullen under registrering.

MonicaLagerquist
0

Jag har gjort iordning mina kattungars regpapper och kommer att kompiltera med färger senare då jag inte vet om de röda och crem killarna är möstrade sen får jag väl be SVERAK hålla på stamtavlorna tills jag är klar med det.

Strawberrygirl
0

#19 Ah, ok…. då var det därför då. Mina var ju inte reggade ännu på grund av att jag funderade över färg. Men när jag läste i villkoren så stod det att det var 21 dagars karens. Hmm… de behöver nog förtydliga sig lite mer. Flört

Natali
0

Jag tecknart individuella försäkringar på kattungarna vid 6 veckor, tidigare var det nog 5 v, via agria.

Om man inte har reg nummer så får man endast en liv på 1000 kr. Jag får maximalt rabatt på deras försäkringar så max vet vård och liv på 10 000 kr kostar 800 kr per år. Det vill säga att det lär väl kosta max 300 kr för mej.

Det går också att teckna en kull försäkring, om man av anledningar vill ta bort avels försäkring på honan. Då tar kull försäkrningen över i stället för honans avel, om man som jag måste omplacera honan innan kattungarna är 3 år.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

citrina
0

Nu fattar jag inte riktigt.

"om man inte har reg nummer så får man endast en liv på 1000 kr" vad betyder detta?

Dolleminas
0

Vet inte hur tidigt man an individförsökra ungar för olyckshändelse, vet att jag tänkte lägga försäkring för "min" Cecilia när hon fyllt 5 veckor… dessvärre dog hon genom en olyckshändelse samma dag hon fyllde just 5 veckor ( skulle även skicka in för reg. samma dag…), då sa Agria att om jag haft en liv/olycksfall på henne hade jag fått ut den…. och att det var endast vid sjukdom det var karens (och den kunde man teckna från 5 veckor), så jag vet att nu när Alma ska ha nästa kull kommer jag ringa Agria direkt och ordna åtminstonne olycksfall om det går, för att slippa samma obehag än en gång om oturen skulle vara framme…

citrina
0

Menar du att man kan teckna liv/olycksfall ännu tidigare? Men sjukdom från 5 veckor och då med karens?

Dolleminas
0

Så fattade jag killen på Agria jag pratade med, det är därför jag ska ringa dem igen när Alma får sina ungar…

AnneAlva
0

#26 Som jag har förstått det via mitt ombud så kan man inte teckna liv/olycksfall innan fem veckors ålder. Innan dess går kattungarna på sin mammas avelsförsäkring och därigenom kan man få ut på försäkringen om något skulle hända. Men det är ett lägre belopp än om det gäller en individuell försäkring såklart.

S*Godreign's Cornish Rex

Dolleminas
0

Till mig sa han att mammans avelsförsäkring inte går in förrän ungarna är under registrering…

AnneAlva
0

För olycksfall tror jag den gör det… men jag ska inte svära på det, kan vara så att kattungarna måste vara under reg. för att avelsförsäkringen ska gälla.

S*Godreign's Cornish Rex

Hanna-H
0

Pratar vi forfarande Agria? Jag var ju i kontakt med dem för några år sen eftersom vi hade en kattunge som behövde akutvård efter att ha ätit kattsand. Han var då 4 veckor och 5 dagar, och försäkringen täckte inget före 5 veckors ålder. Och jag tror det är ändrat från 5 till 6 veckor nu.