Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 3219 ggr
Mobackens
0

Favoritfärg

Vet inte om denna fråga varit uppe på sajten förr så jag "kör"!

Hörrni!!! Vilken favoritfärg har ni när det gäller vår ras? I min bekantskapskrets är det allmänt känt att jag äääälskar svartsköldpadd och vitt. Kravet är en 09 eller allra helst en 02. Snart flyttar det dessutom in en här tillsammans med oss, endast några veckor kvar……

Clee
0

Jag håller med dig! Absoluta favoritfärgen är n 03, 02 eller 01. Eftersom det måste få finnas några hanar också Flört så kan jag säga att jag överlag gillar vitfläck som är bicolour eller mer, gärna med en riktigt snygg bicolourbläs. Sedan tycker jag också mycket om helsvarta katter (särskilt om de är extrema) och (äkta) silver, t ex ns 22 eller bs 22, som ju Weminas fick i en kull för ett par år sedan. En hederlig n 22 vore också fint. Mönstrade föredrar jag faktiskt utan vitfläck. Obestämd

Min drömfärg på cornish rex är n 25 men det lär jag nog aldrig få se.

Dolleminas
0

#0 Som du och de flesta här inne gillar jag allt med paddfärgerna såväl helfärgade som dilution, med eller utan vitt… Sen gillar jag lila och rött… och maskade Oskyldig… mja som det här ser ut så skulle jag nog ha en massa katter, men har samma bekymmer som de flesta… en make som säger stopp… (men drömma kostar ju inget heller…)

Fritz
0

Jag bara älskar vitfläckskatter, helst 02 eller 01. Men i färgväg så är det choklad, lila och creme (även paddor).

Clee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara visa en bild på en av mina katter som har min favvoteckning, van. Kyss

Rexjen
0

Jag älskar svartpaddor med vitt! Har precis fått min dröm uppfylld i lilla Skrutten. Jag gillar de flesta färgerna bara katten är snyggFlört Har svårt för de blaskiga färgerna lila och blått. Håller med Clee om att mönster gör sig bäst utan vitfläck och jag vill ha klassisk tabby.Kyss Silver är också en favorit, om det är äkta silver, som tex Rexmammas Phoebe. Vitfläck ska vara minst 03.

Härmar Clee och lägger in en blid på min favoritfärg Tungan ute

[Johanna84]
0

Jag är svag för maskat… Mest för de blå ögonens skull, tycker att det är såå fint.

och så har jag ju en choklad maskad tjej också, med fina isblå ögon.

Men jag är även förtjust i paddor med vitt…. eller alla färger är fina på sitt sätt.

Har en svartsmoke tjej här hemma också, och den färgen är ju speciell… tyckte nog inte att det var så snyggt innan jag fick hem min lilla tös, men nu tycker jag att det är en häftig färg.. Flört

Hanna-H
0

Och här har vi mig.. som gillar solida, utan rött.  Dock gillar jag vita också, samt höggradig vitfläck. Och riktig smoke är häftigt, men jag tycker sällan man ser snygg smoke i vår ras tyvärr.

Min favvofärger är alltså svart, blå, choklad, lila samt vit. Och jag har ju två (snart tre) vita, en blå, en choklad, en lila och en svart. Tjoho!

lockar
0

Jag gillar paddor i alla färger och maskade med riktigt intensivt blå ögon. Någon gång vill jag ha en fin kille som är rödmaskad med riktigt intensivt blå ögon.

Jag har även börjat gilla hel svarta katter, gärna gröna ögon. Hade en kille i min sista kull.

Men som sagt man kan ju inte ha hur många som helst.

Zootz
0

Ja, som sagt, jag gillar maskat (31,32,33) men jag har en egenhet att ändra mina favoritfärger hela tiden, det går liksom i vågor. Just nu vill jag har en maskad med höggradig vitfläck eller en van i någon läcker mörk färg, svart eller blå. Gillar inte paddor utan vitt eller mönstarade katter, men kan säkert ändra mig om några år där med. Så ju en helt fantastisk bs mönstad kattunge här för ett tag sedan, ljuvlig liten sak men minns inte i vilken tråd jag sett den. När jag började med Cornish var mina favoriter solida utan vitfläck och maskade 31,32,33.

Avots
0

Jag gillar agouti-maskade aldra bäst! sådana med riktigt fint blå ögon.

Så gillar jag mönstrade katter, kom jag på då jag fick Cello, och så vita och höggradigt vitfläckiga med en staka färg fläckar helst då blå sådana och…..

Det kanske är bäst att tala om vad jag inte är så förtjust i  det vill säga, mörka färger utan mönster och vitfläck

AutumnWicca
0

Jag gillar maskade katter :) men måste då ärlig säga att jag inte katt eller sett så väldigt mång olika :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

MyTwiggs
0

Här är det allt med hög vitfläcksgrad som går hem! Harlekin eller van.

Alla färger, bara de klär katten och bara det är hög vitfläcksgrad… Jag föredrar röda hanar och helst inte mönster eller maskat.

Jag gillar roliga teckningar, men det är klart snyggare om de är symetriska.

Lägger väl in en bild på en av mina kisseungar som är svart harlekin med den rolig teckning. Hon är prickig med ett svart och ett vitt öra. Hanske inte show-teckning men ack så söt!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Zootz
0

Gå in på min hemsida och titta på mina tidigare kullar så får du se maskat och tonkaneser i de flesta färger ; )

www.calistas.se

AnneAlva
0

Jag tycker om choklad, i alla former, men jag tycker det är snyggast med bicolor. Sedan är jag också väldigt svag för harlekinpaddor, gillar vitfläck över huvud taget, gärna mycket vitfläck.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

TereseE
0

Jag är ju svag för röda (pojkar) även med vitt. Och svart eller svart/vita i olika former, inte så duktig på färgerna ännu…

citrina
0

Jag tycker bäst om maskat med vitt (och bra ögonfärg).

Medea
0

Det går i perioder. Några favoriter som alltid håller i sig är helt vita katter, gärna blåögda eller odd-eyed, brunmönstrade utan vitt och solida svarta.

AnnaS
0

Min drömfärg är chokladsköldpaddvan Kyss Alla varianter av höggradig vitfläck funkar, men jag har aldrig lyckats med det Förvånad

En riktig silverkatt är jätteläcker, men det är sällan som det är "riktig" smoke/silver. Weminas lilla bs 22 är superläcker!

Mobackens
0

#5 Oh I like!!!!! Så ser en riktig svartsköldpadd och vit ut!!!!! Jag blir alldeles  varm i hjärtat av sådan färgfördelning och det oavsett ras.

Min bild av en dröm ser ut just så i färgfördelning. Skickar med en bild på  min vackra Filippa som lämnade oss i fjol och skulle fyllt 12 år den 23 denna månad.

AutumnWicca
0

Är det någon som har en bra sida (webbsida) med bilder på olika fäger? Jag är ju ute efter katt till hösten men har ingen riktig uppfattnign om vad jag egentligen gillar.. Har ju bara träffat två söta cornishar än så länge.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Sewena
0

Solida Chokladkatter… även maskade men då ska det vara rött/creme…

Men får jag tag på en katt med stor personlighet så spelar färgen ingen roll..

Rexjen
0

#20 På vår hemsida finns några bilder. Vi har rött, maskat, mönstrat, vitt och vitfläckCool

Rexjen
0

#20 På vår hemsida finns några bilder. Vi har rött, maskat, mönstrat, vitt och vitfläckCool

AlexH
0

Jag får gå mot strömmen Tungan ute Jag föredrar solidarexar i alla färger, dock helst choklad eller blå… jag tycker dock om helvita cornish (även om de kan dölja vitfläck.. om jag förstått det rätt)

Ja jag har ju en svartsköldpadd spotted hemma .. och jag tycker om henne också Flört 

Vitfläckar är också söta, men jag vurmar mest för solida..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

kissan78
0

Jag gillar nog dem flesta färgerna men det är nåt speciellt med svartvita katter! Min största favvo bland svart vita är n09, det blir sån elegans på dem katterna. Sen är ju en vacker svartpadda med vitt, 03 el 02 aldrig helt fel heller. Choklad är vackert med.
Sen vet nog många om att jag är lite svag för mönstrat, spotted. Har en underbart söt lilaspotted m vit hona på intågande även om jag inte tidigare eg ville ha vitt med mönstrat så har jag ändrat mig i mitt tycke ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Rexjen
0

#24 Visst kan en vit katt vara vitfläck under det vita. Vi har en hemma som både kan vara solid eller vitfläck under det vita.

Ursäkta bildkvalitéen, den är tagen med mobilkamera.

AlexH
0

#26 tackar :)  Vilken fining!! Jag tycker det är häftigt med vita katter speceillt om de är odd eye :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

LinnB
0

01'or och 02'or i alla former och färger! Massa vitt tycker jag om Kyss

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Eine
0

Har ingen särskild svaghet för en speciell färg.Gillar ofta vitfläckar för att de övriga färgerna framträder så snyggt! Gillar vita *skjortbröst* och tassar, på killar då speciellt.Och paddor med vitt förstås!Och alla ska förstås vara heltäckande välpälsade med tighta vågorKyss

#4 Härlig färgsättning, men pälsen ser då inte vidare värst ut på en vuxen katt?…Flört

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rexjen
0

#27 Oddisar är häftigt. Speciellt på en höggradigt vitfläck FlörtTungan ute Gärna chokladpadda. Vårt vita busmonster är blåögd.

Moi visar inte sin finaste sida i bakgrundenTungan ute Det var väldigt varmt och mysigt i Pemicos-puffenGlad

Strawberrygirl
0

Min favoritfärg är svartsköldpadd med höggradig vitfläck. Har också en dröm om en chokladpadda med vitt och häromveckan fick jag se en bild på en otroligt vacker smoke-katt. Sen skulle det vara kul med en klassisk tabby cornish, gärna silver då!

Hmm… skulle nog kunna ha en av nästan alla färger som finns, men det går ju inte.

Dock måste jag säga att jag har en förkärlek för vitfläckisar, de får sån otroligt charmig fördelning på färgen, ingen katt är den andra helt lik liksom. = )

Clee
0

#29 Hennes päls är faktiskt exceptionellt bra för en vuxen fertil hona. Obestämd Hennes senaste kull var flyttklar för en månad sedan men hon har haft full päls hela tiden. Tyvärr är ju inte vitt en särskilt enkel färg att framhäva hos katt med kamera, så om du letar fel är det nog snarare fotografen, dvs jag, som ska känna mig träffad än katten. Bifogar en bild som fodervärden tog för ett par veckor sedan, två veckor efter att hennes kull flyttade.

Apropå vuxna katter med dålig päls och vackra färger, har inte du en silverpadda som förmodligen är en av väldigt få med sin färg inom rasen? Flört

Eine
0

OT OT #32 Jag har aldrig påstått att alla mina katter har superpälsFlörtoch kan ju inte avliva en katt för att den inte har detFörvånadHon måste ju få finnas,och har andra egenskaper som är värdefulla.Hennes ungar har fått goda pälsar även om hon själv inte ståtar med sådan.

Däremot är det välkänt att jag vill ha och älskar fullpälsade katter ,och skulle inte köpa in en *slätstruken* unge..

Clee
0

OT forts #34 Hej och hå, nej jag hoppas verkligen inte att folk avlivar katter för att de inte har päls! Förvånad (Tvärtom så säljs de ju för tre gånger mer än andra katter under namnet "sphynx" Skrattande ) Jag kritiserar heller inte den som väljer att avla på en tunnpälsad cornish rex, det hade jag själv gjort om katten varit värdefull på andra sätt. Avel handlar ju om att se mer än individen man har framför sig.

Tror att de flesta av oss vill ha välpälsade katter men som du säger är det ju OT i sammanhanget. Och helt ärligt skulle jag gärna se bild på din kisse, just eftersom hon väl har en exceptionell färg!

Rexjen
0

Nu blir jag nyfiken! BildOskyldig Vad är det för färg?

Eine
0

svartsköldpaddsilverspotted…lite blaskig med rolig..Flört

Rexjen
0

#36 Åh silver, bild!Tungan ute

Leffe
0

Svart, svart och svart sedan svart-vit

RacerDonnans
0

Oj vad svårt. Har ju från början haft solida katter främst svart som min favorit, men jag har insett att jag förälskar mig i katter med diverse färger hit och dit så jag törs inte längre säga någon favoritfärg.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

[Silkwaves]
0

Jag gillar solida vitfläckar av alla de sorter 03:or 02:or och 01:or. Numera även maskade då Tungan uteOskyldigKyss Faast tonkaneser och burmamaskade har ännu inte intagit mitt hjärta så jag håller tummarna för att min lilla keeper är siam… jag tror det, men man ska aldrig säga aldrig.

Till mina favoriter hör inte heller mönstrade  crx:ar och speciellt inte mönstrade med vitfläck.

rexmamma
0

Jag känner mig manad att lägga ut en bild på lilla Bubbly (Weminas Cadbury Bubbly) från en tidigare kull. Hon är bs 22, alltså chokladsilvertabby. En otroligt fin färg Skrattande.

Silver är favoritfärgen. Synd att det är så svårt att få till! OCh jag älskar mönstrade cornishar Flört. Tur att vi alla tycker olika.

[Silkwaves]
0

#41 Jo det är det bästa med cornishar det finns en färg för alla Kyss Förlåt om jag lät nedlåtande om mönster - det var inte min mening - och i kombination med silver så… fast neej jag låter bli mönster och silver ( och så kan jag ge mig katten på att jag på ngt sätt lyckas få in både silver och mönster i framtiden , även om det inte borde gå att "bara" få in det och då lär jag älska det med Flört)

Är inte så förtjust i choklad heller faktiskt- förlåt lilla Gobi Skäms)

[Wiveka]
0

Ännu en kärring mot strömmen…..solida katter. Önskefärgen är en choklad(hona).
Men efter att ha fått en lilaspotted i förra kullen så skulle jag gärna vilja ha en….

Har dock en svartpadda utan vitt, en blå med vitfläck, och en blåspottedFlört

Pus-
0

Jeg har flere favorittfarger. Mine første favoritter er svart og svarthvite, er jo ikke uten grunn at det er det vi har Flört  Min neste drømmefarge tror jeg må bli svartsilver"mønster", gjerne tabby. Så vi har lik smak Rexmamma, så da kan det jo tenkes at jeg får en katt med drømmefargen en gang i fremtiden Flört

Max&Terri -og prinsesse Amy  http://cornish.blogg.no/

AmazingNature
0

Favofärger är helt svart, svartsmoke, svartsköldpadda, svartsköldpadda och vit samt maskad och vit.

Det jag absolut inte vill ha är mönster Rynkar på näsan det har jag på bengalernaSkrattande

Fraggelfia
0

Gillar det som de flesta kallar "blaskiga färger"!

Min absoluta favoritfärg är lila! Drömmen vore en vältypad, välpälsad solid lila hona! Försöker jobba på det men det är banne mig inte det lättaste. Typ och hälsa går före färg!

Maskat har länge legat mig varmt om hjärtat och då gärna med vitfläck. Choklad, lila och blått.

Paddor utan vitfläck är inte min grej. Ju mera vitt på en padda desto finare färg tycker jag. 

Mönster gillar jag mer och mer och skulle nog kunna tänka mig att avla in lite mönster så småningom.

Denna kommentar har tagits bort.
acas
0

Jag älskar Lila och blått, både med och utan mask…har ju en lilamaskad tjej  med blå ögon, och hon fick bla en blå hona i sin nuvarande kull som jag ska spara.  Hennes namn är Miss MoneyPenny!

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

acas
0

Oj Hjälp, vad var det  som händeSkäms Sorry vet inte hur man tar bort det!

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

AmazingNature
0

#51 Nu vet vi i alla fall att du verkligen älskar lila och blått Skrattande

TereseE
0

#50 Oj oj oj vilken vacker tjej och viken fotograf!

AnneAlva
0

#51 Fixat! Skrattande

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Zootz
0

Ja, det var den kissen jag menade högre upp i tråden, helt underbar färg! (och katt)

Ozons
0

Favorit är vitt i stor skala.Van, harlekin…

Maskade katter är också fina.

Lägger in en bild på vår pälskling.

Rexjen
0

Jag gillar egentligen inte vita katter, men jag tycker om Ninni.Tungan ute

#56 Häftigt med vita oddisar.

acas
0

#54 Tusen  Tack för hjälpen!

www.rexicat.com

Moyan
0

Ja, som du (Siw) sa, ska man vara försiktig med vad man önskar sig…Glad Jag satt någongång hos dej å hasplade ur mig att en rödmaskad skulle ju va hur snyggt som hällst , hade inte tänkt tanken att de skulle kunna hända mig men kullen efter blev det mycket riktigt två  maskade creme med vitt. HummFlört Hädan efter kommer jag att vara mkt försiktig med vad jag önskar!!

Favorit färg varierar men starka klara färger gärna med hög vitfläckighet är snyggt enligt mig.

Då ska jag säga att hos oss bor det en blåpadda utan vitt och en crememaskad med lite vitt.

Blåpaddan har i mitt tycke en fin djupblå färg , kan alltid hoppas på att den nedärvs.

Kramar Q

MagicPaws
0

OJOJ kan diskuteras till dödagar för mig…:) finns så många fina färger!!

Gillar ju Rött, Choklad & Lila. Sen älskar jag ju Tabby teckningen särskillt med silver i. Och så gillar jag ju de maskade anlagen alla tre.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Eine
0

Här är min älskade Gaohs Jewel of the crown i helbild,som ung.(den bild bästa jag kunde hitta)Hon är svartsköldpaddsilverspotted.

e.Fort Knox Doc,u. EC Gaohs Dakota Delight

Clee
0

#61 En enormt häftig färg! Skulle gärna ha en svartskölpaddsilvermönstrad katt i framtiden - kan ju ge väldigt roliga färgutfall avelsmässigt också!

Eine
0

#62 Tack,själv tycker jag den är blaskig att se på,men som du säger är det chans till väldigt många färger och möster.Sist gav hon 1 rödsilver/vit, 1 svartsilverspotted/vit,1 svartspotted/vit och en vanlig svartsköldpadda som jag tycker är läcker..

Clee
0

#63 Ser jättefin ut, är det en keeper?

Eine
0

Glad#64 hon ska på foder….hon och en syster.

MagicPaws
0

#41 Åååå Bubbly!! Kyss Jag älskar henne!! Hade kunnat avla på henne trotts svansen nästan bara för hon är så vacker i mina ögon Tungan ute

Clee
0

#66 Trots att hon har defektfria syskon som man väl då, logiskt sett, hellre avlar på? Blev faktiskt lite paff, skrev just i en annan tråd att jag inte tror någon väljer utseende framför hälsa men tydligen har jag fel, såvida du inte skämtade.Obestämd

MagicPaws
0

#67 Klart hon inte avlas på, men dock ser jag inte lika allvarligt på svansknick som många andra sjukdommar, men självklar skulle jag inte avla på en katt p.g.a. färg med defekter. Dock ser jag mer svansknick som en skönhetsdefekt än ett hälsofel då jag hittills aldrig träffat en katt vars liv eller hälsa försämrats p.g.a. svansknick.

Men hon var så otroligt vacker att hon stal mitt hjärta, har fortfarande bilder på henne på min dator.

MagicPaws
0

Dock borde jag tillägga att med skönhetsdefekt svansknick räknar jag endast knick på sista kotan av svansen, ej högre upp.

Och skulle jag någonsin välja att para en katt med svansknick skulle jag endast para den med en individ som inte har knick själv och inga kända knicks på varken syskon eller föräldrar.

Eine
0

#68-#69 Ibland gör man undantag och tar kull efter katt med liten fnutt på svansen.Det har jag gjort någon gång,det har inte gått i arv och jag har kollat i generationer!.Inget att uppmuntra till kanske,men det är inte dödligt Flört