Din drömcornish
Skulle vara kul att höra hur eran absoluta drömcornish skulle vara? Är det kanske en katt ni haft, har eller önskar er i framtiden…
Beskriv gärna typ, färg, päls och personlighet och lägg in bilder om ni redan hittat eran drömcornish.
Kul! Jag tror att den här idén har varit uppe förut, men det kan friska upp med en ny drömcornishtråd. Min drömcornish har i alla fall förändrats lite sedan senast 
Min drömcornish är först och främst en trevlig och sund katt, en sån där katt som riktigt utstrålar styrka och smidighet. Pälsen vill jag ha tät och vågig som ett veckat sidentyg. Jag föredrar lite för tjock päls framför ingen päls alls, men eftersom det är en drömcornish det ska vara så ska pälsen vara som på min Mojjbojj. Det är min drömpäls! Färgen ska vara röd van på både hanar och honor. Det är den absoluta favoriten. Van eller harlekin är min nish.
Profilen ska vara romersk med en stark haka. Öronen ska vara välplacerade och öppna. Storleken på öronen ska klä katten. Jag vill inte ha några små öron, men jag föredrar något mindre öron som sitter högt placerade än jättelurar som pekar åt sidorna (tur att man inte ska behöva välja
). Benen ska vara höga och svansen lång.
Storleken på katten ska vara medel. Inte för liten och inte för stor, men katten ska ge ett lätt intryck i förhållande till sin tyngd. En välmusklad och förhållandevis kort kropp är önskvärt, men det är inte lätt att få fram katter på vilka den enda korta detaljen är kroppen, när allt annat ska vara långt… 
Jag har ingen befintlig drömkatt, men jag skulle kunna nämna några katter jag verkligen gillar, även om ingen uppfyller alla mina drömmar om hur min drömkatt ska se ut:
Jena Scardinius *PL, JW (som är helsyrra till Kisi), S*Änglarnas Magic 8-Ball, IC.DK* Tvaermose's Yavanna Kementári & NL* Pandragon Weathergirl får bli mina favvoexempel ;) Ganska olika katter med mycket fina egenskaper… Sen måste jag klämma in en riktig höjdare med topptemperament och underbar päls förstås: S*Qurramoyaz Urd 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Det huvudet! Rak profil höga fina öron,bra haka,tät päls med hårda vågor. Det är en Sebettibokatt och jag stod på kö i 2 år för att få en unge efter henne.Så föddes äntligen kullen med DEN fina honan och uppfödaren lade ner sin verksamhet…inte för att jag skulle ha en av ungarna
utan för att hon fick bekymmer av personlig art.
Marie Lorenssons Faries Half Life, *Rut* blev jag också förälskad i
(jag kopierade bilden från Pawpeds)

Katten så vacker att det lyste om henne.Jag frågade direkt Mari om jag kunde få tinga en unge om hon skulle para Rut.Nu blev det inte så.Någon annan katt har jag inte sett som tilltalat mig på samma direkta vis! Är inte alls glad i typen som finns på en del katter med i mitt tycke för kort huvud och ej rak profil utan bullig.Att katt ska ha superbt temperament är självklart.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
# 2 Ååå, jag kunde ha nämnt Rut bland mina favvoriter också… Och min rara Nappis! 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#3 För mig är hon en så stark favorit så hon var självklar.
Det närmaste en perfekt katt jag sett på bild är nog Stephs Pendragon's Weathergirl alias Zoé. Tror nog att Steph tycker det är ok om jag lägger ut en bild på henne. 
Jag föredrar rundade linjer och "bulligt" huvud, som Eine säger. Som ett liggande ägg helt enkelt och inte alltför prominenta kindben. Hakan ska fylla ut så att det blir en rundad harmoni runt om. Magic 8-ball, som Twiggie nämner, har ett i min mening fantastiskt huvud. Jag tycker det är ok både med romersk och ordentligt CFA-präglad profil med ordentlig bump. Rak profil har jag kommit ifrån i tycke, den blir ofta för plan eller lång för min smak. Rex-O-Rama Not Your Ordinary Type, som ägs av Piupaws i Finland, ser ut att vara enormt häftig i typ tycker jag. Vad gäller päls är Ankis Dragonfly van Berkendonck en exceptionell katt. Hennes päls är nog den ljuvligaste jag känt på, även om den inte är så där vattrad och hård som många favoritpälsar är så ligger den tätt och vågorna är inte det minsta delade. Tea Tuominens katter (Changes, tidigare Darling-Isis) ser också ut att ha magnifika pälsar. Sen har vi en kisse jag bara sett en bild på men det var nog som när Eine såg Ruth tror jag, kärlek vid första ögonkastet. Om hon ser ut som på den bilden är hon bara WOW… Namnet är Kaylee's Eowyn och hon finns på bild här.
Jag är nog perfektionist. Har inte hittat min drömcornish än, men jobbar konstant på det 
Jag tycker alla katter som nämns i tråden hittills är fina exemplar för rasen.
Min favorit hittills- eller den som fick mitt hjärta att hoppa rejält för ganska många år sedan är Maijas vackra katt Clara eller WW'04, SW'04, GIC FIN*Piupaws Clarabelle, DM som hon heter i stamtavlan. Jag träffade henne långt innan alla titlarna hamnade i stamtavlan och blev helt betagen. Bilden gör henne inte riktigt rättvisa tycker jag - Hon är vackrare i verkligheten och har en sånt trevligt temperament. Hon har dessutom visat sig vara en mycket bra avelshona och jag drömmer om att en dag ha en liten Clara-släkting här hemma.
# 6 jag har ju ett Clara barnbarn ;)
Drömcornish ja… Ojoj, vilken svår fråga, för och nackdelar med allt.. Jag vill ha öron och haka :P och bra päls. Höga ben och långa svansar :) Huvudet får inte vara för långt, hellre cfa-typad då. Jag älskar ju Chillis bulliga huvud och kraftiga kropp men han har alldeles för tunn päls. Sen vill jag personligen inte ha dom allt för små storleksmässigt. Färgmässigt är det helt klart vitfläckarna som tilltalar mig och maskat är en färg jag helst inte vill ha..
Men jag som så ny inom rasen läser, ser och lär.. (och min första kull blir väl maskade små katter med långsmala huvuden och taxben… ;) )
Det finns MÅNGA vackra Cornishar här; Nappis <3, Zoé, Clara (även om jag giller mer om dotter Pipa).. Men det finns ingen, som har ALLA kvaliteter perfect. Och det kanske bli en sådan aldrig. - jag vet, jäg är också perfektionist som Anki :D
Dröm cornish skulle ha bra päls, stark haka, rak profil, enorma öron, elegnat kropp osv…. Men för mej, temperament är det viktigaste! (Och hälsa).
Min älskade Merri var drömkatt i många sätt; definitiv inte värdens elegantest katt, men mycket mycket kära för mej. Saknar honom mycket.
#8 Du har så rätt.
Inte ens den vackraste vi plockar fram här har allt!Då skulle vi kunna sluta med avel när vi fått den perfekta katten.
Jag nämnde bara de katter som talat direkt till mitt eget skönhetssinne,katter som lyser eller hur jag ska förklara det.Katter med utstrålning! Alla som ställs har ingen utstrålning så de faller platt i mina ögon.De två gånger jag frågat efter avkommor på en viss katt är på just på de två katterna på bilderna.