"Topsa" eller ej
Har försökt leta bland gamla inlägg, men hittar inte det jag söker….
Kan man blodgruppera genom topsning?
Hur går man i så fall tillväga?
Jag skulle vilja veta om katterna är "rena" A eller om de är bärare av B.

Skriv ut remissen till Finland.Ta två bomullstopsar kör runt i munnen/kinden på katten alla fyra ändorna ska användas tejpa fast topsen på remissen och skicka iväg.Efter ett par dagar kommer svaret först på mailen och sen på posten med posten kommer räkningen det kostar 300 kronor per katt.Vet inte om det är billigare om man gör fler samtidigt.Du får veta om katten är eller bär B .
Stolt ägare till tre La permer
Tack Monica!
Precis den info jag ville ha. Då går det med den "vanliga" blodgrupperingsremissen?
det finns en remiss där man även kan klicka för DNA testning, jag mailar över den till dig Wiveka
Suveränt!!
Så bra att du startade den här tråden just idag Wiveka då jag har en katt som behöver testas för blodgrupp. Nötterna på djursjukhuset som drog blod och skickade in "råkade" missa att det förutom fiv o felv skulle göras blodgruppering och jag vill inte dra blod igen på kissan.
AlexH, skulle du kunna tänka dig att maila över den remissen till mig också?! Eller någon annan som kanske har den? Min mail är info@kattmillas.se
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#5 I fix, kommer på en gång!
Vad kostar FIV, FeLV + blodgruppering hos Tirri Niini? Antar att det krävs blod då?
Hej!
Har använt detta labb i USA - funkat bra - blodgrupp
Fick var först via e-post sedan i vanlig post.
Hälsn
#7 Ca 4-500 tror jag.Och du får svar på email efter bara ngn dag!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
jag har precis vart med Kyra för blodtappning ( 1 ml blod i ett EDTArör - veterinären brukar packa det så det inte ska gå sönder )för Felv Fiv samt blodgruppering och jag tror det brukar kosta totalt från Tirri Niini lab 500 sek , men det är priserna från 2008.. så jag vet inte om hon höjt..
2008 tog de 200 sek för blodgruppering och 150 sek för varje blodgruppering i samma försändelse utöver den första(ifall man kollar fler katter på en gång
samt 300 sek för Felv Fiv testet.
man brukar få svar inom 1 vecka.
Jag betalade 200 sek hos veterinär för blodtappningen och 49 sek för försändelsen (Jiffy vadderad påse med porto) så det kommer kosta runt 750-800 sek totalt för mig att kolla en katt..
#10 men Alex,du har missförstått detta.
Man blir ju rik på kattuppfödning!
Då kan man ju inte lägga ut sådana summor *bara* för test..
Det blir liksom tvärtom då, och man blir nästan fattig.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#11 aj då, jag har visst missuppfattat detta..
jag som trodde jag skulle kunna sluta mitt job och BARA hålla på med uppfödning.. men undra vilket pris jag måste ta för kattungarna om jag garanterat ska gå i vinst varje gång
….
precis som du säger (nu belv det lite OT) men om man tänker på vad man lägger ut på sina katter i prover, scanningar, utställningasanmälningar och resor till uts ,försäkringar , mat, parningsavgifter stamtavelreg. (dyra tyger till utställningsbur) etc .. det är inte många kronor om ens några i det långa loppet som man kan säga blir en vinst….

Jag var mäkta nöjd med mig sjäv när jag lyckades dra blod själv på Ika den här gången, utan att ens ha en medhjälpare som höll i (sist när husse skulle hålla så gick det ju sådär…)
Fiv/felv kostade 350 hos Tirri Nini nu i januari.
DNA blodgrupp 350 kr enl prislistan de skickade med.