Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 2035 ggr
TereseE
2009-04-11 22:38
0

Överviktig cornish

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina svärföräldrar har köpt en omplaceringscornish (kastrerad hankatt som är 3,5 år) som är kraftigt överviktig. Då menar jag inte bara lite utan rejält. Hos sin tidigare ägare har han fått Friskies torrfoder och Sheba blötmat.

Våran katt får Orijen och jag undrar om de skulle kunna byta över till det istället för att fortsätta med den gamla dieten som uppenbarligen inte är bra för honom?

Jag gav dem tipset att ta katten till veterinär som får lägga upp en passande diet, men tänkte höra med er härinne som är proffs på rasen vilka råd ni har att ge?

TereseE
2009-04-11 22:40
0

En till bild, från sidan…

TereseE
2009-04-11 22:41
0

Kanske ska tillägga att han är stor och grov i typen, men han är inte smidig för 5 öre och ser ännu fetare ut i verkligheten.

Medea
2009-04-11 23:22
0

Jag har också en hankastrat som lätt lägger på sig lite för mycket. Det som fungerar allra bäst på honom är blötmat. Vi ger Mjau oxkött, och han mår bra och håller vikten med det. En av fördelarna med blötmatsdiet är att katten kan äta rejält, och ändå gå ner i vikt då blötmaten bara innehåller kött och vatten och inte massa spannmål (=bukfylla) som torrfoder gör.

TereseE
2009-04-11 23:28
0

#3 Tack för tipset! Har fått höra från flera håll att just Mjau bötmat är ett bra sätt för säker viktnedgång.

Det torrfodret som vi ger (Orijen) innehåller också massor av protein istället för kolhydrater. Men eftersom den här killen har ett stort intresse för att äta så gissar jag att ditt tips skulle vara bättre för honom eftersom han ändå kan äta rätt rejält utan att bli tjock på det.

MonicaLagerquist
2009-04-11 23:32
0

Tyvärr så har de flesta veterinärer väldigt dålig koll på hur man bantar katt.Mitt tips är att banta honom med hjälp av en diet på mjaublötmat.Plus motion antingen koppel promenader eller rejäla lektillfällen inomhus.

Stolt ägare till tre La permer

Medea
2009-04-11 23:32
0

#4 Ja, Orijen är ju ett jättebra torrfoder egentligen, men man skulle ändå behöva begränsa tillgången betydligt mer än om han bara fick blötmat. Dock är ju torrfoder klart smidigt! Man kanske skulle kunna ge blötmat två-tre gånger/dag, men även ge lite Orijen. Gömma lite Orijen, eller kanske kasta och låta honom springa efter (ger dessutom extra motion)?

citrina
2009-04-11 23:33
0

Eftersom han är van vid blötmat skulle jag välja ex Mjau i tetra eller på burk, fyller bättre än torrfoder och innehåller inte onödiga kolhydrater. Dessutom riskerar man inte att katten dricker för lite.

Man kan också ger köttbitar och hjärta som komplement för att han ska få tugga mer + att det tar längre tid och således ger mer tillfredställelse.

citrina
2009-04-11 23:35
0

Orijen har ganska högt energiinnehåll men "rätt" kalorier, främst från protein och fett. Dock tror jag mer på Mjau initialt men kanske Orijen som godis om han är väldigt förtjust i torrisar.

TereseE
2009-04-11 23:38
0

#5 Det är väl just det som är kruxet, att man ska ha turen att hitta rätt veterinär och det kan man ju inte veta i förväg. Lek och motion tror jag han kommer få en stor portion av, han är också selvan så promenader kommer säkert finnas med bland aktiviteterna också.

#6 Precis, en torris i utbyte mot ett rejält träningspass kan ju vara en god idé, två flugor i en smäll.

Hur vänligt är Mjau blötmat för magen? Enligt tidigare ägaren ska den här katten ha lätt för att bli dålig i magen. Det skulle vara därför som hon inte velat byta foder. Men en fet katt som knappt kan röra sig är ju ingen lycklig katt heller…

TereseE
2009-04-11 23:41
0

#7-8 Tack för dina tips, kommer hälsa dem att Mjau blötmat is the way to go.

MonicaLagerquist
2009-04-11 23:44
0

Söt är han i vart fall.Vad är hans söndagsnamn?

Stolt ägare till tre La permer

Medea
2009-04-11 23:46
0

#9 Min kisse har också känslig mage. De med fisk och räkor ger jag inte (vill inte ge fisk/skaldjur i onödan). Kycklingvarianten körde vi på ett bra tag, men sedan började han reagera på det, vilket är ganska konstigt då han inte verkar vara känslig för kyckling i övrigt (rå eller i torrfoder). Nu ger vi som sagt oxkött, vilket funkar bra! Vänj över katten sakta, sakta så går det nog bra.

TamlinsMatte
2009-04-11 23:53
0

Jag skulle nog som andra varit inne på avråda från veterinärråd initialt. Det är inte det att den kosten inte fungerar - det gör den… Men kostnadsskillnaden på att föda upp Tamlin på Hills r/d eller RC Obesity som det då handlat om och att ge honom Mjau har liksom sagt sitt. Tamlin går ned i vikt på Mjau blötmat, men han avskyr blötmat så en del handlar om att lilleman vill svälta sig… Men även Mjau torrfoder verkar ge exakt samma effekt (ihop med blötfoder) som den fina dietmaten. Med den skillnaden att Wille - min inte alls store husis - far uppenbart illa av dietmaten. Förvänta dig dock inga mirakler, det tar än längre tid för katter än för människor att nå en målvikt säkert. Jag räknar grovt med att kanske vara i mål om ett år nu - 1,5 år efter start. Och då är jag nöjd och glad när jag ser att vikten pekar nedåt.

Sedan kan det allt vara trevligt att promenera herren. Att hitta på roliga bus är också nyttigt (Tamlin älskar att jaga sina torrfoderpulor - vilket gör att han både äter långsammare och dessutom gör av med energi när han tar in den). Han är inte så gammal än så det borde inte vara så svårt. Värre är att hitta på aktiviteter med en 9-årig hjärtsjukling (som min tjocke T) men men…

TereseE
2009-04-11 23:57
0

#11 Han heter S*Kvasikattens Nils i stamtavlan.

Söt, snäll och mysig jättekisse!

Clee
2009-04-12 00:45
0

Jag stämmer in i kören som lovordar blötmat (eller snarare INTE torrfoder) som metod att få ner en överviktig katt till bra vikt. Känslig mage beror tyvärr också ofta på att katterna inte fått tillräckligt varierad kost, så det blir en ond cirkel att fortsätta ge dem ensidig kost, även om man förstås inte bör utsätta magen för häftiga foderbyten.

Kan visa min Dexy som exempel. Först en bild på honom när han vägde som mest och åt enbart torrfoder (dessutom Royal Canin Light och Indoor…)

Clee
2009-04-12 00:49
0

Och sedan ett par år senare, när han åt endast MJAU på burk samt BARF. Numera äter han enbart BARF på lamm och vilt.

Tilläggas bör att lösningen på övervikt hos katt inte är att byta ut fettet mot kolhydrater utan att ge mat i mindre mängd. Visst är det bättre att ge t ex BARF på kyckling eller kalkon i stället för fläsk men återigen, nyckeln är att avväga mängd och ha is i magen med en gnällig katt som vill äta mer.

TereseE
2009-04-12 01:02
0

#15-16 Kul att se skillnaden!

Verkar vara en samstämmig kör som pekar mot Mjau blötmat.

Tack så jättemycket för era tips!