Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 996 ggr
MagicPaws
0

Sjungande hane...

Har ju min keeper S*Magic Paw's Corybas här hemma för jag tänkte låna ut honom till avel, problemet är bara att han (som de flesta fertila hanar såklart) sjunger halva nätterna så vi inte får sova och han försöker våldta sin gravida halvsyster Pearl…

Kan inte skilja dem åt för då skriker han som en tok och när jag har dem ihop, vilket hon ändå vill (hon vill ju inte vara ensam) så är han på henne och jag är orolig att han ska skada henne och bebisarna. Denna stress kan ju knappast vara bra för henne 2,5 vecka före nedkomst.

Till saken hör ju att han är lite väl ung för att para kan man ju tycka då han inte ens är 1år… han är född 08-06-28 så han  är ju snart 10 månader, men detta har ju pågått ett tag. Han är ju väldigt snygg typmässigt men efter att han varit ihop med sin då fertila far har han knappt nå päls kvar eftersom hans far har varit på han som en tok.

Jag vill ju både FIV & FeLV testa han före parning och även HCM scanna såklart men jag är osäker på om det är någon vits… för jag lär inte orka stå ut med allt tjorv med han så jättelänge till och då kanske han inte ens hinner para någon lämplig hona.

Vet att jag inte har någon direkt fråga i inlägget, behöver väl mest få ventilera och se hur andra resonerar. Om hans far som är nykastrerad sen kan sättas ihop med honom utan bråk skulle jag ju kunna lösa mycket men det är ju ingen garanti att det går då hans far strilar när han känner sig osäker och underlägsen. Och jag vet ju inte hur lång tid det kan ta innan han kanske slutar med det.

Åååå vad jobbigt det är ibland med avel, fast det är ändå värt det. Flört

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

TereseE
0

Har inget vettigt svar, men vet hur det är. Har en operasångare hemma vi med.

MagicPaws
0

Kan ju tillägga att skälet till varför jag gärna vill se han i avel är hans fina typ och att han är B-blod, och även om han är svart så är han bärare av dilution, choklad och maskat (siam).

Och hans mamma har ju en perfekt rexning även om hon ännu inte är fullpälsad på hela kroppen efter kull och kastrering i vintras men det tar sig.

Josephine
0

Varför tycker du han är för ung för att para?

Eine
0

Instämmer med #3 .Varför är han för ung? 

Är han fertil är det ju bara att sätta ihop honom med någon planerad brud.Kan han så kan han.Screena kan du göra vid första bästa tillfälle.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MagicPaws
0

Nä han kanske inte är för ung egentligen… hans pappa började ju para vid 7 månader, dock har ingen bokat upp sig på honom och nu när han knappt har någon päls vet jag inte om någon ens vill låna han.

Båda hans föräldrar är scannade UA, mamman vid 2 tillfällen och pappan vid en, hans pappas kullsyskon är även scannade UA, men man vill ju vara säker ändå. Ska kolla upp när nästa HCM scannings tillfälle är här på kliniken.

Måste dock ta kort och visa hans typ och hoppas på att någon vill nappa.

Rexjen
0

#5 Hoppas någon nappar. Jag förstår om du vill skanna först.

Har du testat med Felliway?

MagicPaws
0

#6 Jo har bokat tid för HCM scanning den 7/5, dock vet jag ju inte om jag kommer kunna fara dit eftersom Pearl ska föda troligast mellan 9-11 men det kan diffa på 3 dagar kortare så får se.

Ska kolla om jag har råd att köpa Feliway… är ju värt ett försök även på Ravi.

Eine
0

P-piller fungerar också…..

Är det så tokigt att du inte har någon hona själv som du kan använda utan hoppas på att en annan uppfödare ska nappa?Då kan det ta tid förstås.Obestämd

MagicPaws
0

#8 Jo tyvärr är det just så, den enda fertila katten utöver han jag har kvar är hans halvsyster men hon ägs av fodervärd efter denna kullen. Ska ta lite kort och försöka göra reklam för han.

KatternasMatte
0

Ett tips är Homeoexil. Det har funkat på vår avelshane, i alla fall på vandrandet och sjungandet.

MagicPaws
0

#10 Vars finns det att få tag på då?

KatternasMatte
0

Jag köpte mitt på nätet. Googla på Homeoexil.

Jag lägger in en länk, vet inte om det är okey men…

http://hem.bredband.net/twintorp/f3124cb7-fbaa-4801-99e0-36de2dd9ab10-29.html

Eine
0

# 10 är det ett godkänt medel?

Rexjen
0
KatternasMatte
0

#13 Vad jag vet är det ett godkänt homeopatmedel. Om det gör att det är "godkänt" eller inte är väl upp till var och en att avgöra, men jag vet att det är många uppfödare som använder det. Man kan säkert köpa det direkt hos djurhomeopaten också men jag har som sagt köpt det via nätet.

Vill man veta mer om det så kan man googla på det så kommer det upp vad andra kattuppfödare har för erfarenheter av det och vad homeopater. Sen får man avgöra om man vill prova eller inte. Jag valde att prova även om jag inte är helt övertygad om att homeopati fungerar på allt eller i alla situationer.

Eine
0

#15 Jag förstår.ObestämdJag är själv väldigt försiktig med homeopatiska medel,därför jag frågade.