Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettutställningar
Läst 1519 ggr
Ulle70
0

Sverak eller IDP

Jag har bara ställt på Sverak utställningar tidigare, men ska nu åka till SNRF´s utställning i Uppsala. (IDP) Är det något speciellt jag ska tänka på??

Jag ska också ställa i Örebro i juni, finns det mottsättningar inom Sverak mot IDP? Kan man utan problem ställa ut för båda organisationerna om man så känner för?

Eine
0

Ja, att du kommer att få en trevlig dag kanske?Flört

Finns motsättningar,ja inte från mig iaf.Det är ingen klump som tycker si eller så,det är individuellt,och jag tror många inte vet ett dugg,vare sig om motsättningar eller att det finns olika förbund/klubbar.Är du med i Sverak kan du utan problem ställa ut hos IDP.Men inte tvärtom tyvärr!Där är inte Sverak lika öppna för samarbete ,vilket jag personligen beklagarGråter

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MyTwiggs
0

Sen kan man ha i åtanke att IDP och FIFé har några vesäntliga skillnader i standard för CRX…

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul att du kommer till SNRF jag ställer två av mina katter då.Jag är medlem i både SVERAK och IDP.Reggar mina kattungar i SVERAK och är stödmedlem i en IDP förening.

Burarna på IDP är lite annorlunda och sen brukar SNRF ha sina burar på ett litet annat sätt.

Besökarna är på ena sidan och utställarna är på den andra.Det fungerar bra med det vanliga burskynket om man inte vill ha ett specialskynke för IDP.

Sen är IDPs  enkelburar lite större än SVERAK burarna och dubbelburarna är lite mindre.

Stolt ägare till tre La permer

Ulle70
0

Tack för hjälpen, allihop. Vilken tur att du skrev om burarna Monica. Jag har ett burskynke till dubbelbur som jag med ett band gör om till enkelbur så jag hoppas att jag ska kunna använda det.

Brukar SNRF ha burplacering eller får man välja bur efter eget huvud?

MonicaLagerquist
0

Det är burplacering så man får sitta där man blir placerad.

Stolt ägare till tre La permer

AlexH
0

Det ska bli väldigt trevligt att se dig där i maj :)

JAg tycker mig se samma individer både inom SVERAK och IDP som går bra på utställningarna, och inom IDP har vi domare från flera olika länder, väldigt sällan skandinaviska domare.

JAg kan jubara ställa i IDP eftersom jag är full medlem där, det innebär färre utställningar för mig och lite längre resor. Men jag ångrar inte mitt beslut att byta över till IDP från SVERAK. Vill man däremot ställa väldigt mycket så har ju SVERAK mycket fler utställningar.. och då kanske det är rätt val..

Du får läsa på standarden för CRX på IDPs hemsida www.idpnordic.se  och jämföra den med SVERAKs så ser du var likheterna och olikheterna är.

precis som standarden inom CFA och WCF och TICA skiljer sig från Fifes standard.

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
0

En bra rex är en bra rex..GladOavsett var den ställs.

Clee
0

#7 Mja, det är ju en sanning med modifikation. Flört En regionsvinnare inom CFA skulle inte gå särskilt väl på utställningar med SNRF-standard, såsom IDP och vice versa. I mina ögon är det drastisk skillnad mellan vad t ex dessa förbund, men även SNRF och FIFe förespråkar för cornish rex. Kom just på att du inte var på rexkonferensen i höstas men där var Dagny Dickens vänlig nog att klargöra vilken typ av cornish rex hon föredrog och, som domare inom IDP, förespråkar. Den uppfattningen var mycket långt från t ex min egen men även andra, som närvarade där (varav ingen födde upp via IDP).

MyTwiggs
0

# 8 Jag vill nog hålla med dig där (som jag ofta vill Flört). Att det är skillnad i standard innebär ju att man i grund och botten har olika profiler att avla mot om man enligt sitt förbund vill ställa ut rastypiska katter. Visst är en bra rex alltid en bra rex, men jag kan se fantastiska exemplar som är totalt olika och jag personligen skulle inte vilja avla mot IDP-standard. Vad som också konstaterades på rexkonferensen i höstas var att FIFé (hahaha…. utöver att det inte ska vara någon apostrof över é i FIFé Flört) har en luddig standard. Det kanske är därför katter med så totalt olika typ kan gå så bra på FIFè-utställningar… Jag vet inte om jag gillar det, men samtidigt har ju jag en helt egen smak och en egen drömcornish som inte jag vill ska inskränkas av en allt för strikt standard…

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Silkwaves]
0

Nej efter ha grottat ner mig i jämförelser mellan de olika förbundens rasstandarder inför Nordiska Rexringens konferens så måste jag hålla med Twiggy och Clee - utifrån vad som faktiskt står i respektive förbunds standard skiljer sig en "bra rex" en hel del mellan t.ex IDP/GCCF  och Fife och CFA och TICA.

Inom SVERAK är det Fife standard som gäller och inom IDP IDP/GCCF-standard. Det går inte att komma ifrån. Sedan finns det uppfödare som gillar t.ex CFA och TICA och jobbar åt det hållet. Sedan precis som Twiggy skriver är Fife standarden ganska så luddig i vissa delar och jag personligen skulle önska en något tydligare standard, som skulle leda till en enhetligare Fife typ på sikt.

Jag försöker hålla mig till Fife-standarden men känner en definitiv dragning mot CFA/TICA standarden. Mitt stamnamn är därför registrerat i både Fife och CFA.

Tror att det som uppfödare är lämligt att välja det förbund vars standard mest passar ens eget ideal. Vi tycker lite olika och har olika idealbilder av våra rexar och det finns inte fel eller rätt bara olikheter - eller har vi det? Tänkte på tråden om "Din drömcornsish" .

Leffe
0

Spårar kanske ur lite, men med alla dessa olika standarder kanske man skulle ha t ex klassisk Cornish Rex och t ex modern Cornish Rex

[Silkwaves]
0

#11 Nej jag tycker inte alls att du spårar ur. Tanken har slagit mig med Glad

Eine
0

Det är väl bara att prova att ställa ut!GladSkillnader finns på katter och smak och standard.Om en rasstandard verkar luddig ger den mer frihet för tolkning och det är bara bra då vi har olika preferenser.Jag har fått BIS kh kattunge ibland på IDP.Och det är katter som håller på Sverakutställningar också. Jag är inte alls intresserad av andra förbunds ideal,utan avlar enligt vår Fife -standard.Annars bytte jag förbund.Flört

Ulle70
0

Tack Eine.

Jag ska prova ställa lilla Isa första på IDP och sedan på Sverak i Örebro. Jag åtekomme med hur det gått. SÅ får vi se vad de olika förbuden tycker och tänker om henne.

Eine
0

#14 På SNRF träffas vi!Glad

Ulle70
0

#15 KUL!  Hoppas att du kommer förbi och hälsar om jag inte hittar dig först. 

Kikade i Isa´s stamtavla, hittade en av dina "gamla" kissar där. S*Djäknens Yan Yan.

Eine
0

#15 Yan Yan ,en riktigt snygg tjej

Ulle70
0

Åhhh. så fin hon var/är! Skrattande

A-M.H
0

….skriver så sällan här..men nu kände jag också för att skriva…jag ställer både på Sverak och IDP..måste bara framhålla att just SNRF.s utställningar är mycket trevliga och lättsamma…alltid kul att ställa på dem.

Sen att det skiljer i standard ..ja så är det nog..eller så är det..och det är sällan samma domare år ut o år i på IDP..alltid nya domaransikten och katternas namn står på bedömningssedlarna.

Har ställt min Gunvald (Fife IP&IDP PR S*Jazz Annas Georgy Porgy )som på Sverak utställningar blivit både NOM och BIS vid flertal tillfällen..det har han även på IDP..domarna där har ääälskat honom..och han är nog en lite mer extrem typ. Så där Eine är det nog så..en snygg crx är en snygg crx..ställde min Cigge som tyvärr inte är i livet längre och han var en lite mer kraftigare kille ..det gick jätte bra för honom också..han sopade banan på IDP-uställningarna han deltog i..om man nu får skryta lite..

Jag ser verkligen fram emot utställningen i Allianshallen, träffa alla trevliga IDP-människor, kul att du kommer du också. det kommer säkert att bli en jättetrevlig utställning.

En fotot på Gunvald när ahn sträcker ut på balkongen, ifall ni vill se min snygga kille Flört

Ulle70
0

WOW, jisses så LÄCKER kille….Tycker att Gunwald var ett passande namn, när man tänker på Sjöwall-Wahlöö böckerna. (orginalet) Han var ju extrem han också, och han var ju väldigt mån om sitt utseende. Flört