pälsvård
Hej!
Hur tar ni hand om era katters päls? Cornishen har ju en väldigt speciell päls.
Borstar ni dem? Med mjukborste, karda eller något annat?
Vad använder ni när ni duschar dem etc…?
/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus
Jag borstar dem med en mjuk borste då och då, mest för att de tycker att det är väldigt skönt. Jag badar dem sällan, men alltid ca 2 veckor före utställning och då med ett milt kattshampoo. Innan bedömning på utställning preparerar jag med pälsglans, men någon annan pälsvård har jag inte gett mina katter.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Okej, jag funderar på att köpa en mjukborste och se om det är något som går hem :)
Vad använder du för shampoo? :)

Badar med Espree-schampo och balsam minst två veckor innan utställning, om det behövs.
Ika ställdes i höstas när kattungarna var ca 4 mån och henne hade jag inte badat sen hon var på utställning förra gången ett drygt halvår tidigare…
Tvättar dock alltid svarthakan och kollar över öron och nos så där inte är nåt skräp innan utställning.
Drar över med en gummikarda nån gång ibland, precis vid fällning på våren och ibland innan utställning.
PetSilks silkedroppar om man ska vara extra fin.
Borstar/ryktar mina katter när de fäller.En gummihanske med noppor på fungerar utmärkt.All gammal ful päls försvinner och lämnar plats åt ny fin…Badar dem vid behov ,och särskilt efter show.Lite borstning och antistat kanske, före utställning.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Låter som det är lagom mycket jobb med en cornish päls :)
Javisst, det är inte svårt alls att vårda en cornishpäls 
Använder också Espree
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Det är väldigt olika från rex till rex
Jag prövar mig fram. Allt från gummikarda till mjuk babyborste beroende på katt och pälstyp. Sedsan är borstandet lite mys också så här borstas det vare sig det behövs eller ej.
Håller med Anki att det beror väldigt mycket på pälsen vad som funkar bäst. Borstar gör vi med jämna mellanrum för de tycker det är så skönt.