TICA till SVERAK(FIFE)
Någon som vet hur lång tid pappersexercisen tar för att regga om katt mellan dessa två förbund?Har hört att det kan gå månader..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Inte den blekaste men om det tar lång tid borde det bero på TICA eftersom jag vet att de är rätt snabba på SVERAKs kansli…
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Nu vet jag inte helt säkert.. men generellt så brukar det gå fortare om man redan från början får med en transfer med katten (När jag köpte Kyra så beställde Ingegerd en transfer åt mig från Sverak, som jag fick hem till mig efter nån vecka), sedan går det fort att regga om.
Är det inte samma rutiner där? så fort man har fått katten och har transfern från TICA, så skickar du själv in papprerna (stamtavla och transfer) till SVERAK och så reggar de om katten?
Eller sköter TICA hela processen själv? att de kontaktar SVERAK?
Det är visst TICA som tar tid och som har något möte i gång per månad..Sverak är inga problem, det brukar det inte vara.

#2 En transfer måste alltid skickas in från det förbund katten kommer ifrån och det är det som brukar ta tid för andra förbund. Det gamla förbundet lämnar på så sätt sitt godkännande till det nya förbundet (i det här fallet SVERAK) och de kan utfärda en SVERAK- stamtavla åt katten.
#4 ok, jag har bara erfarenhet av transfer mellan SVERAK och IDP ( och åt andra hllet) och där har det funkat smärtfritt.. det borde ju inte vara ett problem, eftersom på SVERAK efterfrågar de ju inte vilket förbund katten flyttas till, så vad de ska godkänna på TICA förstår jag inte, mer än om det skulle vara till ett av dem ej godkänt förbund,
Konstigt tillvägagångssätt att de bara tar dessa beslut på styrelsemöten en gång i månaden, detta borde ju vara en ren administrativ sak som borde kunna lösas utan styrelsens beslut…
Mmm ..jag kan inte förstå om TICA har problem med Fifeförbund? Vi har ju en viss typ av samarbete ändå

Jag har aldrig haft problem för transfer från TICA till Felis Danica. Det går fort och det som tar tid är den nya registreringen hos det nya förbundet inte TICA. TICA har inga transfer. Så man skickar in stamtavlan och "ägarbeviset".
#7 OK!! tack! 

#4 nu förstår jag inte riktigt vad du menar? För en gång registrerad hos TICA , alltid registrerad hos TICA
Därför skall inte de TICA stamtavlorna mackulerats av det nya förbundet och de skall returneras som de är, ihop med det ägarbeviset till ägaren. TICA bryr sig överhuvudtaget inte om du omregistrerar katten i ett annat förbund. Flera av mina bengaler är registrerade både hos TICA och hos Felis Danica
Sverak makulerar inga stamtavlor ,de sänds åter till kattägaren.Man får en ny Sverakstamtavla att använda här.

#10 Vad bra att höra att de har slutat med det! För det har de gjort, tyvärr.

#9 Precis som Eine säger har de slutat upp med dumheterna att makulera stamtavlor i SVERAK.
Jag trodde att TICA fungerade som så många andra förbund att säljaren begär en transfer från ursprungsförbundet som den nya ägaren skickar in tillsammans med stamtavlan till det nya förbundet för att få ut den nya (eller egentligen då, den andra) stamtavlan. Mitt misstag, sorry.