Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 3849 ggr
Labolina_73
1

Ang Tonkanesefärg?

Hej.

Jag undrar lite över denna färg/mönster?

Hittade detta på google: Tonkinese. cs. Siamesfärg. cscs. Recessiv. Pälsfärg med mask, dvs öron, ansikte, ben & svans är färgade. Ljus kroppsfärg med blå ögon.

Men Jag har oxå hittat bilder på katter med detta färg eller egentligen är det väl inte färgen utan mera mönster väl? men aja ni hajjar, men jag har hittat bilder på katter som inte har blå ögon men där det står att dom är tonkanese?! hur kommer det sej?

Är alla tonkaneser blåögda eller behövber det inte vara så? tex en n 03 32, kan den både ha och inte ha blå ögon? Eller är det olika på olika reser? Om man skulle papa 2 st 32 or tex, blir alla bebisar då 32? eller hur funkar det då?

Mycket tacksam för svar..

mvh Linda

kissan78
0

Tonkaneskatter, alltså 32 är inte blåögda utan har aquafärgade ögon, dvs grönblå. Siam, 33, har blåa och burma, 31, har gulgröna.

Sen inom dem raser där det inte färgavlas så tappas ibland ögonfärgerna på maskade katter, en aquaögonfärgad katt kan vara 31 osv.

Kanske någon som kan masknedärvningen bättre än jag kan förklara hur det nedärvs. ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

AnnaS
0

Tonkanesmaskningen får man när man kombinerar siamesmaskning (Cs) och burmamaskning (Cb). De har oftast lite mörkare kroppsfärg och har aquamarinfärgade ögon, gröna eller t o m gråa ögon. Siamesmaskade har blåa ögon (jfr rasen siames) och burmamaskade ska ha orangea ögon (jfr rasen burma).

När man parar två tonkanesmaskade katter så får man 25% burmamaskade (CbCb), 25% siamesmaskade (CsCs) och 50% tonkanesmaskade (CbCs).

Verkar som om google har blandat ihop siames och tonkanes…

Labolina_73
0

Aja ok. Då hajjar jag hehe lite mera iaf. :-)

Tack så jättemycket för era svar. :-)

Mvh Linda

AmazingNature
0

OT men ändå inte  Flört

Hos bengaler kan 32 och 31 har samma ögonfärger: aqua, grön, guld

citrina
0

Min hona är lilasköldpaddstonkanes - har enl flera domare mkt bra tonkanesögon.

Här finns flera bilder:

http://galleri1.southernwaves.se/#23.5

Rexjen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag såg en burmamaskad devon på SK igår, DNA testad burma. Den hade blå ögon. Jag tror personligen att många av våra rexar är felreggade, det finns flera tonkar- och siammaskade men var är alla burmamaskade?

Bifogar en bild på Gråis. DNA testad siam-maskad.

AnnaS
0

#6 ja, det är många som hänger upp sig på ögonfärgen men eftersom vi inte färgavlar så blir ögonfärgen ofta fel. Jag vet också en DRX som är DNA-testad som Burma och den har blågröna ögon (chokladsilvertabbyburmamaskad var hela färgen, även om jag är tveksam till silverbiten Flört).

Det är bara ett DNA-test som kan med säkerhet avgöra vilken färg katten har när det gäller maskfärgerna.

Rexjen
0

#7 Denna var DNA-testad chokladburma. Man undrar ju lite var alla burma-maskade cornisharna är med tanke på alla tonkar som reggasFlört

Eine
0

#8 Jag tror att de flesta är 33 och att många därför registreras fel..Obestämd

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnnaS
0

#9 det tror inte jag, jag tror det är många som registreras som 33 när de kan vara både 31 och 32. Det har vi sett nu också när fler och fler DNA-testar.

Zootz
0

Här kommer en bild på min chokladtonkanes med typiska jadefärgade tonkögon, kan även tala om att hon är mor till Hannas katt, inlägg #5.

Jo, jag vet, en "fulbild", men hon spärrade upp ögonen så bra här, ha ha ha!

AnnaS
0

#11 Är hon DNA-testad? För hon kan egentligen vara vilken maskfärg som helst om det inte är bekräftat med DNA Flört

Rexjen
0

#12 Precis min tanke medFlört

Zootz
0

#12 och #13

Tänk vad känsligt det är med färger, så fort man sägar att "min katt är… " så ska alltid motsatsen försöka bevisas, eller åtminstånde påståendet ifrågasättas.

Nej, hon är inte DNA testad så hon är antagligen en maskad 33:a med taskig ögonfärg. Hon har haft 2 kullar med en hane som jag trodde vad en 33:a men han är antagligen felreggad han med och tillsammans fick de 11 avkommor både 32:or och 33:or, eller så är alla kattungar 32:or eller 33:or men jag har reggat dem helt fel.

Skämt åsido, men det var samma sak när min syster hade en kattunge som jag hävdade vad en ds, vilket liv det blev, hur kunde jag tro någonting sådant, han var ju en helt vanlig d utan krussiduller. Jag hävdar fortfarande att han är en ds, han är nu 9 månader, men vad vet jag, han är ju inte DNA testad…

Så fort man påstår att katten är smoke, lila eller choklad, så vill folk ha det till dåligt färgade svarta/röda/blå osv. Säger man 33:a så har man en dåligt färgad tonk och säger man tonk så är det en maskad med sämre ögonfärg eller en 31:a med blek färg.

Kan tycka att det inte spelar någon roll i detta sammanhang om min katt är en 32:a eller 33:a, eftersom jag egentligen bara ville presentera jadegröna ögon, om hon sen har taskig ögonfärg för att vara en 33:a eller om hon (gud förbjude) verkligen skulle vara en chokladtonk är ganska ointressant just här kan jag tycka.

Jag kunde ha valt att lägga ut bilder på hennes avkommor som jag har reggat som både 33:or och 32:or, men orkar inte engagera mig. Har ju ändå inte DNA testat dem så det kommer inte leda någonstans det heller. Har man svårt att tro att hon är 32:a så får det vara så, så länge mina katters avkommor skvallrar om att jag antagligen ha rätt så räcker det för mig!

Ursäkta mitt lite bistra inlägg, det är egentligen inte alls meningen, blir bara så trött på dessa misstänksamma färgfrågor. Ta det inte personligt, jag vill bara markera vad jag tycker om den allmänna åsikten vad gäller färger och dessa eviga ifrågasättningar.

Rexjen
0

#14 OJ!Tungan ute Jag tar inte alls illa upp. Hoppas inte du heller gjorde det. Flört

Det jag menar är att jag inte tror att man enbar kan gå på ögonfärgen när man avgör maskanlag. Jag DNA-testade Gråis för att jag verkligen ville veta vad han var, mest för nyfikenhet skull. Han är reggad ns092133. Nu vet jag att n210933 är rätt iaf.Flört Silver kan man inte DNA-testa för och jag är tveksam till om han är silver. Det finns domare som har berömt hans finfina silver och andra som har undrat varför han är reggad silver. Det finns de som tycker att han är choklad. Har tom fått försalg på blått.Tungan ute Det är ingen som har gissat på att han är en 33:a utan de flesta tror 32.

Om jag var du skulle jag vara så sjuuukt nyfiken på om jag verkligen hade reggat rätt. Rent sannolikhetsmässigt borde vi ha fler burmamaskade cornishar, men var finns de? Jag såg som sagt en chokladburmamaskad Devon i helgen (DNA-testad) Jag skulle aldrig sagt att han var choklad och inte Eric Reijers hellerFlört Med tanke på kattens isblå ögon skulle jag inte heller gissat på burmamaskat.

Jag tycker bara det är intressant att det finns så många 33:or och 32:or men var är alla 31:or?

citrina
0

Ja det är ju väldigt konstigt att hon gett antingen blå ögon eller dessa jedegröna till sina avkommor.

Vad gäller min Ika (hennes dotter) så är hon ju lila, och en lila katt med varmt cremefärgad päls… Oavsett vad hon hade haft för ögonfärg så kan hon inte vara 33 med den kroppsfärgen i kombination m lila - hon borde varit mkt kallare och ljusare i så fall.

citrina
0

#15 jag tycker faktiskt inte alls att gråis ser tonk ut (har ju bara sett blider), han är för kall i sin bruna färg/kroppsfrg liksom, även om han är mörk.

AnnaS
0

#15 Ja, jag håller med! Ögonfärgen är det "färgtecken" som är minst tillförlitligt.

Både när det gäller silver/smoke och alla dessa olika maskfärger så är det faktiskt fler som är registrerade fel än rätt, det är jag helt övertygad om. Jag hoppas SÅ att det kommer ett DNA-test för smoke/silver snart, för det behövs!

AnnaS
0

#16 det är just det som är grejen Flört Det finns inga "kan inte" när det gäller maskfärgerna, jag vet en helmörk hane som är siammaskad, DNA-testad. Jag har också sett en burmamaskad, som ska ha gula/orangea ögon, ha blågröna ögon osv. Det är för att vi inte färgavlar, vi tar inte hand om "pointsen" eller ögonfärgen utan vi avlar hur som helst när det gäller färger. För att få bra siamesmaskade så borde vi bara para siamesmaskade med varandra och också ta hänsyn till points och ögonfärg. Men eftersom vi ännu inte behöver bry oss om färg så kan vi inte förlita oss på endast ögonfärg eller kroppsfärg.

Det är mycket möjligt att Ika är tonkanesmaskad, men man kan inte vara säker förrän hon är DNA-testad.

Rexjen
0

#17 Att Ika är varmare i färgen kan ha att göra med ruffism inte att hon är tonk. Här är en ryggbild på Gråis. Jag kan säga att vissa domare har undrat om han har varit maskad över huvudtaget.

#18 Hoppas också på ett DNA-test för silver.

Rexjen
0

Här är en nytagen bild på en väldigt blåögd och grå Gråis Flört

Rexjen
0

Så här ser han ut underFlörtTungan ute

citrina
0

Brunmaskade katter kan ju bli väldigt mörka över ryggen.

Rexjen
0

#23 Här är han 17 veckor. Om man jmf med bilden på #11 Så är Gråis mkt mörkare redan som 17 veckor gammal kattunge. Choklad och brun är det ändå inte så stor skillnad påTungan ute

citrina
0

På tex birma som färgavlas är det stor skillnad på choklad och brun, framförallt på kroppsfärgen. Iallafall upplevde jag det för 10 år sedan - chokladerna var oftare ljusare på kroppen.

lockar
0

Här är en bild på min förra hane. Han var mycket ljusare när han var liten. Uppfödaren trodde att han var 32. Jag har dna-testad honom och han är 33. Mörk över hela kroppen. Nu syns inte ögonfärgen, men den är väldigt intensiv blå.

citrina
0

Ja han ser ju ut att kunna vara burmamaskad tom. Men där stämde iallafall ögonfärgen överens med maskfärgen, precis som på Gråis.

Rexjen
0

#25 Problemet är att man inte kan applicera birman färg på cornish just därför att de färgavlar.

#26 Shitt vilken mörking, fin!Kyss Väldigt lik den chokladburmamaskade devonen jag såg i helgen. Är han DNA-testad brun eller choklad?

AnnaS
0

Det var den hanen jag tänkte på Flört Han är väl brun? Svart nosläder… DET däremot är ett ganska säkert färgtecken Flört

Rexjen
0

#29 Ja såklart! Jag tänkte inte på nosen. Skäms

Labolina_73
0

Men oj,,, det var ju assvårt detta ju,, det var inte alls meningen. Jag trodde inte att det var så här.. men vad bra att jag startade denna tråd. Jag lär mej massor ju,,, ååå så kul. :-)

Jag tycker jätte mycket om tonkar med vitt i ansiktet,, hehe om det nu är tonk vette ju fasen.. :-)

//Linda

lockar
0

En katteunge från en av mina kullar ifjol. Hon är också DNA-testad. hon är också en 33, hon har inte så blå ögon