Försäkringsfråga
Jag vet att denna fråga säkert har varit uppe fler gånger…
I alla fall… Ska man ha den dyrare avelsförsäkringen på sin avelskatt eller räcker det med en "vanlig" försäkring?
Har hört lite negativt tidigare om Agria, men jag har kanske fel. Är de bra att ha att göra med? Är de dyrare än andra?
Jag tycker Agria är toppen. De är hjälpsamma och helt reko. Jag hade tilläggsförsäkring på min hane och när han blev sjuk och inte kunde gå i aveln fick jag ersättning för det
Det låter ju bra, jag tror att det blir dem. Jag har pratat med en duktig agriaförsäljare och hon var bra på att övertala 

Jag är kluven, man behöver läsa villkoren noggrannt.
Vad är viktigt för en själv? Låg självrisk, hög maxersättning, bra dolda-felförsäkring?
På pappret verkar Agria dock vara mest komplett. Men jag har bara skummat lite.

Om det är en avelsförsäkring du är ute efter tycker jag personligen att Agria har de mest heltäckande försäkringen. Jag skulle ha valt en avelsförsäkring framför en vanlig försäkring, men det är en avvägning var och får ta ställning till. Lycka till med försäkrandet! 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Mina avelskatter har Agria plus veterinärvård, Agria avel Vet. vård + tillägg medicin. Agria Liv, Agria avel liv. Komplett med andra ord ;)
Jag tycker också att Agria är bra och jag har alla katter försäkrade.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Jag har AGRIA, har alltid haft dem både till hund och katt. Dock har jag aldrig valt att avelsförsäkra någon hane, alla fertila honor har jag dock avelsförsäkring på.
Om jag inte hade haft 50% rabatt (id + rexringen + uppfödare) hade jag definitivt inte valt Agria. Som arbetande i försäkringsbranschen hör och ser man en del. Jag hade valt If, för den fasta självriskens skull. Men jo, avel ska man ha ifall man har de planerna.
TS. Har haft If tidigare och nu Sveland.(Den Dolda felförsäkringen ski--r jag fullkomligt i,helt värdelös.)Har aldrig behövt utnyttja mina föräkringa i övrigt så jag vet inte hur bra de fungerar när det behövs.Anser inte att jag måste ha särskilt högt försäkringskydd ,för mig är vet.vård det enda som kan komma att behövas.Har aldrig begärt ngt när avelsdjur inte kunnat användas till avel.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Vad är det för uppfödar-rabatt du har?
#9 Angav mitt stamnamn, blir rabatt från tredje katten då. Jag har ju fyra katter försäkrade, varav två med avelsförsäkring. 

Ok så det är antal katter och inte antal avelsdjur alltså.
Ja jag har ju bara 2 för tillfället men det finns ju tankar på 3… (inte berätta det för husse!)
Hur mkt är avelsrabatten? Övriga är väl 10 % var har jag för mig.
#7 Varför hade du inte valt Agria om det inte var för det du nämner? Vad är det som har varit knas med dem?

#7 Är det verkligen rabatt för uppfödare du fått och inte den vanliga samlingsrabatten? För den kommer på från katt 3. Jag hade som mest 5 försäkrade och då syntes det faktiskt skillnad… men uppfödare är jag ju inte…
#13 Vet inte men jag var tvungen att ange stamnamn. Antar att skillnaden i grupprabatt och uppfödarrabatt är att uppfödare kanske får ytterligare 20% eller något?
#7 Om du t ex kollar upp de ärenden som gått vidare till Allmänna Reklamationsnämnden är det nästan uteslutande fall för Agria. Då får man givetvis ta i beaktande att Agria säkerligen har långt fler djurförsäkringar än andra bolag men det anmärkningsvärda var att If inte hade fått ett enda fall draget till ARN inom djurförsäkringar sist jag kollade. Det var ett tag sedan jag jämförde kattförsäkringar nu, men om jag inte missminner mig är det inga problem med en gammal katt hos If heller. Däremot hade de ett lägre maxbelopp men detta diskuterades på Kattforum.se och där konstaterade de allra flesta enhälligt att om man behöver mer i försäkringsbelopp under ett års tid än vad Ifs försäkring täcker överskrider man sannolikt också gränsen för vad som är rimligt att behandla ett djur för. Upprepad strålbehandling för ett cancersjukt djur eller annan långdragen behandling som ger en katt lidande tycker jag t ex själv är i gränslandet för vad ett djur - som inte begriper att ändamålet helgar medlen - ska behöva utsättas för. I samma tråd på Kattforum.se samlades en hel del synpunkter och erfarenheter av Agria som inte var särskilt roliga tyvärr.