Nu ska vi få ändan ur vagnen!
Jag har lovat katterna en rastgård länge nu, och nu ska jag se till att få ändan ur vagnen och börja bygga! Jag funderar fram och tillbaka på hur jag ska göra. Jag vet att det finns några här som har rastgårdar (Monica bland andra). Jag räknar med att det kommer att kosta, men smakar det så kostar det. Inga problem.
En tanke jag hade var att försöka lösa det med kattlucka och en ditmonterad trädgren som stege + en bit stege med nät runt som en båge över stegen ner till kattgåden börjar (Jag bor på andra våningen nämligen). Min förhoppning är med andra ord att katterna ska kunna gå ut när de vill. Är det en bra idé eller en dålig?
Tror ni att de saknar förstånd att gå in om de fryser?
De kommer att få noskontakt genom nätet med gårdens stallkatter som är friska, sunda och vaccinerade (kastrerade), men kan det bli problem tror ni?
Ja.. Har ni några reflektionder över denna idé? Eller kanske några tips?
Jag är mycket sugen på att börja bygga! (hälst idag) 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Roligt för katterna att få en utegård!
Våra katter kan gå ut på vår innätade veranda ca 50 kvm, Dom uppskattar det massor…, och visst känner dom när dom fryser och går in igen, vissa snabbare än andra.
Däremot får dom inte gå ut när vi inte är hemma. Andra katter är väldigt stressande. Kommer främlingarna alltför nära så händer det att vissa lättstressade individer hos oss inte kan se skillnaden på vän och fiende, med resultat att våra i vanliga fall vänskapliga katter flyger på varandra. Så det gäller att hålla koll. Dagens kattluckor kan man ju lätt låsa. För att det ska synas för katterna att luckan är låst så har vi en lucka framför…, annars står Peleus där och stångar sig mot den låsta luckan, stackarn.
Jag har varit och kikat på nät idag och blev lite fundersam. Jag hittade svetsat fyrkantsnät på rulle som hade en täthet på 2,5 cm. Jag tyckte nästan att nätet var för tätt. Vad tror ni? Är 5cm för glest istället? Jag tänker mig en höjd på 2 meter och rullen ligger på 25 m men är bara en m bred… Det går nog åt två då.
www.mytwiggs.com
Jag kommer köpa det nät som du pratar on, 2,5cm är lagom :)
Vi har precis lagt trägolvet på vår balkong (8kvm) och köpt läkt som vi skall ha som ramar för att fästa nätet i, det kommer bli kanon bra och missarna kommer kunna gå ut ( och grannarna slipper få leksaker i huvudet som min yngste son gärna kastar ut genom balkonräcket!)
jag har det nätet och det är perfekt.Kolla bara så att du köper på rätt ställe.Den ena rullen vi köpte var dubbelt så lång som den andra men priset var det samma.Den ena köpte vi på ÖB (den billigare) och den andra på Plantagen.Det var samma fabrikat på nätet.
Stolt ägare till tre La permer
Ok… Det här kostade 900 och var 25 m. Är det ett bra pris?
www.mytwiggs.com
ÖB tar 225 för tio meter.
Stolt ägare till tre La permer
# 6 Se där! Och samma kvalité? 
www.mytwiggs.com

Jag har också använt den typen av nät. Jag har totalt gjort 4 kattgårdar med det nätet. Det första köpte jag på Granngården, det var dyrt, andra gången köpte jag det på K-rauta, till nästa bygge blir det nog ÖB's, jag tycker det ser ut att vara samma nät.
Den första kattgården var i det radhus jag bodde i då jag köpte min första katt. Den gården var ca 20 m2. Jag nätade väggar till ca 2m och spände ståltråd mellan väggarna som jag sedan lade nät på. Jag " vävde" ihop näten i skarvarna med buntband, det fungerade bra och blev rikgtigt snyggt! och luftigt eftersom det inte var något trä i taket. Som stomme använde jag 45*45 reglar, jag hade också hjälp av husväggen och två halvhöga plank.
Den andra och tredje innätningen var lättare, balkonger, där blev det bara väggar jag, satte upp trä regel i taket, mot grannens balkonggolv och nitade nätet med häftpistol funkade bra. Jag najade det med buntband mot balkongräcket.
Min fjärde kattgård är den jag har nu till min stuga, det är ett bygge av de delar som jag plockat med mig från de andra flyttarna , byggt med samma princip, men den är väldigt liten 2*3m. Det skall bli en större den dag jag får till min altan (om 2-3 år?)
Försökte hitta en bra bild på den första kattgården, men jag har ju bara fotat katterna. Men här ser man Tindra och lite av buren.
# 8 Tack! Det ser fint ut och låter säkert ännu enklare än det är 
www.mytwiggs.com

Det svåraste var att komma på hur taket skulle stagas. Tyvärr blir det ju inte snötåligt om man bara stagar med ståltråd som jag gjorde, men det har inte varit svårt att reparera efter vinterns snö.
Annars vardet ganska lätt! Fast dettar ju lite tid så kalrt och underlättar om man är minst två som bygger
Vi lär bli fler som bygger och om inte annat får jag dra hit lite vänner, bygga kattgård och grilla en varm dag i vår. Vi får väl se :)
www.mytwiggs.com
Lycka till Tiwggie!
What the bleep | Killing my darlings | Kimimilas