Haka eller hajlook..
Vad är rätt? Hakans vara eller inte vara är ofta på tapeten och kan det bero på något som helst annat än att det är ett litet problem för kattuppfödare? Hur viktigt är det för just dig som föder upp att prioritera haka ?
Lägger in en bild på min Tiyata som har en fin haka och ett perfekt bett.Hon har givit den vidare till alla ungarna i sin senaste kull.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag vill ha haka men det är ju inte alltid det lyckas tyvärr.Jag gillar inte hajar.
Stolt ägare till tre La permer
SOm domar assistent får man ofta höra vad domarna saknar hos cornishen och haka är en av de sakenra som ofta nämns, Det verkar vara allmänt för alla domarna att Cornishens ena svaghet är dåliga hakor, så för mig är det viktigt att man har det i tankarna när man avlar så att man inte hamnar med "haj-katter" :)

Jag kan inte så mycket om detta än, hur ser en "haj-katt" ut? Någon som har en bild?
/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus
Haka är enormt viktigt, en supersnygg katt tilltalar mig inte alls om den inte har haka.
En bild på min hane som blir kvar från första kullen. Pälsen kommer mer o mer som tur är…
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#4 Han ser då verkligt lovande ut,både päls och haka.Läcker profil…
Här är en så kallad hajlook. Det syns förhoppningsvis vad som menas. Nederkäken går inte ned i någon större haka utan mer eller mindre svänger bakåt direkt
Håller med om att hakan är viktig! Jag har för lite hakor på mina flickor och nästa gång jag ska para ska jag lägga lite mer krot på hakorna OM jag hittar en bra hane med bra haka. Jag föredrar katter som är vältypade med något sämre hakor framför otypade katter med bra hakor. Jag tycker ofta att jag ser bättre hakor på äldre cornishar. Hakorna måste ju vara denna tids uppfigt inom rasen. Det är faktiskt ofta man ser cornishar med oerhört svaga hakor.
# 0 & 4 Bra hakor! Jag blir lite avis 
Här är Kisis haka…
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Kisi har inte den sämsta hakan,inte Leffes Sissi heller.
En känd och framgångsrik uppfödare kallade riktigt dålig haka för *bara underläpp*
,har sett sådana men har ingen bild,ska se om jag hittar ngn.Hon lade iaf ner lite krut på aveln, satsade och fick bra hakor nästan genomgående efter det.
# 8 Nej, Kisis haka är inte någon katastrof, och som du säger så går det att få fram fina hakor med lite noggrannt avelsarbete. Jag är inte orolig 
www.mytwiggs.com

Det kan vara lite farligt att "punktmarkera" en viss sak i avel, risken är att det blir överdrivet och att vi tappar någon annan viktig detalj istället eller att vi får katter felaktigt bett. Visst tar jag hänsyn till haka också, men jag väljer inte katt efter haka… Om jag inte får haka vid en parning så kanske jag får det vid nästa 
Jag tycker det är jättesnyggt med en bra haka och är inte alls förtjust i hajlooken, Sissi har ingen bra haka alls. Hanen jag ska para henne med har inte heller en bra haka men den är bättre. Han har andra bra egenskaper som jag just nu väljer att prioritera.
Lagom är alltid bäst och det är ju helhet på katten man ser 

#11 ja, jag håller med dig. men jag älskar ändå fina hakor.
Jag tycker att Zoés haka är inte "överdriven" ; det är inget fel på hennes bet trots elaka kommentarer jag har fått höra
och jag skulle inte gråta om alla mina CRX hade denna haka … men jag gråter inte ändå åt The Batty Bats hakor 
#11 Visst, det är en avvägning .
Så gör vi alla och det blir blandade resultat också så klart.
Vi punktmarkerar alltid,i och med att vi väljer och väljer bort. Jag är mest nyfiken på hur viktigt vi i allmänhet tycker att haka är. Dålig haka kan ge överbett,vilket ibland kan ses på bl a siameser.Sedan tycker jag personligen att det är rätt fult med alltför vikande hakor…dvs den där underläppen bara..

#10 vilken fin haka!! 
#10 jättefin haka 
Åh då måste jag ju få fråga vad ni tycker om min Jade's haka? Hon skulle ha fått gå i avel i Tyskland om hon inte hade haft svansknick, så nu fick hon bli sällskapskisse. Något vi är superglada över!
Jade har en väldigt markerande haka som hon mer än gärna skjuter fram lite ibland. Ser rätt sött ut förstås. ;)
Jag är ju partisk förstås. Men det skulle vara intressant att höra er erfarna uppfödares åsikt. :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Hon är vacker och har en verkligt snygg profil,men kan du lägga in en bild tagen ur en annan vinkel?
För på denna bilden verkar hon inte ha mycket mer än en underläpp om uttrycket ursäktas.

Har du en annan bild mer i profil. För jag tycker att det är svårt att se (för mig iallafall) här hur det verkligen ser ut. Vinkeln och teckningen är lite störande …

Jag tycker hakan är framme där men hakan behöver mer djup för att bli perfekt.
Oj, den här diskussionen har vi ju haft här förr känns det som. Jag håller (återigen) med AnnaS och AmazingNatures Zoé är en av de absolut vackraste cornish rex jag någonsin sett, allover! Som Anna säger är det ju viktigt att hakan har djup och också, tycker jag, att den följer med upp till mitten av nos/haklinjen. Svårt att beskriva, men jag tycker faktiskt att Fibisen illustrerar vad jag menar väldigt väl. Hennes haka, käke och nos harmonierar på ett fint sätt tycker jag, så att höjden blir fin och nos/käke/haka tar lika del av huvudets främre komposition, så att säga. 

#10 Zoés haka är väldigt snygg liksom resten av henne, hon är verkligen en riktigt bra representant för rasen!
Men så är ju Eric inte känd för att ha dåliga katter heller… 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
nu efterlyser vi dåliga hakor också..finns det verkligen ingen??
Jo det finns det
Stures haka är ingen 100-poängare , den är faktiskt rätt svag.. inge sk platt underläpp, men alldeles för klen för att göra hans profil rättvisa..
Jag har tyvärr ingen bra profilbild på honom.. men man kan i alla fall ana att hakan är hans sämsta tillgång :)(sture är chokladkatten till höger)
Som tur är Verkar Kyra utveckla en bra och markerad haka så det känns jättebra :)

Jättebra blev det, bättre än vad jag kan se att ngn av föräldrarna har! (Och vilken fin päls för en maskad katt.)Har hon givit avkomma i sin tur?
Katter med svaga hakor kan definitivt ge kattungar med bättre hakor. Nappis haka är inte klockren, men hon har gett ungar med bra hakor i alla sina kullar och i min Mansonkull tycker jag inte att hakorna är katastrofala. Men… Mer hakor får vi jobba på i nästa neneration! Här syns yoshis haka.
www.mytwiggs.com
Syrran Dita som jag behåller har en något svagare haka än broder Yoshi, men ingen kass haka. Hon har också en så feminin look.
www.mytwiggs.com

#29 Hon skall snart paras. Ja, visst har hon underbar päls. Med tanke på att mamman har en väldigt dålig päls också. Hoppas på mera maskade med super päls… 
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
#32 Du jobbar åt rätt håll om jag får säga det..
Jag har en nedsablad(av några som inte kan läsa vad som skrivs om henne) katta med bitvis tunn, men inte obefintlig
päls, som får härliga pälsar på sina ungar.
#33 Din stackare Eine, vi får klappa lite extra på våra nedsablade katter som inte kan göra något rätt. Här försöker man visa upp dem lite men får bara en kommentar om att dåliga hakor också efterlyses. 
#34 En liten undran. Är det något fel om man visar både bra och dåliga hakor. Jag kanske ska ta bort min bild med den dåliga hakan om den på något sätt retar dig eller om du av någon anna anledning tycker den är fel. Säg till bara
#34 det är inte ett dugg synd om mig jag mår alldeles förträffligt och även mina *nakenkatter* in spe.
Men tack för sympatin, och jag klappar alltid på dem!
Kan vi inte ens diskutera bra respektive dåliga hakor utan att gnabbas? Jag blir såå trött… och tänker inte lägga in någon bild alls vare sig på min hajkatt Tittioo eller hennes bättre utrustade (hakmässigt) avkommor.
SUCK…
Jag tycker alla ska ha rätt att visa sina cornishar i olika trådar, även om vissa inte gillar det. En del kanske inte gillar det då de tycker att katten i fråga är "ful". Det har ingen betydelse. Alla medlemmar ska ha rätten att visa sina. Tänk på att det för ägaren är fina djur och tänk på att det är uppfödare som sålt dessa katter som ägarna är stolta över. I just den här tråden är det dessutom viktigt att vi får se cornishar både med bra och dålig haka så vi kan jämföra samtidigt som alla kanske inte vet hur en hajlook ser ut.

Men hallå, jag tycker att det är väldigt intressant att se båda och! och diskutera kring det.
Som tur är, en katt är mer än en haka 

Kom igen, inga sura rexmänniskor
bara fula och vackra hakor 

Jaa! Jag lägger in en svag haka!
(som inte skämmer katten i fråga! Hon är en av de vackraste katter som går på denna jord i mitt tycke, och som sagt, hon ger avkommor med betydligt starkare hakor än hennes egen)
www.mytwiggs.com
#40 Ja det söta fejset hade varit om möjligt ännu vackrare med bättre haka.
# 41 Ja absolut, Eine! Och som tur är har många av hennes barn ärvt allt de goa men fått en bättre haka.. Du har ju ett av dem, så du lär ju veta!
Hur ser HP´s haka ut? Vore spännande att se en profilbild på henne.
www.mytwiggs.com
#35 Nej, det är nog jag som ska be om ursäkt för att jag gång efter annan visar upp min anskrämliga katt som antingen ignoreras eller kritiseras, Leffe.
Hädanefter ska jag bara visa upp min hajkatt efter rediga svenska linjer, som inte sticker i ögonen på någon. Voilà!
#36 Låter bra det, får jag gissa att veckans visdomsord blir "Som man ropar får man svar"? 

#37 Jag håller helt med dig, det var väl fasligt vad folk var snarstuckna och inte kan låta bli varandra!
#38 Det har väl aldrig varit tal om att någon inte får visa sina bilder? Tvärtom, det efterlyses ju fler bilder. Eller missförstod jag dig?
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Som icke-uppfödare så tycker jag om att ni visar båda hak-"typerna". Jag har ingen åsikt i hurvida det ska vara så, men ser inga fel med hajlooken eller de hakor som till och med är otroligt markerande?
Hur ser rasstandarden ut för en cornish rex? Ska den ha denna ganska bred och "grov" (i brist på bättre beskrivning) haka? Nu pratar jag alltså om för att gå bra på utställning.
#47 Den enda ras, mig veterligen, som inte ska ha en tydlig, djup haka som går hela vägen fram precis som nosen, är chartreux. 

Okej! :)
Jag vill bara säga tack för alla bidrag och för att ni tar er tid
frågan är ju uppe nu och då,men det gör den ju inte mindre aktuell.