Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 803 ggr
PetrasLova
2009-04-17 11:36
0

Råd snälla!

Hejsan,

jag har två cornishar Wiggo 1 år och Lova 2 år, de har bott tillsammans i snart 1 år. De är bästisar och sover och gosar och busar omvartannat.

Men den sista tiden så tycker jag att de bråkar och slåss mer än vanligt, Wiggo  "attackerar" Lova när hon sover med att bita henne i nacken, han kan komma smygande för att sen hoppa bomben på henne och sen jagar han omkring henne och biter henne i bakbenen och rumpan…hon skriker ju i högan sky såklart. Hon är inte så välpälsad så det syns ju revor i nacken :( …jag ska´ju säga att det är stunder då de brottas och hon kastar honom i backen…igårkväll var det stor strid där Lova skriker i högan sky, det morras dovt i lgh och plötsligt kommer de inrusandes i sovrummet där Wiggo jagar Lova…då gömmer hon sig bakom tvättkorgen jag har där och sitter och vevar med tassarna och svär…han försöker komma åt henne, hon hoppar då upp i tvättkorgen för att fly, och sätter sig och kissar!

Jag undrar om detta är vanligt kompisbus eller ngn form av dominansbeteende som de naturligt utför sinsemellan. Jag brukar inte gå emellan men nu tycker jag att det accelererat.

Ngn härute som känner igen beteendet och vet hur jag skall göra eller INTE göra.

Båda är kastrerade sedan länge.

Mkt tacksam för alla råd vi kan få.  

Petra, Lova och Wiggo

AnneAlva
2009-04-17 12:23
0

Oj, vilken jobbig situation! Rynkar på näsan Min rent spontana tanke är att Wiggo försöker ta ledarrollen som jag gissar att Lova har/haft förut? Även om de är kastrater kan sådana beteenden komma. Jag har en alfahona hemma som är kastrerad sedan många år som bossar över alla de andra, inklusive två fertila honor. Att Lova kissade kan i sådana fall vara en naturlig konsekvens av spänningarna dem emellan och att hon försöker "återta kontrollen" genom att markera att det är hennes revir.

Om det är detta som är orsaken kan jag tyvärr inte ge dig så mycket  råd, vi har provat med det mesta utan effekt och det är bara riktigt lugnt när våran drottning får sitta ohotad på sin tron så att säga. Någon annan kanske har andra idéer och råd. Hur som helst, lycka till och hoppas du kommer tillrätta med situationen!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

cherish
2009-04-17 13:15
0

Hej vännen!

Nu har vi ju pratat i tfn redan och jag gissar precis som Anne att det beror på att Wiggo försöker ta ledarrollen. ;) Vi har ju samma problem hemma nu när rangordningen är ändrad pga kattungar och att äldsta katten blivit lomhörd … vissa dagar är det värre men oftast är det bra. Vi får oxå protestkissning hemma men har inte klurat ut VEM som är den skyldiga …

Mamma Phoebe försöker dominera Wiggos syrra Ciqan hela tiden, en gång så illa att Ciqan fick infektion efter bett, men även där är det lugnare i långa perioder. Jag sa att Rexjen använder en sån där Feliway-propp men jag vet inte vart hon köpt den.

Hoppas de reder ut sina "issues" så att det återigen är lugnt. Hörde ju att de låg och vilade i vårsolen … :D

Många kramar till er alla och lycka till med tentaläsningen!!!!

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

AnnaS
2009-04-17 13:38
0

Feliway kan man köpa hos veterinären och hos vissa apotek. De rekommenderar en sådan adapter på 60 kvadratmeter men jag märkte först effekt när jag hade 2-3 stycken på samma yta.

Rexjen
2009-04-17 15:14
0

Tror precis som Cherish skriver att det är rangordning som det handlar om, kanske har Wiggo fått lite vårkänslor nu då daganra har blivit lite längre och ljusare. Flört

Felliway funkar jättebra, vi hade en adapter i vår förra lägga på 58 kvm när Charlie (kastrat) försökte dominera Gråis (fertil). Vi märkte skillnad redan första dagen. Kankse är det så att olika katter är olika känsliga för Felliway.

Vi köpte adapter och med tillhörande refillgrej på apoteket.

Våra fodervärdar som har Norton har också en Felliwaybula, de har förutom Norton två husisar som han tyckte var skitkul att jaga, inte för att bråka med utan mest för att retas. Vi testade med Felliwaybula och det funkar mkt bättre. De har en bula på dryga 60 kvm.

Lycka till!

ylvan
2009-04-17 22:50
0

*Funderar*

…vaför är det inte att rekomendera att katterna "gör upp"? Finns det risk att de verkligen skadar varandra på riktigt? Så klart är det värt det om de kissar inne ofta men, jag menar, Feliway "löser" kanske problemet tillfälligt, men ska man då alltid ha tre feliway i stickkontakterna? Det bir ju gamnska dyrt i längden…

Mina kissar hoppar på varandra flera ggr varje dag (inte lika allvarligt som TS beskriver) och slåss. Nelli skriker när Gucci biter henne i bakbenen, över ryggen . Gucci kan flyga på Nellie när hom  ligger och vilar, men oftast börjar det med att de slickar varandra och att de sedan snabbt börjar bråka i stället. Oftast går det över efter ett par minuter, men ibland går jag emellan men precis som TS, undrar jag om det är någon vits med att göra det.

aggeelin
2009-04-17 23:34
0

Precis som #5 så bråkar de här ibland och det startar med att de slickar varandra. Charlie reser sig upp ur soffan som på beställning och går rätt fram till Maxen och slickar… sen kan det vara på gång. Och det går över och ibland går jag emellan. Maxen har en del småsår runt halsen ibland och Charlie har lite repor i pälsen men det var länge sen nu. De skriker sällan när de busar/bråkar…

Men för #0 tycker jag att det verkar mer allvarligt "bråk"… och skrik. Prova med Felliway för en period för att bryta beteendet - kan det gå? - när Felliway är slut, återkommer bråket då? Är det någon som vet?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

AnneAlva
2009-04-18 11:28
0

#5 Som aggeelin skriver så verkar TS problem vara lite mer av den allvarliga sorten. Problemet med en katt som blir så stressad att den kissar någonstans är att det beteendet kan bli befäst om man inte gör något åt det ganska snabbt. Det kan bli så att varje gång katten känner sig lite stressad över något så kommer den att kissa någonstans och har man otur så kan den börja kissa utan att vara extra stressad vid just det tillfället. Det blir som en ond cirkel.

Feliway är ju ett "snäll-hormon" och det kan göra skiftet av ledarskap (om det nu blir ett skifte) lugnare och mindre stressande för katterna. Det är absolut värt ett försök!

S*Godreign's Cornish Rex

TamlinsMatte
2009-04-18 12:01
0

TS får rätta mig om jag har fel men för mig låter det som att Lova under pågående anfall försökte komma undan och direkt i samband med det kissade? Och då kan det kanske vara frågan om samma fenomen som får barn att "kissa på sig" av skräck. Jag har sett det ett par gånger på katt i extrema situationer (T påväg från gamla ägaren till mig, Geisha när droppsättningen går fel och det blir rena kriget i undersökningsrummet). Det kan helt enkelt tala om HUR rädd Lova blivt.

Även i det fallet är det förstås viktigt att göra något, även om kanske kisseriet inte fortsätter. Men katten mår ju dåligt och kan börja förknippa saker med det där hemska (Geisha fick panik varje gång någon drog i hennes tass efter den ovanstående incidenten - hon kissade inte men ylade och blev som en ål. Länge gällde det även vid kloklippning)

Vad att göra är däremot lite mer oklart. Feliway är definitivt värt att prova, och kanske prova i höga doser till att börja med. Jag är en förespråkare av "gör upp" men det får ju inte ske till priset av mående eller beteendestörningar. Men det vore liksom synd att behöva sära två så goda vänner.

PetrasLova
2009-04-19 14:18
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla vänliga själar som svarat mig!

jag har haft fullt upp inför tenta skrivning i lördags så därför har jag inte svarat er ännu. Nu är tentan avklarad så nu…så.

Det står alldeles klart för mig efter att läst era svar och pratat med Cherish på telefon att det handlar om försök till rangordningsskifte, Lova är "statsminister" här hemma och har alltid varit…nu är han äldre och MYCKET större än henne, han är påverkad av våren…han går omkring och jamar och sitter vid dörren och vill ta en promenad i trapphuset ( detta sker ofrivilligt ibland då de ju sitter och väntar på mig vid dörren, då finns det chans att rusa ut :) )

De älskar ju att mysa de här två tillsammans, det tvättas och putsas på varandra nästan jämnt och sover ihop om dagarna.

och Wiggo utmanar alltid Lova när hon sover så visst stämmer det att han vill försöka att dominera henne och vilket tillfälle är bäst att komma åt henne om inte när hon sover?  

Jag är av åsikten att naturen behöver få ha sin gång så jag låter dem göra upp sinsemellan själva men denna kväll som jag beskriver i tråden kändes annorlunda än tidigare då hon kissade och lät alldeles annorlunda.

Det har varit lugnt sedan dess, blir det värre igen så provar jag Feliway.

Bifogar en bild på mysisarna!

Tack snälla för råd och tips!

PetrasLova
2009-04-19 14:20
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer det en bild till Kyss

AnneAlva
2009-04-19 14:55
0

Vilka gosebilder! Kyss

S*Godreign's Cornish Rex

PetrasLova
2009-04-23 19:26
0

Wiggo har snällt ställt sig i ledet igen…Lova äro herren på täppan…idag har vi varit ute på vår första härliga promenad i skogen igen och vad gott alltig luktade och det fanns masssssor av flugor och fjärliar att jaga i solen! Ja naturligvis jagades de av mina goa kissar, jag höll mig stillsam i skogen Skrattande