När är hona för gammal?
Jag har en fundering, när tycker ni att en honkatt är för gammal för sin första kull?
Vid 3 år fyllda?
vid 4 år fyllda?
eller när?
Vad anser ni?
Vad jag har fått höra så ska hon vara i alla fall under fem år
Det är nog egentligen väldigt individuellt. Jag skulle inte para en hona första gången om hon var över 4…
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Mycket olika,från hona till hona.Jag har själv inte väntat längre än 2 år, men det är för att jag har en aktiv uppfödning och alltid hannar som väntar i kulisserna. Har minst 3 ggr haft +4 åriga förstagångshonorpå besök hos mina killar,det har gått bra!Det finns en ökad risk för kejsarsnitt men det är inte alls säkert att det blir så.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag vill gärna para mina honor första gången innan de är 3 år, både för att hon inte ska bli för gammal och också för att hon inte ska gå på p-piller för länge.
håller med Eine.. Jag tror att det har otroligt mycket att göra med konditionen på honan.. Inom hund , på min ras har vi satt gräns att man BÖR inte ta kull ifall tiken hinner bli 5 år om det är första kullen.. vill man så tror jag SKK kräver att se ett Vet intyg på att tiken är frisk.. över sju år får man inte ta en första kull på hund såvida man inte kan påvisa något exceptionellt för att SKK ska ge ett undantag..
Är honkatten frisk och vid bra kondition så kan hon säkert klara en förlossning upp till 5 år som första gångs föderska.. Man får helt enkelt grunna sig själv ordentligt och vara helt ärlig mot sig själv att honan man vill använda är frisk och i kondition och man kan går och hälsokolla henne innan man beslutar så har man haft en veterinär som sagt sitt också.. Kommer man fram till att honan är i kondition så tycker jag att det är helt ok att para.

Eftersom jag inte ger p-piller till honorna väntar jag inte länge innan de paras för första gången. 
# 6 Samma här. Jag har dock insett att det kan krävas p-piller i vissa situationet, till exempel när en hona ger di. Man får inte vara tjurskallig 
www.mytwiggs.com

#7 jo men det är självklart! Man måste också skydda ungarnas hälsa.
Är aldrig tjurskallig när det handlar om djurens hälsa och trivsel
däremot mot människor 
Jag har tagit en gång per år på mina honor, men lyckades ha tre kullar hemma samtidigt!
# 8 Då är vi lika 
www.mytwiggs.com
Jag vill inte ge p-piller för länge.
Ingen av mina honor har haft mer än max 3 veckor mellan varje löp
så p-piller har varit en nödvändighet.
Därför har det blivit vid ca 1,5 års ålder, utom Anthea som vi inte kunde bestämma oss (dottern var orolig att hon skulle bli mindre kelig). Hon var nästan 3år när hon fick sin första kull.
Innan 3 års ålder vill jag ha tagit första kullen

Jag vill att mina ska få sin första kull innan de är tre år.

Tack för alla svar!
Orsaken till frågan är en förfrågan om att låna Cello till en hona som är 3,5 år. Det skulle bli hennes första kull, hon har gått på p-piller sedan hon var 6 månder ungefär.
#14 säg att de släpper pillren så att hon kommer igångoch kan rätta till sin egen hormonbalans.Det kan ju ta tid även om det är Vår!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora