Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1537 ggr
Ylva-Li
0

Sjuk kisse..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jade och Puck har varit väääldigt förkylda. Hesa och slöa. Puck har knappt kunnat jama alls!
De har nyst och snorat och haft sig. Vi var till vet för en vecka sedan och konstaterade att det var bara en förkylning. Ingen feber osv. Bara hem igen och vänta ut eländet.
Jade blev dock bara värre.. Lillfisen gör inget annat än att nysa och nysa. Hon har legat hela dagarna under mitt täcka och snorat och haft sig. Igår kände vi att hon var jättevarm så vi tog temp och såg att den var nära 40 grader. Snoret på lakanet var också gul/grönt. Infektion alltså..
Det var bara att ringa vet imorse. Som tur var så fick vi tid på eftermiddagen. Väl där hade Jade 40.4 graders feber och nös som en tok. Ögonen rann och nosen likaså. Vi fick recept på medicin och hon fick redan där en spruta i nacken med lite medicin och febernedsättande. Samt att vi fick med oss lite hills a/d mat. Vilket verkligen behövs!
Lillskruttan är redan vid normalt tillstånd tanig och smal.. Förra veckan vägde hon 2.7kg, vilket är mycket mindre än vad hon brukar. Tror hon normalt ligger runt 3kg iaf. Idag vägde hon 2.5kg.. Hon har alltså gått ner 200g stackarn!
Men inte undra på att hon inte velat äta med den febern.. :( Stackars liten..
Sprutan hjälpte verkligen för väl hemma har hon varit runt lite i lägenheten, ätit lite av allt möjligt vi har framme. Både hills, torrisar och vårt vanliga blötfoder.
Puck är mycket bättre än tidigare. Hon nyser fortfarande lite nu och då, men hon är pigg och busar tom lite. Så vi hoppas att hon inte får samma infektion.
Fy vad det luktar illa föresten!
Jade satt och tvättade sig här förut och hennes andedräkt verkligen stinker infektion..!
Imorgon bitti ska vi hämta ut medicinen så vi kan börja ge henne 2 gånger per dag.

Lillskruttis..
(Bilden är inte nytagen.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AutumnWicca
0

Stackars kissar! Hoppas allt går bra och att de snart blir friska och pigga igen! Vilken tur at ni fick komma till veterinär så snabbt!

Btw, otroligt fina ögon din kisse har! *smälter*

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

MonicaLagerquist
0

Skönt att de har piggnat till.

Stolt ägare till tre La permer

AnneAlva
0

Nej vad tråkigt, inget kul för stackars lilla Jade med den infektionen. Hoppas hon blir frisk snart!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Ylva-Li
0

Usch nej. Hon är alldeles jättesjuk! Enligt sig själv också. ;)
Sambon tog ner henne från micron. Han tyckte inte hon skulle nysa ner den med allt snor som far omkring. Vilket mjau hon utstötte! "Dumma husse som plockar ner! Jag är ju faktiskt SJUK!"
Just nu sover hon innanför min tröja som hon brukar. Känns skönt. :) Då är hon iaf lite mer sig själv.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Avots
0

Hoppas hon kryar på sig snart!

[Wiveka]
0

Åhh, hoppas hon blir bättre snart!

Eine
0

Så trist,de måste ha fått en stor portion smitta  från ngn? Bra medicin brukar kunna hjälpa upp situationen och så får ni hoppas att det inte bryter ut gång på gång  sedan. Sådant kan ibland hända med virus.Lycka till med tillfrisknandet!Glad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Spotless
0

Det är verkligen jätteviktigt att Jade (och Puck) får i sig vätska och näring. Jag tror att det mest är snoret och slemmet som gör att Jade inte vill äta. Prova att hålla upp maten och vätskan åt henne så hon slipper böja ner huvudet. Jätteviktigt också att ni håller rent runt nosen från ihopkletat snor. Neseril näsdroppar för de allra yngsta barnen, de som är engångsförpackade i små plastpipetter, kan man använda till katt. A/D kan du blanda ut med lite vatten och mata i henne med spruta om hon inte äter själv. Hoppas hon piggar på sig snabbt nu! Fick hon antibiotika? Det hjälper ju inte mot virusen, men ibland kan vet. ge det i förebyggande syfte men mest då om det är en ung eller gammal/annan svag individ med större risk att dra på sig lunginflammation.

Ta hand om tjejerna och dig själv Ylva!

MyTwiggs
0

Oj så jobbigt och obehagligt! Hoppas att katterna tillfrisknar snart! Det där är inte att leka med!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

miano
0

Håller tummar och tassar för att hon blir bättre.

Hundar har ägare.Katter har betjänter...

Änglatassen's Cornish Rex

Ylva-Li
0

Tack för bra förslag. :)
Som tur är så blir hon inte täppt i nosen. Det bara rinner. Men vi håller uppsikt så det inte kladdar igen.

Vi fick en pasta utav vetten. Vetrimoxin heter den. 2 gånger om dagen i 10 dagar.
Idag har hon ätit och druckit bra. En halv a/d burk, torrfoder och maaassa vatten. Hon nyser fortfarande, men håller tempen nere och verkar iaf lite piggare.
Hon är iaf jätteduktig med medicinen. Sambon lägger pastan i handen så äter hon därifrån utan problem. Hon tycker det tom är gott. Det är smaksatt med kött tror jag.

Hoppas verkligen att vi får bukt med det hela och att det håller sig borta sen.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

emiya
0

Oj, då! Hoppas de små blir friska snart och fort!

Ylva-Li
0

Idag har hon varit mycket täpptare. Så vi köpte näsdroppar för små barn som vi har försökt ge henne. (Inte världens lättaste..) Hon har knappt ätit idag. Så får se om vi behöver mata henne sen. Hon känns varmare idag också. Så kanske lite feber igen. Och förstås. Är nosen täppt så smakar mat inte så gott..
Det rosslar om henne när hon andas och det piper lite. Vet inte om det är täpptheten i nosen som gör det.

usch.. blir så orolig för lillskruttan.. Iom att hon redan är så liten blir man så rädd att hon inte ska klara det här..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Eine
0

#13 Se till att  få Synulox istället för Vetrimoxin.Det bör vända snabbt när man fått antibiotika. Vetrimoxin är en ganska snäll sort som inte tar allt! Försök snabbt som attan, vänta inte till på tisdag!Jag blir orolig när hon inte blivit bättre!

Ylva-Li
0

Usch då.. Ska ringa vet direkt imorgon bitti och höra med honom. Bara hoppas han inte tagit påsklov. Får kanske ringa hem till honom istället. (syrran känner honom och hans fru privat.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Eine
0

#15 Vill inte skrämma upp dig,men dagarna går och katten blir svag..ingen bra sits.Återhämtningen blir jobbigare och längre.

Ylva-Li
0

Det är just det som skrämmer mig.. Jag är fruktansvärt rädd för henns skull. Idag fick vi muta i henne medicinen, igår åt hon den med god aptit.
Ska ringa imorgon bitti. *håll tummarna att de finns på plats!*

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Eine
0

#17 Det finns fler veterinärer om du har möjlighet att åka.Var bor du? I t ex Uppsala har vi månge veterinärer och även Ultuna Djursjukhus.Stackars dig jag förstår hur orolig du är.

emiya
0

Hur går det? Hur mår den lilla..? Tänker på er och håller tummar och tassar…

Ylva-Li
0

Tack. Just nu sover hon igen. Vi ska också snart gå i säng.
Jag hoppas vår vet har öppet imorgon.. Annars får vi åka in till Uppsala. Bor ju i Örbyhus.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

emiya
0

#20 hoppas att ni får sova gott. Lycka till i morgon!

Ylva-Li
0

Idag mår hon mycket bättre. Hon har ätit massvis. Efter lite näsdroppar så gör hon knappt annat än att äta. Hon låter också mycket bättre. Mest bara täppt nu. Skruttkisse.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

MyTwiggs
0

# 22 Skönt att hon är bättre! Hoppas att det har vänt på riktigt nu!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

emiya
0

#22 Åh, härligt! Nu blir det nog bara bättre och bättre!Glad

[Silkwaves]
0

Å vad skönt Ylva - jag har tänkt på er. Ni har haft det så tjorvigt så det är inte sant - känns som ni drabbats av allt elände. Men nu är det över ska du se.

Ylva-Li
0

Åh tack. :) Jade verkar bara bli bättre och bättre, så vi håller alla tummar och tassar att det fortsätter.
Helt plötsligt avskyr hon medicinen.. *suck* Men mat äter hon med god aptit. Hon har smockat i sig både älsklingskitekat och a/d maten.
Så hon väger lite mer nu än för bara någon dag sen! Det är så skönt att se. Puck har liksom lite mer att ta på.. än den här lillfisen.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||